Geld & Recht alle pijlers

Hoe kan dit?

11-08-2014 09:06 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Toen ik nog bij mijn ouders woonde, was het zo, dat als mijn ouders van een bijstandsuitkering afhankelijk zouden zijn, dat zij die niet of slechts gedeeltelijk zouden krijgen, aangezien ik een fulltime baan heb. Nu is dat nooit aan de orde geweest gelukkig, maar zo was het wel.

Nu ken ik een echtpaar die beide al sinds jaar en dag in de WAO zitten omdat zij 'arbeidsongeschikt' zijn. Zij krijgen samen maandelijks ¤ 2.312. Dat vind ik op zich al een hoop geld, zeker als ik bedenk dat ik maandelijks ongeveer ¤ 75 minder krijg en daar ook nog kosten (auto, kleding) van af moet trekken en uiteraard 40 uur voor moet werken.

Nu hebben zij twee zoons. Een zoon van 18. Deze zit nog op school. De andere zoon is 21 en doet sinds zijn 18e helemaal niets meer. Geen werk en geen school, omdat hij bang is voor andere mensen.

Het echtpaar is naar het maatschappelijk werk toegestapt, omdat zij de kosten voor hun zoons (zorgpremie e.d.) niet meer kunnen betalen. Het maatschappelijk werk heeft nu een uitkering geregeld voor de oudste zoon, zodat hij zelf zijn kosten kan betalen. Deze jongen krijgt nu ¤ 800 per maand daarvoor, zonder dat zijn ouders worden gekort, omdat hij inkomen heeft. Dit gezin krijgt dus ruim ¤ 3.000 per maand. Dat is toch raar en oneerlijk?

Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? Is hier toevallig een maatschappelijk werker aanwezig en kan hij of zij dat misschien vertellen? En wellicht tips kan geven dat andere mensen ook zoveel geld cadeau kunnen krijgen?
quote:Annapalona schreef op 11 augustus 2014 @ 10:05:

[...]

Het is een WAO uitkering, ze hebben dus gewoon een goed salaris gehad voordat ze thuis kwamen te zitten.

Mijn tip is ga nog wat jaartjes studeren en werken en word dan depressief, misschien krijg je dan wel hetzelfde.Ja, goed idee!
Dan zou ik helemaal maar stoppen met je zogenaamde werk.

Strikjemetstippels, En ja, het is berekend adhv het laats verdiende salaris. Zo heb ik dus een dakloze man gehad in mijn portefeuille met een netto inkomen van ¤2200 euro. Ik zie echt niets raars.

Alleen maar mooi toch, dat die mensen in een goede regeling zitten? Je mag hopen dat jij nooit in hun positie komt, want erom gevraagd hebben ze niet hoor.
Of jij verdient gewoon ontzettend weinig, TO. Als je tijd over hebt, ga dan een opleiding doen ipv hier zitten klagen.
Je weet niks van uitkeringen en je weet al helemaal niks van depressies. Krijg zo'n zin om mij heel negatief uit te gaan laten over deze TO, maar ik kap met reageren...
quote:strikjemetstippels schreef op 11 augustus 2014 @ 10:06:

[...]

O dat vind je gek? Vertel eens waar de prikkel tot werken dan zit als een uitkering net zo hoog is?Het is een ziektewetuitkering, je krijg herkeuringen. Je mag heus niet zomaar thuis blijven tot einde der dagen.
quote:strikjemetstippels schreef op 11 augustus 2014 @ 10:03:

Nou sorry hoor Doreia maar een uitkering die hoger/net zo hoog/100 euro minder is dan 40 uur werken per week is gewoon idioot..

Deze mensen zijn al jaren ziek want hebben een WAO uitkering en vallen daarmee dus in een oude regeling.

Deze mensen krijgen een uitkering op basis van hun laatst verdiende salaris en dat salaris is dus hoger geweest dan het salaris van TO.

Je gaat er nu vanuit dat iedereen die fulltime werkt hetzelfde zou (moeten) verdienen?

Dat zou wat zijn zeg.

De huisarts verdient exact hetzelfde als de administratief medewerkster in zijn praktijk?
Iets warms graag. Met borstharen. (Loesje)
quote:Doreia schreef op 11 augustus 2014 @ 10:07:

Strikjemetstippels, En ja, het is berekend adhv het laats verdiende salaris. Zo heb ik dus een dakloze man gehad in mijn portefeuille met een netto inkomen van ¤2200 euro. Ik zie echt niets raars.

Alleen maar mooi toch, dat die mensen in een goede regeling zitten? Je mag hopen dat jij nooit in hun positie komt, want erom gevraagd hebben ze niet hoor.

Een ww-uitkering bedoel je? Nee dat is niet raar natuurlijk. Maar er is wel degelijk een te klein verschil tussen andere uitkeringen + toeslagen en mensen met minimumloon.

Je weet niets van mijn achtergrond Doreia, ik ben niet in die situatie gekomen op papier, dus geen instanties. Werkelijkheid is anders. Ik heb veel compassie voor daklozen en mensen die echt de weg kwijt zijn...maar mensen die een dipje hebben of gewoon vinden dat anderen maar betalen voor hun nee, geen compassie sorry.
Prikkel tot werken:

- armoedeval;

- niet het zwaard van damocles (aka UWV) boven je hoofd dat je uitkering gestopt wordt agv veranderde regels ipv miraculeus herstel;

- niet meer aan de duvel en zijn ouwe moer verantwoording af hoeven leggen;

- invloed op je eigen financien dmv kiezen voor overwerk, cursus, opleiding, extra baan, andere baan.

Die prikkels zijn er heus wel, en wegen zwaarder dan die paar tientjes.
quote:strikjemetstippels schreef op 11 augustus 2014 @ 10:11:

[...]

Een ww-uitkering bedoel je? Nee dat is niet raar natuurlijk. Maar er is wel degelijk een te klein verschil tussen andere uitkeringen + toeslagen en mensen met minimumloon.

Je weet niets van mijn achtergrond Doreia, ik ben niet in die situatie gekomen op papier, dus geen instanties. Werkelijkheid is anders. Ik heb veel compassie voor daklozen en mensen die echt de weg kwijt zijn...maar mensen die een dipje hebben of gewoon vinden dat anderen maar betalen voor hun nee, geen compassie sorry.WW? lezen...
quote:_nora_ schreef op 11 augustus 2014 @ 10:11:

[...]

Deze mensen zijn al jaren ziek want hebben een WAO uitkering en vallen daarmee dus in een oude regeling.

Deze mensen krijgen een uitkering op basis van hun laatst verdiende salaris en dat salaris is dus hoger geweest dan het salaris van TO.

Je gaat er nu vanuit dat iedereen die fulltime werkt hetzelfde zou (moeten) verdienen?

Dat zou wat zijn zeg.

De huisarts verdient exact hetzelfde als de administratief medewerkster in zijn praktijk?Nee dat zeg ik niet, maar ik vind het wel bizar ja dat je heel lang een uitkering op basis van laatst verdiende salaris kan krijgen als de insteek is nooit meer te gaan werken. Kom zeg, het geld is al jaren op.
quote:Annapalona schreef op 11 augustus 2014 @ 10:13:

[...]

WW? lezen...

Ja ik had verkeerd gelezen. WAO dus.

Blijf ik op zich nog vreemd vinden als dat echt jaren zo'n bedrag blijft, maar goed, van de WAO weet ik ook weinig af (en nee dat is niet om dat ik nooit wat heb gemankeerd of zo of niks heb mee gemaakt, wat hier altijd zo mooi meteen wordt gezegd).
quote:Annapalona schreef op 11 augustus 2014 @ 10:08:

Je weet niks van uitkeringen en je weet al helemaal niks van depressies. Krijg zo'n zin om mij heel negatief uit te gaan laten over deze TO, maar ik kap met reageren...Doe wat je niet laten kunt. Als je mij beschuldigd van kortzichtigheid, dan ben je zelf misschien nog wel kortzichtiger.
quote:strikjemetstippels schreef op 11 augustus 2014 @ 10:11:

[...]

Je weet niets van mijn achtergrond Doreia, ik ben niet in die situatie gekomen op papier, dus geen instanties. Werkelijkheid is anders. Ik heb veel compassie voor daklozen en mensen die echt de weg kwijt zijn...maar mensen die een dipje hebben of gewoon vinden dat anderen maar betalen voor hun nee, geen compassie sorry.Eens. Behalve dat ik compassie heb met daklozen. Totaal niet. Maar dat kan ook komen door mijn ervaringen ermee. In mijn stad hebben we een daklozen/zwerver probleem en ze zitten werkelijk waar in tuinen te poepen soms.
quote:strikjemetstippels schreef op maandag 11 augustus 2014 10:11 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Doreia in "Hoe kan dit?"" class="messagelink">Doreia schreef op 11 augustus 2014 @ 10:07</a>:</b>

Alleen maar mooi toch, dat die mensen in een goede regeling zitten? Je mag hopen dat jij nooit in hun positie komt, want erom gevraagd hebben ze niet hoor.</div></blockquote>

Je weet niets van mijn achtergrond Doreia, ik ben niet in die situatie gekomen op papier, dus geen instanties. Werkelijkheid is anders. Ik heb veel compassie voor daklozen en mensen die echt de weg kwijt zijn...maar mensen die een dipje hebben of gewoon vinden dat anderen maar betalen voor hun nee, geen compassie sorry.

Ze hebben geen dipje en met een dipje kom je meestal niet zomaar in de WAO, en al helemaal niet jarenlang. Maar goed, als de familie van TO hun uitkering kwijtraakt en daardoor hun huis uit moet, heb je wel compassie begrijp ik? Je begrijpt dat die regelingen er zijn, juist om dat soort situaties te voorkomen?

Dat daar misbruik van gemaakt wordt is vervelend maar lijkt me (n.a.v. wat ik hier lees) niet direct het geval.
quote:bij_zonder schreef op 11 augustus 2014 @ 10:11:

Prikkel tot werken:

- armoedeval;

- niet het zwaard van damocles (aka UWV) boven je hoofd dat je uitkering gestopt wordt agv veranderde regels ipv miraculeus herstel;

- invloed op je eigen financien dmv kiezen voor overwerk, cursus, opleiding, extra baan, andere baan.

Die prikkels zijn er heus wel, en wegen zwaarder dan die paar tientjes.er is een behoorlijke groep zonder ambitie hoor, ik bedoel die kunnen dat gewoon niet, een andere baan of meer cursussen, die hebben meestal ook een laag geschoolde baan, en voor die mensen is het best zuur.
quote:bij_zonder schreef op 11 augustus 2014 @ 10:11:

Prikkel tot werken:

- armoedeval;

Die prikkels zijn er heus wel, en wegen zwaarder dan die paar tientjes.Dit hoeven vader en moeder niet, maar oudste zoon voorlopig nog wel. In ieder geval, continu verantwoording afleggen. Ik denk dat als vader en moeder bovenstaande druk opgelegd zouden krijgen, zij helemaal zouden bezwijken.
Strikje, ik heb het helemaal niet over jou situatie. Ik heb het over de tentoongespreide afgunst van TO. Die kennelijk het idee heeft dat deze mensen met een zielig verhaaltje bakken met geld aan het binnenhalen zijn. En dat stuit mij ontzettend tegen de borst. Juist omdat ik in mijn werk allerhande mensen tegenkom in allerhande situaties met hele diverse inkomens. En ja, deze mensen mogen dit bedrag ontvangen van het UWV. Kun je op 2 manieren op reageren: met afgunst, of als gegeven.

TO besluit te kiezen voor afgunst. En dát is het moment dat zij er nu bij weg moet stappen. Nu gooit ze het op internet, straks verteld ze haar versie aan de rest van de familie. Lekker dan! De professionaliteit is het raam uit.
Strikje, wat wil je dan? DeWAO ook een vast bedrag net als de bijstand? De WAO wordt bepaald aan de hand van het laatst verdiende loon. Als mensen dus goed verdienden voordat ze ziek werden, krijgen ze daar nog 70% van. Voor de rest van hun leven, zonder ooit kans op loonsverhoging of andere dingen, met als leuke bijkomstigheid buiten de maatschappij te staan, niet mee te kunnen doen en bovendien ook nog eens verantwoording moeten blijven geven waarom ze niet kunnen werken. Tel daarbij op dat je als chronisch zieke meestal ook de nodige medische kosten hebt en het plaatje is compleet.

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:strikjemetstippels schreef op 11 augustus 2014 @ 10:19:

[...]

er is een behoorlijke groep zonder ambitie hoor, ik bedoel die kunnen dat gewoon niet, een andere baan of meer cursussen, die hebben meestal ook een laag geschoolde baan, en voor die mensen is het best zuur.Dat vind ik inderdaad ook oneerlijk, maar is hier absoluut niet het geval hoor. Ik hoop dat we jongste zoon wel ambitieus kunnen houden. Die ziet de situatie van zijn broer en wil niet hetzelfde.
quote:rosanna08 schreef op 11 augustus 2014 @ 10:21:

Strikje, wat wil je dan? DeWAO ook een vast bedrag net als de bijstand? De WAO wordt bepaald aan de hand van het laatst verdiende loon. Als mensen dus goed verdienden voordat ze ziek werden, krijgen ze daar nog 70% van. Voor de rest van hun leven, zonder ooit kans op loonsverhoging of andere dingen, met als leuke bijkomstigheid buiten de maatschappij te staan, niet mee te kunnen doen en bovendien ook nog eens verantwoording moeten blijven geven waarom ze niet kunnen werken. Tel daarbij op dat je als chronisch zieke meestal ook de nodige medische kosten hebt en het plaatje is compleet.

Het is voor mij geen probleem verder...maar het valt of staat voor mij met een juiste keuring.

Doreia, natuurlijk is het tegenstrijdig van de TO, ik zou de administratie ook niet doen als ik het idee had dat die mensen onterecht iets kregen, dan doen ze het maar zelf, ik zou het niet doen en het dan tegelijk veroordelen, dat zou mijn principes niet zijn nee.
quote:Doreia schreef op 11 augustus 2014 @ 10:21:

Strikje, ik heb het helemaal niet over jou situatie. Ik heb het over de tentoongespreide afgunst van TO. Die kennelijk het idee heeft dat deze mensen met een zielig verhaaltje bakken met geld aan het binnenhalen zijn. En dat stuit mij ontzettend tegen de borst. Juist omdat ik in mijn werk allerhande mensen tegenkom in allerhande situaties met hele diverse inkomens. En ja, deze mensen mogen dit bedrag ontvangen van het UWV. Kun je op 2 manieren op reageren: met afgunst, of als gegeven.

TO besluit te kiezen voor afgunst. En dát is het moment dat zij er nu bij weg moet stappen. Nu gooit ze het op internet, straks verteld ze haar versie aan de rest van de familie. Lekker dan! De professionaliteit is het raam uit.Misschien moet jij zelf stoppen met werken, want lezen kun je niet. Ik gun het deze mensen namelijk wél en het feit dat ik hun administratie verzorg doe ik vrijwillig voor ze omdat ik om ze geef en ze graag gelukkig zie. Ik zou alleen zelf ook wel meer geld willen. Heb je het nu begrepen???
Ik vind dat TO de vraag redelijk neutraal stelt hoor, gewoon, hoe kan dit?
quote:Sim69 schreef op 11 augustus 2014 @ 10:28:

Ik vind dat TO de vraag redelijk neutraal stelt hoor, gewoon, hoe kan dit?Ik vind het ook niet zo'n rare vraag. Als ouders 2300 in de maand hebben dan heeft een inwonend kind toch geen recht op een uitkering? Ik dacht dat ze er tegenwoordig strenger op waren met een uitkering geven
quote:rosanna08 schreef op 11 augustus 2014 @ 10:21:

Er is ook een maximum dagloon. Als je boven een bepaalde grens verdient, dan krijg je dat. Het is dus niet zo dat uitkeringen eindeloos hoog kunnen worden.
quote:Sim69 schreef op 11 augustus 2014 @ 10:28:

Ik vind dat TO de vraag redelijk neutraal stelt hoor, gewoon, hoe kan dit?

Tsja.... ook mijn gedachte.

+1

Ik vind het een interessante vraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven