Geld & Recht alle pijlers

Hulp bij schulden

08-07-2017 09:46 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet meer helemaal helder denken, dus hoop op wat begrip en goede tips.

Een jaar of 8 geleden ben ik in de problemen gekomen doordat ik psychische klachten kreeg. Komt in onze familie voor. Ik werkte op dat moment als freelancer en mijn administratie werd net zo'n chaos als mijn hoofd.

Ik heb toen hulp gezocht, er zijn betaalregelingen gestart en ik heb therapie gekregen. Elke keer als ik er bijna ben gebeurt er iets: een schuldeiser legt ineens tóch beslag, de cv-ketel gaat kapot, you name it, en de hele constructie dondert in elkaar en ik begin weer opnieuw.

Op dit moment gaat het best goed, ik heb een huis en een baan. Ik heb nog 2 grote schuldeisers, overheidsinstanties. De ene eist nu dat ik in 12 maanden betaal. Ik wil dat niet, want technisch gezien kan het, maar alle speling is er dan uit waardoor bovenstaande situatie weer kan ontstaan. Ik ben helemaal op, al 8 jaar dicht ik het ene gat met het andere. Ik leef op bijstandsniveau terwijl ik een goede baan heb. Spullen zijn aan vervanging toe, ik heb geen enkele buffer meer, ik durf het risico niet te nemen.

Als ik een afspraak maak voor 24 maanden hou ik wat ruimte en kan ik als er geen tegenvallers komen waarschijnlijk eerder een bedrag aflossen.

Schuldhulpverlening van de gemeente stuurt me weg omdat ik een goed inkomen heb, de schuld op te lossen is en geen huisuitzetting oid dreigt. Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Alle reacties Link kopieren
De belangrijkste tip (hierboven ook al genoemd): alvast gaan betalen!
Je zal de eerste niet zijn die allerlei beloftes aan komt zetten en vervolgens niets betaald; met dat soort mensen zijn schuldeisers, en zeker de belastingdienst, snel klaar. Als je echter je goede intenties laat zien door maandelijks het bedrag over te maken dat jij kunt missen, zullen ze veel minder snel overgaan tot het nemen van maatregelen zoals loonbeslag, ookal zeggen ze officieel dat ze de regeling niet accepteren.

Als je dan daarnaast een klein bedrag kan sparen, begin je ook meteen met het opbouwen van een buffer.

Sterkte!
Lola, luister naar Doreia!! Zij zit er op ;-)

Maar wat ik probeerde te zeggen, als je nu al je maandelijkse termijn opzij zet, of overmaakt naar de BD (nog beter denk ik, dat je ondanks dat je nog geen definitief besluit hebt, toch al begint af te lossen), dan ben je in ieder geval begonnen met aflossen. Zodra er een definitief besluit komt (ik weet niet hoe dat allemaal werkt, Doreia volgens mij wel) heb je dan in ieder geval al een begin gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Update: nog geen antwoord van de belastingdienst. Wel een dwangbevel. Ik in paniek de belastingtelefoon gebeld. Niet veel wijzer geworden maar wel een hele lieve mevrouw aan de telefoon die me met heel veel geduld weer rustig heeft gekregen. Ik heb dus maar een bezwaar ingediend tegen dat dwangbevel met verwijzing naar het verzoek om de regeling. En een eerste termijn overgemaakt.
Slik weer medicatie en loop op eieren. Hoop maar dat ik snel uitsluitsel heb.
Lolavf schreef:
31-07-2017 22:35
Update: nog geen antwoord van de belastingdienst. Wel een dwangbevel. Ik in paniek de belastingtelefoon gebeld. Niet veel wijzer geworden maar wel een hele lieve mevrouw aan de telefoon die me met heel veel geduld weer rustig heeft gekregen. Ik heb dus maar een bezwaar ingediend tegen dat dwangbevel met verwijzing naar het verzoek om de regeling. En een eerste termijn overgemaakt.
Slik weer medicatie en loop op eieren. Hoop maar dat ik snel uitsluitsel heb.
Geef je dit alles ook aan bij je behandelaar? Volgens mij sta je op knappen. Kijk alsjeblieft uit dat je niet door alle stress weer weg zakt!
Alle reacties Link kopieren
Ik was al een tijdje niet meer onder behandeling. Dit loopt via de huisarts, sta nu wel weer op een wachtlijst. Ik heb het inderdaad wel een beetje gehad.
Lolavf schreef:
31-07-2017 22:57
Ik was al een tijdje niet meer onder behandeling. Dit loopt via de huisarts, sta nu wel weer op een wachtlijst. Ik heb het inderdaad wel een beetje gehad.
Doen hoor, desnoods maar bij de praktijkondersteuner.
Doe het niet alleen.
Die praktische zaken komen echt wel goed, linksom of rechtsom.
Je geestelijke gezondheid is belangrijker om de situatie niet verder te laten escaleren.
Goed dat je.eerste termijn hebt overgemaakt, moet je altijd doen,dan komt er ook niet zomaar een dwangbevel. Succes, ik zou dit laatste stukje met de problematische financiën echt proberen goed aan te pakken hoor. Heb je van vorige maand het bedrag dat je niet had overgemaakt naar de Belastingdienst nu opgespaard? Ik hoop echt dat je ouders of vrienden/familie nog iets kunnen betekenen en je effen komt te staan met alles en daardoor rust krijgt.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_87183 wijzigde dit bericht op 27-01-2019 12:07
99.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lola, ik ben invorderaar/incassomedewerker bij een andere overheidsinstantie en wij zijn ook mensen. Ik weet wel dat alles bij de Belastingdienst heel lang duurt. Volgens mij kun je wel een week of 8 moeten wachten.

Wil je dat ik eens met je mee kijk? :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog steeds geen bericht gehad. Vandaag wel 2 brieven dat de bedragen die ik heb overgemaakt zijn afgeboekt op de vorderingen.
Dan gaat het nog goed. Gewoon de bedragen over blijven maken. Dan zien ze dat het je menens is.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, ik heb dus al wel een dwangbevel gehad. Maar daar heb ik dus een bezwaar tegen ingediend met verwijzing naar het verzoek voor de regeling. Ik ga er maar vanuit dat die 2 elkaar gekruist hebben.

Ik hoop gewoon dat ze akkoord gaan met 24 maanden ipv die 12 die ze op de formulieren vermelden. Ik vind dat trouwens niet eens een heel raar voorstel omdat het ook over de aanslagen van 2 jaren gaat.

Merk dat ik wat relaxter word weer, zal de medicatie wel zijn. Het was zo'n klap omdat ik begin dit jaar dacht dat ik er eindelijk was en toen viel dit bedrag 3x zo hoog uit als vooraf was ingeschat. ik wil die periode gewoon heel graag afsluiten.
Lolavf,
Ik vind dat je het super goed doet! Fijn dat je veel aan de adviezen van Nummerzoveel en Doreia heb!
Zo lang je geen antwoord heb van de belastingdienst gewoon jou termijn betalen zodat je laat zien van goede wil te zijn!
Komt de brief van de belasting dan zullen hier ook vast weer behulpzame mensen zijn! Het komt vast goed!

Ik heb geen tips of adviezen, anderen zijn daar beter in! Maar wil je wel een hart onder de riem steken!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel. Dat helpt echt.

Vond ook net pas uit dat je ook privéberichten kunt sturen via dit forum. Dus sorry voor de mensen die geen reactie kregen. Dat was niet met opzet.
Alle reacties Link kopieren
Sorry ik heb niet helemaal alles gelezen, maar het meeste wel.
En ik vind dat je heel goed bezig bent. En wat goed dat je je leven al zover op de rit hebt.
Wat schulden bij de BD betreft kunnen ze een bitch zijn ja.
Maar wat ik zou doen, misschien is het al gezegd, maar naar het regio kantoor (of telefonisch) gaan van de BD en daar een afspraak zien te krijgen met degene die jou zaak behandeld.
Aan de belastingtefeloon heb je gewoon heel weinig en die mensen kunnen echt niks regelen (niet hun schuld).
Maar face to face kun je toch veel beter uitleggen waarom je graag 24 mnd wilt (en als dat niet kan 18/15 mnd proberen).
En ik zie toch wel vaker dat de BD wel probeert mee te werken als je zelf ook goede wil toont.
En zoals hier al was gezegd, altijd al wel beginnen met de termijnen te betalen, heel belangrijk!! Mocht dat in de toekomst een keer door een zeer geldige reden niet lukken, meteen aangeven bij de BD.

Ik hoop dat je er uit komt. Heel veel succes!!
Ik lees dat je een eigen huis hebt, heb je gedacht om het te verhuren via AirBNB?

Die dingen zitten tegenwoordig echt overal, als je wat weekeinden per jaar je apartement kunt verhuren kan dat best wat extra ademruimte opleveren.

Ga je in de tussentijd bij je ouders of bij vrienden zitten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn verzoek om een betalingsregeling is afgewezen! Wat moet ik nu doen? Kan ik daar nog tegen in bezwaar gaan?

De redenen die in de brief staan zijn dat ik had moeten voorzien en dus geld had moeten reserveren. Maar dat is nou net het probleem, in de jaren dat ik dat geld had gereserveerd is het naar andere schuldeisers gegaan!

De tweede reden is dat met het voorstel niet binnen 12 maanden word betaald.

Ik weet niet wat ik moet doen. Er ligt voor 1 jaar al een dwangbevel. Als ze nu loonbeslag leggen ben ik in de kortste keren mijn baan en mijn huis kwijt. Wat moet ik nou doen?
Waarom zoek je niet een vrijwilliger die je kan helpen met dingen op een rijtje te zetten, voor jou te bemiddelen etc. ?
Wat is overigens de hoogte van de schulden en jouw inkomen en lasten (als je dat wil vertellen natuurlijk)? Het klinkt naar mijn idee namelijk meer dat je je zorgen maakt en in paniek raakt, terwijl dat misschien niet reëel is nu. Daarom zou een vrijwilliger misschien sowieso voor wat rust in de tent zorgen ?
En nog even over dat dwangbevel, dat betekent dat je nu niet het vastgestelde bedrag betaalt. Ik zou in ieder geval voor nu het verlangde bedrag gewoon per maand betalen, anders komen er nog meer kosten bij.
Alle reacties Link kopieren
ik heb exact op een rijtje wat er inkomt en uitgaat. Maar de getallen zijn niet kloppend te krijgen. Het klopt wel dat ik in voorgaande jaren veel te veel heb moeten betalen, daarom is het nu niet kloppend te maken.
Had net je laatste post gemist, maar google is op budgetcoach, vrijwilliger etc.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
12-08-2017 16:36
En nog even over dat dwangbevel, dat betekent dat je nu niet het vastgestelde bedrag betaalt. Ik zou in ieder geval voor nu het verlangde bedrag gewoon per maand betalen, anders komen er nog meer kosten bij.
Er is geen sprake van een regeling of een vastgesteld bedrag. Mijn verzoek om een regeling is namelijk afgewezen. Het gaat niet om een krediet met maandelijkse aflossing maar om een belastingaanslag.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... l-betaling

Blijkbaar kan je in beroep.
Ah nee, wat een naar bericht!! Staat er in de brief iets over in bezwaar gaan tegen hun beslissing? (vaak op de achterzijde)

De slimste weg is denk ik hoe dan ook wel bezwaar te maken en vraag dat gesprek op het belastingkantoor aan, liefst neem je iemand mee die je vertrouwt. Probeer de situatie opnieuw uit te leggen, wat de consequenties zijn van hun eis van 12 maanden voor jouw situatie. Heel veel succes, het klinkt nog zeker niet hopeloos hoor.
anoniem_281915 wijzigde dit bericht op 12-08-2017 16:48
2.72% gewijzigd
Foodsandbeats schreef:
12-08-2017 16:43
Ah nee, wat een naar bericht!! Staat er in de brief iets over in bezwaar gaan tegen hun beslissing?

De slimste weg is denk ik hoe dan ook wel bezwaar te maken en vraag dat gesprek op het belastingkantoor aan, liefst neem je iemand mee die je vertrouwt. Probeer de situatie opnieuw uit te leggen, wat de consequenties zijn van hun eis van 12 maanden voor jouw situatie. Heel veel succes, het klinkt nog zeker niet hopeloos hoor.
Was even te snel, je kan idd in eerste instantie in bezwaar gaan, dacht dat ze dat al had gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven