Geld & Recht alle pijlers

huishoudgeld

28-02-2011 23:47 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik vraag me af wat iedereen aan huishoudgeld uitgeeft.

Wij zijn een gezin met 2 volwassen en 3 kids en geven per week 90 euro uit aan eten en drinken, soms is dat best puzzelen om uit te komen.

Als ik in de supermarkt loopt zie ik karren vol afgerekend worden van over de 100 euro of meer.

Zijn wij nou de enigste die van minder geld moeten leven of zie ik telkens net de verkeerde mensen afrekenen.

gr Theeroosje
Vriend en ik storten beiden 350 euro op de huishoudrekening. Daar worden de boodschappen van betaald en de werkster. Ook etentjes buiten de deur worden daar van betaald als er nog geld is, anders betalen we het zelf.

We letten eigenlijk nooit op wat we kopen en redden het vrij aardig met ons budget. Maar hoeven gelukkig ook niet op te letten.
Jeetje wat een verschil bij sommige!

Afgelopen zaterdag dacht ik ook opeens; laat ik eens bezuinigen en naar de lidl gaan. Net terug van vakantie dus lege koelkast en veel voorraad nodig. Eerst naar de lidl en voor de overige dingen naar ah.

Weekmenu gemaakt. Kosten; lidl; 40 euro kosten ah; 120 euro.

Voor gezin met 3 kids.

En dan heb ik, voor mijn gevoel, echt, echt, echt op de aanbiedingen gelet. (bijna alles huismerk ah of euroshopper).

En nu ga ik ff de diva uithangen maar tjee de groenten bij lidl waren echt niet lekker. De sla was waterig en slap, mais uitgedroogd, komkommer smaakte naar oksels (niet mijn woorden he?! ), zalm kurkdroog en bijna smaakloos en de krieltjes niet zacht van binnen te krijgen!

Met andere woorden; ben ik de enige die dit proeft of zijn mijn smaakpupillen door en door verwend?
komkommers naar okels

Ik zou het niet weten Salle, ik doe echt nooit mn boodschappen daar, te lange rijen! En te suffe kassadozen.
quote:Turkooiss schreef op 01 maart 2011 @ 09:09:

[...]

Ik ben ook erg benieuwd naar wat je eet in de week! Als ik tussendoor naar de supermarkt ga omdat ik iets 'speciaals' wil koken ben ik dat bedrag al kwijt..

ja, dat heb ik ook. Lekkere verse pasta, stukje vlees, groente, lekker toetje, zit je zo op E 15,=.

Verder ben ik ook benieuwd naar wat je dan eet elke dag.

E 25 per week is E 3,50 per dag voor 2 personen, ontbijt/lunch/diner/tussendoortjes/fruit/drinken/wat lekkers/toiletartikelen/schoonmaakmiddelen/vuilniszakken etc. Voor 2 stukjes vlees/vis/vleesvervanger ben je al 2/3 euro kwijt.
Ik stort ook 300 euro op huishoudrekening samen met vriend en daar doen we alles van. Blijft ook vaak geld over voor andere dingen en die kopen we dan van dat geld. Aan boodschappen ben ik niet veel kwijt aangezien we beiden fulltime werken en op ons werk gratis lunchen. Per week dus 3 pakken yoghurt en biologische muesli voor ontbijt en verder eten voor maximaal 7 avonden en 2 lunches in het weekend. We eten lang niet alle avonden samen thuis zelfgekookt eten maar ook vaak bij vrienden, buiten de deur of van de afhaal. In totaal koop ik 1 lekker brood voor het weekend en gebruik wat er over is voor een zelfgemaakte soepmaaltijd oid. Ook eten we beiden geen vlees en maar af en toe vis. Ik weet niet wat we er aan uitgeven, maar als ik wil besparen kan ik beter gaan bezuinigen op afhaal/buiten de deur dan op boodschappen want die zijn al vrij basic.
Wij geven met z'n tweeen ongeveer 60-70 euro per week uit aan boodschappen. Brood komt van de bakker, de meeste boodschappen van de Aldi en we vullen het aan bij de AH. Ik vind de meeste dingen van de Aldi echt prima van kwaliteit trouwens! Als ik dat niet zou vinden zou ik het ergens anders kopen (zoals brood).
Hier per week zo'n 10 euro per week.... af en toe een flesje cola light.. de rest wordt buiten de deur genuttigd.
Die rijen vond ik echt heel erg meevallen (zaterdagochtend) en het kassameisje was, wat ik me herrinner, wel lief.

"wat een rare mensen hier", zei mijn zoontje. Ik word nu waarschijnlijk van het forum geknikkerd, maar kon me niet inhouden om deze met jullie te delen
owh de shampoo, zeep en schoonmaak middelen worden door de schoonmaakster gekocht dus daar heb ik geen idee van.... maar dat koop je toch niet iedere week?
quote:kikietje schreef op 01 maart 2011 @ 09:29:

Hier per week zo'n 10 euro per week.... af en toe een flesje cola light.. de rest wordt buiten de deur genuttigd.En dat buiten de deur kost niks?
Oh en wij zijn volgens mij ook gewoon saai want we eten geen toetjes, geen chips of snaai (behalve een reep pure chocolade per week), geen kaasjes, geen vlees dus, geen eten uit pakjes en zakjes (ik maak soepen, sauzen en kruidenmixen zelf), en drinken geen frisdrank en geen spa, weinig vruchtensap, geen melk of andere zuivel (meestal thee, koffie en soms een glas wijn of sap) en roken allebei niet. Dat scheelt volgens mij gewoon Heel Veel geld.
quote:salle schreef op 01 maart 2011 @ 09:30:

Die rijen vond ik echt heel erg meevallen (zaterdagochtend) en het kassameisje was, wat ik me herrinner, wel lief.

"wat een rare mensen hier", zei mijn zoontje. Ik word nu waarschijnlijk van het forum geknikkerd, maar kon me niet inhouden om deze met jullie te delenEcht? De laatste keer dat ik ben geweest, was op een zaterdag, was de rij tot aan het eind van de winkel, twee kassa's open en toen ik bij de kassa aangekomen was bleek de pin het niet te doen. Dus moest de winkel uit (velen met mij) om ergens anders te gaan pinnen om vervolgens weer in die rij te staan. Nog steeds maar 2 kassa's open. Ik was zowat getraumatiseerd (of gewoon verwend met '3 in een rij, kassa erbij')
quote:Mlle_j schreef op 01 maart 2011 @ 09:34:

Oh en wij zijn volgens mij ook gewoon saai want we eten geen toetjes, geen chips of snaai (behalve een reep pure chocolade per week), geen kaasjes, geen vlees dus, geen eten uit pakjes en zakjes (ik maak soepen, sauzen en kruidenmixen zelf), en drinken geen frisdrank en geen spa, weinig vruchtensap, geen melk of andere zuivel (meestal thee, koffie en soms een glas wijn of sap) en roken allebei niet. Dat scheelt volgens mij gewoon Heel Veel geld.Dat scheelt echt veel ja. Wij hebben regelmatig eters of bezoek. Houden echt van lekkere kaasjes, chips, chocolade, een goed glas wijn (of andere drank) en we roken ook nog eens..
Wij, 2 volwassenen en 4 kinderen leeftijd 3 t/m 10 geven 80,- per week uit aan boodschappen. Ging in eerste instantie veel naar de Aldi, maar het verschuift steeds meer naar de AH met z'n Euroshopper. Negen van de tien keer goedkoper dan de Aldi en de Lidl. We eten meestal een keer per week patat (zelf bakken) of pannenkoeken en een keer pasta. Goedkope maaltijden dus. Voor de rest wel gezond met veel groente en vlees.
quote:Turkooiss schreef op 01 maart 2011 @ 09:39:

[...]

Echt? De laatste keer dat ik ben geweest, was op een zaterdag, was de rij tot aan het eind van de winkel, twee kassa's open en toen ik bij de kassa aangekomen was bleek de pin het niet te doen. Dus moest de winkel uit (velen met mij) om ergens anders te gaan pinnen om vervolgens weer in die rij te staan. Nog steeds maar 2 kassa's open. Ik was zowat getraumatiseerd (of gewoon verwend met '3 in een rij, kassa erbij')Bij de Lidl bij ons in het dorp is het altijd rustig. Meestal maar 1 kassa open en je bent meteen aan de beurt. Ik ga ook niet vrijdagavondzaterdag overdag dus dat scheelt misschien (doe meestal maandagavond boodschappen, heerlijk rustig).
Ik hou er ook wel van hoor Turkooiss. Ik ga regelmatig (zakelijk, of met vrienden) uit eten, en geniet dan van een dessert, en een paar glazen wijn. Thuis houd ik me in omdat anders hek van de dam is , zowel financieel als qua gezondheid.
Pfff, mijn vriend en ik geven met zn tweeen echt teveel uit als ik het lees.. We zijn nu wel wat meer aan het bezuinigen, gaven eerst makkelijk 200 euro per week uit. Dit alleen nog maar aan boodschappen, maar wel op basis van de zomer, veel bbq met vrienden (om een of andere manier eten ze bijna altijd hier, haha). Twee keer per week op een terrasje zitten en blijven hangen voor eten reken ik hier niet eens bij. Zou ook zo'n 150-200 euro kosten.

Nu geven we max 150 euro per week uit, incl kattenvoer en houtkorrels, vaker wat simpeler koken; we aten best vaak varkenshaas/ossenhaas bij het avondeten, nu gewoon een schnitzel oid.

We drinken wel veel wijn, maar dat zit niet bij de weekboodschappen. Wordt meestal gehaald bij een proeverij van

een bepaald wijnhuis, waar dan gelijk een boel wordt ingeslagen.. Plus, vriend haalt lunch bijna altijd in de stad... Kost ook een boel!

Ik moet zeggen, ik studeer nog, en voordat ik mn vriend leerde kennen (2 jaar geleden), deed ik veel goedkoper boodschappen. Als ik nu een keer op mn kamer eet/slaap, merk ik dat ik onbewust dus stadaard voor het 'dure' eten ga... Eet zo in mn eentje voor 10 per dag.
quote:Mlle_j schreef op 01 maart 2011 @ 09:45:

Ik hou er ook wel van hoor Turkooiss. Ik ga regelmatig (zakelijk, of met vrienden) uit eten, en geniet dan van een dessert, en een paar glazen wijn. Thuis houd ik me in omdat anders hek van de dam is , zowel financieel als qua gezondheid.Zo herkenbaar, hoe plaats in het hek weer terug? ;)
wij, gezin met 3 kinderen (5, 15, 16 jaar) en een hond geven 120 gemiddeld uit per week aan boodschappen. Ik ga naar de AH.

Ik vind t nog erg veel en probeer te bezuinigen. Ik wil sommige dingen gewoon van een bepaald merk anders vind niemand het lekker en kan ik het weggooien.

Wij eten per week: 3 x rijst, 2 x pasta en 2 x aardappels. Alles met groenten erbij, veel vis. Ook kook ik altijd te veel dus er kan zo een week bij zitten dat we restjes eten, van alles wat. Ik vries bijna alles in wat ik overhoud. Er word veel gesport en dan hebben ze op de gekste tijden trek. Patat en pannenkoeken eens in de maand, vind niemand echt lekker en is gewoon voor t makkelijk.
ik maak ook een lijst voor een hele week, dan plan ik wat makkelijks voor drukke dagen anders word het toch weer makkelijk zeg maar om even een boterham te doen.

Wat het duur maakt zijn de pakjes drinken en repen koek mee naar school voor de groten en het snaai (daar houd ik van!)
quote:Mieomij schreef op 01 maart 2011 @ 00:27:

Met kindjes van drie en een komen wij op zo'n achthonderd euro per maand. Daarvan zijn circa tweehonderd euro de luiers en hapjes en papjes voor de kinderen...

Hoe kan dat nou? Pap is niet duur, luiers kosten een tientje per pak en ik neem aan dat je niet 70 pakken per maand nodig hebt. Als kinderen niet mee-eten, maar potjes krijgen ben je inderdaad duurder uit, maar 200 euro geloof ik echt niet.

Wij geven elke week tussen de 90 en de 110 euro uit voor twee volwassenen, en twee kinderen (3,5 en 1), maar daar komt nog wel het brood bij en fruit bij.

Ik kook eigenlijk alleen vers (dus geen pakjes en zakjes), maar ik ben wel een beetje lui dus ik koop veel voorgesneden (sperziebonen, roerbakgroenten enzo).
Wij geven voor een tweepersoons huishouden 60 à 70 euro uit per week. Boodschappen doe ik bij de Hoogvliet en op de markt. We roken niet, drinken nauwelijks frisdrank, kopen nauwelijks toetjes en halen maar 1x per week wat te snoepen in huis (een zak chips ofzo). Maar ik kook wel uitgebreid, waarvan zo'n 3x per week vegetarisch.
Wij zitten gemiddeld op 90 euro per week. Daarvan gaan we naar de supermarkt, de slager en haal ik allerlei dieetproducten want ik mag geen melk en tarwe..We maken altijd van te voren een lijst met wat striktnoodzakelijk is en in de winkel komt daar dan een wijntje e.d. bij .
quote:Dribbel9 schreef op 01 maart 2011 @ 09:59:

[...]

Zo herkenbaar, hoe plaats in het hek weer terug? ;)Voor mij werkt kopen wat ik lekker vind, maar wel alleen de 'goede' dingen. Ik kan rustig 7 euro uitgeven aan biologische vis als ik daar zin in heb, en dan nog 2,50 aan een bioreep superlekkere chocolade, en 2 euro aan heerlijk speltbrood. Vis combineer ik dan bv met gestoofde prei en wortelen, beetje zoute boter op brood, mmm lekker! Na het eten stukje chocolade. Niet goedkoop, maar uiteindelijk ook niet duurder dan aanvullingen uit pakjes of zakjes, snoep voor de lekker, frisdrankje voor 's middags, een biertje bij het eten en een toetje na denk ik.
Wij hebben eigenlijk alleen maar in het weekend snaai (ivm gewicht.. anders blijf ik snaaien.. dus niet in huis = niet snaaien)

Toetjes eten we ook niet dagelijks bedenk ik me.. ik heb gister toevallig vanille vla meegenomen..

Toen wij nog in de babytijd zaten waren de luiers de grootste kostenposten. Potjes gebruikten we niet (aten met de pot mee) en flesvoeding heb ik niet gebruikt.. Luiers kocht ik alleen in de aanbieding overigens.

En de rijen bij de Liddl zijn idd heeeel irritant.. Ik merk wel dat het dag-afhankelijk is.. dus ik probeer juist op die dagen er niet te zijn (lees zaterdag en vrijdag).. en dat gaat het wel.. Qua "volk" wat er komt valt het hier mee.. Wij wonen in een klein dorp en de dichtsbijzijnde Liddl is ook in een niet al te grote plaats waar blijkbaar geen raar volk komt dus hier zie je weinig "rare" mensen lopen in de liddl. Aldi vind ik erger.. maar die zit hier in een grote plaats.. hoog glimmende joggingpakken gehalte

Maar als je alleen bij AH koop ben je ook niet duur uit hoor.. ze hebben vaak goede aanbiedingen en het ES merk is ook prima.. Jammergenoeg moet ik voor de AH net te ver rijden .. Ik ben een AH fan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven