Geld & Recht alle pijlers

'Huizenprijzen gaan dit jaar spectaculair stijgen'

10-04-2018 12:23 140 berichten
artikel AD
De krapte op de woningmarkt stuwt de prijzen van de te koop staande woningen tot extreme hoogte. Dat stelt het Economisch Bureau van ABN AMRO. In de nieuwste voorspelling spreken de economen van een spectaculaire stijging van de prijzen. Deze zullen dit jaar met gemiddeld 8 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar.
https://www.ad.nl/economie/huizenprijze ... ~a2b42315/
quattro35 schreef:
10-04-2018 22:06
Economen zitten er meestal flink naast met hun voorspellingen

Maar stel dat ze goed zitten: de gemiddelde inkomens stijgen nauwelijks, toch apart dat de huizenmarkt maar blijft oververhitten....

Komt vooral door de extreem lage rente, maar toch...
En de steeds hoger wordende huren want de sociale woningbouw zal steeds minder worden.
8102 schreef:
10-04-2018 16:39
Niet klagen maar dragen, 7 vette jaren 7 magere jaren, paar jaar terug werd hier volop geklaagd dat het zo slecht ging met de economie en bla blah blah .
De prijzen die nu voor de woningen betaald worden zijn veels te hoog, maar blijkbaar geen bezwaar voor de meeste die het graag willen betalen.
Als de vraag steeds meer word dan het aanbod krijg je dat
Gebruna schreef:
12-04-2018 12:58
Het probleem is alleen dat de overheid altijd regels maakt waardoor ouderen alleen kunnen keizen voor een andere woning/oplossing als die maar duurder is dan wat men voorheen had.....dus blijft iedereen zitten waar hij zit. En blijft de boel op slot zitten.
Als je ouder bent en je hebt een huis met 4 slaapkamers kun je ook 3 kamers gaan verhuren aan andere ouderen. Wordt je inkomen gelijk hoger,gezelschap en kun je elkaar helpen.
Habbekratz schreef:
12-04-2018 12:24
Voor eenzame ouderen zou dat nog niet eens zo gek zijn.Ieder een eigen slaapkamer en de rest gezamenlijk zodat ze aanspraak hebben wanneer ze dat willen.
Dat is het schrikbeeld van mijn moeder, dat ze een huis moet delen.
Habbekratz schreef:
12-04-2018 13:25
Als je ouder bent en je hebt een huis met 4 slaapkamers kun je ook 3 kamers gaan verhuren aan andere ouderen. Wordt je inkomen gelijk hoger,gezelschap en kun je elkaar helpen.
Ik persoonlijk zou dat niet willen. Laat staan dat ze dat mensen willen verplichten (huurwoning).
Ik kan mij voorstellen dat de overheid dat wel ziet zitten, dat ze elkaar gaan helpen (mantelzorg), in het kader van de participatie maatschappij.
damesbril schreef:
12-04-2018 13:44
Dat is het schrikbeeld van mijn moeder, dat ze een huis moet delen.
Voor mensen die erg eenzaam zijn of de huur niet meer kunnen betalen zou het een uitkomst zijn. Maar het moet ook geen verplichting zijn maar iets wat de oudere zelf wel wil natuurlijk.
Yella78 schreef:
10-04-2018 13:20
Het voelt erg raar om naar hogere lasten te moeten gaan, voor minder woning.
.
Vergelijk je wel appels met appels? Als je het hebt over veranderde hypotheekregels dan krijg ik een beetje het idee dat je de beperking van het aflossingsvrij lenen bedoelt en dan is het niet realistisch om enkel naar het bedrag per maand te kijken. Je houdt nu tenslotte aan het eind van je hypotheek een huis over en eerder niets.
Alle reacties Link kopieren
Ach laat die prijzen maar lekker stijgen. Dat is allemaal gebakken lucht. De economie draait dan wel weer goed nu en weer zijn met zijn allen optimistisch. Maar ook daar komt wel weer een einde aan. Ons economische systeem is nog amper veranderd sinds de crisis. We leven nog steeds in een luchtbel. Het kapitalisme is op lange termijn niet houdbaar. Een nieuwe crisis ligt op de loer binnen nu en 15 jaar.
Habbekratz schreef:
12-04-2018 13:54
Voor mensen die erg eenzaam zijn of de huur niet meer kunnen betalen zou het een uitkomst zijn. Maar het moet ook geen verplichting zijn maar iets wat de oudere zelf wel wil natuurlijk.
.
Ik zie een nieuwe rol voor de gemeente / woningbouw: matchen tussen oudere met te grote woning en gezin met een te kleine. Daar zouden ze wat meer op mogen inzetten, beetje druk middels extra huurverhoging en zo. Die ouderen zijn ook scheefwoners en mogen best zo opgepord worden.
Erizon schreef:
12-04-2018 13:59
.
Ik zie een nieuwe rol voor de gemeente / woningbouw: matchen tussen oudere met te grote woning en gezin met een te kleine. Daar zouden ze wat meer op mogen inzetten, beetje druk middels extra huurverhoging en zo. Die ouderen zijn ook scheefwoners en mogen best zo opgepord worden.
Hier worden huurwoningen met meer dan 2 slaapkamers alleen aan gezinnen verhuurd.Een alleenstaande komt niet in aanmerking voor een eengezinswoning met 3 slaapkamers.
mick87 schreef:
12-04-2018 13:58
Ach laat die prijzen maar lekker stijgen. Dat is allemaal gebakken lucht. De economie draait dan wel weer goed nu en weer zijn met zijn allen optimistisch. Maar ook daar komt wel weer een einde aan. Ons economische systeem is nog amper veranderd sinds de crisis. We leven nog steeds in een luchtbel. Het kapitalisme is op lange termijn niet houdbaar. Een nieuwe crisis ligt op de loer binnen nu en 15 jaar.
We zullen een inflatie krijgen.Want nu word er veel nieuw geld bijgedrukt maar eens zal men daar de prijs voor betalen.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
12-04-2018 14:04
We zullen een inflatie krijgen.Want nu word er veel nieuw geld bijgedrukt maar eens zal men daar de prijs voor betalen.
Er wordt op dit moment geld bijgedrukt? Om meer geld de economie in te pompen? Dat wist ik niet.
Nieuwe huurders ja. Ik heb het nu over empty nesters die al in een te grote woning zitten. Daar is de winst te halen om ruimere woningen vrij te krijgen voor gezinnen en de doorstroming op gang te krijgen.
mick87 schreef:
12-04-2018 14:06
Er wordt op dit moment geld bijgedrukt? Om meer geld de economie in te pompen? Dat wist ik niet.
Al sinds 2015 om uit die huizencrises te komen. Maar dat zal nog weleens gebeuren.Economie gaat nu steeds beter,huizen worden duurder ...totdat de ballon weer knapt.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/ ... e-economie
Erizon schreef:
12-04-2018 14:06
Nieuwe huurders ja. Ik heb het nu over empty nesters die al in een te grote woning zitten. Daar is de winst te halen om ruimere woningen vrij te krijgen voor gezinnen en de doorstroming op gang te krijgen.
Dat gaat lang duren zie je nu al wel. Scheefwonen gaat heel langzaam kan ook niet anders.De huurtoeslag gaat ook langzaam omlaag anders kunnen teveel mensen de huur al snel niet meer betalen.
Erizon schreef:
12-04-2018 14:06
Nieuwe huurders ja. Ik heb het nu over empty nesters die al in een te grote woning zitten. Daar is de winst te halen om ruimere woningen vrij te krijgen voor gezinnen en de doorstroming op gang te krijgen.
Die emty nester zoals mijn moeder betaald al 45 jaar keurig de huur.
Het is meer dan een huis, het is haar thuis.
Doorstroming is bijna niet mogelijk omdat bijv. appartementen die vrijkomen veel duurder zijn, die zijn voor haar niet betaalbaar meer met alleen AOW en een klein pensioen.
Ik vind het veel gevraagd als ze financieel een flinke stap terug zou moeten doen.
Erizon schreef:
12-04-2018 13:59
.
Ik zie een nieuwe rol voor de gemeente / woningbouw: matchen tussen oudere met te grote woning en gezin met een te kleine. Daar zouden ze wat meer op mogen inzetten, beetje druk middels extra huurverhoging en zo. Die ouderen zijn ook scheefwoners en mogen best zo opgepord worden.
Niet elke ouder is een scheef huurder, veel hebben maar een klein inkomen.
Een flat is hier duurder dan een eengezinswoning.
Waarom mag een vitale ouder trouwens niet van zijn huis met tuintje genieten maar moet maar metteen naar een flat.
We dwingen mensen met een koopwoning toch ook niet om hun te grote huis te verkopen en op een flat te gaan wonen?
Veel mensen willen pas naar een flat als ze zelf de boel niet meer kunnen onderhouden, huis en tuin etc.
Damesbril, je mist mijn punt: scheefwonen gaat om méér dan geld. Het gaat ook om mensen die in een te ruim huis zitten.

Als de wbv verder kijkt dan een enkele woning en focust op de optimale verdeling van de woonruimte, dan kan de huur van dat appartement voor jouw moeder mogelijk naar een lager niveau. Immers de huur van de woning die zij achterlaat kan opgetrokken worden naar een meer realistische prijs.

Waar het om gaat is dat een huurwoning net als zorg een steeds schaarser goed is. Als een verzekeraar wel afspraken kan maken over het maximale aantal knieoperaties per jaar (ten koste van de langer in pijn of ongemak wachtende patiënt), waarom kunnen we dan niets doen aan de dichtgeslibde sociale huursector? Het doet die oudere even pijn, maar ‘zachte heelmeesters...’
Alle reacties Link kopieren
In het geval de overheid zich ook daarin tot ver achter onze voordeur met ons leven gaat bemoeien, is het hek van de dam natuurlijk.

Gaat men dan beginnen met bijstandsgerechtigden die dan, zodra er een van de kinderen de deur uit gaat, minder uitkering/huis/toeslag nodig hebben en dus zullen moeten verhuizen/ruilen met iemand anders in de bijstand?

Of door de weeks (studenten)kamers opeisen bij mensen die gescheiden zijn en hun kinderen toch alleen maar in het weekend te logeren hebben zodat er van maandag tot en met donderdag/vrijdagnacht een student in die kinderkamer kan slapen?
Als je door de gemeenschap gesponsord wordt dan mag diezelfde gemeenschap daar best voorwaarden aan stellen. Wat je achter die voordeur doet mag je tot op zekere hoogte zelf weten, zolang het de juiste voordeur is.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 12-04-2018 15:21
Reden: Telefoon
39.05% gewijzigd
Erizon schreef:
12-04-2018 15:04
Damesbril, je mist mijn punt: scheefwonen gaat om méér dan geld. Het gaat ook om mensen die in een te ruim huis zitten.

Als de wbv verder kijkt dan een enkele woning en focust op de optimale verdeling van de woonruimte, dan kan de huur van dat appartement voor jouw moeder mogelijk naar een lager niveau. Immers de huur van de woning die zij achterlaat kan opgetrokken worden naar een meer realistische prijs.

Waar het om gaat is dat een huurwoning net als zorg een steeds schaarser goed is. Als een verzekeraar wel afspraken kan maken over het maximale aantal knieoperaties per jaar (ten koste van de langer in pijn of ongemak wachtende patiënt), waarom kunnen we dan niets doen aan de dichtgeslibde sociale huursector? Het doet die oudere even pijn, maar ‘zachte heelmeesters...’
Ik heb je begrepen.
Ze wil graag nog in haar huis met tuintje blijven wonen zolang ze nog vitaal is.
Ik ben benieuwd als het jezelf betrof, of je gedwongen zou willen verhuizen.
Gebruna schreef:
12-04-2018 15:13
In het geval de overheid zich ook daarin tot ver achter onze voordeur met ons leven gaat bemoeien, is het hek van de dam natuurlijk.

Gaat men dan beginnen met bijstandsgerechtigden die dan, zodra er een van de kinderen de deur uit gaat, minder uitkering/huis/toeslag nodig hebben en dus zullen moeten verhuizen/ruilen met iemand anders in de bijstand?

Of door de weeks (studenten)kamers opeisen bij mensen die gescheiden zijn en hun kinderen toch alleen maar in het weekend te logeren hebben zodat er van maandag tot en met donderdag/vrijdagnacht een student in die kinderkamer kan slapen?
Eens
Ga je gang als jij ervoor wilt betalen. Het huidige systeem met huurtoeslag en verplicht een deel sociale huurwoningen op dure locaties bouwen is imo onhoudbaar. Zoiets als dit is toch idioterie?! Kunnen ze nog minder nieuwe woningen bouwen en zitten uitkeringsgerechtigden op een locatie zonder geschikte faciliteiten, maar wèl een dure koffiebar, kapper waar je tijdens je lunchpauze even opgekalefaterd kunt worden en een AH met een eenzijdig assortiment.
Alle reacties Link kopieren
Hillegonda1 schreef:
11-04-2018 15:03
Ik ben echt zoooo blij dat ik in 2013 op het dieptepunt van de markt mijn eerste woning heb gekocht. Destijds keurig ruim onder het maximale leenbedrag en een annuiteitenhypotheek dus er wordt braaf afgelost.

Voor de huidige waarde zou ik dit huis nooit meer kunnen kopen en had ik echt een standje lager gewoond. Dat ik 2% meer rente betaal dan de huidige rente neem ik dan maar voor lief.
+1
En de huizenprijzen zijn hier wel weer op hetzelfde pijl als voor de crisis. Van het weekend kreeg ik bovendien nog een briefje in mijn bus "wat een mooi huis, als u het ooit wil verkopen bel ons" etc. Dat was niet voor het eerst en ik woon niet eens in Amsterdam of Utrecht.
Hillegonda1 schreef:
11-04-2018 15:03
Ik ben echt zoooo blij dat ik in 2013 op het dieptepunt van de markt mijn eerste woning heb gekocht. Destijds keurig ruim onder het maximale leenbedrag en een annuiteitenhypotheek dus er wordt braaf afgelost.

Voor de huidige waarde zou ik dit huis nooit meer kunnen kopen en had ik echt een standje lager gewoond. Dat ik 2% meer rente betaal dan de huidige rente neem ik dan maar voor lief.
Hier precies zo!!

ik zat laatst op Funda te kijken want er staat een huis te koop hier in de straat en schrok me een hoedje wat de vraagprijs is! Ik woon namelijk in eenzelfde woning maar op een iets beter plek in de straat en (uiteraard met respect) een veel luxere en netter afgewerkte woning van binnen. Wat zou betekenen dat ik nog meer voor mijn woning zou kunnen vragen. Dat had ik nu met een hypotheekaanvraag nieteens rond gekregen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven