Geld & Recht alle pijlers

Heeft iemand ervaring met onderbewindstelling?

25-10-2010 18:10 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder maakt een complete chaos van haar financien en brengt zichzelf daarmee in serieuze problemen. Ik wil graag haa financien in beheer nemen en probeer er nu achter te komen hoe dit in de praktijk werkt. Iemand hier ervaring mee?

Bedankt alvast!
Tja, je kan zoveel willen, maar wat wil je moeder?

Tenzij er een psychiatrische probleem, dementie of iets dergelijks speelt kan dit natuurlijk alleen als zij dat zelf zo wil.
Ervaring wel; maar da's zo breed.

Voor algemene eerste info http://www.rijksoverheid. ... -of-mentorschap-aanvragen
quote:ika35 schreef op 25 oktober 2010 @ 18:13:

Tja, je kan zoveel willen, maar wat wil je moeder?

Tenzij er een psychiatrische probleem, dementie of iets dergelijks speelt kan dit natuurlijk alleen als zij dat zelf zo wil.Zij is momenteel erg in de war en heeft gezegd dat ze het niet meer aankan om alles bij te houden. Ik denk dus dat er met haar te praten is hierover.
quote:lichtelijk schreef op 25 oktober 2010 @ 18:13:

Ervaring wel; maar da's zo breed.

Voor algemene eerste info http://www.rijksoverheid. ... -of-mentorschap-aanvragenDank je! Ik heb daar gekeken en mentorschap schijnt niet over financien te gaan, onderbewindstelling wel. Wat ik eigenlijk wil weten is of het voor mij dan mogelijk is al haar post te ontvangen, haar belangen te vertegenwoordigen, haar bankrekening te beheren en haar leefgeld te betalen ook als ik in een andere gemeente woon.
waarom gelijk naar zo'n zwaar middel grijpen? onderbewindstelling wordt uitgesproken door de rechtbank, hier moeten zwaarwegende redenen voor zijn.

wellicht is een wat eenvoudigere machtiging een idee?
quote:Oydis schreef op 25 oktober 2010 @ 18:17:

[...]

Dank je! Ik heb daar gekeken en mentorschap schijnt niet over financien te gaan, onderbewindstelling wel. Wat ik eigenlijk wil weten is of het voor mij dan mogelijk is al haar post te ontvangen, haar belangen te vertegenwoordigen, haar bankrekening te beheren en haar leefgeld te betalen ook als ik in een andere gemeente woon.dat is zeker mogelijk als jij en je moeder dat willen. je dient hiervoor een verzoek in te dienen bij de rechtbank. maar zie mijn eerdere post, het is nogal een zwaar middel.
Ja, mijn moeder is onder bewind gesteld (woont in een psych. inrichting). Mentorschap is idd iets anders hoor, da's een soort begeleider.

Mijn zus en ik ontvangen niets van post of wat dat ook van mijn moeder, dat gebeurt allemaal door degene die haar financien beheert. Dit is al zolang, dat ik eigenlijk niet eens meer weet hoe dat allemaal geregeld is, maar zij krijgt weekgeld, heeft wel zelf een bankpas( mijn moeder had geen financiele problemen, dat scheelt misschien), maar we weten nu zeker dat alles omtrent financien gewoon goed geregeld is.
quote:Frankz schreef op 25 oktober 2010 @ 18:19:

waarom gelijk naar zo'n zwaar middel grijpen? onderbewindstelling wordt uitgesproken door de rechtbank, hier moeten zwaarwegende redenen voor zijn.

wellicht is een wat eenvoudigere machtiging een idee?Ik ben nogal geschrokken omdat ze me vanmorgen belde om te zeggen dat haar woning morgen wordt geveild omdat ze haar belastingschuld en alle waarschuwingen volledig heeft genegeerd. Als ik alleen gemachtigd ben over haar rekening, maar geen idee heb dat er al een traject loopt bij een deurwaarder ben ik nog niet veel verder. Ook denk ik dat als mijn moeder zelf nog bij haar geld kan, ze nog steeds zal kunnen doorgaan met haar gedrag.
Als zij zelf hulp wil, kun je het wellicht ook gewoon onderling regelen. Scheelt een boel romslomp.

Zoals je het omschrijft 'momententeel erg in de war' en de 'boel niet meer kunnen bijhouden' zijn geen redenen voor een bewindvoering.

Ze moet wel fikse financiële schade oplopen door zichzelf, een chaotische boekhouding is dan niet voldoende.

Denk ook aan jezelf, jij zult met regelmaat verantwoording af moeten leggen aan de rechtbank over hoe jij je bewind uitvoert (mocht de rechter jou überhaupt willen benoemen als bewindvoerder.)
morgen... da's wel heel kortdag. Waarom is ze haar huis nog niet uit? Meestal wordt dat toch gedaan voor de veiling?

Is je moeder betrouwbaar in wat ze zegt?
Is er nog sprake van een partner bij je moeder, of van broers en zussen bij jou? Kan een boel trammelant opleveren als er dan één mag gaan beslissen over de financieën.
quote:Marahbloem schreef op 25 oktober 2010 @ 18:21:

Ja, mijn moeder is onder bewind gesteld (woont in een psych. inrichting).Ik denk dat her in jullie geval duidelijk is dat je moeder niet voor zichzelf kan zorgen. In ieder geval fijn dat de financien goed geregeld zijn. Ik zou dit ook graag voor mijn moeder willen en psychische hulp, maar ik geloof niet dat ze dat zelf ook vindt en behalve dat ze geen sociale contacten kan aangaan zonder dat ze ruzie krijgt en schulden zo hoog oplopen dat ze uit huis gezet kan worden, doet ze zichzelf geen psychische shade.
quote:lichtelijk schreef op 25 oktober 2010 @ 18:28:

morgen... da's wel heel kortdag. Waarom is ze haar huis nog niet uit? Meestal wordt dat toch gedaan voor de veiling?

Is je moeder betrouwbaar in wat ze zegt?

Ik heb contact opgenomen met de deurwaarder en balstingdienst, ze blijkt al in februari bericht te hebben gehad dat haar huis zou worden geveild als ze niet zou reageren. Mijn moeder zegt dat haar geheugen slecht is en dat ze dit allemaal niet wist. Ze heeft geen partner en met mijn twee zussen heeft ze al jaren geen contact meer.

Als de woning geveild wordt (gelukkig heb ik dat weten te voorkomen) zou ze binnen 6 weken de woning uit moeten zijn.
Deurwaarder, belastingdienst... waar is de bank in dit verhaal? Of is het huis al afbetaald?
quote:lichtelijk schreef op 25 oktober 2010 @ 19:30:

Deurwaarder, belastingdienst... waar is de bank in dit verhaal? Of is het huis al afbetaald?De bank veilt de woning in opdracht van de belastingdienst.
je kan bewindvoering aanvragen bij de rechtbank.
quote:Frankz schreef op 25 oktober 2010 @ 18:19:

wellicht is een wat eenvoudigere machtiging een idee?

Ze is in de war en heeft een puinhoop van haar financien gemaakt. Een onderbewindstelling in deze lijkt me meer op zijn plaats dan een simpele machtiging.

TO, je hebt een doktersverklaring nodig, die je moet kunnen overleggen.
quote:Oydis schreef op 25 oktober 2010 @ 18:22:

[...]

Ik ben nogal geschrokken omdat ze me vanmorgen belde om te zeggen dat haar woning morgen wordt geveild omdat ze haar belastingschuld en alle waarschuwingen volledig heeft genegeerd. Als ik alleen gemachtigd ben over haar rekening, maar geen idee heb dat er al een traject loopt bij een deurwaarder ben ik nog niet veel verder. Ook denk ik dat als mijn moeder zelf nog bij haar geld kan, ze nog steeds zal kunnen doorgaan met haar gedrag.

Kun je niet morgen naar maatschappelijk werk gaan? Die weten volgens mij de weg wel en kunnen je helpen.

En wat een rot situatie zeg. Je zult wel ontzettend geschrokken zijn. Maar ik zou zo snel mogelijk contact opnemen met maatschappelijk werk. Zij weten de weg en kunnen je hopelijk snel verder helpen. Kan je moeder mee?
quote:evelynsalt schreef op 25 oktober 2010 @ 22:11:

TO, je hebt een doktersverklaring nodig, die je moet kunnen overleggen.Tsja dat zou wel eens lastig kunnen zijn, maar ik ga wel met de huisarts bellen om te kijken wat er mogelijk is! Bedankt voor de tip.
quote:Marahbloem schreef op 25 oktober 2010 @ 22:15:

[...]

Kun je niet morgen naar maatschappelijk werk gaan? Die weten volgens mij de weg wel en kunnen je helpen.

En wat een rot situatie zeg. Je zult wel ontzettend geschrokken zijn. Maar ik zou zo snel mogelijk contact opnemen met maatschappelijk werk. Zij weten de weg en kunnen je hopelijk snel verder helpen. Kan je moeder mee?Dat is een super idee! Bedankt, ik heb voor mijn gevoel door de schrik ook niet alle opties en instanties duidelijk voor ogen. Ik weet niet of ik mijn moeder mee krijg, maar dit is natuurlijk wel een goede instantie om me door te laten bijstaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven