hoogte hypotheek
woensdag 15 mei 2019 om 20:01
Man en ik zijn op zoek naar een nieuw huis en nu hebben we ons droomhuis gevonden. Maar.. hij is boven het budget dat we voor onszelf hadden gesteld. Nu ben ik benieuwd hoe hoog jullie de hypotheek zouden nemen met onze inkomsten. Momenteel komt er 5000 netto binnen, maar binnenkort willen we ook voor een baby gaan en daarna zijn we van plan allebei een dag minder te werken. Dan zal er 4000 netto binnenkomen. Momenteel zouden we ongeveer 500.000 kunnen lenen, maar we vinden het lastig te bepalen hoeveel we nou maximaal aan een hypotheek willen uitgeven zodat we ook nog een beetje leuk kunnen leven.
donderdag 16 mei 2019 om 09:16
En misschien een dooddoener maar ga op Funda ook niet kijken naar huizen die boven je capaciteit liggen. Als ik huizen van 5 ton ga bekijken zit er uiteraard ook een mooi droonhuis tussen maar het is niet realistisch en zeker in de huidige markt is het eerder regel dan uitzondering dat huizen voor de vraagprijs of hoger weg gaan dus hopen dat je een x% onder de vraagprijs uitkomt is ook niet reëel.

donderdag 16 mei 2019 om 11:07
Nee, hier heb je echt een verkeerde voorstelling van zaken. De realiteit is dat een huis dat in 1995 109.000 euro kostte, in 2017 317.000 euro kostte. En inmiddels zijn de prijzen sinds 2017 nog verder gestegen. Het is dus geen kwestie van 'droomhuis' willen, ALLE huizen zijn zo exorbitant in waarde gestegen. Ook het jouwe. Je bewering dat je huis niet in waarde is gestegen klopt waarschijnlijk ook niet.JollyRider schreef: ↑16-05-2019 08:11Wij kochten ons eerste huis ook tijdens de top van de golf, dus dat ken ik. Dat de prijzen tov inkomens nu nog hoger liggen zou kunnen, maar doet aan het principe niks af. Ik heb totaal geen gevoel bij meer uitgeven voor een huis dan strikt noodzakelijk, het is een gebruiksvoorwerp. “Droomhuis” betekent niets voor mij.
donderdag 16 mei 2019 om 11:22
Als je naar de nieuwe situatie kijkt:
- 1000 euro netto minder inkomsten
- hogere kosten ivm kind
- hogere hypotheek (huidige is op basis van 200.000)
Wat hou je nu netto in de maand over na alle vaste lasten en uitgaven voor leuke dingen? Als je nu minder dan EUR 1.250 spaart per maand, dan blijft je financiële situatie gelijk als je in je huidige woning blijft. Namelijk 1000 euro netto minder inkomsten en minimaal 250 euro extra kosten ivm kind (al zal dat wel hoger liggen). Maar dan kan je dus niet meer sparen en is er nog geen sprake van een duurdere woning. Als je nu 1.500 euro spaart, kan je in die situatie nog EUR 250 sparen. Als je nieuwe woonlasten 500 euro hoger liggen (denk ook aan hogere onderhoudskosten en gemeentelijke lasten) dan moet je nu minimaal EUR 2.000 sparen per maand om in de nieuwe situatie nog EUR 250 euro per maand te kunnen sparen.
Wat dus belangrijk is, wat is het financiële plaatje nu en wat wil je eventueel aanpassen?
- 1000 euro netto minder inkomsten
- hogere kosten ivm kind
- hogere hypotheek (huidige is op basis van 200.000)
Wat hou je nu netto in de maand over na alle vaste lasten en uitgaven voor leuke dingen? Als je nu minder dan EUR 1.250 spaart per maand, dan blijft je financiële situatie gelijk als je in je huidige woning blijft. Namelijk 1000 euro netto minder inkomsten en minimaal 250 euro extra kosten ivm kind (al zal dat wel hoger liggen). Maar dan kan je dus niet meer sparen en is er nog geen sprake van een duurdere woning. Als je nu 1.500 euro spaart, kan je in die situatie nog EUR 250 sparen. Als je nieuwe woonlasten 500 euro hoger liggen (denk ook aan hogere onderhoudskosten en gemeentelijke lasten) dan moet je nu minimaal EUR 2.000 sparen per maand om in de nieuwe situatie nog EUR 250 euro per maand te kunnen sparen.
Wat dus belangrijk is, wat is het financiële plaatje nu en wat wil je eventueel aanpassen?
donderdag 16 mei 2019 om 12:23
Ik mis de helft van het plaatje.
Hoeveel geld heb je? Wat voor prijsklasse huis zit je aan te denken? Hoeveel van je geld wil je investeren in dat huis? Wat betaal je nu aan woonlasten?
Wat heel kort-door-de-bocht vuistregels:
Als je geen spaargeld hebt, dan is het vrij simpel: Trek 1000 euro af van je huidige woonlasten. Trek er nog eens 300 van af voor elke verwacht/gehoopt kind. Wat je overhoudt zijn je maximale woonlasten voor je nieuwe woning. Dus niet hypotheeklasten, maar inclusief onderhoud en verzekering en gwe.
Als je spaargeld wilt investeren, dan kun je voor elke euro die je in je huis steekt rustig 20 cent extra lenen. Dus als je 200k eigen geld investeert, is een hyptheek van 40k extra niet heel erg. Vaak krijg je wat korting op je rente, en in elk geval kom je niet snel 'onder water' uit, dus het risico is ook voor jezelf lager. Let er wel op dat je onderhoudskosten op die manier wel kunnen oplossen, dit moet je echt doorrekenen.
Als je spaargeld hebt maar niet wil investeren, dan zou ik 4% van je spaargeld optellen bij je maximale woonlasten. Dus als je 200k over hebt, kun je ongeveer 8000 per jaar aan extra lasten dragen. In de praktijk betekent dat dat je ongeveer of iets minder dan 1-op-1 kunt lenen, als je alles meeneemt.
Hoeveel geld heb je? Wat voor prijsklasse huis zit je aan te denken? Hoeveel van je geld wil je investeren in dat huis? Wat betaal je nu aan woonlasten?
Als je geen spaargeld hebt, dan is het vrij simpel: Trek 1000 euro af van je huidige woonlasten. Trek er nog eens 300 van af voor elke verwacht/gehoopt kind. Wat je overhoudt zijn je maximale woonlasten voor je nieuwe woning. Dus niet hypotheeklasten, maar inclusief onderhoud en verzekering en gwe.
Als je spaargeld wilt investeren, dan kun je voor elke euro die je in je huis steekt rustig 20 cent extra lenen. Dus als je 200k eigen geld investeert, is een hyptheek van 40k extra niet heel erg. Vaak krijg je wat korting op je rente, en in elk geval kom je niet snel 'onder water' uit, dus het risico is ook voor jezelf lager. Let er wel op dat je onderhoudskosten op die manier wel kunnen oplossen, dit moet je echt doorrekenen.
Als je spaargeld hebt maar niet wil investeren, dan zou ik 4% van je spaargeld optellen bij je maximale woonlasten. Dus als je 200k over hebt, kun je ongeveer 8000 per jaar aan extra lasten dragen. In de praktijk betekent dat dat je ongeveer of iets minder dan 1-op-1 kunt lenen, als je alles meeneemt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 16 mei 2019 om 12:37
Aub niet quoten:handigmetgeld schreef: ↑16-05-2019 12:23Ik mis de helft van het plaatje.
We hebben 80.000 overwaarde in ons huidige huis waarmee de we de volgende hypotheek willen verlagen. We kijken nu naar een huis van 425, waarbij we dus een hypotheek van 350 zouden hebben. Daarnaast hebben we nog 25 k spaargeld, en sparen we daar nu maandelijks 1500 bovenop.
Je stuk over geld aftrekken van je huidige woonlasten snap ik niet helemaal.
donderdag 16 mei 2019 om 12:58
Als je geen spaargeld hebt, dan kun je niet sparen. En dus mag je volgende huis dan niet duurder zijn dan je huidige. En als je 1000 per maand in inkomen achteruit gaat, en je hebt extra kosten aan een kind, dan moeten die ook allemaal ergens vandaan komen, dus die trek je dan af van je huidige woonlasten. Dus als je nu 2500 betaalt, heb je straks nog 1200 over voor een huis.Je stuk over geld aftrekken van je huidige woonlasten snap ik niet helemaal.
Maar gelukkig heb je wel wat spaargeld. Op basis van jouw bedragen zou ik zeggen dat je uitgangspunt zou moeten zijn: nieuwe maandlasten = oude maandlasten, min 1300 (inkomen en kind). Met ongeveer 41k ruimte naar boven vanwege overwaarde.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 16 mei 2019 om 13:13
Dus op je huidige woning zit nu 120k hypotheek en die ga je verhogen naar 350k.
Dan stijgen je maandlasten netto met ongeveer EUR 775 plus EUR 1000 achteruitgang plus EUR 300 voor kind = EUR 2.025. Je spaart nu EUR 1.500 per maand. Dan moet je EUR 525 inleveren, kan je niet sparen en zijn je hogere lasten ivm gemeentelijke heffingen enzo nog niet meegenomen. Tenzij je echt fors wil inleveren op je manier van leven zou ik dit echt niet doen. (zelfs als je hypotheekstijging 150k is, is de achteruitgang nog te fors).
Dan stijgen je maandlasten netto met ongeveer EUR 775 plus EUR 1000 achteruitgang plus EUR 300 voor kind = EUR 2.025. Je spaart nu EUR 1.500 per maand. Dan moet je EUR 525 inleveren, kan je niet sparen en zijn je hogere lasten ivm gemeentelijke heffingen enzo nog niet meegenomen. Tenzij je echt fors wil inleveren op je manier van leven zou ik dit echt niet doen. (zelfs als je hypotheekstijging 150k is, is de achteruitgang nog te fors).

donderdag 16 mei 2019 om 13:53
Afhankelijk van hoeveel kinderopvang je nodig hebt lijkt 300 euro voor een kind me vrij optimistisch. Met het inkomen wat TO hier deelt denk ik dat ze waarschijnlijk meer kwijt is aan opvangkosten (tenzij familie deels gratis op wil passen)EHV1981 schreef: ↑16-05-2019 13:13Dus op je huidige woning zit nu 120k hypotheek en die ga je verhogen naar 350k.
Verder vind ik je sommetje wel een goede benadering.
TO, enige manier om een onderbouwd antwoord te krijgen is een plaatje te gaan maken.
Wat kost de hypotheek die jullie in gedachten hebben per maand? Kijk eens wat jullie afgelopen jaar kwijt waren aan boodschappen, kleding, cadeautjes, verzekeringen, vakanties, reizen etc. (oftewel: maak een download van jullie uitgaven in internetbankieren en ga alles labelen. Tel dan de totalen op per categorie). Welke extra kosten verwacht je bij een duurder huis naast de hypotheek (verzekeringen, onderhoud, gemeentelijke heffingen etc)
Maak eens een proefberekening voor de kosten van kinderopvang op de site van de belastingdienst.
Waar kom je dan op uit? Voelen jullie je daar comfortabel bij?

donderdag 16 mei 2019 om 14:08
donderdag 16 mei 2019 om 14:27
Ik vind 300 euro per maand rekenen voor een kind ook vrij laag. Zeker als ze op de basisschool zitten red je het er niet van. Bso was al 200 eigen bijdrage voor 2 middagen. Bij to misschien 3? Zwemles 50. Kleding 50. Boodschappen 20. En dan nog kapper, kinderfeestje, fiets, groter bed + beddengoed, schoolreisje, nieuwe tas/ beker/ broodbak/ luizencape/ gymkleding voor school, dagje uit, vakanties duurder, autostoel, fietszitje, speelgoed..
Onze zoon groeide soms 3 schoenmaten in een jaar.
Onze zoon groeide soms 3 schoenmaten in een jaar.
donderdag 16 mei 2019 om 15:00
Die 3 ton overwaarde is natuurlijk nu leuk, maar iets waar TO geen rekening mee moet houden of haar huis in waarde stijgt of niet.lolly-pop schreef: ↑16-05-2019 14:08Wij hebben een hoge hypotheek op destijds een huis van 500.000. We hebben het echter wel op 1 salaris gedaan. Op die manier is het heel goed te doen. We wonen er nu een paar jaar en het huis heeft nu een overwaarde van 3 ton. We hebben inmiddels ook al 50.000 euro afgelost op de hypotheek.
Overwaarde van 3 ton was een aantal jaren geleden een tekort. Het is wat dat betreft economisch leuk maar zo lang het in stenen zit is het niks dan een papiertijger. Voor hetzelfde geldt stort de markt over 2 jaar in en zit je met een huis wat onderwater staat.
donderdag 16 mei 2019 om 15:28
Mijn kosten voor de baby waren wat voorzichtig ingeschat lees ik hierboven.
Ik zou er echt heel goed over nadenken of zo een hypotheek niet te fors is voor jullie. Dadelijk kom je tot de conclusie als er een baby komt dat het financieel niet mogelijk is om minder te gaan werken. Beter nu goed nadenken.
Heb je al een goed lijstje gemaakt met alle verwachte kosten?
Ik zou er echt heel goed over nadenken of zo een hypotheek niet te fors is voor jullie. Dadelijk kom je tot de conclusie als er een baby komt dat het financieel niet mogelijk is om minder te gaan werken. Beter nu goed nadenken.

donderdag 16 mei 2019 om 15:44
En die overwaarde is allemaal leuk en aardig, maar je hebt er pas echt wat aan als je je huis verkoopt en iets kleiners en goedkopers terug koopt. Ik denk ook wel eens, lekker! Overwaarde van minimaal 50.000. Maar voor in ons geval nu 300.000 koop ik niks beters dan wat ik nu heb. Dus waarom zou ik nu dan mijn huis verkopen, overwaarde opstrijken en iets duurders terug moeten kopen? Ik wacht wel tot mijn pensioen en zie dan wel wat de prijzen doengordijn87 schreef: ↑16-05-2019 15:00Die 3 ton overwaarde is natuurlijk nu leuk, maar iets waar TO geen rekening mee moet houden of haar huis in waarde stijgt of niet.
Overwaarde van 3 ton was een aantal jaren geleden een tekort. Het is wat dat betreft economisch leuk maar zo lang het in stenen zit is het niks dan een papiertijger. Voor hetzelfde geldt stort de markt over 2 jaar in en zit je met een huis wat onderwater staat.

donderdag 16 mei 2019 om 16:33
Dat is absoluut waar, je hebt er niets aan zolang je blijft zitten waar je zit.gordijn87 schreef: ↑16-05-2019 15:00Die 3 ton overwaarde is natuurlijk nu leuk, maar iets waar TO geen rekening mee moet houden of haar huis in waarde stijgt of niet.
donderdag 16 mei 2019 om 16:53
Aub niet quoten:EHV1981 schreef: ↑16-05-2019 15:28Mijn kosten voor de baby waren wat voorzichtig ingeschat lees ik hierboven.
Momenteel hebben we dit:
Inkomsten met kind: 4100
UItgaven: 2775
Dan houden we 1375 over voor de hypotheek.
De kosten van kinderen vind ik heel moeilijk in te schatten. De een zegt ach de eerste paar jaar kosten ze nauwelijks iets, de ander hier gaf 300 per maand aan.
anoniem_289529 wijzigde dit bericht op 08-06-2019 11:11
28.63% gewijzigd
donderdag 16 mei 2019 om 17:11
De grootste kosten van een kind zitten in minder gaan werken (dat heb je al mee genomen) en in de kinderopvang. Dus zoek even uit hoeveel je daar aan kwijt bent.
Verder kostten mijn kinderen als baby per week 10 euro aan luiers (gevoelige billen) en 15 euro aan flesvoeding (ivm allergieën in de familie ook een duurdere versie). Dit kan uiteraard goedkoper.
Verder kostten mijn kinderen als baby per week 10 euro aan luiers (gevoelige billen) en 15 euro aan flesvoeding (ivm allergieën in de familie ook een duurdere versie). Dit kan uiteraard goedkoper.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken

donderdag 16 mei 2019 om 17:11
Aniempje: ik zou jullie zakgeld eens uitsplitsen: hoeveel kan/willen jullie daar vanaf halen?
Qua kinderen: de kosten kan je de eerste jaren aardig in de hand houden behalve de opvangkosten. Heb je die al uitgerekend? Want dat is echt veruit de grootste kostenpost.
Verder mis ik reserveringen voor onderhoud van je huis, auto etc. En ik neem aan dat je meer verzekeringen hebt dan alleen een zorgverzekering?
Qua kinderen: de kosten kan je de eerste jaren aardig in de hand houden behalve de opvangkosten. Heb je die al uitgerekend? Want dat is echt veruit de grootste kostenpost.
Verder mis ik reserveringen voor onderhoud van je huis, auto etc. En ik neem aan dat je meer verzekeringen hebt dan alleen een zorgverzekering?

donderdag 16 mei 2019 om 18:26
Investeringen van te voren (alles van een kinderkamertje opknappen tot een autostoeltje, kinderwagen, positiekleding, piefjes, pafjes, niet vergoedde zorgkosten) heb ik wel eens bij elkaar opgeteld tot een eenmalige 2000 euro. En hoewel ik veel Zeeman en tweedehands had waren 7 maten kindergarderobes in een jaar toch ook nog wel een bedrag om rekening mee te houden.AnnA_C schreef: ↑16-05-2019 17:11De grootste kosten van een kind zitten in minder gaan werken (dat heb je al mee genomen) en in de kinderopvang. Dus zoek even uit hoeveel je daar aan kwijt bent.
Als je een vrij kleine auto hebt is de vraag of ie groot genoeg is om 'alles behalve het aanrecht' mee te nemen, vooral in de eerste 3 jaar sleep je veel mee, als je dan regelmatig een nachtje/ weekendje/ weekje weg wil kon een Panda wel eens te klein zijn naar je smaak.
donderdag 16 mei 2019 om 18:36
250 euro boodschappen voor een gezin per maand is weinig. Je moet luiers kopen, flessen, melk, of attributen voor de borstvoeding die je nodig hebt. Speentjes, sudocreme, Er is altijd wel wat
20 euro verzekeringen is ook weinig met een gezin.
Gementelijke belastingen, wij betalen al 10 termijnen van 119 euro voor ons huis met een WOZ van 336.
Kinderopvang komt er inderdaad nog bij. Geld voor een oppas als je een keertje weg wilt. Als je kind iets ouder wordt gaat het ook meer eten, een keertje naar de dierentuin, een binnenspeeltuin. Kleding, schoenen, peuterspeelzaal.
150 euro energie? Wat voor huis denk je daar van te kunnen stoken. Vergeet niet dat je straks meer thuis bent en meer was hebt. Je baby in bad gaat doen etcetera. Kijken jullie naar een groot huis, isolatie?
Ik weet niet hoe oud jullie auto is maar een auto vergt ook onderhoud en ga je misschien meer gebruiken met kinderen.
20 euro verzekeringen is ook weinig met een gezin.
Gementelijke belastingen, wij betalen al 10 termijnen van 119 euro voor ons huis met een WOZ van 336.
Kinderopvang komt er inderdaad nog bij. Geld voor een oppas als je een keertje weg wilt. Als je kind iets ouder wordt gaat het ook meer eten, een keertje naar de dierentuin, een binnenspeeltuin. Kleding, schoenen, peuterspeelzaal.
150 euro energie? Wat voor huis denk je daar van te kunnen stoken. Vergeet niet dat je straks meer thuis bent en meer was hebt. Je baby in bad gaat doen etcetera. Kijken jullie naar een groot huis, isolatie?
Ik weet niet hoe oud jullie auto is maar een auto vergt ook onderhoud en ga je misschien meer gebruiken met kinderen.

donderdag 16 mei 2019 om 19:22
100 euro auto? Voor verzekering, wegenbelasting, brandstof, onderhoud en afschrijving? Is te weinig ondanks dat je een reiskostenvergoeding krijgt. Verzekeringen ook echt te weinig. Denk aan opstal, inboedel, AVP, overlijden, begrafenis e.d..
Zo zie ik meer posten die wat aan de lage kant zijn. Ik zie geen kostenpost voor een eventueel kind.
Zo zie ik meer posten die wat aan de lage kant zijn. Ik zie geen kostenpost voor een eventueel kind.
donderdag 16 mei 2019 om 19:38
In ieder geval goed dat je een overzicht hebt gemaakt.
Normaal denk ik bij een kostenlijstje daar zit nog wel ruimte in om naar beneden te gaan. Maar dit is wel heel krap.
20 verzekeringen. Met een woning van 425k zit je qua inboedel/opstal echt wel hoger. Dan komt er nog overlijdensrisicoverzekering bij en aansprakelijkheid. Dus hier zit je zo aan EUR 120 en dat is voorzichtig
100 auto met afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud en benzine voor prive zit je echt hoger.
150 GWL zit je in een huis van 425k echt te laag.
dan de extra kosten voor het kind nog.
Kosten voor reserveringen van inventaris, onderhoud etc.
250eur voor boodschappen is echt laag. Wij zitten op 650 per maand met 3 (ok dat kan ook zeker naar beneden, maar 250 is wel echt beperkt).
ik zou nog eens heel goed nadenken over je aankoop van het huis. Want ik zie de ruimte niet in je budget. Of je moet echt heel zuinig gaan leven.
Normaal denk ik bij een kostenlijstje daar zit nog wel ruimte in om naar beneden te gaan. Maar dit is wel heel krap.
20 verzekeringen. Met een woning van 425k zit je qua inboedel/opstal echt wel hoger. Dan komt er nog overlijdensrisicoverzekering bij en aansprakelijkheid. Dus hier zit je zo aan EUR 120 en dat is voorzichtig
100 auto met afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud en benzine voor prive zit je echt hoger.
150 GWL zit je in een huis van 425k echt te laag.
dan de extra kosten voor het kind nog.
Kosten voor reserveringen van inventaris, onderhoud etc.
250eur voor boodschappen is echt laag. Wij zitten op 650 per maand met 3 (ok dat kan ook zeker naar beneden, maar 250 is wel echt beperkt).
ik zou nog eens heel goed nadenken over je aankoop van het huis. Want ik zie de ruimte niet in je budget. Of je moet echt heel zuinig gaan leven.

donderdag 16 mei 2019 om 19:59
Die boodschappen zijn echt veel te optimistisch ingeschat, denk ik. Als je bijvoorbeeld geen borstvoeding geeft moet je alleen voor voeding al 30 euro per week rekenen, en daar komen nog luiers bij, dat is ook wel 20 euro. Zit je al op 50 euro, en daar komen dan ook nog dingen als kleertjes (heb je vaak nodig, gemiddelde baby groeit iets van 4-5 maten per jaar), verzorgingsproducten, speelgoed om de ontwikkeling te stimuleren.
Ik hanteerde voor mijn kinderen 100 euro per maand voor ze naar school gingen, en vanaf ze naar school gaan 150 euro per maand aan kinderbenodigdheden en dat was exclusief voeding en verzorgingsproducten want dat zit in het boodschappenbudget.
Ik hanteerde voor mijn kinderen 100 euro per maand voor ze naar school gingen, en vanaf ze naar school gaan 150 euro per maand aan kinderbenodigdheden en dat was exclusief voeding en verzorgingsproducten want dat zit in het boodschappenbudget.