Geld & Recht alle pijlers

HOE dan?????????????????

30-08-2012 19:10 180 berichten
Ik ben een alleenstaande moeder en heb vandaag een test en intake gesprek op school gehad.

Alles ging goed, ben toegelaten =)

Totdat het financiele gedeelte kwam ik moet studiefinanciering aanvragen en daarvan de 1e 2 maanden 270 euro lesgeld aflossen en later 133 euro.

Daarnaast moet ik mijn boeken betalen en natuurlijk mijn eigen vaste lasten...

Maar nu vraag ik me af HOE DAN????

Er werd me ook gezegd: als je geen geld hebt voor school wat doe je hier dan...

dus ik vrees dat het allemaal niet doorgaat,

Wilde het gewoon even van me afschrijven
Alle reacties Link kopieren
quote:thaorchid schreef op 30 augustus 2012 @ 20:13:

[...]

Vind ik een goede en realistische post. Waarom moet tegenwoordig alles maar op een presenteerblaadje worden aangerijkt? Het stikt van de toeslagen, kortingen en weet ik wat maar werken is blijkbaar een heel vies woord. Alles moet zoals men wil en anderen mogen er voor krom liggen.

Zulks schiet mij telkens in het verkeerde keelgat, nooit ene cent gekost aan de maatschappij, zelfs omgekeerd en altijd mijn eigen broek opgehouden. Een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen leven maar schijnbaar geldt tegenwoordig dat anderen je broek schijnen te moeten ophouden en dat wordt dan als normaal gezien.

Daarom dus een goede post in mijn optiek en daarom heb ik oprecht respect voor jou Gewoonsuz, jij bent nuchter en reëel en snapt hoe het werkt (en hoort).

Dank je wel voor dit berichtje. Heb net pas bijgelezen, vandaar late reactie. Heb ook jouw latere reacties gelezen en begrijp je frustratie. Ik erger me steeds meer en meer aan mensen die denken dat het ze allemaal maar komt aanwaaien. Ze willen alles en er zelf het liefste nog niks voor hoeven doen ook. Je moet kijken naar wat er wel kan en niet vanaf een roze wolkje hoge eisen gaan stellen, waar de maatschappij voor op mag draaien.

Baby + schulden + uitkering? Dan dus aan het werk en rap wat. Dan draai je maar 3 diensten bij 3 werkgevers. En of er iets te halen is bij de verwekker van het kind laat ik maar in het midden. Als het moet, kan het namelijk vaak wel, al dan niet met tussenkomst van een rechter.

Als je echt trots op jezelf wil zijn en echt wil laten zien aan de buitenwereld dat je het allemaal "zelluf' hebt gedaan, dan ga je aan het werk, stop je met handje ophouden en ik wil-ik wil-ik wil en zorg je voor jezelf en je kind. Moet je daar dingen voor laten, heel vervelend maar zo is het leven nou eenmaal. Kei en keihard.
Wat er niet klopt aan het verhaal van TO is dat zij zich suf heeft gesolliciteerd, (nog) geen baan kreeg en dus concludeert dat het dan helemaal niet meer gaat lukken.

We zitten in een tijd waarin veel mensen werkloos zijn, dus het is logisch dat het langer duurt voordat je aan het werk bent. Dat je er voor kiest om (nu) niet naar school te gaan wil niet zeggen dat je voor altijd die uitkering zult behouden. Er komt vanzelf wel geschikt werk voorbij, zéker voor een jonge meid die gemotiveerd is.

Terug naar school gaan kan je kansen op een baan vergroten, mits je een beroep kiest waar ook echt vraag naar is. Een opleiding geeft echter nooit een baangarantie.

Dit zou dus de overweging van TO moeten zijn als zij zich inderdaad in de schulden moet steken om een opleiding te volgen. De situatie is frustrerend, dat begrijp ik. Je wil graag werken maar het lukt je niet om iets te vinden. Maar dat is nu eenmaal zoals het is. Tanden op elkaar en doorbijten zou ik zeggen! En daarnaast gebruik maken van elke mogelijke regeling die er is. Je kunt echt van een heleboel (vaste) lasten vrijstelling krijgen!!
TO gaat nu een MBO-opleiding doen. Maar als je als 27-er een uitkering hebt en je hebt al een MBO-opleiding, moet je dan verplicht een HBO-opleiding gaan doen?

Geldt dit ook voor ww-uitkeringen of alleen voor bijstandsuitkeringen? Lijkt me raar als je als 25-jarige werkloos wordt dat je dan weer naar school moet.
Even een kleine update contactpersoon was er vandaag niet :(

Kreeg iemand anders aan de lijn die zei dat ik maandag terug moet bellen...

Maar ik mag hopen dat ik snel nog wat hoor van mijn solliciatie's

En mijn handje ophouden doe ik echt niet met plezier!
Kim, je zult die opleiding dus nog een jaar moeten uitstellen. Ga als de wiedeweerga alvast alles daarvoor regelen, spreek de juiste instanties aan en pak alles aan qua werk wat je krijgen kunt zodat je die buffer hebt over een jaar maar regel het wel allemaal al ver van te voren. Ondanks mijn cynisme denk ik wel dat je de wil hebt maar als de wil er is moet je daadkracht tonen, vooruit kijken en geen seconde stil zitten tot alles geregeld is.

Zit alles en iedereen achter de broek (de ambtelijke molens draaien zeer traag) aan inclusief jezelf.

En dan gaat het zeker lukken.
quote:frizzy schreef op 31 augustus 2012 @ 12:36:

Ik vind het dan wel weer hilarisch dat die veelverdieners (hoog opgeleid?) in de veronderstelling zijn dat ze van iedere euro 52 cent belasting betalen. Of 52% over elke hard voor gewerkte cent. Die hebben niet zitten opletten bij economie.

Dat maak jij er van. Overigens had ik 35 jaar geleden enkel het "pretpakket" zonder economie dus ...

En dan, ik heb 7 jaar lang voor mijn vader gezorgd, weet jij wel wat ik de maatschappij aan kosten daarmee bespaard heb? Ik heb mijn leuke baan na 23 jaar opgezegd om voor hem te zorgen en géen uitkering want man heeft een zeer goede baan. De hypotheek stelde geen reet voor want we hebben jaren gespaard om het huis grotendeels zélf te betalen dus hebben weinig gebruik gemaakt van de hra. Kort gezegd, wij hebben nooit geprofiteerd dus jij bent zo jaloers als een kreeft blijkbaar. Ik heb een kutjeugd gehad, en de zorgjaren voor mijn vader en later (en tegelijkertijd) mijn schoonouders waren trópenjaren, ik bespaar je de afgrijselijke details want dan zakt je kin op de grond van wat er allemaal is voorgevallen in die jaren. En dat alles alleen daar man en ik verder kind noch kraai hebben. Maar heb al 30 jaar dezelfde heerlijke man (we hebben al die shit dus overleefd en nog steeds samen wat een wonder mag heten), een prachthuis en financieel geen enkele zorg. Maar dat zijn maar spullen nietwaar en dat maakt de hele shitheisa niet per definitie goed, het vreet nog dagelijks, en goed ook.

Mag dat, na haast mijn hele leven veel shit te hebben gehad? Ja. Fijn, dank . Dus dat jaloerse geneuzel van jou steek je maar daar waar de zon niet schijnt. Ben jij altijd zo afgunstig en steek jij 24/7 al je energie in anderen om die te helpen?

Nee? Dacht ik al. Dus zeik en oordeel jij maar even over iets waar je de ballen verstand van hebt, de pot en de ketel en zo. Ajuus met je gespot.

zeikmodus uit

Ja goffer, ik was even boos en ga me nog verdedigen ook, ik bén ook een doos

Maar ik ben niet altijd zo'n bitch hoor...
quote:redband schreef op 31 augustus 2012 @ 12:48:

To heeft kleine kinderen om voor te zorgen, heeft haar eigen huishouden om voor te zorgen, ze werkt ook nog bij de thuiszorg, zoals ik begreep. En dan nog even een studie gaan volgen.

Het zal wel aan mij liggen hoor, maar alles bij elkaar lijkt het mij als alleenstaande moeder erg zwaar worden.

Ik denk dat het als alleenstaande moeder sowieso al zwaar is en het gaat echt niet lichter worden als je vanuit de bijstand een baan moet zoeken. Dan zou ik persoonlijk liever een opleiding doen eerlijk gezegd, nu het nog kan met studiefinanciering.

Maar goed, dit soort haast-politiek waardoor mensen op stel en sprong hun leven maar even om moeten gooien op straffe van intrekking van de uitkering, dat vind ik weer het andere uiterste. Want even overhaast op zo korte termijn een opleiding moeten gaan volgen, dat slaat natuurlijk nergens op. Normaal gesproken bereid je je leven daar enigszins op voor, voordat je zo'n sprong waagt.
To je bent 22 en geen diploma's? Begrijp ik dat goed?

Ergens snap ik niet dat jij geen werk heb? Detailhandel bijv. Snakt naar zulke mensen als jij..

Je bent goedkoop klinkt hard maar het is wel zo.

TNT vraagt mensen en thuiswerk is er ook genoeg.

Juist de hoogopgeleide mensen met diploma en of diploma's hebben moeite om werk te krijgen en of houden zij zijn juist te duur?

Heel krom dat juist zij degene zijn waar op ingekort wordt.!

Misschien een rare vraag maar wat zijn jouw eisen bij een sollicitatie? Hoeveel uur ben je inzetbaar en ben je flexibel genoeg om überhaupt te kunnen werken.?

Eerlijk gezegd vermoedt ik dat jij zelf degene bent met te hoge eisen die daardoor afgewezen wordt.

Want je hebt namelijk alles mee behalve een kleine en ja die verantwoording is aan jou qua opvang.

En zodra jij aangeeft dat jij gewoon inzetbaar bent alle dagen en jij je opvang prima heb geregeld jij zo een baan heb.
Wat dacht je dan? Dat school gratis is?

Je kunt studiefinanciering aanvragen, wat afhankelijk is van je inkomen. Aangezien je alleenstaand , jonge moeder bent denk ik dat dit niet erg weinig zal zijn ( Als je uitwonend bent, zal dit nog hoger liggen ).

Heb je geen ouders, of familie die willen helpen?

Is de vader helemaal uit beeld?

Je hebt nog veel meer mogelijkheden, voordat je zegt dat het 'voorbij ' is.

En als dat inderdaad geen opties zijn , zou het welleens inderdaad niet door kunnen gaan!

In elk geval, succes ermee
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
En die opvang waar jij het over hebt, die komt dan uit de lucht vallen? Of die wordt van de lucht betaald?

Het klinkt heel makkelijk namelijk, maar opvang vinden voor je kind op flexibele basis en per direct is schier onmogelijk.
@ SuusjeSuusje heeft hier zeker een punt,

Hoevaak wil je werken/ Kan je werken?

In een winkel kun je zo aan de slag hoor!

Verdient wellis waar niet zoveel, maar teminste iets!

En een werkgever heeft er niets mee te maken dat jij een kind hebt, dat is jouw verantwoordelijk.

Ik denk dat je zo een baan hebt, maar je zult wel je best moeten doen en flexibel moeten zijn en geen hoge eisen moeten stellen,

Heb je geen familie die wil oppassen dan kun je al op kinderopvang besparen, ook zou je aan oppas kunnen denken thuis ( Jongere, die wat bij willen verdienen) Kosten weinig.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:qwerttu schreef op vrijdag 31 augustus 2012 23:17 En die opvang waar jij het over hebt, die komt dan uit de lucht vallen? Of die wordt van de lucht betaald?

Het klinkt heel makkelijk namelijk, maar opvang vinden voor je kind op flexibele basis en per direct is schier onmogelijk.

Veel kinderdagverblijven is er een flex opvang wat ze niet stimuleren maar wel is je kan er ook om vragen.

Vorig jaar werd er door de kamers ook over gesproken door dat vast te stellen dat mensen per uur moeten gaan betalen.

Ik heb een vriendin die ook alleenstaande moeder was en zij bracht haar kindje 5 dagen in de week naar een zelfs duurdere kdv. Zij betaalde een kwart van het maand bedrag van mij terwijl ik mijn kind 2 dagen naar de zelfde kdv bracht.

Door gemeente en belastingdienst wordt dat mogelijk gemaakt.
De gemeente en de belastingdienst hebben dat mogelijk gemaakt, schrijf je. De gemeente wil van TO af en de regels van de belastingdienst zijn zo gewijzigd dat je niet structureel meer uren opvang af kunt nemen dan je werk hebt.

Wat vorig jaar nog kon, kan dit jaar niet meer.
quote:qwerttu schreef op vrijdag 31 augustus 2012 23:10 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="redband in "HOE dan?????????????????"" class="messagelink">redband schreef op 31 augustus 2012 @ 12:48</a>:</b>

To heeft kleine kinderen om voor te zorgen, heeft haar eigen huishouden om voor te zorgen, ze werkt ook nog bij de thuiszorg, zoals ik begreep. En dan nog even een studie gaan volgen.

Het zal wel aan mij liggen hoor, maar alles bij elkaar lijkt het mij als alleenstaande moeder erg zwaar worden.</div></blockquote>

Ik denk dat het als alleenstaande moeder sowieso al zwaar is en het gaat echt niet lichter worden als je vanuit de bijstand een baan moet zoeken. Dan zou ik persoonlijk liever een opleiding doen eerlijk gezegd, nu het nog kan met studiefinanciering.

Maar goed, dit soort haast-politiek waardoor mensen op stel en sprong hun leven maar even om moeten gooien op straffe van intrekking van de uitkering, dat vind ik weer het andere uiterste. Want even overhaast op zo korte termijn een opleiding moeten gaan volgen, dat slaat natuurlijk nergens op. Normaal gesproken bereid je je leven daar enigszins op voor, voordat je zo'n sprong waagt.

Alleenstaande moeders hebben het zwaar en zeker als ze niet aan een baan kunnen komen en werkloos zijn.

Maar zij heeft een leeftijd van 22 jaar...

Misschien omdat ik zelf personeelsmanager ben praat uit eigen ervaring.

Zij zit qua leeftijd in een luxe positie zoals wij dat noemen als iemand die alleenstaand is en tegen de 30 aanloopt...

En dat zij steeds van baan wisselt is ook een raadsel een werknemer kan namelijk min. 3 jaar verlengen zonder vast contract te geven en juist haar leeftijds categorie en geen diploma's is zij goedkoop voor een bedrijf. ( dit is puur zakelijk en wil niet zeggen dat ik daar mee eens ben) na die verlengingen worden ze nu in deze tijd vaak vervangen voor dus rond de 22 jarige.
quote:qwerttu schreef op vrijdag 31 augustus 2012 23:34 De gemeente en de belastingdienst hebben dat mogelijk gemaakt, schrijf je. De gemeente wil van TO af en de regels van de belastingdienst zijn zo gewijzigd dat je niet structureel meer uren opvang af kunt nemen dan je werk hebt.

Vandaar die flex uren die je kan krijgen!

To kan aangeven dat ze flex. Is in te zetten maar ook met een kleine zit en daar stabiele dagen voor wil hebben maar bij evt. Ziekte vakantie zij bereid is om te werken.

Kom je al heel anders over en bedrijf/winkel is meestal daar wel toe bereid om rekening mee te houden en ja ook in deze tijd.
quote:qwerttu schreef op vrijdag 31 augustus 2012 23:34 De gemeente en de belastingdienst hebben dat mogelijk gemaakt, schrijf je. De gemeente wil van TO af en de regels van de belastingdienst zijn zo gewijzigd dat je niet structureel meer uren opvang af kunt nemen dan je werk hebt.

Gemeente wil in zoverre van haar af dat zij een baan zoekt maar zal haar wel bijstaan met opvang.

Beetje krom om te zeggen dat gemeente van haar afwil en dat dus niet wil bekostigen.

Zo is het eenmaal geregeld in nl. En gelukkig een keer in het voordeel van een burger.
Thaorchid doe eens even normaal zeg. Wat een rare reactie op mij, alleen omdat mensen blijkbaar niet snappen dat je pas 52% betaalt vanaf een bepaald bedrag. Mag je wel niet altijd zo'n bitch zijn zoals je zelf zegt, maar hiermee zet je jezelf danig voor gek.
De sociale dienst komt nooit, maar dan ook nooit zomaar ineens met het briljante idee om een opleiding te volgen/ te gaan werken of anderzins iets te doen om je eigen broek op te houden. Ze komen daar al mee op het moment dat je de uitkering aanvraagt.

Iederéén die zich wil inzetten weet dat, en zal hun beat daarvoor doen. De rest wacht af totdat ze nú inééns moeten. Apart, want eigenlijk wisten ze dat allang, maar was het een keuze om zich in eerste instantie niet maximaal in te zetten.
quote:thaorchid schreef op 30 augustus 2012 @ 23:14:

Ik weet dat ik bot uit de hoek kan komen maar echt, ik snap niet waarom alles altijd maar van anderen moet komen (lees: de werkenden die alles en iedereen moeten onderhouden) en daarbij ben ik voorstander van een schop onder de kont ipv pamperen en kussie-kroel. Soms helpt dat schopje iemand net op weg.

Maar een kind hebben op zeer jonge leeftijd met een vader zonder baan en een uitkering dus iedereen maar moeten dokken, het is te makkelijk.

En idd, de verhalen hier mag je algemeen met een kilo zout nemen, de werkelijkheid en de waarheid liggen altijd in het midden.

Er wordt veel te veel zielig gedaan, het stikt op internet va de verhalen en klaagzangen van mensen met een uitkering, bijstand en altijd hebben ze wel een excuus. Mag ik dat ff stevig beu zijn met 52% van elke hardverdiende cent door WERK die naar de belasting voor een ieder die van mij mee eet? De goeden uiteraard niet te na gesproken, dan is het niet gek dat ik vind dat pappie maar moet dokken, het is ook zijn kind.

(ja, ik ben op dreef vanavond..)

Edit, ook nog schulden??? Tuurlijk

Tja......want abortus is nooit een optie, dús draait de maatschappij ervoor op. En alweer één die door de pil/condoom/whatever zwanger is geraakt? Ik geloof er geen hol van.

Ik krijg er ook een sik van, dat geklaag. Je schrijft dat je straks 1300 euro per maand hebt, en het dan nog niet redt.

Ik werk me al jaren de tandjes voor 1400 per maand. Nadat er een bak belasting is afgetrokken om jong zwanger, zonder diploma van school, zonder baan, vader geen geld, te mogen onderhouden.

Ik wens je succes verder, maar misschien moet je zaken beter onderzoeken voordat je eraan begint.
Ik lees in een paar reacties van jou dat je moet studeren van de sociale dienst. Volgens mij mis je de eigenlijke rol en boodschap van de sociale dienst. Vanwege een wetswijziging in de WWB geldt voor personen onder de 27 jaar een studieplicht. Daarmee heb je recht op studiefinanciering. Voor de bijstand is dit een voorliggende voorziening en daarom geen recht meer op bijstand. jemag ten alle tijde zelf bepalen of je wel of niet gaat studeren, zolang je weet en rekening houdt dat je geen inkomsten hebt als je niet werkt of studiefinanciering ontvangt.

Stop met excuses verzinnen over alle belemmeringen. Zoek naar mogelijkheden en oplossingen. Je doet het voor jezelf, niet voor anderen. Elke reactie van jou vertel je hoe hard je je best wel niet hebt gedaan. tis goed en positief dat je jezelf daarmee stimuleert. Laat het een stimulering tot doorzettingsvermogen zijn. Je doet je best, maar je bent nog niet klaar...dus harder je best doen zodat je op eigen benen staat. Tis niet logisch dat je overal voor geholpen moet worden....je moet het uiteindelijk allemaal zelf doen...
quote:thaorchid schreef op 31 augustus 2012 @ 21:03:

[...]

Dat maak jij er van. Overigens had ik 35 jaar geleden enkel het "pretpakket" zonder economie dus ...

En dan, ik heb 7 jaar lang voor mijn vader gezorgd, weet jij wel wat ik de maatschappij aan kosten daarmee bespaard heb? Ik heb mijn leuke baan na 23 jaar opgezegd om voor hem te zorgen en géen uitkering want man heeft een zeer goede baan. De hypotheek stelde geen reet voor want we hebben jaren gespaard om het huis grotendeels zélf te betalen dus hebben weinig gebruik gemaakt van de hra. Kort gezegd, wij hebben nooit geprofiteerd dus jij bent zo jaloers als een kreeft blijkbaar. Ik heb een kutjeugd gehad, en de zorgjaren voor mijn vader en later (en tegelijkertijd) mijn schoonouders waren trópenjaren, ik bespaar je de afgrijselijke details want dan zakt je kin op de grond van wat er allemaal is voorgevallen in die jaren. En dat alles alleen daar man en ik verder kind noch kraai hebben. Maar heb al 30 jaar dezelfde heerlijke man (we hebben al die shit dus overleefd en nog steeds samen wat een wonder mag heten), een prachthuis en financieel geen enkele zorg. Maar dat zijn maar spullen nietwaar en dat maakt de hele shitheisa niet per definitie goed, het vreet nog dagelijks, en goed ook.

Mag dat, na haast mijn hele leven veel shit te hebben gehad? Ja. Fijn, dank . Dus dat jaloerse geneuzel van jou steek je maar daar waar de zon niet schijnt. Ben jij altijd zo afgunstig en steek jij 24/7 al je energie in anderen om die te helpen?

Nee? Dacht ik al. Dus zeik en oordeel jij maar even over iets waar je de ballen verstand van hebt, de pot en de ketel en zo. Ajuus met je gespot.

zeikmodus uit

Ja goffer, ik was even boos en ga me nog verdedigen ook, ik bén ook een doos

Maar ik ben niet altijd zo'n bitch hoor...dat is allemaal heel erg huilie huilie, maar je mist het punt van Frizzy, ondanks je economiepakket, je betaalt niet over elke euro 52%
Ik heb juist veel bij winkels gesoliciteerd, daar heb ik ook mijn diploma voor gehaald.

Ja ik ben nog jong en goedkoop maar het kan jonger en nog goedkoper.

Maar ja bedankt voor alle reacties ik heb een vacature gezien en ga daar maandag ochtend meteen voor bellen!!

Ik wil graag leren maar jullie hebben gelijk dat ik daarvoor zal moeten sparen.

Want daar ben ik ook bang voor als ik nu begin is er geen weg meer terug.
Oh de zuurpruimen zijn weer in de aanbieding zie ik.....

TO je doet het goed hoor :-) trek je maar niks aan van types als Thaorchild, die overigens zelf geen moer heeft bijgedragen aan deze maatschappij en lekker op de zak van haar man leeft.
quote:frizzy schreef op 01 september 2012 @ 00:55:

Thaorchid doe eens even normaal zeg. Wat een rare reactie op mij, alleen omdat mensen blijkbaar niet snappen dat je pas 52% betaalt vanaf een bepaald bedrag. Mag je wel niet altijd zo'n bitch zijn zoals je zelf zegt, maar hiermee zet je jezelf danig voor gek.

Ik zal niet weten hoe dat zit, belastingtechnisch

Jij bent degene die alles letterlijk neemt en mij aanvalt.

Maar goed, ik heb het financieel zeer goed en dat die belasting betaald dient te worden, soit, het is zo. Maar dat dat geld meer opgaat aan handophouders gaat welke te beroerd zijn de regie over hun eigen leven op te pakken en chronisch zieken, ouderen en anderszins mensen die totaal en geheel recht hebben op welk gemeenschapsgeld dan ook daar het slachtoffer van zijn gaat blijkbaar totaal aan jou voorbij? Onder welke steen leef jij en vooral, hoe mager is jouw bijstand....

En nu vooral SP stemmen 12 september
En voor sabbat ook, hoe moeilijk is lezen en vooral góed lezen nu?

Over élke cent 52% betalen, geloof jij echt dat ik dat denk? Het zou wat zijn zeg, zou meteen in de bijstand klimmen, krijg je namelijk geld voor helemaal niks doen en wel geld voor internet hebben en de hele dag lopen te mutsen

Nee schatjes, we vallen puur belastingtechnisch in de 52%-groep, moeilijk hoor, om dat te begrijpen als je het zelf blijkbaar niet zo breed hebt, en dan nog, élke belastingbetaler (lees: werkende) betaald voor al die uitkeringen, subsidies en toeslagen.

Maar on topic, ik geloof wel dat Kim de juiste instelling lijkt te hebben dus concentreer je daarop.

En sabbat, lezen is erg lastig hè ik had géén economie in mijn pakket....het stáát er toch echt zeer duidelijk.

Eerst lezen en dan pas je gal spugen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven