hoogte hypotheek
woensdag 15 mei 2019 om 20:01
Man en ik zijn op zoek naar een nieuw huis en nu hebben we ons droomhuis gevonden. Maar.. hij is boven het budget dat we voor onszelf hadden gesteld. Nu ben ik benieuwd hoe hoog jullie de hypotheek zouden nemen met onze inkomsten. Momenteel komt er 5000 netto binnen, maar binnenkort willen we ook voor een baby gaan en daarna zijn we van plan allebei een dag minder te werken. Dan zal er 4000 netto binnenkomen. Momenteel zouden we ongeveer 500.000 kunnen lenen, maar we vinden het lastig te bepalen hoeveel we nou maximaal aan een hypotheek willen uitgeven zodat we ook nog een beetje leuk kunnen leven.
woensdag 15 mei 2019 om 21:59
Zoals al eerder aangegeven door anderen.... ik val in herhaling
Kijk vooral naar je lasten en niet naar hoeveel je kunt lenen.
Wij hebben inkomen van netto 4500 EUR. Gezin met twee kinderen. We hebben nu woonlasten van 580 EUR bruto. Straks gaan we naar 1060 EUR bruto (ca 800 netto) met hypotheek van 280.000 EUR. Ik vind het al heel bedrag. We zijn best zuinig maar er gaat gewoon al heel veel uit met kinderen.
Kijk ook naar andere voorwaarden. Hoe lang sluit je hypotheek af, welke vorm, kun je boetevrij aflossen?
Kijk vooral naar je lasten en niet naar hoeveel je kunt lenen.
Wij hebben inkomen van netto 4500 EUR. Gezin met twee kinderen. We hebben nu woonlasten van 580 EUR bruto. Straks gaan we naar 1060 EUR bruto (ca 800 netto) met hypotheek van 280.000 EUR. Ik vind het al heel bedrag. We zijn best zuinig maar er gaat gewoon al heel veel uit met kinderen.
Kijk ook naar andere voorwaarden. Hoe lang sluit je hypotheek af, welke vorm, kun je boetevrij aflossen?

woensdag 15 mei 2019 om 22:02
Ik zie veel mensen die zich laten leiden door de overwaarde op hun huis. Die rekenen zich rijk omdat ze 40.000 overwaarde hebben, om vervolgens 40.000 boven de vraagprijs een huis te kopen.NYC schreef: ↑15-05-2019 21:48Is mij helaas overkomen. Dat het nog eens gaat klappen denk ik op zich ook wel maar misschien niet meer in die mate. En op zich snap ik het principe van vraag- en aanbod. Maar zijn er nu dan zóveel meer huizenzoekers? Waar zijn die zo ineens vandaan gekomen. En dan ook nog 3 ton kúnnen betalen waar ze zes jaar terug niet in staat/mogelijkheid waren om er 2 ton voor te betalen?
woensdag 15 mei 2019 om 22:03
Jullie hebben mogelijk overwaarde van huidig appartement?Anieniempje schreef: ↑15-05-2019 20:122 Ton is wat we voor ons huidige appartement hopen te krijgen, dus dat gaat hem helaas niet worden in deze markt![]()
Verder hebben we geen gekke uitgaven. Sport, zorgverzekering en telefoons komen op 360, boodschappen ongeveer 250 en verder hebben we geen abonnementen of leningen.
Met de verkoop van een woning is een hogere hypotheek wel mogelijk.

woensdag 15 mei 2019 om 22:18
Ja, dat zal denk ik meespelen. Veel mensen hebben nu overwaarde en kopen in dezelfde regio dan zelf weer (te) duur. Plus dat mijn vraag over “waar komen al die mensen vandaan” misschien te verklaren valt uit het feit dat mensen veel meer dan 10 jaar terug ofzo ook per se in dezelfde regio willen blijven waar er voorheen ook veel mensen de (studenten)stad verlieten. Maar is off-topic...

woensdag 15 mei 2019 om 22:27
Hier netto ook zo rond de €4000,- per maand. Wij hebben een hypotheek van €250.000 en zijn daar tevreden mee. Kost per maand met de hypotheekrente-aftrek net geen €1000,-. Ik zou niet hoger willen. We hebben nu genoeg geld over voor sparen, leuke dingen, sport voor dochter, abonnement op de Efteling, meerdere vakantie’s per jaar, 3 auto’s enz. Ons huis is niet super groot, maar dat hoeft ook niet met maar 1 kind. We hebben het nu gewoon erg fijn en genieten van alles wat we leuk vinden ipv alleen van een huis

woensdag 15 mei 2019 om 22:35
Dat is helemaal relax zitten toch.Westerpaviljoen schreef: ↑15-05-2019 21:46Het wordt nog mooier. Ik heb n overwaarde van 3.5 ton.....

woensdag 15 mei 2019 om 23:27
Dan is de koopwoning dus duurder, want dan heb je naast de hypotheek ook nog eens onderhoudskosten...

woensdag 15 mei 2019 om 23:58
Whomi schreef: ↑15-05-2019 22:27Hier netto ook zo rond de €4000,- per maand. Wij hebben een hypotheek van €250.000 en zijn daar tevreden mee. Kost per maand met de hypotheekrente-aftrek net geen €1000,-. Ik zou niet hoger willen. We hebben nu genoeg geld over voor sparen, leuke dingen, sport voor dochter, abonnement op de Efteling, meerdere vakantie’s per jaar, 3 auto’s enz. Ons huis is niet super groot, maar dat hoeft ook niet met maar 1 kind. We hebben het nu gewoon erg fijn en genieten van alles wat we leuk vinden ipv alleen van een huis![]()
Wij hebben ook ongeveer dat te besteden. Hypotheek voor ongeveer 100.000 minder. Is prima te doen maar met twee studerende kinderen blijft het opletten.

donderdag 16 mei 2019 om 06:13
Die 500.000 was gebaseerd op een netto inkomen van 5000 euro en dat zou wel kunnen.
Zal ook afhangen van hoe die 5000 euro verdeeld is en wat de brutojaarsalarissen zijn.
Man en ik hebben gezamelijk ongeveer 4000 euro netto waarvan de verhouding ongeveer 75/25 is en konden een hyptheek van maximaal 395.000 krijgen.

donderdag 16 mei 2019 om 06:25
Dat studeren duurt hier nog wel een tijdje, maar daar sparen we idd ook al voor nu. En ik ben blij dat we dat kunnen doen. Moet er niet aan denken om vooral te werken voor de hypotheek en daardoor te moeten beknibbelen op andere dingen.
Overigens hebben wij wel in de goede tijd gekocht. We wonen hier nu 2,5 jaar en dat was net voor de prijzen zo gingen stijgen. Ons vorige huis hebben we toen voor €5000,- minder verkocht dan waar we het 7 jaar eerder voor kochten. Ons huidige huis is inmiddels minimaal €50.000 meer waard. Destijds wel een goede keus gemaakt en de intentie is om hier nu wel echt lang te blijven wonen.
donderdag 16 mei 2019 om 07:57
Wij hebben altijd gekocht en geleend op basis van een beperkt budget. Simpelweg omdat we voor een huis niet zoveel over hebben en geen groot risico willen hebben. Dus wonen we “te” klein, een huis voor maximaal twee kinderen. En een huis dat niet in waarde stijgt, een huis waar niemand van droomt.
Konden we meer lenen? Zeker. Maar toen er kinderen kwamen waren we niet verplicht vol te blijven werken. Toen de crisis kwam sliepen wij probleemloos ‘s nachts.
Konden we meer lenen? Zeker. Maar toen er kinderen kwamen waren we niet verplicht vol te blijven werken. Toen de crisis kwam sliepen wij probleemloos ‘s nachts.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
donderdag 16 mei 2019 om 08:04
donderdag 16 mei 2019 om 08:11
Wij kochten ons eerste huis ook tijdens de top van de golf, dus dat ken ik. Dat de prijzen tov inkomens nu nog hoger liggen zou kunnen, maar doet aan het principe niks af. Ik heb totaal geen gevoel bij meer uitgeven voor een huis dan strikt noodzakelijk, het is een gebruiksvoorwerp. “Droomhuis” betekent niets voor mij.Lady_Day schreef: ↑16-05-2019 08:04JollyRider, lenen obv een beperkt budget is ook mijn streven maar met de huidige huizenprijzen is dat compleet onrealistisch. Ik wilde nooit meer dan 25% van mijn netto inkomen aan hypotheek uitgeven. Ik verdien wel redelijk maar dan nog is het zo goed als onmogelijk - misschien in Oost Groningen.
Sinds ons eerste huis zijn we ook nooit duurder gaan wonen ook al had dat best gekund. De grap is dat we intussen daardoor relatief goedkoop wonen. Toen we kochten was dat anders, hoewel we ook toen duurder hadden kunnen kopen. Maar intussen hebben we een huis dat voor veel starters kennelijk te min is (in de wijk staan huizen lang te koop, en het is bepaald niet oost Groningen), terwijl ons gezinsinkomen bepaald geen startersinkomen meer is
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)

donderdag 16 mei 2019 om 08:32
Wittelamp schreef: ↑16-05-2019 00:09Nee, ik heb nergens geschreven dat je hier alleen voor de hoogste hypotheekklasse (die hier genoemd wordt) een huis kan kopen, alleen niet zo goedkoop als ie idealiter zou willen. Bovendien bouw je met een koophuis vermogen op, krijg je meer toeslagen en heb je meer zekerheid.
Ik kocht mijn woning met mijn ex in 2006, en we gingen scheiden in 2013. Hoezo vermogen opbouwen met een koophuis? We moesten het verkopen en kregen in die tijd echt de aankoopprijs niet meer terug. En welke zekerheid? De zekerheid dat we nog 2 jaar na het inzetten van de scheiding aan elkaar vastzaten vanwege een onverkoopbaar huis...
donderdag 16 mei 2019 om 08:35
Ik moet de vermogensopbouw ook nog meemaken. En de zekerheid van een financiële molensteen om je nek ja. Toeslagen? Huurwaardeforfait, extra belastingen dus, itt huurtoeslag.
Het grote voordeel van kopen is dat de lening reeel daalt met de inflatie terwijl huren stijgen
Het grote voordeel van kopen is dat de lening reeel daalt met de inflatie terwijl huren stijgen
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
donderdag 16 mei 2019 om 08:57
Probeer eerst eens in kaart te brengen hoeveel vaste lasten je krijgt. Een baby hoeft niet zoveel te kosten, maar dat ligt er ook aan wat je wensen zijn. Een tweedehands bedje of een nieuw compleet kamertje? Heel veel schattige kleertjes kopen of doorgeschoven van de familie? Merkdraagzak of een buggy? Een auto of een bakfiets? Zwangerschapscursus, positiemode?
Natuurlijk heb je wel basiskosten: kinderopvang, luiers, eventueel flesvoeding of een kolfapparaat.
Daarna volgt de basisschool met zwemles, sport of muziekles, bso, kinderfeestjes, kapper, feestjes, beugel...
En het is handig om wat te sparen voor een studie of rijbewijs.
Als je een groter huis koopt, van bijvoorbeeld 4 ton, word je hypotheek hoger, maar je hebt ook meer gwl. In de babytijd (meer thuis, kachel wat hoger voor de baby) zaten wij tegen de 200 per maand. Natuurlijk ook opstalverzekering, levensverzekering etc. En onderhoud van het huis ook niet vergeten.
Sinds wij kinderen hebben kan ik ook niet zonder wasmachine en afwasmachine en die draaien overuren en slijten ook harder.
Het is dus meer dan alleen een hogere hypotheek en ik denk dat het slim is dat eerst in kaart te brengen.
Natuurlijk heb je wel basiskosten: kinderopvang, luiers, eventueel flesvoeding of een kolfapparaat.
Daarna volgt de basisschool met zwemles, sport of muziekles, bso, kinderfeestjes, kapper, feestjes, beugel...
En het is handig om wat te sparen voor een studie of rijbewijs.
Als je een groter huis koopt, van bijvoorbeeld 4 ton, word je hypotheek hoger, maar je hebt ook meer gwl. In de babytijd (meer thuis, kachel wat hoger voor de baby) zaten wij tegen de 200 per maand. Natuurlijk ook opstalverzekering, levensverzekering etc. En onderhoud van het huis ook niet vergeten.
Sinds wij kinderen hebben kan ik ook niet zonder wasmachine en afwasmachine en die draaien overuren en slijten ook harder.
Het is dus meer dan alleen een hogere hypotheek en ik denk dat het slim is dat eerst in kaart te brengen.
donderdag 16 mei 2019 om 09:11
Dan wordt het wel lastiger inderdaad. Ik zou dan goed kijken wat je wensen zijn en welk bedrag je maximaal per maand zou willen betalen aan hypotheek.Anieniempje schreef: ↑15-05-2019 20:122 Ton is wat we voor ons huidige appartement hopen te krijgen, dus dat gaat hem helaas niet worden in deze markt![]()
Verder hebben we geen gekke uitgaven. Sport, zorgverzekering en telefoons komen op 360, boodschappen ongeveer 250 en verder hebben we geen abonnementen of leningen.