Geld & Recht alle pijlers

Hoe werkt het bijzondere belastingtarief?

25-05-2011 09:43 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vanaf deze maand bonussen verdienen op mn werk. Nu heb ik begrepen dat bonussen belast worden volgens het bijzondere tarief.

Ik val met mijn gewone salaris in schijf 2 en betaal daar dus 41.95% belasting over. Is het dan zo dat het bijzondere tarief één schijf hoger is, en daardoor nauwelijks verschilt en neer komt op 42% belasting?
Dat klopt, maar hou er rekening mee dat de hele bonus tegen dat tarief gaat. Bij je salaris gaat er een stuk minder af. Het eerste stuk van je normale loon gaat er niets af (ik ga er even vanuit dat je de loonheffingskorting laat toepassen), het volgende stuk 33,6% en daarna pas die 41,95%.

Bij de bonus gaat het gehele bedrag tegen 42%, dus gaat er meer af dan van je normale salaris.
Dat bijzondere tarief wordt gebruikt om te voorkomen dat je aan het eind van het jaar een dikke naheffing krijgt van de inkomstenbelasting omdat je meer bonus hebt ontvangen dan oorspronkelijk verwacht.

Als bekend is hoeveel je gedurende het hele jaar hebt verdiend wordt gekeken hoeveel inkomstenbelasting en sociale premies je precies zou moeten betalen over dat bedrag en wat er al belast is. Aangezien een gedeelte van je inkomen tegen een hoger tarief is belast zou je in aanmerking kunnen komen voor een teruggave.
Nee, je bonus gaat niet per definitie tegen een schaal hoger.

Je bonus wordt belast tegen je hoogste tarief, in jou geval 41.95%. Indien je door je bonus meer gaat verdienen, kan het zijn dat je totale belastbare inkomen boven de grens komt en dat je daardoor 42% moet gaan betalen. Maar dat hoeft dus niet het geval te zijn. Dit hang af hoe dicht je nu al tegen de grens zit van 41.95% naar 42%.

Zelf kom ik op 42% met mijn reguliere salaris, maar ik zit nog lang niet tegen de grens voor 52%, dus betaal ik over een bonus e.d. ook gewoon 42%.
Ik wil ook een motto
Ah, maar over de gehéle bonus dat tarief en over het basissalaris niet. Dat verklaart het verschil, thnx!
Klopt wat imikgirl zegt. Vaak staat op je strook een kopje met tarief bijzonder tarief loonheffingskorting ofzoiets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven