Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel besteden aan boodschappen?

25-06-2011 15:47 322 berichten
Ik zag onderaan de pagina al een topic staan met ongeveer dezelfde titel, maar daar ging het uiteindelijk meer om boodschappen en leuke dingen bij elkaar. Vandaar dit nieuwe topic. Ik vroeg me af uit hoeveel personen jullie houshouden bestaat en hoeveel jullie per maand uitgeven aan boodschappen. Wij zijn met zn 2-en en geven ongeveer 250 euro per maand uit, en dan let ik wel redelijk op wat ik koop. Ik door vaak veel lagere bedragen, en vraag me af of dat dus aan mij ligt. Ik tel dan trouwens wasmiddel en schoonmaakmiddelen niet mee, evenals shampoo e.d.
Alle reacties Link kopieren
Moet zo lachen om dat donkerbruine brood, hoe donkerder, hoe liever.

Je weet niet dat die broden gekleurd worden met kleurstof, en dat ze in principe net zo bruin zijn als een gewoon bruin brood?
quote:Popje1975 schreef op 18 oktober 2011 @ 09:56:

Je weet niet dat die broden gekleurd worden met kleurstof, en dat ze in principe net zo bruin zijn als een gewoon bruin brood? Nou, inderdaad. Daarom bakken wij het zelf. Weten we tenminste wat we eten. Het erge is trouwens dat veel supermarkten niet eens zo veel slechter zijn dan de gewone bakker.
quote:Sunny1 schreef op 18 oktober 2011 @ 09:41:

[...]

Wij eten echt totaal anders. Merk dat ook nu in de kosten. Ben een stuk meer kwijt.Hoe eten jullie dan?
Echt 1 van de beste marketing dingen van dit moment, inspelen op het "gezonde gevoel" van mensen. Krakend vers diepdonkerbruin brood, dat moet wel gezond zijn.

Maar on topic:

100 euro per week, 2 volwassenen en 1 baby, inclusief luiers, voeding, shampoo's, wc papier, olijfolie en andere duurdere boodschappen. Oh ja, en sigaretten.

En NEEEE we roken niet in huis.
quote:flowerbombje schreef op 17 oktober 2011 @ 22:26:

[...]

Kijk, dit is dus waar ik een probleem mee heb. Met basic en simpel eten is helemaal niks mis, maar leuk is anders. Ik kan echt genieten van een goede wijn en wat specialere hapjes (itt tot chips etc). En een wereldgerecht een luxe product noemen? Serieus?

Dat vind ik ook, het is maar net wat je gewend bent. Wij eten heel vaak gewoon gekookte aardappels, stukje vlees en groenten. We lunchen veel op ons werk en ik neem aan het einde van de week vaak overgebleven brood of fruit mee van werk wat anders toch weggegooid wordt.

Ook combineer ik vaak dingen. Hebben we de ene dag pitabroodjes met humus en sla gegeten en er blijft veel sla over, dan maak er de dag erna pastasalade van met slechts gekookte pasta en wat kip of blokjes smac. Erg goedkoop, makkelijk en lekker.
quote:Popje1975 schreef op 18 oktober 2011 @ 09:56:

Je weet niet dat die broden gekleurd worden met kleurstof, en dat ze in principe net zo bruin zijn als een gewoon bruin brood? Ja Popje, I know. Maar ik hoop toch heel stiekem dat dat niet bij mijn bakkertje gebeurd, tegen beter weten in.
Daar kwam ik achter toen ik zelf brood ging bakken: meel van de molen maar hoe 'bruin' ik ook bakte (dus met veel meel en weinig bloem) het bleef bleek afsteken bij supermarktbrood en bakkersbruin! Toen kwam ik er achter dat zij er gebrande mout doordoen, gewoon voor de kleur. Zo donker wordt brood niet van meel, kán niet!
@Pinks, hier ook meel van de molen en idd heel licht brood. Die kleur brood kocht ik nooit bij bakker of supermarkt. Altijd donker brood, want dacht dat dat gezonder was.

[...]

Wij eten echt totaal anders. Merk dat ook nu in de kosten. Ben een stuk meer kwijt.Ik eet ook totaal anders, maar anders hoeft toch niet duurder te zijn? Ik eet vaak pasta's, ovenschotels, gevulde groenten uit de oven, couscous, aziatisch zoals pad thai of curry's.
quote:Sunemom schreef op 18 oktober 2011 @ 10:01:

[...]

Hoe eten jullie dan?Iedere dag een kleine salade voor het eten, dus daar ben ik al meer geld aan kwijt en daarna veel seizoengroente, en dingen als bulgur, extra bonen erbij (niet uit pot of supermarkt), soms vlees/vegetarisch product, gooi vaak zaden/pitten door het eten, volkorenpasta etc. Potjes/zakjes gebruik ik niet.
Bonen sla ik dus vaak in bij de landen-weken van Lidl, zowel gedroogd als in potten. Of bij de chinese toko. Dat is dan juist een goedkoop ingrediënt!

Zaden en pitten zelfde verhaal, of bij de tuinen of op de markt.

Voor curry gebruik ik wel vaak curry-paste uit een potje als basis, in plaats van zelf alle kruiden te vijzelen.
@Pinks, dan zal ik eens naar de Liddl gaan voor bonen etc. Maar wil dus alleen gedroogd. Zaden etc. wist ik niet dat ze die hadden daar. Door die salades vooraf ben ik ook al een stuk meer kwijt.

[...]

Wij eten echt totaal anders. Merk dat ook nu in de kosten. Ben een stuk meer kwijt.

hoe anders dan ? Kijk, ik heb kinderen dus eet ik wel volgens schijf van vijf.. En dit is toevallig een hollandse pot week..

wij eten werkelijk van alles.. van pasta tot pizza van vlees tot vis, van gehaktbal tot biefstuk van kibbeling tot zalm.. Het is alleen weten waar en wanneer je iets koopt.. Als je domweg let op aanbiedingen eet je al voordeliger, ook bij duurdere artikelen of vlees/vis.. Het domweg plannen van je maaltijden is al kostenbesparen. En geen produkten zijn die niet in het seizoen thuishoren bijvoorbeeld.

Als wij eens met zijn 2-en zijn met eten, dan komt er een fles wijn bij en kook ik liflafjes.. daar doe ik de kinderen geen plezier mee (al hoewel.. de oudste dan weer wel).. en dan is het ook een dure maaltijd, maar zo eet ik niet iedere dag en doordeweek al helemaal niet.. Het is een wereld van verschil of je wel of geen kinderen hebt..
quote:Sunny1 schreef op 18 oktober 2011 @ 10:43:

[...]

Iedere dag een kleine salade voor het eten, dus daar ben ik al meer geld aan kwijt en daarna veel seizoengroente, en dingen als bulgur, extra bonen erbij (niet uit pot of supermarkt), soms vlees/vegetarisch product, gooi vaak zaden/pitten door het eten, volkorenpasta etc. Potjes/zakjes gebruik ik niet.

Mmm.. vind je dit dan zo vreselijk anders ? Pasta eten wij altijd volkoren maar dan de honing variant en niet de biologische dure van de reform winkel. Wij eten dan wel weer geitenkaas uit de bio winkel en halen bio lollies (jum)

check.. iedere dag salade.. is hier zo standaard.. Lekkere sla met allerhande aan ingredienten.. stukjes appel, kaas, druiven, mozzarella, pitten/zaden.. Ik weet niet wat voor een soort sla je eet dat je zoveel duurder uit denkt te zijn.. maar wij eten buiten ijsbergsla ook graag lollo rosso, rucola etc.. BIj de liddl ligt dit in de voorverpakking en is heel betaalbaar.. Op marktdagen haal ik dat vers en ook hier niet duur.. Haal jij ze in een gouden zakje ofzo.. Ik kan nog steeds niet jouw enorme kosten verklaren..

Pitten en zaden koop ik bij de turk, gedroogde bonen ook overigens of op de markt.

Vegatarisch eten wij niet.. Potten en zakken ook niet.. Bulgur is dus niet duur, wij eten ook vaak couscous, ebly etc.. kortom.. zo anders eten wij niet hoor..
Zaden en kruiden enzo haal ik bij de toko. En bonen hebben ze niet standaard, maar die speciale weken zijn zo heel speciaal niet, die rouleren gewoon Dus dan sla ik een voorraadje in en met een zak gedroogde bonen doe ik echt een eeuw! (met name omdat ik dan meestal een aantal verschillende soorten neem)

En ik eet absoluut met de seizoenen mee. Heb ook het idee dat lidl meer met de seizoenen inkoopt, terwijl je bij Ah altijd hetzelfde assortiment kan krijgen.
quote:poldervrouw schreef op 18 oktober 2011 @ 10:53:

[...]

Mmm.. vind je dit dan zo vreselijk anders ? Pasta eten wij altijd volkoren maar dan de honing variant en niet de biologische dure van de reform winkel. Wij eten dan wel weer geitenkaas uit de bio winkel en halen bio lollies (jum)

check.. iedere dag salade.. is hier zo standaard.. Lekkere sla met allerhande aan ingredienten.. stukjes appel, kaas, druiven, mozzarella, pitten/zaden..

Pitten en zaden koop ik bij de turk, gedroogde bonen ook overigens of op de markt.

Vegatarisch eten wij niet.. Potten en zakken ook niet.. Bulgur is dus niet duur, wij eten ook vaak couscous, ebly etc.. kortom.. zo anders eten wij niet hoor..

Nou ja, dit is wel wat aanvulling op je Hollandse week natuurlijk.

Ik ben al veel meer kwijt door die salades iedere dag. Tomaten, komkommer, lenteui, sla, venkel, kool, avocado, paprika, zaten, noten, tuinkers etc. (niet iedere dag dit allemaal, maar afwisselend). Dat deed ik eerst niet, en dat scheelde onwijs veel geld. Toko etc, markt hebben wij hier niet dus afhankelijk van de supermarkten en Reform.
Het zijn ook niet de basisprodukten die het duur maken. Ik heb gisteren boemboe-boontjes met rijst en kipfilet gemaakt. De boontjes waren nog onder de euro voor een grote zak bij de Lidl. Rijst heb ik altijd in grootverpakkingen, ook in de aanbieding gekocht.

Kipfilet lag in de vriezer, ook in de aanbieding gekocht.

Maar dan is de boemboe nog het duurste van alles. Het zijn de random dingen die bij mij het duur maken.

Nou is Roosman ook een grote eter. Ik maak vaak een hele grote pan tjap-tjoy waar ik de restjes groenten van de week in verwerk zodat ik alles gebruikt heb. En dan wil ik daar twee dagen van doen. Maar hoe meer ik klaarmaak, hoe meer hij eet:) En hij heeft het ook nodig, want hij valt anders erg af.
Sunny, heb je tijd en plek om zelf wat groentes en kruiden te kweken? Tuinkers, paprika, sla, tomaten, kan allemaal heel goed in potten!
quote:Sunny1 schreef op 18 oktober 2011 @ 10:58:

[...]

Nou ja, dit is wel wat aanvulling op je Hollandse week natuurlijk.

Ik ben al veel meer kwijt door die salades iedere dag. Tomaten, komkommer, lenteui, sla, venkel, kool, avocado, paprika, zaten, noten, tuinkers etc. (niet iedere dag dit allemaal, maar afwisselend). Dat deed ik eerst niet, en dat scheelde onwijs veel geld. Toko etc, markt hebben wij hier niet dus afhankelijk van de supermarkten en Reform.

Ik schreeft ook.. toevallig deze week hollandse pot week.. dus heb ik mijn weekmenu gegeven.. IK eet altijd salade, ik ben aan het lijnen en ik lust het graag.. 2 van de 3 kinderen idem (niet lijnen maar wel graag sla eten).. wij hebben vaak 2 groente staan overigens.. Ik maak dus weekmenu's , ik eet dus heel afwisselend en gezond..

Alle ingredienten die je noemt voor je sla kan je bijna allemaal wel kopen bij de liddl.. Komkommer, tomaten etc. zijn domweg spotgoedkoop. Ik gebruik overigens cherry tomaatjes ivp gewone tomaten..

Enniewee.. het loont dus om verder te kijken dan de reform winkel..
Of je stopt gewoon met iedere dag salades eten, want dat hoeft toch ook niet? Bij sommige gerechten vind ik het zelfs echt niet passen. Of eet jij stamppot met salade?
@Pinks, kan dat nu ook dan nog om zelf te verbouwen? Potten in de garage zetten ofzo? En tuinkers op de vensterbank?

Ja, ik eet iedere dag salade voor mijn avondeten dus ook bij de stamppot. Ik heb mijn hele eetpatroon gewijzigd, omdat ik al jaren klachten had, en voel me nu fitter dan 'ooit'. Wil daarom dit wel aanhouden, maar je merkt het dus in je portemonnee.

@Poldervrouw, ik zal binnenkort maar eens gaan kijken bij de Liddl.
Tuinkers is het eller-allermakkelijkste om te verbouwen, dat groeit gewoon op vochtig keukenpapier!

Nu potten in de garage zetten gaat niet zo veel opleveren, ten eerste kan je niets in de garage verbouwen want planten hebben licht nodig, en ten tweede wordt het nu herfst. Maar als je een beetje inleest van de winter kan je makkelijk volgend voorjaar en zomer je eigen sla snijden, en tomaten, paprika, pepers, courgette zijn ook makkelijk. Kruiden kan je nu wel zaaien, gewoon in een kasje en dan op de vensterbank in potjes.
Voor tips en zaden bestellen: http://www.freewebs.com/ruudendiana/
@pinks, dank voor de link. Wat een leuke site. Is die van jou?

Ik heb genoeg te lezen komende tijd .
Haha nee was ik maar gezegend met zulke groene vingers als zij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven