Geld & Recht alle pijlers

'Huizenprijzen gaan dit jaar spectaculair stijgen'

10-04-2018 12:23 140 berichten
artikel AD
De krapte op de woningmarkt stuwt de prijzen van de te koop staande woningen tot extreme hoogte. Dat stelt het Economisch Bureau van ABN AMRO. In de nieuwste voorspelling spreken de economen van een spectaculaire stijging van de prijzen. Deze zullen dit jaar met gemiddeld 8 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar.
https://www.ad.nl/economie/huizenprijze ... ~a2b42315/
Wij huren ook. Na de zoveelste gezamenlijke open huis middag, waren we het zat.
We huren nu particulier. Huurprijs slaat echt nergens op. Maar sociale woningbouw komen we niet in aanmerking. Beetje gevalletje; tussen wal en schip:(
Niet klagen maar dragen, 7 vette jaren 7 magere jaren, paar jaar terug werd hier volop geklaagd dat het zo slecht ging met de economie en bla blah blah .
De prijzen die nu voor de woningen betaald worden zijn veels te hoog, maar blijkbaar geen bezwaar voor de meeste die het graag willen betalen.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Yella78 post_id=28367889 time=1523367841 user_id=346108]
.....Maar door allerlei veranderde spelregels, blijven we zitten waar we zitten. Gelukkig is dat op zich een prima huis op een prima plek, maar je zult het maar niet naar je zin hebben en niet weg kunnen... .
Wat sterk meespeelt, is dat je vroeger gemakkelijker/goedkoper kon huren dan nu, zeker als je nu nog moet starten of wilt gaan samenwonen.


Die steeds veranderende spelregels zijn inderdaad een groot probleem. Niet alleen wat huizen betreft trouwens.
Wat betreft 'vroeger' weet ik niet zo zeker of het makkelijker was.
Mijn ouders trouwden eind jaren vijtig, maar moesten vanwege de woningnood toch eerst een paar jaar bij mijn opa en oma op zolder inwonen.
Zelf wilde ik begin jaaren '80 op mij zelf gaan wonen. Maar er waren strikte regels: de huur moet minimaal zoveel procent van je salaris bedragen en het aantal kamers mocht maar één meer zijn dan het aantal personen in het huishouden.
Als je alleen woonde, was dat dus maximaal een tweekamer woning die dan ook nog eens (indien je een redelijk/goed salaris had ) in verhouding peperduur moest zijn. Zo'n woning die er dus gewoon niet eens was; bestond in de hele gemeente niet.

Alleen die afschuwelijke term 'sociale' huur was er nog niet. Mensen kochten een huis of huurden een huis...en huren kon van een woningbouwvereniging zijn of van een particulier.

Voor mij werd het dus particulier huren. En eerst 14 jaar huren + sparen voordat ik kon kopen.

Wat ik vooral wilde zeggen met mijn post, is dat een huis pas 'bezit' is als de volledige hypotheek is afgelost én dat al die 'winsten' die mensen op hun huis zouden maken, vaak ook wel meevallen als je die afzet tegen de tijd waarin zo'n huis werd gekocht.

Dat er in zijn totaal te weinig woningen zijn, ben ik helemaal met je eens.
Zo heel erg vrij is de woonkeuze van veel mensen dan ook niet; het is vaak 'binnen de omstandigheden de meest optimale keuze maken'.
Er zijn ook steeds meer huishoudens en onze woonwensen veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
10-04-2018 16:25
Dan stijgt de rente weer. Broekzak, vestzak.
Mwah, we hebben een redelijk eigen vermogen dus ik heb meer aan lage prijzen dan aan lage rente.
Alle reacties Link kopieren
Economen zitten er meestal flink naast met hun voorspellingen

Maar stel dat ze goed zitten: de gemiddelde inkomens stijgen nauwelijks, toch apart dat de huizenmarkt maar blijft oververhitten....

Komt vooral door de extreem lage rente, maar toch...
Alle reacties Link kopieren
Nou, nou, poe poe
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Lijkt wel of er elke dag een nieuw bericht in de media over de gekte op de huizenmarkt komt. Deze berichten jagen ook de gekte aan.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het alternatief op het moment dat je aan een gezin wilt beginnen of uitbreiden? Met 2 kinderen op 3 hoog op 70 m2 gaan zitten?

In onze vriendenkring hebbben mensen weinig keus: gewacht tot het zou stabileren of niet eerder was de prive-situatie dat er gekocht kon worden. Huurwoningen zijn er nauwelijks of je betaald echt de hoofdprijs (1.500 tot 2.000 euro is in de randstad geen uitzondering voor een huis met tuin), welke keuze blijft er dan over.
Type op Funda land Nederland in en vrijstaande woningen tot 150.000 euro.
Zijn er toch nog aardig wat. Moet nog wel het nodige cosmetisch aan gedaan worden maar toch, Welk koopje kun je nog in jouw provincie vinden?
In mijn provincie Gelderland

https://www.funda.nl/koop/tolkamer/huis ... sedijk-72/

Vrijstaande Woonboerderij 80.000 euro.
Moet gerenoveerd worden naar 2018 maar dan heb je het geheel naar je wens.
Alle reacties Link kopieren
In mijn provincie zijn er alleen vakantiewoningen en kleine appartementen te koop onder de 125.000, helaas ook geen opknappertjes.
En ik woon niet in de Randstad.
Ik ben echt zoooo blij dat ik in 2013 op het dieptepunt van de markt mijn eerste woning heb gekocht. Destijds keurig ruim onder het maximale leenbedrag en een annuiteitenhypotheek dus er wordt braaf afgelost.

Voor de huidige waarde zou ik dit huis nooit meer kunnen kopen en had ik echt een standje lager gewoond. Dat ik 2% meer rente betaal dan de huidige rente neem ik dan maar voor lief.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
11-04-2018 14:03
Type op Funda land Nederland in en vrijstaande woningen tot 150.000 euro.
Zijn er toch nog aardig wat. Moet nog wel het nodige cosmetisch aan gedaan worden maar toch, Welk koopje kun je nog in jouw provincie vinden?
Zuid Holland, 40 km van mijn woonplaats af.
https://www.funda.nl/koop/pernis-rotter ... edijk-261/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tijd om te verkopen, jeej!
Tickel schreef:
11-04-2018 15:21
Zuid Holland, 40 km van mijn woonplaats af.
https://www.funda.nl/koop/pernis-rotter ... edijk-261/
En ook nog niet eens een opknapper,ziet er netjes uit!
Boogschutter10 schreef:
11-04-2018 13:33
Lijkt wel of er elke dag een nieuw bericht in de media over de gekte op de huizenmarkt komt. Deze berichten jagen ook de gekte aan.
Inderdaad.

Vandaag ook weer een artikel.

https://www.ad.nl/economie/waar-blijven ... ~a306c3b2/

Hoogleraar Woningmarkt Peter Boelhouwer komt met een geniale oplossing ahummm.
"Zet ouderen bij elkaar in één huis, als een soort kamerbewoners. Daarmee pak je het woningtekort voor ouderen aan."
>:-(
Habbekratz schreef:
11-04-2018 14:09
In mijn provincie Gelderland

https://www.funda.nl/koop/tolkamer/huis ... sedijk-72/

Vrijstaande Woonboerderij 80.000 euro.
Moet gerenoveerd worden naar 2018 maar dan heb je het geheel naar je wens.
In de beschrijving van funda staat "LET OP: De woning dient volledig gerenoveerd te worden. "
Dat klinkt als een behoorlijke klus.
Als je zelf iets kan is dat wel heel fijn, moet je alles uitbesteden kom je toch aan een behoorlijk bedrag.
Het zou de moeite waard zijn om te kijken waar je dan op uit komt qua bedrag.
Habbekratz schreef:
11-04-2018 15:47
En ook nog niet eens een opknapper,ziet er netjes uit!
Binnen ziet er netjes uit, maar buiten moet wel wat gebeuren.
Hillegonda1 schreef:
11-04-2018 15:03
Ik ben echt zoooo blij dat ik in 2013 op het dieptepunt van de markt mijn eerste woning heb gekocht. Destijds keurig ruim onder het maximale leenbedrag en een annuiteitenhypotheek dus er wordt braaf afgelost.

Voor de huidige waarde zou ik dit huis nooit meer kunnen kopen en had ik echt een standje lager gewoond. Dat ik 2% meer rente betaal dan de huidige rente neem ik dan maar voor lief.
Hier precies hetzelfde, gekocht in 2012.
Die hogere rente nemen we ook maar voor lief, hadden we nu gekocht was het huis duurder geweest.
Alle reacties Link kopieren
Greenback schreef:
10-04-2018 13:45
De huizenprijzen liggen nu ongeveer op hetzelfde niveau als in 2008. In 10 jaar tijd zijn de huizenprijzen dus gemiddeld 0% gestegen.
Terwijl de huizenprijzen de afgelopen 70 jaar gemiddeld ongeveer 4 tot 5% zijn gestegen.
Huh?
Wat is dat nou voor onzin? Een pandje dat 70 jaar geleden 100.000 euro kostte is nu 8 ton waard. Dat is echt ff meer dan 5 procent. Of ben je een paar nullen vergeten?
Alle reacties Link kopieren
woneninwassenaar schreef:
11-04-2018 13:52
Wat is het alternatief op het moment dat je aan een gezin wilt beginnen of uitbreiden? Met 2 kinderen op 3 hoog op 70 m2 gaan zitten?

In onze vriendenkring hebbben mensen weinig keus: gewacht tot het zou stabileren of niet eerder was de prive-situatie dat er gekocht kon worden. Huurwoningen zijn er nauwelijks of je betaald echt de hoofdprijs (1.500 tot 2.000 euro is in de randstad geen uitzondering voor een huis met tuin), welke keuze blijft er dan over.
Ten eerste wat is er mis met 70 m2? Dat is een prima woning hoor voor 4 man. En je wil dus IN de randstad een huis met tuin én groter dan 70m2 want dat is je blijkbaar te min. Er is een groter percentage dat in de randstad op 50m2 woont dan groter hoor. En tuinen zijn er gewoon niet veel want daar is het de randstad voor. En ja daar betaal je dus voor. Je klinkt erg verwent.
damesbril schreef:
12-04-2018 11:22
Inderdaad.

Vandaag ook weer een artikel.

https://www.ad.nl/economie/waar-blijven ... ~a306c3b2/

Hoogleraar Woningmarkt Peter Boelhouwer komt met een geniale oplossing ahummm.
"Zet ouderen bij elkaar in één huis, als een soort kamerbewoners. Daarmee pak je het woningtekort voor ouderen aan."
>:-(
Voor eenzame ouderen zou dat nog niet eens zo gek zijn.Ieder een eigen slaapkamer en de rest gezamenlijk zodat ze aanspraak hebben wanneer ze dat willen.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
12-04-2018 12:24
Voor eenzame ouderen zou dat nog niet eens zo gek zijn.Ieder een eigen slaapkamer en de rest gezamenlijk zodat ze aanspraak hebben wanneer ze dat willen.
....kwestie dus van de nu leegstaande voormalige 'bejaardenhuizen' aanpassen.
Van twee of drie voormalige units maak je één nieuwe wooneenheid met eigen keuken.
En dan voor een prettige prijs verhuren aan ouderen die hun huis dan kunnen verkopen.
En je laat een zelfstandige ondernemer de centrale ruimtes exploiteren waar men elkaar kan ontmoeten, eten bestellen, kapper en zo.
De zorg, bijv. een rondje steunkousen aantrekken, kan dan ook veel efficiënter dan langs 40 verschillende woonadressen reizen. Etc.

Het probleem is alleen dat de overheid altijd regels maakt waardoor ouderen alleen kunnen keizen voor een andere woning/oplossing als die maar duurder is dan wat men voorheen had.....dus blijft iedereen zitten waar hij zit. En blijft de boel op slot zitten.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
12-04-2018 11:58
Ten eerste wat is er mis met 70 m2? Dat is een prima woning hoor voor 4 man. En je wil dus IN de randstad een huis met tuin én groter dan 70m2 want dat is je blijkbaar te min. Er is een groter percentage dat in de randstad op 50m2 woont dan groter hoor. En tuinen zijn er gewoon niet veel want daar is het de randstad voor. En ja daar betaal je dus voor. Je klinkt erg verwent.
70m2 prima voor 4 man?
Ik woon samen om 60m2 (wel midden in de stad, met ruim dakterras, voor de hoofdprijs) maar wij
kunnen met zijn tweeen bijna onze kont niet keren. Geen extra opslagruimte oid. 70m2 is echt niet ruim.
Zeker niet als je daar nog of 3 slaapkamers in moet proppen.
Gebruna schreef:
12-04-2018 12:58
....kwestie dus van de nu leegstaande voormalige 'bejaardenhuizen' aanpassen.
Van twee of drie voormalige units maak je één nieuwe wooneenheid met eigen keuken.
En dan voor een prettige prijs verhuren aan ouderen die hun huis dan kunnen verkopen.
En je laat een zelfstandige ondernemer de centrale ruimtes exploiteren waar men elkaar kan ontmoeten, eten bestellen, kapper en zo.
De zorg, bijv. een rondje steunkousen aantrekken, kan dan ook veel efficiënter dan langs 40 verschillende woonadressen reizen. Etc.

Het probleem is alleen dat de overheid altijd regels maakt waardoor ouderen alleen kunnen keizen voor een andere woning/oplossing als die maar duurder is dan wat men voorheen had.....dus blijft iedereen zitten waar hij zit. En blijft de boel op slot zitten.
De voormalige bejaardenhuizen zijn hier reeds verbouwd dat zorgcomplexen.Ik denk ook niet dat je grootschalig moet gaan.Gewoon een woonhuis waar 4 eenzame ouderen een gezamelijke huishouding kunnen runnen. Niets commercieels.Dan heb je ook geen bouwvoowaarden waar de woning aan moet voldoen zoals bij de grote complexen moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven