Geld & Recht alle pijlers

HOE dan?????????????????

30-08-2012 19:10 180 berichten
Ik ben een alleenstaande moeder en heb vandaag een test en intake gesprek op school gehad.

Alles ging goed, ben toegelaten =)

Totdat het financiele gedeelte kwam ik moet studiefinanciering aanvragen en daarvan de 1e 2 maanden 270 euro lesgeld aflossen en later 133 euro.

Daarnaast moet ik mijn boeken betalen en natuurlijk mijn eigen vaste lasten...

Maar nu vraag ik me af HOE DAN????

Er werd me ook gezegd: als je geen geld hebt voor school wat doe je hier dan...

dus ik vrees dat het allemaal niet doorgaat,

Wilde het gewoon even van me afschrijven
Misschien heb ik er overheen gelezen maar waar woon jij Kimmetje? Een zorgopleiding wil je gaan doen zeg je. Is het dan niet beter om te solliciteren naar een BBL baan? Dan betaalt de zorginstelling het school- en boekengeld. Je zult sowieso tot volgend jaar moeten wachten want ook als je een BOL opleiding volgt ben je te laat met aanmelden. P.s.: de school heeft natuurlijk wel gelijk dat ze vragen wat je daar doet als je geen geld hebt. Jij wilt een opleiding bij hen volgen dus is het aan jou om te zorgen dat je alles financieel regelt. Nu komt het net over alsof die school naar een oplossing moet zoeken terwijl het voor hen is "voor jou tien anderen" ..... succes!
Alle reacties Link kopieren
De duustste melkkleding, mooie fiets en een dikke auto kunnen betalen als alleenstaande bijstandsmoeder? Really?
quote:frizzy schreef op 31 augustus 2012 @ 07:50:

De duustste melkkleding, mooie fiets en een dikke auto kunnen betalen als alleenstaande bijstandsmoeder? Really?Ze heeft het niet specifiek over bijstandsmoeders, maar over een groep bijstandstrekkers die dit daadwerkelijk doen. We weten allemaal wel dat niet iedereen in de bijstand zo is. Het is gewoon een kleine groep die het verpest voor diegenen die er alles aan doen om eruit te komen.
Het heeft te maken met het nieuwe wetsartikel in de WWB dat per 1 juli 2012 is ingegaan (artikel 13 lid 2 onderdeel c WWB). Het wetsartikel is een uitsluitingsgrond. Jongeren die een (uit 's Rijks kas bekostigde) opleiding kunnen volgen, hebben geen recht op een uitkering. Dus elke gemeente is per 1 juli 2012 het jongeren bestand aan het doornemen, om te kijken wie er een opleiding kan volgen. Is het antwoord ja, dan word de uitkering beëindigd. Vandaar dat TO het heeft over het moeten volgen van een opleiding.
quote:Bammetjebam schreef op vrijdag 31 augustus 2012 09:55 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="frizzy in "HOE dan?????????????????"" class="messagelink">frizzy schreef op 31 augustus 2012 @ 07:50</a>:</b>

De duustste melkkleding, mooie fiets en een dikke auto kunnen betalen als alleenstaande bijstandsmoeder? Really?</div></blockquote>Ze heeft het niet specifiek over bijstandsmoeders, maar over een groep bijstandstrekkers die dit daadwerkelijk doen. We weten allemaal wel dat niet iedereen in de bijstand zo is. Het is gewoon een kleine groep die het verpest voor diegenen die er alles aan doen om eruit te komen. Juist
Baantje zoeken?

Moesten wij vroeger ook.....hop hop!!
Bammetje bewuste forummer heeft het toch echt over een berekening waarin zij er kariger vanaf komen als tweeverdieners dan als iemand die 'het handje ophoudt' (aardige opmerking trouwens).
quote:kimmetjee1990 schreef op 30 augustus 2012 @ 20:02:

[...]

Ik woon in een oud klein huisje dus aan die kosten zal het niet liggen.

het grooste probleem is de 1e maanden ongeveer dan een inkomen in totaal van bijna 1300 euro

en met het betalen van schoolgeld een uitgaven heb van 1000 euro.

dat is dan nog wel te doen maar mijn OV is nog niet rond dus moet 10 euro voor de trein betalen om naar school te gaan en mijn boeken nog kopen.

en dat heb ik net ook aangegeven op school en toen zei zij als je geen geld hebt wat doe je hier dan.

Ik ga morgen verder bellen om alles uit te zoeken of ik niet een lening ofzo kan krijgenMisschien is het een idee om de boeken pas te kopen wanneer je ze echt nodig hebt of om dan de hoofdstukken die je nodig hebt te kopieren? Ik weet uit ervaring dat er vaak boeken op de boekenlijst staan die je niet meteen nodig hebt of amper gebruikt. Er staan bij mij studieboeken van mijn 1e studiejaar in de kast die ik nog nooit heb hoeven gebruiken en die alleen op de lijst stonden als naslagwerk of boeken waar ik maar 2 hoofdstukken van nodig heb gehad. Het zou in jouw situatie zonde zijn wanneer je daar geld aan uit hebt gegeven terwijl je het geld anders veel nuttiger zou kunnen besteden.
Ik heb dan weer elk boek van kaft tot kaft moeten gebruiken. En dan is kopieën maken vaak weer duurder dan het boek gewoon kopen. Tenzij je een goedkoop adresje hebt.
quote:_Branwen_ schreef op 31 augustus 2012 @ 10:27:

Het heeft te maken met het nieuwe wetsartikel in de WWB dat per 1 juli 2012 is ingegaan (artikel 13 lid 2 onderdeel c WWB). Het wetsartikel is een uitsluitingsgrond. Jongeren die een (uit 's Rijks kas bekostigde) opleiding kunnen volgen, hebben geen recht op een uitkering. Dus elke gemeente is per 1 juli 2012 het jongeren bestand aan het doornemen, om te kijken wie er een opleiding kan volgen. Is het antwoord ja, dan word de uitkering beëindigd. Vandaar dat TO het heeft over het moeten volgen van een opleiding.Zoiets vermoedde ik al, dat er niet zo veel vrijblijvends in zat. Dat verklaart ook de paniek van TO wat beter.
quote:mi-jo schreef op 31 augustus 2012 @ 11:04:

[...]

Misschien is het een idee om de boeken pas te kopen wanneer je ze echt nodig hebt of om dan de hoofdstukken die je nodig hebt te kopieren? Ik weet uit ervaring dat er vaak boeken op de boekenlijst staan die je niet meteen nodig hebt of amper gebruikt. Er staan bij mij studieboeken van mijn 1e studiejaar in de kast die ik nog nooit heb hoeven gebruiken en die alleen op de lijst stonden als naslagwerk of boeken waar ik maar 2 hoofdstukken van nodig heb gehad. Het zou in jouw situatie zonde zijn wanneer je daar geld aan uit hebt gegeven terwijl je het geld anders veel nuttiger zou kunnen besteden.Inderdaad, goed om te onthouden. Ik had precies hetzelfde. Minstens de helft van de boeken benodigd voor mijn opleiding zijn nooit gebruikt in de lessen.
quote:qwerttu schreef op 31 augustus 2012 @ 11:12:

Zoiets vermoedde ik al, dat er niet zo veel vrijblijvends in zat. Dat verklaart ook de paniek van TO wat beter.Precies. Voor veel cliënten is het ook iets dat zomaar ineens uit de lucht komt vallen en dat nog even op stel en sprong geregeld moet worden voor 1 september.
Even een vraagje aan branwen, dus ze zijn verplicht hiervoor een studie financiering, lening aan te gaan?

Ze moeten terug naar school, maar verplicht met lening en al?
Je kan het beste aan 2e jaars vragen welke boeken ze echt nodig hebben gehad.
Been there, done that, got the T-shirt.
quote:redband schreef op 31 augustus 2012 @ 11:31:

Even een vraagje aan branwen, dus ze zijn verplicht hiervoor een studie financiering, lening aan te gaan?

Ze moeten terug naar school, maar verplicht met lening en al?Daar mag je vanuit gaan ja.
Een studielening is overigens een sociale lening. Die verdient zich in principe gewoon terug door inkomsten uit (hoger geschoold) werk. En mocht dat nou onverhoeds allemaal heel erg tegenvallen, dan kun je via draagkrachtmeting verlaging van de aflossing vragen en op lange termijn wordt het resterende bedrag zelfs kwijtgescholden. Er zitten nog wel wat "addertjes onder het gras" (inkomen van je partner wordt ook meegenomen in de draagkrachtmeting bijvoorbeeld), maar in principe is dit wel de "veiligste" lening die je af kunt sluiten. Ook vanwege de lage rentes die berekend worden.
quote:redband schreef op 31 augustus 2012 @ 11:31:

Ze moeten terug naar school, maar verplicht met lening en al?Je bent uiteraard tot niets verplicht; als je geen opleiding wil volgen, dan kan niemand je daar toe dwingen. Je hebt dan alleen geen recht op bijstand. Dus dat is een keuze die je dan voor jezelf moet maken.
er zijn in Nederland een heleboel stichtingen die geld hebben en die mensen willen helpen. deze staan in het Fondsenboek.

in bieb kan je het boek inzien. er is/was een fonds dat jonge vrouwen hielp bij de kosten van hun opleiding.

helaas ben ik de naam van de stichting vergeten.

tip: kijk op de nieuwe school of er op het prikbord boeken worden aangeboden of koop de boeken 2e hands bij De Slegte.
quote:thaorchid schreef op 30 augustus 2012 @ 23:14:

Ik weet dat ik bot uit de hoek kan komen maar echt, ik snap niet waarom alles altijd maar van anderen moet komen (lees: de werkenden die alles en iedereen moeten onderhouden) en daarbij ben ik voorstander van een schop onder de kont ipv pamperen en kussie-kroel. Soms helpt dat schopje iemand net op weg.

Maar een kind hebben op zeer jonge leeftijd met een vader zonder baan en een uitkering dus iedereen maar moeten dokken, het is te makkelijk.

En idd, de verhalen hier mag je algemeen met een kilo zout nemen, de werkelijkheid en de waarheid liggen altijd in het midden.

Er wordt veel te veel zielig gedaan, het stikt op internet va de verhalen en klaagzangen van mensen met een uitkering, bijstand en altijd hebben ze wel een excuus. Mag ik dat ff stevig beu zijn met 52% van elke hardverdiende cent door WERK die naar de belasting voor een ieder die van mij mee eet? De goeden uiteraard niet te na gesproken, dan is het niet gek dat ik vind dat pappie maar moet dokken, het is ook zijn kind.

(ja, ik ben op dreef vanavond..)

Edit, ook nog schulden??? TuurlijkHelemaal mee eens !
quote:frizzy schreef op 31 augustus 2012 @ 07:50:

De duurste melkkleding...? Really?Merkkleding kunnen worden ingezameld bij een kringloopwinkel/kledingbank.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik vind het dan wel weer hilarisch dat die veelverdieners (hoog opgeleid?) in de veronderstelling zijn dat ze van iedere euro 52 cent belasting betalen. Of 52% over elke hard voor gewerkte cent. Die hebben niet zitten opletten bij economie.
quote:_Branwen_ schreef op 31 augustus 2012 @ 11:53:

[...]

Je bent uiteraard tot niets verplicht; als je geen opleiding wil volgen, dan kan niemand je daar toe dwingen. Je hebt dan alleen geen recht op bijstand. Dus dat is een keuze die je dan voor jezelf moet maken.

Dus het is kiezen of delen, verplicht studieschuld opbouwen , je wordt vrijwillig, verplicht geduwd richting school ( ongeacht je er werk mee krijgt of niet) of geen bijstand krijgen omdat je onder de 27 bent.

Ik blijf het raar vinden.
Het was sowieso wat handiger geweest als de bewuste klantmanager dan richting BBL had gepusht.
To heeft kleine kinderen om voor te zorgen, heeft haar eigen huishouden om voor te zorgen, ze werkt ook nog bij de thuiszorg, zoals ik begreep. En dan nog even een studie gaan volgen.

Het zal wel aan mij liggen hoor, maar alles bij elkaar lijkt het mij als alleenstaande moeder erg zwaar worden.
quote:haarklover schreef op 30 augustus 2012 @ 19:43:

[...]

Gewoonsuz,

ik heb respect voor jouw inzet.

Toch vind ik raar dat je een opleiding van je spaargeld zou moeten betalen.

Dan moet je nl. voldoende sparen om 5 jaar van te kunnen leven (plus 3-duizend euro lesgeld per jaar, als je een dure opleiding hebt).

Dank voor je compliment. Ik vind het niet zo raar dat je zelf voor je opleiding moet betalen. Dan moeten werkende mensen toch ook als ze besluiten dat ze nog willen leren? Misschien moet TO concluderen dat het met vaste lasten, een baby en ook nog eens schulden gewoon niet KAN, nog eventjes lekker naar school. Ik lees alleen maar ik wil ik wil ik wil.

TO hoeft ook niet voor 5 jaar levensonderhoud en de opleiding te sparen, maar genoeg te werken om een buffer op te bouwen om een opleiding te kunnen betalen. En dat zal, gok ik, geen 5 jaar zijn dat ze een opleiding volgt. Volgens jouw reactie zou TO dan nl alleen maar een opleiding hoeven volgen en tijdens die opleiding niet hoeven werken. Leuker kan het niet toch?!

Nee hoor, als ze dan al genoeg gespaard heeft om de opleiding naar keuze te volgen, kan ze er mooi naast blijven werken om in haar levensonderhoud en die van de kleine te voorzien.

Kiezen voor een kind en alleenstaande ouder worden dat kan iedereen gebeuren. Het valt me wel altijd op dat die kinderen dwars door anticonceptie heen komen. Maar het is niet zo dat dan vervolgens alle deuren opgaan en overal potjes voor je klaar staan. Zeker niet als je het ook nog gepresteert hebt om schulden te maken. Er is mijn inziens maar 1 oplossing : werken dus en concluderen dat NU een opleiding niet haalbaar is.

Maar das mijn bescheiden mening

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven