Geld & Recht alle pijlers

Hoe doen mensen dit?

19-02-2017 10:32 533 berichten
Wat als je geen spaargeld hebt en maar net rond komt in de maand en je auto gaat kapot of je hebt om een andere dringende reden geld nodig en de bank weigert je een lening te geven en je hebt ook geen ouders meer waar je van kunt lenen of andere familie of vrienden dieje dit kunt vragen?

Wat zou jij doen in deze situatie?
quote:Solomio schreef op 20 februari 2017 @ 09:32:

[...]

Ten eerste denk ik dat je als ouder altijd tot op zeker hoogte voor je kind blijft zorgen, al is het maar in gedachten, of door een luisterend oor of praktische tips.

Financieel bijspringen vind ik niks anders dan een keer een soepje gaan brengen als je kind ziek is bijvoorbeeld, ook al is je kind al ruim volwassen.

Als het kan, en je wilt het, prima.

Ik heb me er iig nooit minder om gevoeld dat ik financieel geholpen werd door mijn ouders, hoewel mijn vader wel zijn best heeft gedaan om mij duidelijk te maken dat het echt enorm slappe hap was dat ik zijn financiële hulp nodig had.

Het pannetje soep bij ziekte is iets incidenteels, wekelijks een pannetje soep brengen is al anders. En dan is het omslagpunt heel dichtbij, dat je kind je gaat verwijten dat de soep er een keer niet was. Dan begeef je je op een hellend vlak.

Zo ook met financiële hulp. Soms iets toestoppen is leuk voor beide partijen. En hoe vaak soms is maakt dan niet uit. Zodra je er als kind om komt vragen wordt het al anders.
quote:Saz schreef op 20 februari 2017 @ 09:45:

[...]

Goh, van wie zou hij dat geklaag nou hebben?

Ik hoor alleen maar geklaag en gezeur, ik wil dit niet, ik kan dat niet.

Even terug naar je vraag; hoe doen andere mensen dat? Nou, niet zo zeuren en klagen maar het beste ervan maken.

En kijken naar de mogelijkheden, niet naar wat allemaal niet kan. Scheelt al een hele hoop.

Het zal af en toe allemaal wel moeilijk zijn en misschien voelt het als oneerlijk maar hé, als ik het zo lees zijn er echt wel mensen die het stukken slechter hebben dan jij. Denk daar eens over na En prijs je gelukkig met wat je hebt. Je bent vrij, veilig en gezond. Man, hoeveel mensen dat al niet eens hebben.Wat mooi geschreven Saz
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 22:04:

[...]

Sorry maar ben al vijf jaar niet op vakantie kunnen gaan...

En wat moet ik dan de hele zomervakantie gaan doen met mijn zoontje elke dag binnen zitten? M'n vakantiegeld heb ik dan zeker nodig om hem toch een leuke vakantie te kunnen geven ook al is het niet mogelijk om echt op vakantie te gaan want dat kost drie keer zoveel dan het vakantiegeld dat ik krijg.Ik ga ook al jaren niet op vakantie met mijn kinderen, en er zullen nog vele jaren komen dat ik niet op vakantie ga met de kinderen. Mijn kinderen doe je een plezier om dagjes met de fiets er op uittrekken om bv in een andere wijk naar de speeltuin te gaan of om te picknicken misschien ook een idee voor jou?
quote:nerdopviva schreef op 20 februari 2017 @ 07:52:

[...]

De generatie voor de onze ging niet of hoogstens 1 keer per jaar op vakantie, had geen of hoogstens 1 auto en tv, at aardappels, groente (uit het seizoen) en een klein stukje vlees, dronk filterkoffie en nam alleen een gebakje als er iets te vieren viel, had tot in de jaren 60 nog een zesdaagse werkweek, etc. Nu loopt er een TO te miepen dat ze haar auto niet kan betalen, haar vakantie niet wil opgeven, niet meer wil werken en het zo vervelend vindt dat ze afhankelijk is van haar ouders. En dit is dan de generatie die het slechter heeft dan de vorige? Laat me niet lachen.

Zo ben ik ook opgevoed. We drinken trouwens nog steeds filterkoffie alleen in t weekend sinas en een grote koek. Gebak, chips etc. was er alleen als er iemand jarig was. Kleren kreeg ik van mn oudere zussen.

Nu hebben mijn kinderen het ook veel beter, maar of ze gelukkiger zijn dan ik op die leeftijd?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zinerva schreef op 20 februari 2017 @ 10:03:

[...]

Ik ga ook al jaren niet op vakantie met mijn kinderen, en er zullen nog vele jaren komen dat ik niet op vakantie ga met de kinderen. Mijn kinderen doe je een plezier om dagjes met de fiets er op uittrekken om bv in een andere wijk naar de speeltuin te gaan of om te picknicken misschien ook een idee voor jou?

Afhankelijk van hoe je vakantie defineert ben ik vroeger, toen was ik 3 en 4 jaar oud, een weekje op de camping bij het strand in Nederland geweest. Daarna niet meer tot in stedentripjeset vriendinnen ging doen. Waarom niet? We hadden er het geld niet voor. Vakantiegeld ging op aan vaste lasten en buffertje voor dingen die kapot gingen. We hadden geen auto. En ja, er werd gewoon gewerkt en kregen geen toeslagen.

TO heeft het heel wat minder slecht dan ze ons voorspiegeld, maar moet eens leren te genieten van dingen die ze wel heeft. Dat zit hem niet in bezit, en een hoop geld hebben. Als je die instelling hebt, word het leven heel onaangenaam. Er blijven namelijk altijd mensen die net iets meer hebben dan jij. Zijn die gelukkiger? Niet perse.
quote:Solomio schreef op 20 februari 2017 @ 09:32:

[...]

Ten eerste denk ik dat je als ouder altijd tot op zeker hoogte voor je kind blijft zorgen, al is het maar in gedachten, of door een luisterend oor of praktische tips.

Financieel bijspringen vind ik niks anders dan een keer een soepje gaan brengen als je kind ziek is bijvoorbeeld, ook al is je kind al ruim volwassen.

Als het kan, en je wilt het, prima.

Ik heb me er iig nooit minder om gevoeld dat ik financieel geholpen werd door mijn ouders, hoewel mijn vader wel zijn best heeft gedaan om mij duidelijk te maken dat het echt enorm slappe hap was dat ik zijn financiële hulp nodig had.

Ik vind dat er nogal een verschil zit tussen geld krijgen voor nieuwe schoenen of een brood, omdat je echt niet rond komt. Of geld aanpakken, omdat je geen afstand wilt doen van je auto en vindt dat je recht hebt op een vakantie.

Voor het eerste zou ik mijn kind zeker geld geven, voor het tweede echt niet.

En mijn ouders idem naar mij.
quote:RP7 schreef op 20 februari 2017 @ 10:21:

[...]

Afhankelijk van hoe je vakantie defineert ben ik vroeger, toen was ik 3 en 4 jaar oud, een weekje op de camping bij het strand in Nederland geweest. Daarna niet meer tot in stedentripjeset vriendinnen ging doen. Waarom niet? We hadden er het geld niet voor. Vakantiegeld ging op aan vaste lasten en buffertje voor dingen die kapot gingen. We hadden geen auto. En ja, er werd gewoon gewerkt en kregen geen toeslagen.

TO heeft het heel wat minder slecht dan ze ons voorspiegeld, maar moet eens leren te genieten van dingen die ze wel heeft. Dat zit hem niet in bezit, en een hoop geld hebben. Als je die instelling hebt, word het leven heel onaangenaam. Er blijven namelijk altijd mensen die net iets meer hebben dan jij. Zijn die gelukkiger? Niet perse.

Ik denk idd dat het maar net is hoe je er tegenaan kijkt, jezelf zielig vinden omdat je minder te besteden hebt dan de gemiddelde Nederlander maakt je ongelukkig.

Als je bekijkt vanuit de basis behoefte van en mens dan benader je je situatie heel anders. Als je veilig bent, een dak boven je hoofd hebt, je warm zit, genoeg te eten hebt en kleding aan je lijf dan ben je al een gezegend mens. Alleen niet iedereen kan het op deze manier bekijken.
quote:Phaedra__ schreef op 20 februari 2017 @ 10:42:

[...]

Ik vind dat er nogal een verschil zit tussen geld krijgen voor nieuwe schoenen of een brood, omdat je echt niet rond komt. Of geld aanpakken, omdat je geen afstand wilt doen van je auto en vindt dat je recht hebt op een vakantie.

Voor het eerste zou ik mijn kind zeker geld geven, voor het tweede echt niet.

En mijn ouders idem naar mij.En ik ben dan weer blij dat mijn moeder niet wilde bepalen hoe ik het geld besteedde dat zij aan mij gaf.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Solomio schreef op 20 februari 2017 @ 10:45:

[...]

En ik ben dan weer blij dat mijn moeder niet wilde bepalen hoe ik het geld besteedde dat zij aan mij gaf.

O, ik zou ook niet bepalen hoe hij het geld uitgeeft.

Wel bepaal ik wanneer en waarom ik mijn geld aan hem geef.
quote:Phaedra__ schreef op 20 februari 2017 @ 10:50:

[...]

O, ik zou ook niet bepalen hoe hij het geld uitgeeft.

Wel bepaal ik wanneer en waarom ik mijn geld aan hem geef.Nou ja, dan betaalde mijn moeder een keer mijn boodschappen, zodat ik mijn boodschappengeld aan iets nutteloos kon uitgeven.
Wat is jouw huidige gezin situatie? Ben je alleen?

Heb je 1 kind of 6?

Heb je een baan?

Fulltime of Parttime?

Met het OV is geloof ik niet altijd goedkoper als met de auto.

Dat zou je dan moeten uitrekenen. Wat voor een auto heb je?

Daarmee bedoel ik, een Mercedes is iig duurder als een Daihatsu.

Heb je niks wat je kunt verkopen? Spullen die je niet meer nodig hebt?

Die kun je dan via Marktplaats verkopen.

Het Leger des Heils kan wellicht ook helpen, indien je iets nodig hebt...

Of bij Marktplaats geven mensen soms ook spullen weg die ze niet meer nodig hebben.
quote:Solomio schreef op 20 februari 2017 @ 10:51:

[...]

Nou ja, dan betaalde mijn moeder een keer mijn boodschappen, zodat ik mijn boodschappengeld aan iets nutteloos kon uitgeven.Wat jij wil. Je wil het opvatten zoals jij het wil. Veel plezier ermee.
Je vraag was: hoe doen mensen dat? Nou, daar heb je uitgebreid antwoord op gekregen. Dat je alle beschreven opties onaaantrekkelijk vindt, dat is verder jouw zaak.

Kennelijk heb je het niet nodig om die onaantrekkelijke opties te volgen, want je hebt een andere geldbron. Prima. En als die geldbron ooit opdroogt dan weet je wat je te doen staat.
quote:Phaedra__ schreef op 20 februari 2017 @ 10:53:

[...]

Wat jij wil. Je wil het opvatten zoals jij het wil. Veel plezier ermee.

Gaat lekker hè? Ik zou echt exact hetzelfde tegen jou kunnen zeggen.
Word met de minuut ongeloofwaardiger. Maar goed, als toch iemand echt zo denkt.

Stel je niet aan en leer van de leuke dingen genieten, kijk eens naar wat je wel kan met kind in de vakanties. Doe die auto weg en ga een weekendje weg in de buurt. als je per se op vakantie wil.

Zoek een betere baan. Ga een opleiding volgen, ik ga er even vanuit dat je geen 30 bent geweest en je een een MBO zou kunnen doen, want daar is nog een basisbeurs voor te krijgen. Doe iets. Ipv denken dat je kleerjes kan maken, je kind niet wil wandelen en je de hele dag binnen moet zitten en een man moet vinden die dingen voor je gaat betalen.. ipv je ouders.. doe iets zelf en stop met dat irritante gejank.

Maar goed, ik praat nu ws tegen een dikke plank voor een hoofd.
quote:Fee-de-Goede schreef op 20 februari 2017 @ 10:56:

Word met de minuut ongeloofwaardiger. Maar goed, als toch iemand echt zo denkt.

Stel je niet aan en leer van de leuke dingen genieten, kijk eens naar wat je wel kan met kind in de vakanties. Doe die auto weg en ga een weekendje weg in de buurt. als je per se op vakantie wil.

Zoek een betere baan. Ga een opleiding volgen, ik ga er even vanuit dat je geen 30 bent geweest en je een een MBO zou kunnen doen, want daar is nog een basisbeurs voor te krijgen. Doe iets. Ipv denken dat je kleerjes kan maken, je kind niet wil wandelen en je de hele dag binnen moet zitten en een man moet vinden die dingen voor je gaat betalen.. ipv je ouders.. doe iets zelf en stop met dat irritante gejank.

Maar goed, ik praat nu ws tegen een dikke plank voor een hoofd.Er zijn echt mensen die zo denken en doen, een kennis van mij gedraagd zich precies zo. Die zoekt haar geluk ook in problemen in plaats van in oplossingen.
Ok, dit had ik niet gezien: "Nou ja, dan betaalde mijn moeder een keer mijn boodschappen, zodat ik mijn boodschappengeld aan iets nutteloos kon uitgeven."

Ik ben sprakeloos, ik dacht gaat om iemand die echt ECHT niet rond kon komen van haar geld.

Maar zoiets? Om het geld van mama aan iets **ahum** nutteloos uit te kunnen geven...

Nee Nee Nee meisje, zo niet...

Ga werken ipv bedelen
quote:cinnamonnswirl schreef op 20 februari 2017 @ 11:43:

Ok, dit had ik niet gezien: "Nou ja, dan betaalde mijn moeder een keer mijn boodschappen, zodat ik mijn boodschappengeld aan iets nutteloos kon uitgeven."

Ik ben sprakeloos, ik dacht gaat om iemand die echt ECHT niet rond kon komen van haar geld.

Maar zoiets? Om het geld van mama aan iets **ahum** nutteloos uit te kunnen geven...

Nee Nee Nee meisje, zo niet...

Ga werken ipv bedelen

Maar waarom is het zo erg om iets aan te nemen, hetzij van je ouders, hetzij van vrienden? Ik begrijp dat oprecht niet?

De zin die jij quoot was een voorbeeld als reactie op Phaedra, dat ze evt nog wel wil bijspringen als haar kind in nood is, maar niet voor luxe.

Ik ben blij dat mijn moeder dat onderscheid niet maakte.
quote:misstwix schreef op 20 februari 2017 @ 08:08:

[...]

Jij verdraait mijn woorden dus echt volledig!

Ik kan mijn auto wel betalen alleen in plotselinge reparaties dus niet omdat ik geen spaargeld heb op dit moment. Maar daar werk ik aan.Als je plotselinge reparaties niet kunt betalen, dan kan je je auto dus niet betalen.
quote:Solomio schreef op 20 februari 2017 @ 11:47:

[...]

Maar waarom is het zo erg om iets aan te nemen, hetzij van je ouders, hetzij van vrienden? Ik begrijp dat oprecht niet?

De zin die jij quoot was een voorbeeld als reactie op Phaedra, dat ze evt nog wel wil bijspringen als haar kind in nood is, maar niet voor luxe.

Ik ben blij dat mijn moeder dat onderscheid niet maakte.Ik denk dat we elkaar nooit gaan begrijpen. Ik begrijp namelijk oprecht niet dat je geld aanneemt als je dat niet dringend nodig hebt (en met dringend bedoel ik dat je geen eten hebt en elk moment uit je huis gezet kan worden). Geld waar iemand anders voor gewerkt heeft zou ik nooit zomaar aannemen. Ik heb veel liever dat diegene dat aan zichzelf uitgeeft.
Kadootjes vind ik wat anders dan ervanuit gaan dat je ouders of vrienden dingen voor je betalen omdat jij er een zooitje van maakt en eigenlijk ook niks wil laten of zelf doen om de situatie te veranderen.

Tuurlijk zijn kadootjes van ouders (ook zomaar) leuk. Ga ik hopelijk later ook doen bij mijn kinderen. Gewoon omdat het kan.

Maar in TO's geval gaat het daar dus echt niet over.
Als ik, als ouder, een kind wilde helpen die het niet breed heeft (ook al is het zijn/haar eigen schuld), dan zou ik liever een tas boodschappen brengen, of bijv. een kleren of schoenen kopen voor de kleinkinderen.

Onze kinderen hebben het financieel gezien prima voor elkaar. En toch geven we ze wel eens een extraatje (in de vorm van geld), maar daar mogen mee doen wat ze willen. In vind het prima als ze daarvan op vakantie gaan of luxe aankopen.
quote:nerdopviva schreef op 20 februari 2017 @ 11:57:

[...]

Ik denk dat we elkaar nooit gaan begrijpen. Ik begrijp namelijk oprecht niet dat je geld aanneemt als je dat niet dringend nodig hebt (en met dringend bedoel ik dat je geen eten hebt en elk moment uit je huis gezet kan worden). Geld waar iemand anders voor gewerkt heeft zou ik nooit zomaar aannemen. Ik heb veel liever dat diegene dat aan zichzelf uitgeeft.

Maar dat sluit elkaar toch niet uit?

Maar idd, we gaan elkaar niet begrijpen.

Ik ken ook ouders die hun kinderen regelmatig wat toestoppen, zodat ze straks, als de erfenis betaald wordt, niet zo veel belasting hoeven te betalen en de ouders tenminste kunnen zien waar ze hun kind een plezier mee doen.
quote:nerdopviva schreef op 20 februari 2017 @ 11:57:

[...]

Ik denk dat we elkaar nooit gaan begrijpen. Ik begrijp namelijk oprecht niet dat je geld aanneemt als je dat niet dringend nodig hebt (en met dringend bedoel ik dat je geen eten hebt en elk moment uit je huis gezet kan worden). Geld waar iemand anders voor gewerkt heeft zou ik nooit zomaar aannemen. Ik heb veel liever dat diegene dat aan zichzelf uitgeeft.Ik kan prima rond komen, toch ben ik heel blij met het extraatje dat mijn ouders ons soms geven. Zij zien liever bij leven hoe wij wat leuks doen van hun geld dan dat we het pas krijgen als ze dood zijn. Waarom zou ik dat niet aanpakken?
Ik heb nooit geld gekregen van mijn ouders. Ik zou het raar vinden om te krijgen. Wel in natura: vroeger hebben mij ouders veel tijd geïnvesteerd in huiswerk overhoren en mijn vader is handig en heeft regelmatig iets gefixt in ons huis. Mijn man helpt hun dan weer bij andere dingen, en ik help mijn moeder ook regelmatig. 1 keer geld geleend en dat binnen 2 weken terugbetaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven