Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel alimentatie is redelijk?

07-04-2020 19:46 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee dochters van 11 en 8. Inmiddels ruim 12 jaar samen met de vader maar niet getrouwd.
Hij wil xxx betalen. Is dat redelijk.

Een advocaat raadplegen

Totaal aantal stemmen: 113

Ja (85%)
Nee (10%)
Anders (5%)
vraaghetaanviva wijzigde dit bericht op 23-05-2021 13:21
78.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
houdt het zo zakelijk mogelijk, nu kunnen jullie nog door 1 deur (pun intended), maar dat houdt een keer op. Vooral als er nieuwe lovers in beeld komen

Laat een advocaat alles berekenen, Maak een duidelijk plan voor de kinderen (geen vaagheden als 1 van beiden moet weren, wie werkt, regelt oppas)
Vraaghetaanviva schreef:
07-04-2020 20:39
Door dit soort reacties twijfel ik heel erg. Een paar vriendinnen en zussen zeggen advocaat nemen, de rest zegt het is meer dan je via een rechter zou krijgen dus accepteer het aanbod en op papier laten zetten.
Mijn ex kan soms best wraakzuchtig zijn. Als ik met een advocaat afspreek en hij er lucht van krijgt, kan hij alles gaan stopzetten en creditcard blokkeren. En dan wat?

Ik zal sowieso een afspraak maken met een advocaat denk ik, maar ik moet ook heel goed gaan nadenken of het gevecht aangaan de moeite waard is.

Begin met je goed te laten informeren. Aleen op basis daarvan kun je een reële beslissing nemen.
En wat je ook beslist, laat het inderdaad door de rechter bekrachtigen.
Vraaghetaanviva schreef:
07-04-2020 20:39
Door dit soort reacties twijfel ik heel erg. Een paar vriendinnen en zussen zeggen advocaat nemen, de rest zegt het is meer dan je via een rechter zou krijgen dus accepteer het aanbod en op papier laten zetten.
Mijn ex kan soms best wraakzuchtig zijn. Als ik met een advocaat afspreek en hij er lucht van krijgt, kan hij alles gaan stopzetten en creditcard blokkeren. En dan wat?

Ik zal sowieso een afspraak maken met een advocaat denk ik, maar ik moet ook heel goed gaan nadenken of het gevecht aangaan de moeite waard is.
En waarom zou hij daar wel mogen staan met zijn advocaat - met wie hij al overleg gepleegd heeft - en jij niet?

Nogal krom.

Laat je niet opnaaien door die kerel, dit gaat over de toekomst van jullie kinderen.



Je kan bij de rechtbank ook co-ouder eisen* en dan heeft hij ook maar ofwel zijn leven én job aan te passen.
Of een sloot aan oppas / au pair te betalen.

Hij mag blij zijn dat jij blijkbaar maar alles gaat opvangen hoewel hij de beslissing maakt te vertrekken.
Daar mag wat tegenover staan en daar mag je rustig minstens 1 keer een advocaat over spreken.


*In dergelijk geval kan jij misschien meer werken, ook een eigen carrière opbouwen en daarnaast kan je ook gaan bouwen aan een nieuw privé-leven.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 07-04-2020 21:16
23.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vraaghetaanviva schreef:
07-04-2020 20:39
Door dit soort reacties twijfel ik heel erg. Een paar vriendinnen en zussen zeggen advocaat nemen, de rest zegt het is meer dan je via een rechter zou krijgen dus accepteer het aanbod en op papier laten zetten.
Mijn ex kan soms best wraakzuchtig zijn. Als ik met een advocaat afspreek en hij er lucht van krijgt, kan hij alles gaan stopzetten en creditcard blokkeren. En dan wat?

Ik zal sowieso een afspraak maken met een advocaat denk ik, maar ik moet ook heel goed gaan nadenken of het gevecht aangaan de moeite waard is.
Laat alles officieel vastleggen. Luister maar naar jouw vriendinnen en zussen.

Nu heb je: de ‘belofte’ van 3000,- 1500,- kinderalimentatie en ben je gratis inwonende nanny/huishoudster woning. Oh en een creditcard zolang het nog duurt. En dat alles hangt af van zijn goodwill, luimen en nukken (en eventuele fucken want de volgende soulmate heeft wellicht weer andere ideetjes). De ‘alimentatie is nu al gehalveerd.

Denk niet dat dit soort kerels dergelijke aanbiedingen doen uit de goedheid van hun hart. Daar heeft een accountant allang wat berekeningen op los gelaten. Denk zakelijk, jij bent de zaakwaarnemer van jouw kinderen. Het is geen ‘strijd’, negeer alle emotionele uitbarstingen over zijn goedheid en bloedend hart. Je regelt het voor nu zwart op wit. Voor nu, voor over drie jaar en voor de komende tien jaar. Laat niet jouw leven en dat van de kinderen afhangen aan hoe de windhaan draait.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Leuk, je 'mag' met hem in het huis blijven wonen.
Dan 'mag' je ook zijn kleren blijven wassen zeker?
En hij heeft een ander... maar wat als jij later een ander krijgt?
Komt dan zijn wraakzuchtige kant ineens boven?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
07-04-2020 21:11

Je kan bij de rechtbank ook co-ouder eisen* en dan heeft hij ook maar ofwel zijn leven én job aan te passen.
Of een sloot aan oppas / au pair te betalen.

Hij mag blij zijn dat jij blijkbaar maar alles gaat opvangen hoewel hij de beslissing maakt te vertrekken.
Daar mag wat tegenover staan en daar mag je rustig minstens 1 keer een advocaat over spreken.


*In dergelijk geval kan jij misschien meer werken, ook een eigen carrière opbouwen en daarnaast kan je ook gaan bouwen aan een nieuw privé-leven.
Nee dat kan dus niet.

Als to nu ook grotendeels voor de kinderen zorgt en man kan aantonen dat hij nu ook al veel in het buitenland zit en dus niet in co-"ouderschap voor de kinderen kan zorgen zal geen rechter daar in meegaan.

Als beide niet voor de kinderen willen zorgen zal de raad voor de kinderbescherming er bij worden gehaald en heb je kans dat de kinderen uit huis worden gekaatst omdat de ouders niet willen zorgen.

Echt to heeft niets aan dit soort adviezen.
Alle reacties Link kopieren
Wat komt er grofweg uit een berekening die je met zo'n berekentool hebt gedaan? Verschilt dat veel met die 1500 euro?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
07-04-2020 21:30
Wat komt er grofweg uit een berekening die je met zo'n berekentool hebt gedaan? Verschilt dat veel met die 1500 euro?
Ik kom sowieso op ongeveer 1000 euro per maand uit, en dat is zonder de inkomsten uit zijn eigen bedrijf mee te tellen, want ik ga ervan uit dat hij die creatief zal boekhouden en ze dus een stuk minder of zelfs niets zullen zijn.

Maar op basis van de info uit de OP zou ze ongeveer 1000 euro kinderalimentatie moeten krijgen en ik denk dat met de echte cijfers, zoals die van dat eigen bedrijf, het bedrag hoger zal uitvallen en ook rond die 1500 zal zitten die hij nu biedt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
@TO:

Waarom begin je niet met een mediator? Ook hij zal niet willen dat zijn kinderen drastisch in levensstijl achteruit zullen moeten.

Ik ken verschillende mensen die niet getrouwd waren maar waarbij de man wel degelijk partneralimentatie is gaan betalen of bijvoorbeeld hun ex met de kinderen in het ouderlijk huis lieten wonen en de hypotheek bleven betalen. Dat zijn inderdaad allemaal mannen met inkomens zoals je ex, die dus met gemak anderhalf huishouden kunnen betalen en dat ook doen in belang van hun kinderen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt naast die 1500,- toch ook nog je eigen inkomen? Dat moet toch genoeg zijn om een eigen woning te kunnen betalen?
Ik zou sowieso advies inwinnen bij een advocaat. Als daaruit blijkt dat die 1500,- er niet inzit via de rechter, kun je er altijd alsnog van afzien.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Vraaghetaanviva schreef:
07-04-2020 20:22
In eerste instantie ben ik met zijn oorspronkelijk aanbod akkoord gegaan.
Het samen blijven wonen wilde ik nog ook wel proberen maar nu we een paar maanden verder zijn merk ik dat het gewoonweg niet gaat. We krijgen zo vaak ruzie en de spanning loopt ontzettend op.

Ik ontvang sinds 2 maanden de 1.500 euro maar dit staat nog niet officieel op papier. Ik heb hem per mail wel laten weten dat ik er niet mee akkoord ging in het geval hij naar de rechter stapt en beweert dat er een overeenkomst is omdat ik het geld op mijn rekening ontvang.

Ik wil niet verwend overkomen maar 1.500 euro is vrees ik niet genoeg om zelf iets te huren en de vaste lasten te betalen.
Het kan misschien net wel, maar dan gaan ik en de meiden flink achteruit. In een achterstandswijk gaan wonen bijvoorbeeld, is echt uit den boze.
Excuseer, 1500 euro + alle kosten via creditcard is niet genoeg?? Ik krijg 190€ en zoon is 12 op 14 dagen bij mij. Voor al de rest, werk ik zelf!

Als je zoveel geld nodig denkt te hebben, moet je maar akkoord gaan met zijn voorstel. En de huurders uit je studio opzeggen zodat jij daar naartoe kan als ex in het huis bij de kinderen is. Is al jouw eigendom dus geen huurkosten.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
Begin eens bij het begin, ga met je ex om tafel om een plan te maken voor de kinderen. Hoe zien jullie de toekomst met hen? Wanneer ziet hij hen? en wanneer zorg jij voor ze? Hoe zijn de verhoudingen daartussen? Hoe willen jullie de kinderen gezamenlijk opvoeden? Is het belangrijk dat ze in het huis blijven wonen, in dezelfde woonomgeving, familie in de buurt etc. etc.
reken niet tot 18 jaar maar tot 21 jaar dat is realistischer.

Als jullie dit op papier hebben is jullie gezamenlijk doel vastgesteld. eventuele constructies vloeien daar uit voort. Schrijf de mogelijke constructies op met voor en nadelen. Probeer zakelijk met je ex te praten over mogelijkheden en voor en nadelen voor jullie beide. Een groot nadeel is als hij de kinderen veel minder gaat zien, hoe kunnen jullie dat oplossen op een schappelijke manier, samen blijven wonen is daar 1 optie in..... maar verken ook andere opties zonder meteen met bedragen te gaan slingeren. dat komt een stap later.....
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met dit soort gevallen, laat ik het gelijk maar zeggen.

Als ik jullie inkomens invul online, komt daar een kinderalimentatie van ca 1200-1500 euro per maand uit. Ik zou dat zeker laten checken door jouw advocaat of dat klopt.
Als dat waar is, bied hij dat nu dus ook.

Ja, er is ook een creditcard voor 'noodzakelijke spullen voor dochters'. Maar je realiseert je toch ook wel dat die gelimiteerd is. En anders in de toekomst ook gelimiteerd kan worden, dat bepaal jij niet. En hij bepaalt wat noodzakelijk is neem ik aan, je hebt geen vrije hand.

Daarnaast biedt hij dat je in het huis (200m2) mag blijven wonen voor de duur van tien jaar, maar dat hij daar ook woont. Dat is echt onhoudbaar, nu al, en in de toekomst helemaal. En daarna moet je eruit. Dat is allemaal nogal een opoffering zeg.

Je hebt een beter plan nodig dan het huidige om het te laten werken.
Heb je zelf geen andere ideeën?
Alle reacties Link kopieren
Advocaat raadplegen, en op zoek naar je eigen huis.
Banba schreef:
07-04-2020 22:31
Je hebt naast die 1500,- toch ook nog je eigen inkomen? Dat moet toch genoeg zijn om een eigen woning te kunnen betalen?
Ik zou sowieso advies inwinnen bij een advocaat. Als daaruit blijkt dat die 1500,- er niet inzit via de rechter, kun je er altijd alsnog van afzien.
Jij kan er vanaf zien, maar hij ook.
Al neem je nu zijn voorstel aan, en zet je het vast, dan nog kan hij daarna een herberekening laten doen bij de rechtbank.
anoniem_369810 wijzigde dit bericht op 07-04-2020 23:52
10.96% gewijzigd
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Tsjemig TO, ik moest het na de scheiding doen met 1600 euro inclusief alimentatie voor 2 dochters en net te veel inkomen voor toeslagen; misschien ben je inderdaad een beetje verwend.
Maar wat je ook doet, laat de afspraken vastleggen! Er kan veel veranderen in een paar jaar. Je wilt niet afhankelijk zijn van zijn goede of slechte wil.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je dat willen? Dit gaat om minstens 7 jaar? Zou je hier serieus mee kunnen leven? Ik begrijp dat je bepaalde luxe en geld gewend bent.. Maar echt besef goed wat belangrijker is. Het gaat niet alleen om geld. Gezien de huidige situatie moet dat helemaal duidelijk zijn. Hoe het bij mij overkomt? Hij verdient bakken met geld, heeft twee kinderen thuis maar gezien dat hij vaak in het buitenland is. Vind hij het wel prettiger dat de moeder van de kinderen thuis is. Ook natuurlijk voor de kinderen. En hij kan lekker staan en gaan waar hij wilt omdat je er toch akkoord mee gaat?
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die roept dat TO verwend is:

Vader heeft een hoog inkomen, waar in de 12 jaar dat TO bij hem was zij aan heeft bijgedragen door zijn huishouden en kinderzorg te runnen. Onbetaald.

De kinderen hebben een zeer goed verdienende ouder, en mogen daar van mee profiteren als hun ouders uit elkaar gaan.

Dat andere alleenstaande ouders het met minder moeten doen, komt omdat ze het ook tijdens de relatie met minder moesten doen.
Lexie72, wat verdient jou ex-partner? 200.000 per jaar? Vast niet.

TO moet gewoon gaan voor een eerlijke berekening van de kinderalimentatie. Dat de vermogende vader daar flink aan bij moet bedragen, is niet gek en dat maakt TO geen profiteur. De kinderen hebben recht op behoud van levensstijl na scheiding, puur omdat het de kinderen zijn van deze vader die hun dat kan bieden.

Kan je verwend noemen, maar de inkomstenverdeling in Nederland is een hele andere discussie.
Ja de kinderen zullen dus ook niks tekort komen met die CC.
Het is niet de €1500 waar ze hen van moet onderhouden hè.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
08-04-2020 00:44

De kinderen hebben recht op behoud van levensstijl na scheiding, puur omdat het de kinderen zijn van deze vader die hun dat kan bieden.
dan blijven de kinderen toch bij Pa wonen
lilalinda schreef:
08-04-2020 09:27
dan blijven de kinderen toch bij Pa wonen
Kan niet hè, hij heeft het geld maar niet te tijd en de aandacht voor de dagelijkse zorg en opvoeding.
Ja en als Pa in het buitenland werkt dan gaan ze naar Ma.
Typisch topic voor Viva, maar daarom vraag je het ook aan Viva.
Hmm... 1500 euro per maand, en een creditcard voor noodzakelijke kosten en wie weet wat je ex nog meer juist WEL bij wil dragen in de kosten van je kinderen?
Plus je eigen salaris nog... Ik ken er die het voor minder moeten doen?

Buiten dat... hoe lang wil jij je hand ophouden bij je ex omdat je een levensstandaard gewend bent? Als hij failliet was gegaan had dat ook niet gekund. Ik persoonlijk vind die 1500 euro en creditcard gewoon netjes...

Nog 1 ding... misschien zijn niet alle inkomsten via officiële kanalen maar daar heb je 12 jaar lang ook van mee geprofiteerd. Ik vind het op zijn zachtst gezegd bedenkelijk dat je hier überhaupt over begint... maar goed... ook weer mijn mening.

Ik zou zorgen zsm niet meer afhankelijk te zijn. Liever minder te besteden en onafhankelijk dan meer budget en leven naar de grillen van je ex.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven