Geld & Recht alle pijlers

Hoe kan dit?

11-08-2014 09:06 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Toen ik nog bij mijn ouders woonde, was het zo, dat als mijn ouders van een bijstandsuitkering afhankelijk zouden zijn, dat zij die niet of slechts gedeeltelijk zouden krijgen, aangezien ik een fulltime baan heb. Nu is dat nooit aan de orde geweest gelukkig, maar zo was het wel.

Nu ken ik een echtpaar die beide al sinds jaar en dag in de WAO zitten omdat zij 'arbeidsongeschikt' zijn. Zij krijgen samen maandelijks ¤ 2.312. Dat vind ik op zich al een hoop geld, zeker als ik bedenk dat ik maandelijks ongeveer ¤ 75 minder krijg en daar ook nog kosten (auto, kleding) van af moet trekken en uiteraard 40 uur voor moet werken.

Nu hebben zij twee zoons. Een zoon van 18. Deze zit nog op school. De andere zoon is 21 en doet sinds zijn 18e helemaal niets meer. Geen werk en geen school, omdat hij bang is voor andere mensen.

Het echtpaar is naar het maatschappelijk werk toegestapt, omdat zij de kosten voor hun zoons (zorgpremie e.d.) niet meer kunnen betalen. Het maatschappelijk werk heeft nu een uitkering geregeld voor de oudste zoon, zodat hij zelf zijn kosten kan betalen. Deze jongen krijgt nu ¤ 800 per maand daarvoor, zonder dat zijn ouders worden gekort, omdat hij inkomen heeft. Dit gezin krijgt dus ruim ¤ 3.000 per maand. Dat is toch raar en oneerlijk?

Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? Is hier toevallig een maatschappelijk werker aanwezig en kan hij of zij dat misschien vertellen? En wellicht tips kan geven dat andere mensen ook zoveel geld cadeau kunnen krijgen?
WAO is iets anders dan bijstand.
En bemoei je met je eigen zaken. Zeurkous.
wao is een verzekering die keert na arbeidsongeschiktheid een percentage van je laatst verdiende loon uit

bijstand is een ander verhaal die keert uit tot een minimum bedrag dus dan word alles gekort wat dan aan geld binnenkomt

ja ik weet het is krom maar mooier kan ik het niet maken

ik zie dit soort gevallen ook om me heen

ik ga 's morgens om half zes de deur uit om te werken

moet sparen voor vakantie e.d.

en de buren lachen me uit omdat ik soms op zaterdag of zondag mijn ramen sta te zemen (door de week geen tijd want ik WERK )
Bijstand en WAO zijn compleet andere dingen.

Maar je bent dus jaloers omdat die mensen geld krijgen zonder daarvoor te werken omdat ze ziek zijn? Denk zomaar dat ze graag met je willen ruilen, als je hun gezondheidsproblemen er bij wil nemen.
Tip voor jou spring uit je zolderraam.

Met een beetje geluk heb je je botten op dusdanige wijze gebroken dat je nooit meer kan werken en dus ook heel fijn een WIA uitkering kan krijgen. Hoef je nooit meer jaloers te zijn op mensen die niet kunnen werken en toch geld krijgen want dan ben je er zelf een van geworden.
Hoe kan dit, dat iemand zich daarin verdiept als zij er eigelijk niets mee te maken heeft?

Je kent een echtpaar en weet precies wat ze verdienen? Ik weet alleen precies wat ik zelf verdien!

Hoe goed ken je die mensen dan, dat het je zo raakt?
Nee maak jij je inderdaad maar zorgen over hoeveel geld ze krijgen.... Dat zijn echt jouw zaken of niet? Ik lees twee volwassenen die een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen? Dat zal toch niet voor hun zweetvoeten zijn of wel? En die jongen staat schijnbaar stijf van angst?

Maar de buurvrouw/het nichtje/welke-relatie-je-ook-met-hen-hebt zal wel even navragen hoe het met het met hun geld gesteld is. En natuurlijk is dat dan weer allemaal 'heul oneerlijk, ik werk ook voor me cente, en goat to es an het werrek'.

Ik kan jou nu al vertellen dat ik bij voorbaat al geen zin heb om met die mensen te ruilen.Buiten het feit dat ze dus schijnbaar ziek zijn, te ziek om hun werk te kunnen doen, hebben ze een zoon die zo angstig is dat hij niet kan werken. Wat een feest zeg dat leven van die mensen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik denk dat in mijn straat bijvoorbeeld maar ruim 25 procent van de gezinnen een inkomen uit arbeid heeft, waar de rest van leeft, zal me werkelijk een zorg zijn.
Dom hoor dat je niet weet wat het verschil is tussen de 2 soorten uitkeringen en hoe daar aan te komen.

Zou maar eens goed bedenken hoe je in het leven wil staan. Je lijkt me een niet erg leuk persoon en dan druk ik me nog vriendelijk uit.
Ik ken deze mensen heel goed. Het is namelijk familie en ik verzorg hun administratie. Ik kreeg het echter niet rond via de gangbare wegen, waarop zij naar het maatschappelijk werk zijn gestapt. Zij hebben blijkbaar meer ingangen bij de gemeente, want hij trekt daar zo een uitkering voor deze mensen los.

Of ik jaloers ben? Misschien wel een beetje ja. Eerder frustratie denk ik. Als je maar zielig genoeg bent/doet, dan krijg je blijkbaar alles voor elkaar. Ik vind dat wrang.
Leuke discussie als TO het eerste half uur al gelijk niet meer meedoet!

Sorry crosspost!
Hoe weten mensen toch altijd precies hoeveel geld anderen hebben? Vraag je dat aan ze? Ik dacht dat dat niet hoorde in Nederland. Ik weet van mijn beste vrienden nog geeneens hoeveel ze verdienen. Zelfs niet bij benadering.
quote:hoekandit1984 schreef op 11 augustus 2014 @ 09:26:

Ik ken deze mensen heel goed. Het is namelijk familie en ik verzorg hun administratie. Ik kreeg het echter niet rond via de gangbare wegen, waarop zij naar het maatschappelijk werk zijn gestapt. Zij hebben blijkbaar meer ingangen bij de gemeente, want hij trekt daar zo een uitkering voor deze mensen los.

Of ik jaloers ben? Misschien wel een beetje ja. Eerder frustratie denk ik. Als je maar zielig genoeg bent/doet, dan krijg je blijkbaar alles voor elkaar. Ik vind dat wrang.Koekkoek, de WAO/WIA loopt helemaal niet via de gemeente maar via het UWV.

Ik ken deze mensen heel goed. Het is namelijk familie en ik verzorg hun administratie..A, daar is het antwoord.

Waarom doen ze hun administratie niet zelf?
Serieus, je weet niet eens waar je boos over bent dus. Een gemeente heeft niks te maken met een UWV uitkering en de keuringen van verzekeringsartsen die zich aan de overheidsregels moeten houden bij het afkeuren van mensen,
Het is niet zo dat ik het ze niet gun. Het is meer van: ja, maar dat wil ik ook. Ik weet niet.

Vader en moeder krijgen uitkering vanwege depressie. Zij zijn vroeger verwaarloost door hun ouders. Zij hebben hetzelfde gedaan met hun kinderen, wat weer als resultaat heeft dat oudste zoon het ook niet trekt. Jongste zoon pakt het gelukkig wel goed op en redt zichzelf met mijn hulp.
Die jongen heeft wellicht in plaats van bijstand een Wajonguitkering?

Of ik jaloers ben? Misschien wel een beetje ja. Eerder frustratie denk ik. Als je maar zielig genoeg bent/doet, dan krijg je blijkbaar alles voor elkaar. Ik vind dat wrang.

Het is familie, jij doet hun administratie, maar vindt ondertussen dat het niet klopt. Dan zou ik dus maar heel snel stoppen met het doen van hun administratie. Beter voor hen, beter voor jezelf!

Kreeg jij het soms niet voor elkaar, omdat je misschien niet genoeg je best gedaan hebt? Omdat jij het niet nodig vond?
Als je vindt dat deze mensen alleen maar zielig doen, wees dan een vent/vrouw en zeg dat je hun administratie niet meer voor ze wilt doen. Recht in hun gezicht. Dit is een beetje schijnheilig, vind je niet?
Ja, jij wil ook wel dag in dag uit thuis zitten terwijl je depressief bent en jezelf niet kunt redden? Triest.
Laat iemand anders hun administratie doen als het jou zo frustreert.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Drie zieke volwassenen is drie keer het volledige eigen risico. Plus wat er verder nog aan zorg nodig is die niet vergoed wordt, reiskosten en parkeerkosten voor artsbezoek etc.

En zit je rond 2300 euro inkomen niet met die armoedeval: geen toeslagen, bijdragen en subsidies meer, waardoor je per saldo minder overhoudt dan iemand met een lager inkomen?

Toekomstperspectief: hun inkomen zal nauwelijks stijgen zolang ze niet herstellen en weer aan het werk kunnen. De kosten zullen wel stijgen en ze kunnen bar weinig doen om die balans te beïnvloeden. Ook een lekkere gedachte hoor.
quote:hoekandit1984 schreef op 11 augustus 2014 @ 09:30:

Het is niet zo dat ik het ze niet gun. Het is meer van: ja, maar dat wil ik ook. Ik weet niet.

Vader en moeder krijgen uitkering vanwege depressie. Zij zijn vroeger verwaarloost door hun ouders. Zij hebben hetzelfde gedaan met hun kinderen, wat weer als resultaat heeft dat oudste zoon het ook niet trekt. Jongste zoon pakt het gelukkig wel goed op en redt zichzelf met mijn hulp.

Nou lieverd, scoor een chronische depressie.. ow en dan krijg je nog steeds geen levenslange uitkering hoor, de regels zijn heel streng tegenwoordig.

Daarnaast hebben ze dus wel gewoon gewerkt en hele goede banen gehad aangezien de uitkeringen best hoog zijn?
quote:hoekandit1984 schreef op maandag 11 augustus 2014 09:30 Het is niet zo dat ik het ze niet gun. Het is meer van: ja, maar dat wil ik ook. Ik weet niet.

Vader en moeder krijgen uitkering vanwege depressie. Zij zijn vroeger verwaarloost door hun ouders. Zij hebben hetzelfde gedaan met hun kinderen, wat weer als resultaat heeft dat oudste zoon het ook niet trekt. Jongste zoon pakt het gelukkig wel goed op en redt zichzelf met mijn hulp. Jij wil zo ernstig ziek worden dat je niet meer zelf kunt werken voor je geld? Werkelijk? Weer je wel wat je hier zegt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven