Geld & Recht alle pijlers

huis kopen met bijstand?

23-03-2019 15:02 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan een hele uitleg gaan geven, maar waar het op neer komt: kun je een huis kopen als je in de bijstand zit? Contant., dus geen hypotheek nodig. Je hebt je eigen huis èn dat van je overleden ouders tegelijkertijd verkocht, komt niet in aanmerking voor een huurwoning en wilt een kleiner huis terugkopen.
"Boring conversation anyway"
BriannaF schreef:
24-03-2019 10:50
Nergens, maar dan ook nergens in mij OP staat dat ze daarna nog een uitkering wil ontvangen het ging mij er puur en alleen om of het mogelijk was een huis te kopen. Dat je daarna je eigen geld opmaakt is logisch hè.
Jawel je wilde een huis kopen als je in de bijstand zit. Dat kan niet want als je contant geld heb zit je niet meer in de bijstand
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
23-03-2019 23:29
Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje klaar met jouw manier van communiceren. Kortaf en onvriendelijk.
Veel succes ermee.
Excuses als je het kortaf vindt, maar er wordt van alles bijgehaald terwijl de vraag simpel was. En als ik er over nadenk is het antwoord eigenlijk ook logisch.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de maanden dat je nog bijstand hebt gehad terwijl je al geërfd had ook terug moet betalen. Dus ook al is het huis nog niet verkocht het is al wel vermogen, geen recht op bijstand dus.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
AllyMcBeal schreef:
24-03-2019 11:01
Ik denk dat de maanden dat je nog bijstand hebt gehad terwijl je al geërfd had ook terug moet betalen. Dus ook al is het huis nog niet verkocht het is al wel vermogen, geen recht op bijstand dus.
Lijkt mij ook inderdaad.
BriannaF schreef:
24-03-2019 10:50
Nergens, maar dan ook nergens in mij OP staat dat ze daarna nog een uitkering wil ontvangen het ging mij er puur en alleen om of het mogelijk was een huis te kopen. Dat je daarna je eigen geld opmaakt is logisch hè.
Nou, zo kwam het wel over. Op mij en vrijwel iedereen die reageerde.
Misschien is het handig dat je fatsoenlijk meepraat als je weer eens een topic opent :lightbulb:
Rosalind schreef:
24-03-2019 11:16
Nou, zo kwam het wel over. Op mij en vrijwel iedereen die reageerde.
Misschien is het handig dat je fatsoenlijk meepraat als je weer eens een topic opent :lightbulb:
ach ja drie dagen later krijgen we ineens dit verhaal. dat had to ook natuurlijk in de eerste reactie al kunnen verduidelijken. maar nee, en daaruit blijkt dat we het wel goed hadden begrepen
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
24-03-2019 10:50
Nergens, maar dan ook nergens in mij OP staat dat ze daarna nog een uitkering wil ontvangen het ging mij er puur en alleen om of het mogelijk was een huis te kopen. Dat je daarna je eigen geld opmaakt is logisch hè.
.
Lees even je eigen reacties na in het begin van dit topic. Volgens mij noemde je daar alle mogelijke opties waarmee je een huis kon kopen en dan toch in aanmerking blijven komen voor een bijstandsuitkering. Je legde het echt letter voor letter uit hoe het moest.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
24-03-2019 10:50
Nergens, maar dan ook nergens in mij OP staat dat ze daarna nog een uitkering wil ontvangen het ging mij er puur en alleen om of het mogelijk was een huis te kopen. Dat je daarna je eigen geld opmaakt is logisch hè.

Én je eigen huis daarna dus.
Natuurlijk kan je een eigen huis kopen als je in de bijstand zit. Is bijstand een gevangenis ofzo? Je wordt er alleen uitgemikt zodra je teveel eigen vermogen hebt. Of dat nu op de bank staat of in stenen zit.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
BriannaF schreef:
24-03-2019 10:50
Nergens, maar dan ook nergens in mij OP staat dat ze daarna nog een uitkering wil ontvangen het ging mij er puur en alleen om of het mogelijk was een huis te kopen. Dat je daarna je eigen geld opmaakt is logisch hè.

Toch lijkt hieruit wel dat dat de bedoeling is:
BriannaF schreef:
23-03-2019 15:06
De cash kwam nadat men al jaren in de bijstand zat. Dus dan kun je een huis kopen en het eventuele restant eerst opsouperen voordat je opnieuw bijstand aanvraagt? (Werken zit er niet in vanwege lichamelijke klachten)

Stel dat ze 8 ton erft. Met jouw theorie kan ze dan een riant woonhuis kopen en van de bijstand de rest van haar uitgaven goed betalen. Ze hoeft tenslotte geen huur of hypotheek te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je vragen of je een huis kan kopen als je in de bijstand zit, als je van plan bent om uit de bijstand te gaan als je het huis hebt gekocht? Als je in de bijstand zit en je erft een smak geld kan je een huis kopen, dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Het antwoord is gegeven. Op het moment van erven heb je geen recht meer op bijstand want dat is voor mensen zonder geld, dus ongeacht of je wel of niet dat huis hebt gekocht. TO: wat wil je nou eigenlijk met deze vraag?
Alle reacties Link kopieren
Voorbeeld:

a) ze verkoopt beide huizen voor 2 ton
b) ze koopt een huis terug voor 1,5 ton
c) ze houdt 50,000 euro over
d) de gemeente zegt dat 2 ton gelijk staat aan 20 jaar uitkering, ze zal ook de maanden tussen verkoop en het krijgen van de erfenis terug moeten betalen
e) uiteraard gaat er nog erfbelasting af
f) ze leeft 5 jaar van die 50,000 (bijvoorbeeld)
g) Na die 5 jaar kan ze niet bij de gemeente aankloppen voor een nieuwe uitkering
h) ze zal nog 15 jaar moeten wachten
i) ze zal dus nu haar nieuwe huis moeten verkopen en van de opbrengst daarvan moeten leven
Alle reacties Link kopieren
Maar als je in de bijstand zit heb je geen eigen vermogen om een huis te kopen. Op het moment van erven vervalt immers de uitkering. Ontvang je wel een uitkering dan ben je aan het frauderen.

Heb je het geld cash, dus echt kontant en je gaat daarmee zo'n bedrag afrekenen dan is de bank of notaris verplicht een melding ongebruikelijke transactie te maken.

Als antwoord op je vraag, nee je kunt geen huis kopen als je in de bijstand zit. Immers heb je dan geen geld om een huis te kopen. Als je geld erft vervalt de bijstand, wanneer je boven de vermogensgrens komt.
TO, volgens mij hoort de volgorde iets anders te zijn dan jij suggereert. Namelijk:
    A krijgt bijstandslening (want eigen huis).
      A ontvangt bericht dat ze erfgenaam is van mogelijk een fors vermogen.
        A licht uitkeringsinstantie in over mogelijke erfenis.
          A ontvangt erfenis, verkoopt eventueel huis uit erfenis en eigen huis.
            Bijstand wordt stopgezet zodra erfenis is ontvangen (dit kan voor of na voorgaande stap zijn).
              A betaalt bijstandslening terug.
                Als er nog geld uit de erfenis en verkoop eigen huis over is, kan A dit gebruiken voor eigen onderhoud en/of het kopen van een nieuw huis. Maar..... als er in de toekomst weer bijstand nodig is, mag het vermogen niet te snel opgemaakt worden. Kopen en meteen weer aankloppen voor een bijstandsuitkering, dat kan niet.
                Verstand van deze zaken heb ik niet.
                Ook ben ik van mening dat dit niet iets is dat op een forum opgelost kan worden.
                Maar wat ik wel bedacht heb : TO zegt : 'komt niet in aanmerking voor een huurwoning'.
                Dat is waarschijnlijk niet waar.
                Men kan toch altijd in de zgn. 'vrije sector' huren?
                Beter.Laat schreef:
                24-03-2019 16:14

                Men kan toch altijd in de zgn. 'vrije sector' huren?


                Mensen die vrije sector woningen verhuren stellen vrijwel altijd een inkomenseis als voorwaarde.
                Ofwel zit je in de bijstand en kan je geen huis kopen
                Ofwel heb je een huis en kan je niet in de bijstand zitten.

                Je eigen vermogen is niet alleen geld maar ook bezittingen die geld waard zijn en waarvan de overheid zegt: dit kan je omzetten in geld waardoor je weer reserve hebt en dus niet bij ons moet aankloppen.
                Dit kunnen schilderijen zijn, juwelen, gronden, aandelen, ... allemaal dingen die geen geld zijn, maar wel geld WAARD zijn, die in geld kunnen omgezet worden.

                Dan zou iedereen in de bijstand zitten, want door een hypotheek (afbetaling eigen huis) kunnen veel mensen niet (ver) op reis gaan. Dus bijstand, geef me eens geld, dan kan ik wel een dure reis maken.

                Het is zelfs zo dat (in België) de rusthuiskosten voor ouderen worden verhaald op de kinderen. Daar komt de bijstand ook niet in tussen. (Verhaal uit eigen ervaring ivm schoonmoeder).
                Alle reacties Link kopieren
                luiwammes schreef:
                24-03-2019 14:32
                Waarom zou je vragen of je een huis kan kopen als je in de bijstand zit, als je van plan bent om uit de bijstand te gaan als je het huis hebt gekocht? Als je in de bijstand zit en je erft een smak geld kan je een huis kopen, dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Het antwoord is gegeven. Op het moment van erven heb je geen recht meer op bijstand want dat is voor mensen zonder geld, dus ongeacht of je wel of niet dat huis hebt gekocht. TO: wat wil je nou eigenlijk met deze vraag?
                Dit antwoord, dat is duidelijk
                "Boring conversation anyway"
                Maar waar gaat die persoon dan van leven, als het huis gekocht is? Als er verder geen inkomen is?
                Alle reacties Link kopieren
                forumfossiel schreef:
                24-03-2019 17:17
                Maar waar gaat die persoon dan van leven, als het huis gekocht is? Als er verder geen inkomen is?
                Van wat er over blijft denk ik.
                "Boring conversation anyway"
                Marana-- schreef:
                24-03-2019 16:26
                Mensen die vrije sector woningen verhuren stellen vrijwel altijd een inkomenseis als voorwaarde.
                Of een goed gevulde bankrekening?
                BriannaF schreef:
                24-03-2019 17:18
                Van wat er over blijft denk ik.
                En dat is genoeg om tot aan haar AOW van te leven? Want als dat niet zo is, dan zal ze toch dat huis weer moeten verkopen.
                Alle reacties Link kopieren
                Beter.Laat schreef:
                24-03-2019 19:08
                Of een goed gevulde bankrekening?
                Liever niet. Als dat op is, is het op. En is er geen inkomen, dus hoe gaat dan de huur betaald worden? Alleen maar vermogen vindt men toch riskant.
                forumfossiel schreef:
                24-03-2019 19:27
                En dat is genoeg om tot aan haar AOW van te leven? Want als dat niet zo is, dan zal ze toch dat huis weer moeten verkopen.
                Ja, en als je dan weer bijstand aanvraagt zal wel gekeken worden of je die erfenis niet verbrast hebt. Zou anders wel lekker zijn. Vanuit de bijstand even een paar jaar leven als God in Frankrijk, en dan weer op een houtje bijten.
                Alle reacties Link kopieren
                nou ja, de overheid is er helder over:

                Recht op bijstand:
                Is de overwaarde (de waarde van uw huis min de hypotheek die erop rust) van uw huis lager dan € 51.600? Dan heeft u mogelijk recht op een algemene bijstandsuitkering als u voldoet aan 2 voorwaarden:
                1. U woont (met uw gezin) zelf in de woning.
                2. Van u kan niet worden verwacht dat u uw huis verkoopt of een (extra) hypotheek afsluit. Bijvoorbeeld omdat uw woonkosten ongeveer even hoog zijn als de huur van een voor u geschikte huurwoning.
                Voldoet u niet aan de voorwaarden? Dan heeft u geen recht op een bijstandsuitkering.


                Verkoop je je huizen en koop je iets nieuws met een hypotheek erop, dan vang je alsnog bot want

                Vermogenstoets bijstand
                Om te bepalen of u recht heeft op bijstand bekijkt uw gemeente ook of u niet te veel vermogen bezit, zoals spaargeld. Het vermogen wordt berekend aan de hand van uw schulden en waardevolle bezittingen. Heeft u meer vermogen dan de wettelijke grens? Dan kunt u hiermee in uw levensonderhoud voorzien. U heeft geen recht op bijstand totdat u dit meerdere vermogen daaraan heeft besteed. Het bedrag dat u maximaal aan vermogen mag bezitten hangt af van uw leefsituatie.
                Tabel: Vermogensgrens bijstand 2019
                Alleenstaande € 6.120
                Alle reacties Link kopieren
                Als je een bult geld erft dan ga je gewoon uit de bijstand. Klaar.

                Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
                Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

                Terug naar boven