Geld & Recht alle pijlers

'Huizenprijzen gaan dit jaar spectaculair stijgen'

10-04-2018 12:23 140 berichten
artikel AD
De krapte op de woningmarkt stuwt de prijzen van de te koop staande woningen tot extreme hoogte. Dat stelt het Economisch Bureau van ABN AMRO. In de nieuwste voorspelling spreken de economen van een spectaculaire stijging van de prijzen. Deze zullen dit jaar met gemiddeld 8 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar.
https://www.ad.nl/economie/huizenprijze ... ~a2b42315/
mick87 schreef:
13-04-2018 11:41
@phlox Je gaat wel een beetje voorbij aan het feit dat de woningmarkt Veel geld verdient. Zo ook sociale woningbouwverenigingen. Er wordt een beeld geschetst dat de overheid altruistisch bezig is Door sociale woningbouw te creëren. Maar uiteindelijk is dat vooral eigen belang. Er wordt aan verdiend. Corporaties verdienen ontzettend veel geld. En zo goedkoop zijn sociale huurwoningen niet eens meer.
Nee hoor, ik vind niet dat mensen die scheefhuren moeten verkassen. De woningmarkt moet eerst maar eens op orde komen en echt sociaal zijn in plaats van een grote melkkoe dat het nu is. De woningmarkt houdt veel mensen in een soort wurggreep. Vooral de benedenmodaal verdienende mensen.
Eens
Alle reacties Link kopieren
damesbril schreef:
13-04-2018 11:43
Ik snap je punt ook.
Maar de huur zou veel duurder zijn en ze zal in bestedingsruimte flink achteruit gaan, dat vind ik ook niet sociaal.
Er zijn ook geen doorgroeimogelijkheden, met haar inkomen valt ze in de sociale woningbouw.
Ze woont daar 45 jaar, is weduwe maar samen met vader altijd keurig de huur betaald zonder recht op toeslagen.
Ze is 75 jaar, haar leven ligt in die wijk. Hoeveel tijd heeft ze nog?
Het probleem leggen ze nu neer bij de bewoners terwijl er gewoon te weinig woningen zijn.
Dit speelt in deze regio al zeker 20 jaar. De woningbouw verenigingen in deze regio hebben genoeg kansen gehad maar laten terreinen al jaren blaak liggen. Ook hebben ze veel voormalige huurwoningen verkocht.
Ja, dat is natuurlijk ook weer zo. Het is gewoon een ontzettend lastig punt denk ik.
Ik begrijp jouw moeder, ik begrijp ook weer gezinnen die willen doorstromen.
Het hele systeem zou eigenlijk op de schop moeten, maar dat gaat nu bijna niet meer.

En natuurlijk wordt er verdiend aan sociale huur, maar dat vind ik eigenlijk wel logisch.
Geld moet wel ergens vandaan komen he, en anders kunnen wij allemaal NOG meer belasting gaan afdragen.
Elke groep moet bijdragen wat ie kan.
Neemt niet weg dat sociale huurprijzen heel vaak meer dan dikke prima zijn, tenminste, hier in de buurt wel.

Maar ik vind wel dat er hier ook weer erg venijnig wordt gesproken soms, zoals door Merano. 'Mensen in het gooi met hun dikke villa's'.
Laten we wel even eerlijk wezen dat dat vaak ook mensen zijn met een eigen bedrijf, die 24/7 werken.
Of artsen, zoals ik en mijn vriend. Wij hebben een contract voor officieel 38uur, maar overuren worden niet uitbetaald.
Dat wij dagelijks vaker van 7.30u tot 19.30u op het werk zijn, en daarnaast ook nog nachtdiensten en weekenddiensten draaien (deze worden wel uitbetaald, maar zijn wel zwaar!). Wij komen zo uit op een werkweek van 60+ uur, waarin je veel verantwoordelijkheden hebt, en je ook thuis moet voorbereiden op de patienten die je die week gaat zien door bijv artikelen te lezen.
Dan nog te bedenken dat wij beiden een studieschuld hebben van bijna 70.000 euro, en een groot deel van ons loon moeten afdraaien aan de belasting... Dan blijft er echt niet zo veel over hoor. Ik vind het niet eens zo erg, want ik ben dol op mijn beroep. Maar af en toe eens even kijken naar wat de mensen die in grote huizen wonen ook wel niet allemaal doen om daar te kunnen wonen, vind ik dan wel zo fair.
Ik ga straks substantieel meer verdienen, maar dat mag ik ook wel hopen, met de uren en de verantwoordelijkheden die ik draag. Plus dat ik pas op mijn 26e begon met geld verdienen, vriend pas op zn 30e!
Dat geld komt niet aangewaaid he, ook niet voor de mensen 'in hun dikke villas'!

Wil je het hebben over oneerlijk, kijk dan liever naar de mensen met een uitkering die zwart erbij werken, en de lui die in Utrecht Overvecht in sociale huur leven maar wel een Porsche Cayenne rijden.
-
nina1966 schreef:
12-04-2018 11:52
Huh?
Wat is dat nou voor onzin? Een pandje dat 70 jaar geleden 100.000 euro kostte is nu 8 ton waard. Dat is echt ff meer dan 5 procent. Of ben je een paar nullen vergeten?
Met 5% zou dat pand nu zo'n 3 miljoen waard zijn...
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt ook wel gelijk met de dingen die je schrijft Phlox. Het is ook niet zo zwart/wit ongenuanceerd als geschetst wordt.
De woningmarkt is scheef en daar moet wat aan gedaan worden. En natuurlijk wordt er aan verdiend. Maar sommige corporaties verdienen exboritant Veel aan het huisvesten van mensen bij wie de nood hoog is.
Ik denk dat het feit dat er zo goed verdiend wordt aan woningnood de reden is dat deze woningnood niet opgelost wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ach, een paar jaar geleden werden wij nog falikant uitgelachen door in 'de verkeerde buurt' te kopen. Zo eentje waar je niet dood gevonden wilde worden, hoe vaak we dat wel niet ongevraagd te horen kregen. Ik wist allang dat het booming zou worden en dat is ook gebeurd; tegen de winsten hier valt niet eens op te werken dus dat komt me als ZZP'er heel goed uit. Dat de mensen die ons toen keihard uitlachten, nu klagen dat ze geen huis kunnen vinden -zelfs niet in deze buurt-, vind ik dan wel grappig. Er zat best wat arrogantie bij toen, meteen het beste en het duurste willen.

Wat niet wegneemt dat de woningnood enorm is. Hoewel, Delfzijl, Ouwe Pekela... misschien de toekomstige hotspots?
Laatst hoorde ik iemand op Tv zeggen dat er te weinig appartementen voor starters zijn omdat ouderen die hun huis verkocht hebben ook naar een appartement willen verhuizen. Kortom, ouderen kunnen het niet snel goed doen. Blijven ze in hun oude huis, dan houden ze een woning voor een gezin bezet, en verhuizen ze naar een appartement, dan bezetten ze een woning voor een starter.
Alle reacties Link kopieren
In sommige delen van Nederland dalen de huizenprijzen:

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/105 ... uizenmarkt

Ondanks de krapte / het gebrek aan kwalitatief goede woningen
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
13-04-2018 11:56


Maar ik vind wel dat er hier ook weer erg venijnig wordt gesproken soms, zoals door Merano. 'Mensen in het gooi met hun dikke villa's'.
Laten we wel even eerlijk wezen dat dat vaak ook mensen zijn met een eigen bedrijf, die 24/7 werken.
Of artsen, zoals ik en mijn vriend. Wij hebben een contract voor officieel 38uur, maar overuren worden niet uitbetaald.
Dat wij dagelijks vaker van 7.30u tot 19.30u op het werk zijn, en daarnaast ook nog nachtdiensten en weekenddiensten draaien (deze worden wel uitbetaald, maar zijn wel zwaar!). Wij komen zo uit op een werkweek van 60+ uur, waarin je veel verantwoordelijkheden hebt, en je ook thuis moet voorbereiden op de patienten die je die week gaat zien door bijv artikelen te lezen.
Dan nog te bedenken dat wij beiden een studieschuld hebben van bijna 70.000 euro, en een groot deel van ons loon moeten afdraaien aan de belasting... Dan blijft er echt niet zo veel over hoor. Ik vind het niet eens zo erg, want ik ben dol op mijn beroep. Maar af en toe eens even kijken naar wat de mensen die in grote huizen wonen ook wel niet allemaal doen om daar te kunnen wonen, vind ik dan wel zo fair.
Ik ga straks substantieel meer verdienen, maar dat mag ik ook wel hopen, met de uren en de verantwoordelijkheden die ik draag. Plus dat ik pas op mijn 26e begon met geld verdienen, vriend pas op zn 30e!
Dat geld komt niet aangewaaid he, ook niet voor de mensen 'in hun dikke villas'!

Wil je het hebben over oneerlijk, kijk dan liever naar de mensen met een uitkering die zwart erbij werken, en de lui die in Utrecht Overvecht in sociale huur leven maar wel een Porsche Cayenne rijden.

Dat inderdaad, even heel zwart-wit gesteld; mensen met een fors salaris betalen ook zoveel belasting over hun inkomen/spaarrekening etc dat daar een paar mensen weer leuk van thuis kunnen zitten en gesubsidieerd leven (en lekker zwart bijklussen), diezelfde mensen met hoog inkomen krijgen via de hypotheekrente teruggaaf nog net een klein beetje terug van alles wat naar vadertje staat gepompt wordt, zorgverzekering, kinderopvang, woz, alles is verder ook duurder.
En wb de discussie over klein wonen in de randstad; natuurlijk kunnen mensen met zijn vieren op 70m2 wonen maar dat is uiteindelijk allemaal wel erg propperig, een slaapkamer van 4m2 is toch meer een grote kast dan een kamer te noemen? Ik ben zo blij dat we met ons gezin dat inmiddels ontgroeid zijn/genoeg zijn gaan verdienen om te verhuizen en gewoon de ruimte hebben! Dus wat eerdere opmerkingen betreft over meer kleine woningen bijwonen, nee daar zou ik zelf en veel mensen uit de omgeving zeker qniet op zitten te wachten; als je op funda in de randstad >160 m2 zoekt dunt het aanbod dramatisch uit.
Erizon schreef:
12-04-2018 15:04
Damesbril, je mist mijn punt: scheefwonen gaat om méér dan geld. Het gaat ook om mensen die in een te ruim huis zitten.

Als de wbv verder kijkt dan een enkele woning en focust op de optimale verdeling van de woonruimte, dan kan de huur van dat appartement voor jouw moeder mogelijk naar een lager niveau. Immers de huur van de woning die zij achterlaat kan opgetrokken worden naar een meer realistische prijs.

Waar het om gaat is dat een huurwoning net als zorg een steeds schaarser goed is. Als een verzekeraar wel afspraken kan maken over het maximale aantal knieoperaties per jaar (ten koste van de langer in pijn of ongemak wachtende patiënt), waarom kunnen we dan niets doen aan de dichtgeslibde sociale huursector? Het doet die oudere even pijn, maar ‘zachte heelmeesters...’
Je gaat inderdaad wel aan het punt voorbij dat sommige ouderen niet uit hun vertrouwde omgeving weg willen en dat men ze niet kan en mag dwingen. Mijn ouders hadden toen alle kinderen uit huis waren ook 4 slaapkamers leeg staan maar ze zijn er blijven wonen tot hun dood en dat is ook hun goed recht.
popita schreef:
13-04-2018 12:53
Laatst hoorde ik iemand op Tv zeggen dat er te weinig appartementen voor starters zijn omdat ouderen die hun huis verkocht hebben ook naar een appartement willen verhuizen. Kortom, ouderen kunnen het niet snel goed doen. Blijven ze in hun oude huis, dan houden ze een woning voor een gezin bezet, en verhuizen ze naar een appartement, dan bezetten ze een woning voor een starter.
Hier is een paar dorpen verderop een nieuwbouw appartementen complex de grond uit gestampt, en wie kwamen er op af? 65 plussers die geen zin meer hadden in huis met een grote tuin.Wel uit het zelfde dorp.
Zo heb je weer mooi doorstroming in de verkoop.
Ze moeten eens goedkopere eenpersoons huurappartementencomplexen neerzetten.Speciaal voor alleenstaande starters en alleenstaande ouderen.
8102 schreef:
13-04-2018 13:22
Hier is een paar dorpen verderop een nieuwbouw appartementen complex de grond uit gestampt, en wie kwamen er op af? 65 plussers die geen zin meer hadden in huis met een grote tuin.Wel uit het zelfde dorp.
Zo heb je weer mooi doorstroming in de verkoop.
Veel ouderen willen best verhuizen, als ze in hun eigen wijk of buurt kunnen blijven wonen.
popita schreef:
13-04-2018 13:33
Veel ouderen willen best verhuizen, als ze in hun eigen wijk of buurt kunnen blijven wonen.
Klopt, maar deze appartementen waren niet bewust neer gezet voor ouderen, maar de makelaars keken met de open dagen wel verbaasd dat er zoveel oudere kwamen kijken.
Wie weet komt er binnenkort wel een nieuw appartementencomplex.
Dat geeft weer mooi doorstroming in de grote jaren 70 woningen.
Habbekratz schreef:
13-04-2018 13:28
Ze moeten eens goedkopere eenpersoons huurappartementencomplexen neerzetten.Speciaal voor alleenstaande starters en alleenstaande ouderen.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Dat wordt ook gestimuleerd, door corporaties korting op de verhuurderheffing te geven van 20.000 euro per goedkope nieuwbouwwoning. Daar wordt grif gebruik van gemaakt, maar de landelijke pot is wel alweer bijna leeg voor dit jaar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
popita schreef:
13-04-2018 13:33
Veel ouderen willen best verhuizen, als ze in hun eigen wijk of buurt kunnen blijven wonen.
Eens
Alle reacties Link kopieren
Door de co-ouderschappen zijn er ook vaak twee eengezins woningen bezet want bij zowel vader als bij moeder moeten de kinderen een eigen kamer hebben. En beide woningen op 1 inkomen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik het huis uitging en mijn moeder ging hertrouwen (geen causaal verband), wilde zij en haar man verhuizen naar een woning waar alles gelijkvloers was zodat ze hier (hopelijk) tot aan het einde zelfstandig zouden kunnen wonen.
Toevallig waren er 2 projecten in de omgeving voor ouderen, appartementen en 55+-woningen. Allebei vonden ze het best leuke projecten, maar een heel stuk kleiner dan dat mijn moeder had, maar wel véél duurder. Ook omdat je bij de appartementen nog servicekosten had en dergelijk. Dus toch niet gedaan...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
13-04-2018 11:01
Ik denk juist dat starters zo ongeveer de enige groep is die niet zal stoppen met kopen.
Dit is juist de groep die blijft hangen in kleine rotkamertjes in een ranzig studentenhuis.
Dan heb je een grotere wens om te verhuizen dan een gezin dat nu opzich wel oke woont maar groter kan veroorloven en daarom wil verhuizen.
Ik ben zelf starter en bijna iedereen om mij heen die nog niet gekocht heeft blijft voorlopig huren.
Voor mij zijn mijn kansen om te kopen in Den Haag, de stad waar ik werk, nu echt verkeken. Ik had echt eerder moeten kopen, maar wilde eerst sparen om eigen geld in het huis te steken en dus een lagere hypotheek te hebben. Ik ben alleenstaand en werk in het basisonderwijs. Voor mijn salaris kan ik niets vinden. Gelukkig heb ik een fijne huurwoning, maar ik baal wel van die enorme prijsstijgingen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is inderdaad niet normaal hoe de prijzen gestegen zijn. Ik woon in Rotterdam. Eind 2012 was ik op zoek naar een huurwoning, maar omdat ik niets kon vinden in de prijscategorie die ik wilde, ging ik voor de grap eens op funda kijken. Tot mijn verbazing zag ik in één van de geliefste wijken van de stad, op loopafstand van het centrum, een woning mét tuin te koop staan, voor iets meer dan €80.000,-.. Oke, 55 vierkante meter, niet al te groot dus. Maar goed, wel mét tuin dus, iets wat ik al heel lang miste maar waarvan ik niet eens had durven dromen dat dat in mijn bereik lag, én in een wijk waar ik al jaren wilde wonen. De prijs was zo laag omdat het een koopgarant constructie is: kopen van een woningbouwvereniging dus, met (in die tijd) 25% korting op de getaxeerde marktwaarde, maar wel de plicht om het ook weer aan hun terug te verkopen als ik er vanaf wil. Ik had geluk: er waren al mensen die er een optie op hadden, maar zij kregen de hypotheek niet rond. Dit huis heeft niet lang te koop gestaan, 3 weken ongeveer, terwijl het dus in een slechte tijd te koop stond. Maar dat zal te maken hebben met een combinatie van de lage vraagprijs, en de populariteit van de wijk. Mijn vader heeft mij in de crisistijd geadviseerd om toch weer eens verder te kijken naar een grotere woning in deze wijk. Maar ik vond mijn lage maandlasten wel heel erg fijn en stoorde me niet aan de oppervlakte. En nu kan ik het wel vergeten. Rotterdam trekt sowieso heel erg aan momenteel, maar deze wijk al helemaal. Ik zag laatst op funda een woning te koop staan bij mij in de straat: 64 vierkante meter voor €242.500,-. Bijna €3800,- per vierkante meter dus!! En ruim anderhalf ton meer dan wat ik zelf heb betaald voor mijn woning, die maar 9 vierkante meter kleiner is. Oke, wel met een relatief grote tuin van 85 vierkante meter, en in zeer goede staat, maar dan nog. Edit: dat vergeet ik nog te zeggen, die woning is nog binnen 3 weken verkocht ook! Soms vraag ik me af of ik er wel goed aan heb gedaan om niet op zoek te gaan naar een grotere woning toen de huizenprijzen nog niet zo enorm hoog waren. Aan de andere kant blijf ik het toch wel fijn vinden om zulke lage maandlasten te hebben.

En zoals ik iemand al in dit topic zag zeggen, het is ook maar net hoe een woning ingedeeld is. Ik heb een slaapkamer van 11 vierkante meter en een open keuken/woonkamer waarvan ik de oppervlakte niet precies weet maar die voor mij ruim genoeg is. Daarnaast nog een berghok waar ik mijn spullen kwijt kan. Ik ben blij dat ik niet 2 slaapkamers heb, want met een oppervlakte van 55 vierkante meter vind ik een huis wel erg hokkerig worden als er 2 slaapkamers zouden zijn. Ik vind een woning van 55 vierkante meter dan ook niet geschikt voor een gezin met kinderen. Een berghok vind ik wel erg fijn, want ik zou niet weten waar ik anders mijn wasmachine, strijkplank, etc. kwijt zou moeten.

Áls ik ooit een grotere woning zou kopen, wil ik wel dat die woning minimaal 1 extra slaapkamer heeft. Ik zie soms ook woningen in mijn wijk te koop staan die wel een stuk groter zijn dan die van mij, maar die qua indeling nog steeds niet de mogelijkheid hebben om er een tweede slaapkamer te creëren. Dan zie ik er de meerwaarde ook niet van in om daar een hogere hypotheek voor te nemen.
dromertje87 wijzigde dit bericht op 13-04-2018 17:12
2.76% gewijzigd
Habbekratz schreef:
13-04-2018 13:28
Ze moeten eens goedkopere eenpersoons huurappartementencomplexen neerzetten.Speciaal voor alleenstaande starters en alleenstaande ouderen.
.
Hè? Je vindt het net onrechtvaardig dat je ouders op hun oude dag zouden moeten verhuizen en nu wil je wel dat alleenstaande ouderen verhuizen. Heeft een alleenstaande minder rechten? Zijn alleenstaanden in jouw ogen tweederangsburgers?
Erizon schreef:
13-04-2018 17:06
.
Hè? Je vindt het net onrechtvaardig dat je ouders op hun oude dag zouden moeten verhuizen en nu wil je wel dat alleenstaande ouderen verhuizen. Heeft een alleenstaande minder rechten? Zijn alleenstaanden in jouw ogen tweederangsburgers?
Ze MOETEN niets,goed lezen . Maar er is gewoon veel vraag naar kleinere en goedkopere woonruimte door alleenstaande starters en ouderen. Daarom zijn die tiny huizen ook in trek bij jongeren.
Alle reacties Link kopieren
Dromertje, of jij in de 'goede' tijd een andere woning had gekocht of nu, maakt per saldo wellicht weinig uit. Je eigen huidige woning is immers op dit moment ook veel meer waard geworden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
10-04-2018 15:40
Als de rente gaat stijgen moeten veel mensen wel verkopen.
Als hun rentevaste periode voorbij is dan worden de maandlasten ineens een stuk hoger en ik ben bang dat veel mensen hun hypotheek dan niet meer kunnen betalen.
Het zou misschien nog wel 5-10 jaar kunnen duren maar ik denk we dat ze gaan dalen.
Er is 1 belangrijk verschil met de vorige crisis: toen waren heel veel hypotheken aflossingsvrij, dus als de rente hoger werd betaalde je dat over de volledige initiele schuld. De laatste jaren worden er vooral hypotheken afgesloten waarbij je aflost. Tegen de tijd dat de rentevasteperiode afloopt hebben de meeste mensen al flink wat afgelost (zeker de mensen die de laatste jaren een hele lage rente hadden), waardoor de impact van een hogere rente veel minder is dan in het verleden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven