Hoe bereken je naar rato?
zondag 15 januari 2012 om 16:10
Mijn vriend en ik willen onze inkomen/uitgaven naar rato verdelen.
Ik ben alleen geen rekenwonder en weet niet hoe we dit (makkelijk) kunnen uitrekenen. En rekenen jullie de reiskostenvergoeding mee of staat dat er bij jullie los van?
Inkomen 1 netto: 1806 (+ 130 reiskosten komt er nog bij)
Inkomen 2 netto: 1300 (+ 358 reiskosten komt er nog bij)
Inkomen 1 moet zelf nog 140 euro bijleggen bij de reiskostenvergoeding, inkomen 2 red het met dat bedrag.
Ik ben alleen geen rekenwonder en weet niet hoe we dit (makkelijk) kunnen uitrekenen. En rekenen jullie de reiskostenvergoeding mee of staat dat er bij jullie los van?
Inkomen 1 netto: 1806 (+ 130 reiskosten komt er nog bij)
Inkomen 2 netto: 1300 (+ 358 reiskosten komt er nog bij)
Inkomen 1 moet zelf nog 140 euro bijleggen bij de reiskostenvergoeding, inkomen 2 red het met dat bedrag.
zondag 15 januari 2012 om 16:28
Rekenen jullie de reiskostenvergoeding ook onder de gezamelijke uitgaven? Zo ja, dan neem je ze mee. Zo niet, dan laat je het eruit.
Met reiskosten
Totaal inkomen is dan 3594 euro en de verdeling tussen 1 en 2 is 54% vs 46%
Zonder reiskosten
Totaal inkomen is dan 2966 en de verdeling tussen 1 en 2 is dan 56% om 44 %
Met reiskosten
Totaal inkomen is dan 3594 euro en de verdeling tussen 1 en 2 is 54% vs 46%
Zonder reiskosten
Totaal inkomen is dan 2966 en de verdeling tussen 1 en 2 is dan 56% om 44 %
zondag 15 januari 2012 om 16:52
Ik ga even uit van beiden een eigen auto dan wel reizend met openbaar vervoer, oftewel, reiskosten zijn voor eigen rekening. Dan houd je dus aan inkomen voor nr 1 over: 1666 en voor nr 2 1300.
Samen is dat 2966 en kom je dus idd uit op de verdeling van Loulouise en Bloem, nr 1 56% en nr 2 44%.
Samen is dat 2966 en kom je dus idd uit op de verdeling van Loulouise en Bloem, nr 1 56% en nr 2 44%.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
zondag 15 januari 2012 om 16:54
Overigens, als nr 2 nog geld overhoudt van de reiskosten, zou ik het wel zo eerlijk vinden als dat bij het loon wordt opgeteld. Er staat namelijk dat nr 2 het redt met dat bedrag, maar niet of dat precies is, of ruim.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~

zondag 15 januari 2012 om 17:04
Degene met het kleinste salaris zou na rato bij jouw berekening en 1400 vaste lasten 84 euro meer over houden dan bij 50/50 op een inkomen van 1300 en degene met het grootste inkomen zou 84 euro meer moeten betalen op een inkomen van 1800 dan bij 50/50. Ik zou dat een acceptabel verschil vinden, maar als je echt principieel naar rato wil doen dan is het idd misschien een te groot verschil.
zondag 15 januari 2012 om 18:57
Wij tellen als inkomen alles wat er aan inkomen binnenkomt, dus ook de reiskosten vergoeding e.d.
Dan berekenen we de totale kosten die we samen hebben en verdelen dat naar rato.
Reiskosten zie ik als persoonlijke uitgave, dus die wordt niet betaald uit ons gezamelijke potje, maar betaald een ieder voor zicht.
Dan berekenen we de totale kosten die we samen hebben en verdelen dat naar rato.
Reiskosten zie ik als persoonlijke uitgave, dus die wordt niet betaald uit ons gezamelijke potje, maar betaald een ieder voor zicht.