hoogte hypotheek
woensdag 15 mei 2019 om 20:01
Man en ik zijn op zoek naar een nieuw huis en nu hebben we ons droomhuis gevonden. Maar.. hij is boven het budget dat we voor onszelf hadden gesteld. Nu ben ik benieuwd hoe hoog jullie de hypotheek zouden nemen met onze inkomsten. Momenteel komt er 5000 netto binnen, maar binnenkort willen we ook voor een baby gaan en daarna zijn we van plan allebei een dag minder te werken. Dan zal er 4000 netto binnenkomen. Momenteel zouden we ongeveer 500.000 kunnen lenen, maar we vinden het lastig te bepalen hoeveel we nou maximaal aan een hypotheek willen uitgeven zodat we ook nog een beetje leuk kunnen leven.

donderdag 16 mei 2019 om 20:21
Het kan nog duurder worden. De huidige regeling is namelijk niet in beton gegoten. In de 15 jaar dat wij kinderopvang gebruikt hebben, heb ik minstens 3 systeemwisselingen meegemaakt. De topper was toen we € 2000 per maand moesten betalen voor 2 kinderen.Anieniempje schreef: ↑16-05-2019 17:24Als ik zo een voorzichtige berekening maak, kom op 2 dagen voor 1 kind = 810 euro, en zouden we 520 euro terugkrijgen. Dat is inderdaad nog wel een duur geintje zeg.
Later ben je van de kinderopvang af, maar dan gaan de andere kosten tellen. Het NIBUD zegt dat 1 kind je 17% van je netto-inkomen kost. Twee kinderen 25%. Dus als jullie dan 4000 netto hebben en je hebt 2 kinderen, dan kost je dit dus € 1000 per maand. Daar komt dan de kinderopvang nog bij.
Ik zou de budgetwijzer van Nibud invullen met de getallen van de toekomst. Dan kun je kijken hoeveel ruimte je echt gaat hebben.
donderdag 16 mei 2019 om 20:43
Hou er ook rekening mee dat je in 1 klap 2 of meer kinderen kunt krijgen...
Ik ga niet mijn hele financien uit de doeken doen *priveinfo verwijderd*
Ligt ook een beetje aan t huis wat je wilt kopen. Wij hebben een groot huis van ca 10 jaar oud, alles begint nu aan vervanging toe te raken en hoe groter, hoe meer kosten/onderhoud. Verkijk je daar niet op. Was ook de reden dat de vorige bewoners hier vertrokken zijn: ze konden/wilden het niet meer opbrengen naast de hypotheeklasten (en ze hadden een tweeling... )
Kortom, met een inkomen van 4-5000 euro lijkt een huis van 5 ton mij iets te hoog gegrepen, te meer daar je nog geen idee hebt of/hoeveel kinderen je krijgt, en je alleen maar minder kunt werken ipv meer. Je zal er in elk geval heel wat andere dingen voor opzij moeten schuiven, als je t toch doet.
Ik ga niet mijn hele financien uit de doeken doen *priveinfo verwijderd*
Ligt ook een beetje aan t huis wat je wilt kopen. Wij hebben een groot huis van ca 10 jaar oud, alles begint nu aan vervanging toe te raken en hoe groter, hoe meer kosten/onderhoud. Verkijk je daar niet op. Was ook de reden dat de vorige bewoners hier vertrokken zijn: ze konden/wilden het niet meer opbrengen naast de hypotheeklasten (en ze hadden een tweeling... )
Kortom, met een inkomen van 4-5000 euro lijkt een huis van 5 ton mij iets te hoog gegrepen, te meer daar je nog geen idee hebt of/hoeveel kinderen je krijgt, en je alleen maar minder kunt werken ipv meer. Je zal er in elk geval heel wat andere dingen voor opzij moeten schuiven, als je t toch doet.
nootboek wijzigde dit bericht op 08-06-2019 17:04
45.43% gewijzigd

donderdag 16 mei 2019 om 20:46
Onze stookkosten zijn bij verhuizen van flat naar rijtjeshuis flink hoger geworden.
We betalen nu rond de 200,- aan de Nuon per maand voor een redelijk goed geïsoleerde woning.
Boodschappen is met een baby wel veel meer dan die 250,- alleen al aan luiers enz. Daarna een relatief goedkope periode, dat ze met de pot mee-eten maar kleine porties, en vanaf 10 eten ze hier volwassen porties. Maar dat duurt nog even.
We betalen nu rond de 200,- aan de Nuon per maand voor een redelijk goed geïsoleerde woning.
Boodschappen is met een baby wel veel meer dan die 250,- alleen al aan luiers enz. Daarna een relatief goedkope periode, dat ze met de pot mee-eten maar kleine porties, en vanaf 10 eten ze hier volwassen porties. Maar dat duurt nog even.
donderdag 16 mei 2019 om 20:50
Vanaf 10? Mijn 3-jarige eet als sinds hij dreumes is als een bouwvakker. Echt niet normaal. Ik reken hem gewoon mee als volwassene - zijn broer daarentegen niet, maar ik geloof niet dat kinderen zoveel goedkoper eten dan volwassenen.
En kleding/schoenen zijn op deze leeftijd helemaal niet aan te slepen. Als ze er niet meteen uitgroeien wordt het wel compleet afgeragd door buitenspelen.
En kleding/schoenen zijn op deze leeftijd helemaal niet aan te slepen. Als ze er niet meteen uitgroeien wordt het wel compleet afgeragd door buitenspelen.
vrijdag 17 mei 2019 om 12:31
Wij geven 30% van ons maandelijks inkomen uit aan de bruto-hypotheek. Dan hebben allebei nog vakantiegeld/13e maand niet meegerekend. Vind het goed te doen. Nog geen kinderen.
Maar als er kinderen komen gaat ons inkomen met 10% achteruit en 1000 euro aan kosten voor 3 dagen opvang. Hebben we allemaal meegenomen en vanuit daar gekeken wat we konen betalen. Ik vond het ook veel, maar blijkt mee te vallen!
Qua reële bedragen heb je er niks aan, want onze inkomsten zijn een stuk hoger.
Maar als er kinderen komen gaat ons inkomen met 10% achteruit en 1000 euro aan kosten voor 3 dagen opvang. Hebben we allemaal meegenomen en vanuit daar gekeken wat we konen betalen. Ik vond het ook veel, maar blijkt mee te vallen!
Qua reële bedragen heb je er niks aan, want onze inkomsten zijn een stuk hoger.
vrijdag 17 mei 2019 om 13:18
Voor ik mijn huidige huis kocht zou ik bij een plaatje als dit ook zitten twijfelen of het wel kan. Nu ik er woon, blijkt het allemaal veel makkelijker te gaan dan ik ooit had gedacht. Ik had al een kind, maar heb nog een tweede gekregen en ben van 4,5 dag werken terug gegaan naar 4 (en ik bracht ongeveer 66% van het gezinsinkomen binnen).Anieniempje schreef: ↑16-05-2019 12:37Aub niet quoten:
We hebben X overwaarde in ons huidige huis waarmee de we de volgende hypotheek willen verlagen. We kijken nu naar een huis van X, waarbij we dus een hypotheek van X zouden hebben. Daarnaast hebben we nog X spaargeld, en sparen we daar nu maandelijks X bovenop.
Je stuk over geld aftrekken van je huidige woonlasten snap ik niet helemaal.
Ofwel, ik vind onze woonlasten hoog en ik vind alle huizen hier in de buurt belachelijk duur, maar blijkbaar is dat wat we moesten betalen om een huis te kunnen kopen en niet meer 3 hoog zonder lift met 2 slaapkamers en een klagende buurvrouw te wonen. Huizen gaan nu voor nog hogere prijzen de verkoop in, dus blijkbaar zijn we niet de enige die dan maar zo veel geld betalen.
Wij houden nu nog steeds elke maand geld over, want we hadden geen rekening gehouden met de inkomstenafhankelijke combinatiekorting (toch elke maand 200 euro), en we blijken ook gewoon veel minder uithuizig te zijn.
Ik had liever een huis gekocht op alleen het inkomen van mijn vriend, maar ik wilde ook graag in de stad wonen zodat ik met het openbaar vervoer naar mijn werk kan en we geen auto nodig hebben. En ik we wilden ook graag dusdanig kopen dat we niet zeker weten dat we over een jaar het huis weer uitgegroeid zijn. En daar hangt een prijskaartje aan....
Overigens, die inkomstenafhankelijke combinatiekorting valt weg als de jongste 12 wordt, maar dan hebben we onze studieschuld beide afgelost en dat kunnen we ruim tegen elkaar weg strepen.
De toename in bruto hypotheekkosten proberen we op te vangen door: ons inkomen te verhogen zowel de reguliere inflatiecorrectie als substantiele inkomstensprongen en extra af te lossen (zowel af en toe kleine bedragen als af en toe wat grotere bedragen vanuit vooruitgeschoven erfenissen).
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 17-05-2019 13:21
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
12.22% gewijzigd
vrijdag 17 mei 2019 om 13:26
Over de kosten voor gas en elketra. Ik ben door omstandigheden de afgelopen twee jaar heel veel thuis geweest (als in, bijna altijd) en we betalen nu na de verhoging van de energiebelasting 120 euro per maand. Al hebben we wel zonnepanelen, maar dat is geen 30 e per maand. Dikke kans dat een duur huis al goed geisoleerd is en je dus niet perse hoge kosten hebt.
vrijdag 17 mei 2019 om 14:29
We betalen nu voor een heel slecht geïsoleerd appartement al 115, dus ik dacht dat we met 150 wel goed zaten voor energie.
Naar de Nibudtool zal ik eens kijken!
Aflossingsvrij doen ze tegenwoordig niet meer, maar dan vind ik eigenlijk ook wel prima
De inkomensafhankelijke combinatiekorting ken ik niet, dat zal ik eens opzoeken.
Aflossingsvrij doen ze tegenwoordig niet meer, maar dan vind ik eigenlijk ook wel prima

De inkomensafhankelijke combinatiekorting ken ik niet, dat zal ik eens opzoeken.

zaterdag 18 mei 2019 om 08:09
Dat ligt eraan, als jij nu al een hypotheek hebt met of grotendeels aflossingsvrij deel, kun je die gewoon meenemen. Wij zijn zelf bezig met financiëring voor ander huis en mogen de helft gewoon aflossingsvrij laten, scheelt echt stuk in maandlasten .Anieniempje schreef: ↑17-05-2019 14:29
En wij vinden het wel prima dat we over 20 jaar dan nog stuk hypotheek hebben, en gaan nog niet met pensioen voorlopig.

zaterdag 18 mei 2019 om 09:11
In mijn hypotheekgesprek afgelopen week werd voorgesteld om een stuk aflossingsvrij te doen. Kan enig gewoon, je krijgt alleen geen hypotheekrente aftrek over dat stuk.Anieniempje schreef: ↑17-05-2019 14:29We betalen nu voor een heel slecht geïsoleerd appartement al 115, dus ik dacht dat we met 150 wel goed zaten voor energie.
zondag 9 juni 2019 om 10:49
Ik zie nu je antwoord ná gestemd te hebben en denk dat je hier heel verstandig aan hebt gedaan met het oog op het dagje minder werken én de kosten die een baby met zich meebrengt.
Hier trouwens ruim 5000 netto per maand gezamenlijk, en een hypo van iets boven de 200k en een netto maandlast van tegen de 700. Bewuste keuze hier relatief goedkoop te wonen (meer ruimte hebben wij nu niet nodig) en veel over te houden voor andere zaken. Maar goed: geen kids, dat scheelt dus dubbel in de maandelijkse lasten (geen groter huis nodig, geen extra uitgaven). Vrienden van mij in dezelfde situatie en een iets hoger inkomen gaan nu wel naar een hypotheek van richting het half miljoen. En ook dat is voor hun een bewuste keuze omdat ze graag mooi willen wonen. Dat ze daar andere dingen voor moeten laten weten ze en dat hebben ze ervoor over.
Hier trouwens ruim 5000 netto per maand gezamenlijk, en een hypo van iets boven de 200k en een netto maandlast van tegen de 700. Bewuste keuze hier relatief goedkoop te wonen (meer ruimte hebben wij nu niet nodig) en veel over te houden voor andere zaken. Maar goed: geen kids, dat scheelt dus dubbel in de maandelijkse lasten (geen groter huis nodig, geen extra uitgaven). Vrienden van mij in dezelfde situatie en een iets hoger inkomen gaan nu wel naar een hypotheek van richting het half miljoen. En ook dat is voor hun een bewuste keuze omdat ze graag mooi willen wonen. Dat ze daar andere dingen voor moeten laten weten ze en dat hebben ze ervoor over.
zondag 9 juni 2019 om 10:53
Toch nog snel gegaan. Veel geluk!Anieniempje schreef: ↑08-06-2019 11:09Even een update: intussen hebben we een huis gekocht én ons eigen huis verkocht. Het nieuwe huis was net boven de 4 ton, en met de overwaarde van ons oude huis komen we op een hypotheek van 330.000.
zondag 9 juni 2019 om 16:48
Goed zo. Netjes doorgeschoven. Als mensen met een inkomen van samen 5000,- in een huis van twee ton zouden gaan / blijven wonen, zijn er voor jonge starters die nog weinig verdienen straks helemaal geen woningen meer te vinden.Anieniempje schreef: ↑08-06-2019 11:09Even een update: intussen hebben we een huis gekocht én ons eigen huis verkocht. Het nieuwe huis was net boven de 4 ton, en met de overwaarde van ons oude huis komen we op een hypotheek van 330.000.

Ik vind dat het concept scheefwonen zo langzamerhand ook wel eens mag worden ingevoerd op de koopmarkt, gezien de huidige woningnood onder jongeren en het schreeuwend tekort aan betaalbare huur- en koopwoningen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zondag 9 juni 2019 om 18:54
[quote=merano post_id=30028560 time=1560091706 user_id=53841
Ik vind dat het concept scheefwonen zo langzamerhand ook wel eens mag worden ingevoerd op de koopmarkt, gezien de huidige woningnood onder jongeren en het schreeuwend tekort aan betaalbare huur- en koopwoningen.
[/quote]
En hoe zie je dat voor je?
[/quote]
En hoe zie je dat voor je?

zondag 9 juni 2019 om 18:58
Je bedoelt dat je verplicht een duur huis moet kopen als je een duur huis kúnt kopen? Dacht het niet...merano schreef: ↑09-06-2019 16:48Goed zo. Netjes doorgeschoven. Als mensen met een inkomen van samen 5000,- in een huis van twee ton zouden gaan / blijven wonen, zijn er voor jonge starters die nog weinig verdienen straks helemaal geen woningen meer te vinden.
zondag 9 juni 2019 om 21:19
Dat kan toch nooit. En als je huis dan meer waard word en je bent niet meer gaan verdienen moet je dan ook maar naar een goedkoper huis verhuizen?merano schreef: ↑09-06-2019 16:48Goed zo. Netjes doorgeschoven. Als mensen met een inkomen van samen 5000,- in een huis van twee ton zouden gaan / blijven wonen, zijn er voor jonge starters die nog weinig verdienen straks helemaal geen woningen meer te vinden.

zondag 9 juni 2019 om 21:45
Ik denk dat merano vooral bedoelt dat er voldoende koopwoningen over moeten blijven voor degenen die niet duurder kúnnen gaan wonen. Best te begrijpen dat je dat wil maar je kunt mensen niet gaan verplichten een hypotheek van 4 ton aan te gaan als ze maar 2 ton willen lenen. Evenmin kun je ze verplichten ál hun spaargeld in te zetten voor het kopen van een huis.madamecannibale schreef: ↑09-06-2019 21:19Dat kan toch nooit. En als je huis dan meer waard word en je bent niet meer gaan verdienen moet je dan ook maar naar een goedkoper huis verhuizen?
zondag 9 juni 2019 om 22:37
Jazeker, ik vind het erg dat er zo weinig betaalbare woningen zijn. Vooral jonge mensen met een startersinkomen vinden bijna nergens meer een beetje fatsoenlijke woonruimte.
En nee, ik vind het natuurlijk ook onzin dat je duurder, groter en beter moet wonen als dat financieel zou kunnen. Liever niet, zelfs. Maar dat vind ik bij huur ook: Idioot dat je per se duurder moet wonen.
Deze TO kiest ervoor om haar hypotheeklasten te beperken tot 20-25 % van haar inkomen. Dat vind ik met bijna iedereen hier verstandig. Aan de andere kant wordt er in de huursector tegenwoordig vanuit gegaan dat huurders die meer dan ca. 2000 euro netto verdienen scheefwonen en uit de sociale huur moeten vertrekken zodat er goedkope woningen vrijkomen voor mensen met minder inkomen. Waarheen? Naar "middenhuur" woningen (die kwalitatief vaak gelijk of zelfs slechter zijn), met huren tussen de 700 en 1000 euro. Dat is 35-50% van hun inkomen. Als er dan iets gebeurt hebben ze geen enkel vangnet.
Gek toch, dat kopers gemaand worden tot voorzichtigheid terwijl huurders zowat gedwongen worden tot onverantwoord gedrag.
En het valt pas echt op hoe raar er met verschillende vormen van wonen wordt omgegaan als je de gebruikte terminologie en argumentatie bij de ene groep voor de lol eens op de andere toepast.
En nee, ik vind het natuurlijk ook onzin dat je duurder, groter en beter moet wonen als dat financieel zou kunnen. Liever niet, zelfs. Maar dat vind ik bij huur ook: Idioot dat je per se duurder moet wonen.
Deze TO kiest ervoor om haar hypotheeklasten te beperken tot 20-25 % van haar inkomen. Dat vind ik met bijna iedereen hier verstandig. Aan de andere kant wordt er in de huursector tegenwoordig vanuit gegaan dat huurders die meer dan ca. 2000 euro netto verdienen scheefwonen en uit de sociale huur moeten vertrekken zodat er goedkope woningen vrijkomen voor mensen met minder inkomen. Waarheen? Naar "middenhuur" woningen (die kwalitatief vaak gelijk of zelfs slechter zijn), met huren tussen de 700 en 1000 euro. Dat is 35-50% van hun inkomen. Als er dan iets gebeurt hebben ze geen enkel vangnet.
Gek toch, dat kopers gemaand worden tot voorzichtigheid terwijl huurders zowat gedwongen worden tot onverantwoord gedrag.
En het valt pas echt op hoe raar er met verschillende vormen van wonen wordt omgegaan als je de gebruikte terminologie en argumentatie bij de ene groep voor de lol eens op de andere toepast.

If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

zondag 9 juni 2019 om 22:44
Ik vind het ook idioot dat voor huurders bepaald wordt dat ze per se op hele dure huurwoningen zijn aangewezen als hun inkomen dat toelaat, maar anders zouden huurders met lagere inkomens helemaal gedupeerd zijn (en niet goedkoop kunnen kopen én nog meer concurrentie op de huurmarkt omdat ook hogere inkomens goedkoper willen huren). Het is een lastig probleem, zeker omdat er een scheve verhouding is tussen de plekken waar mensen willen wonen en de plekken waar genoeg woon- of bouwruimte is.