Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen zonder aankoopmakelaar

03-05-2018 10:42 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb even advies nodig :).
Wij hebben een huis op het oog maar nog geen aankoopmakelaar. Omdat het allemaal vrij vlot loopt , (komt ook door de huizenmarkt nu) overwegen we een bod te doen zonder tussenkomst van een aankoopmakelaar. Er zit ook weinig onderhandelingsmarge op het huis.

Wie heeft ervaringen met het kopen van een huis zonder aankoopmakelaar? Tips waar op de te letten ?
Wij hebben destijds ook zonder makelaar gekocht. De hypotheekadviseur heeft geboden namens ons ;)
Aankoopmakelaar is niet nodig.

Een aankoopKEURING is wel verstandig. Ben je al lid van de Vereniging Eigen Huis? Daar kun je ook aankoopkeuringen regelen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Waar denk je een aankoopmakelaar voor nodig te hebben?
Wij zijn ook bezig met het kopen van een huis.
Hebben ook een huis op het oog. Omdat er nog 12 andere bezichtigingen waren en er wat sprake van tijdsdruk is hebben wij ook een bod gedaan zonder aankoopmakelaar. Er valt in deze tijd helaas weinig te onderhandelen over de prijs.
poesiepoes schreef:
03-05-2018 10:45
Wij hebben destijds ook zonder makelaar gekocht. De hypotheekadviseur heeft geboden namens ons ;)
Ook een optie.. maar denk dat het bieden niet zo probleem is omdat er weinig onderhandelingsruimte is vanwege vele geïnteresseerde maar meer de koopakte en waar op te letten etc. , daar kan een aankoopmakelaar wel handig in zijn denk ik?
Bij ons was er geen sprake van aan- of verkoopmakelaar. Wij hebben het toen onderling geregeld. Later wel een makelaar het koopcontract laten opstellen. Let goed op eventuele ontbindende voorwaarden die je op wilt nemen.

Volgens mij is het verder vrij gebruikelijk om een huis te 'kopen' zonder aankoopmakelaar? Behalve als je in een gewilde omgeving een huis koopt, dan lijkt deze nodig te zijn om überhaupt een kans te maken.
Makelaars zien (zagen?) huizen vóórdat ze op Funda komen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
03-05-2018 10:53
Makelaars zien (zagen?) huizen vóórdat ze op Funda komen.
maar als je het huis al zelf gevonden hebt, maakt dat niet uit.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik heb de eerste keer wel een makelaar ingeschakeld zodat ik niet alles alleen hoefde te doen, maar de 2e keer hebben man en ik geen makelaar gebruikt.
wij zijn indertijd paar keer met een makelaar op,pad gegaan, maar die liet ons precies het huis zien, wat we zelf aangaven. Deed geen stap meer.
Het huis dat we gekocht hebben, vonden we zelf, nog voor het te koop stond en dus ook zonder aankoopmakelaar gedaan.

volgens mij, is het een volstrekt overbodige beroepsgroep
Je hoort dat er tegenwoordig in de huizenmark op sommige locaties boven de vraagprijs geboden wordt. Dus als er meerdere geïnteresseerden zijn, zou het daar ook op uit kunnen lopen.
Wij hebben een huis gekocht zonder aankoop- of verkoopmakelaar. Het onderhandelen ging gewoon via de telefoon, binnen 10 minuten waren we eruit.

Voor de koopakte hebben we de standaard koopakte van de VEH gebruikt, voldeed prima. In het koopcontract hebben we op laten nemen dat we 8 weken hadden om de hypotheek (het benodigde bedrag hadden we ook gespecificeerd, net als de hypotheekvorm en maximale rentepercentage) te regelen en dat uit de bouwkundige keuring niet meer dan 5.000 euro aan direct noodzakelijke reparaties mochten komen (voorbeeldzinnen hiervan staan allemaal in het standaard koopcontract). Verder zelf een notaris, taxateur en keuring geregeld, was allemaal goed te doen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
lilalinda schreef:
03-05-2018 11:01
wij zijn indertijd paar keer met een makelaar op,pad gegaan, maar die liet ons precies het huis zien, wat we zelf aangaven. Deed geen stap meer.
Het huis dat we gekocht hebben, vonden we zelf, nog voor het te koop stond en dus ook zonder aankoopmakelaar gedaan.

volgens mij, is het een volstrekt overbodige beroepsgroep
Dat ligt een beetje, heel veel, aan de makelaar, maar het is moeilijk om een goede te vinden.
Hier twee maal een huis gekocht zonder aankoopmakelaar (vorig jaar en 6 jaar geleden). Beide keren geen enkel probleem geweest, wel flink onderhandeld beide keren. We zullen nooit weten wat een aankoopmakelaar op had geleverd, maar denk dat we beide keren een redelijke prijs betaald hebben voor de woningen.
Denk dat een aankoopmakelaar vooral nodig is in oververhitte steden zoals Amsterdan en Utrecht, daar kom je zonder aankoopmakelaar amper tussen volgens mij.
Wel een boudkundige keuring laten doen inderdaad, maar altijd zo geregeld dat deze al gedaan was voor het tekenen van het voorlopig koopcontract zodat we geen gedoe kregen met ingewikkelde ontbindingsclausules.
Ik heb nog nooit een aankoopmakelaar ingeschakeld (en toch al drie keer een huis gekocht). Het kan dus prima zonder.
Ik denk dat je geen aankoopmakelaar nodig hebt.

Wij hebben er twee omdat we een vrij specifiek pand zoeken en we zelf geen tijd hebben om te zoeken. Ze weten van elkaar en we hebben gezegd dat alleen de vinder van het pand betaald krijgt. We willen eigenlijk dat ze iets vinden dat nog niet op de markt is of alleen in de stille verkoop. Ook willen we een oppervlakkig bouwkundigtechnischkeuringblarapport voordat we het huis bekijken.

Maar voor een doorsnee huis is een aankoopmakelaar denk ik niet nodig.
Wij hebben geen aankoopmakelaar gehad en ik ken ook niemand die dat wel heeft gehad. Het advies om kosten te besparen is meestal "neem geen aankoopmakelaar". Hulp met het contract e.d. kregen wij van de hypotheekadviseur.
Ik heb altijd het idee dat de mensen die vragen of het zonder aankoopmakelaar kan, nou net de mensen zijn die er zelf weinig kaas van gegeten hebben/zich weinig verdiept hebben in de materie.
Geen probleem.

Aankoop gaat toch altijd via een notaris.

Makelaar kost allemaal geld en dat kun je maar beter in je nieuwe huis stoppen.
30 jaar geleden bestonden er geen aankoopmakelaars. De makelaar van de verkopende partij hielp ons prima.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
03-05-2018 13:41
30 jaar geleden bestonden er geen aankoopmakelaars. De makelaar van de verkopende partij hielp ons prima.
Dan zou ik liever nog zonder kopen. Zeker met de huidige makelaars. :-D

Hebben wij oo gedaan TO, er is veel info te vinden op internet. Eigen huis zou ik wel lid van worden, die kunnen met heel veel helpen en je kan van alles vragen.
Contract voorbeelden en beschrijvingen wanneer je dus niet moet tekenen.
Goed kijken de ontbindende voorwaarden. Natuurlijk ondervoorbehoud van financiering, let goed op termijnen.

Denk ook over wat als er een natuurramp of brand, vernielingen ect gebeurt tussen voorlopig koopcontract en de overdracht. Dat je er dan ook nog onderuit kan enz.
Maar goed dat kunnen bij Eigen huis je prima vertellen.
Wij hadden ook geen aankoopmakelaar. Wel hebben we het contact met de verkopers voor de onderhandeling door een derde laten doen (in dit geval mijn vader) en dat zou ik iedereen aanraden. Je hoeft dan niet heel erg na te denken hoe je tegen de verkopers reageert, want de derde persoon kan gewoon heel zakelijk een bod aannemen of doorgeven, zonder emotie.
Wij hebben per email geboden. Heb je meteen alles op 'papier'.
Was tip van Eigen huis en werkte prima.

En vaak zit je toch met de verkopende makelaar en niet direct met de verkopende partij.
Wij hebben ook gekocht zonder aankoopmakelaar.
Wel zelf onze research gedaan. Eigen Huis heeft nuttige pagina's hierover.

Huis kopen algemeen: https://www.eigenhuis.nl/eigen-huis-kop ... -en-bieden

En zeker even letten op je onderzoeksplicht: https://www.eigenhuis.nl/eigen-huis-kop ... oeksplicht

Je kan een hoop zelf uitzoeken, gewoon via internet.

Wij hebben via Calcasa van Eigen Huis ook een rapport opgevraagd (kost 15 euro geloof ik) waaruit je kan afleiden wat het huis ongeveer waard is, lettend op WOZ en verkoopprijzen van gelijkwaardige huizen in de buurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven