Geld & Recht alle pijlers

Hulp bij schulden

08-07-2017 09:46 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet meer helemaal helder denken, dus hoop op wat begrip en goede tips.

Een jaar of 8 geleden ben ik in de problemen gekomen doordat ik psychische klachten kreeg. Komt in onze familie voor. Ik werkte op dat moment als freelancer en mijn administratie werd net zo'n chaos als mijn hoofd.

Ik heb toen hulp gezocht, er zijn betaalregelingen gestart en ik heb therapie gekregen. Elke keer als ik er bijna ben gebeurt er iets: een schuldeiser legt ineens tóch beslag, de cv-ketel gaat kapot, you name it, en de hele constructie dondert in elkaar en ik begin weer opnieuw.

Op dit moment gaat het best goed, ik heb een huis en een baan. Ik heb nog 2 grote schuldeisers, overheidsinstanties. De ene eist nu dat ik in 12 maanden betaal. Ik wil dat niet, want technisch gezien kan het, maar alle speling is er dan uit waardoor bovenstaande situatie weer kan ontstaan. Ik ben helemaal op, al 8 jaar dicht ik het ene gat met het andere. Ik leef op bijstandsniveau terwijl ik een goede baan heb. Spullen zijn aan vervanging toe, ik heb geen enkele buffer meer, ik durf het risico niet te nemen.

Als ik een afspraak maak voor 24 maanden hou ik wat ruimte en kan ik als er geen tegenvallers komen waarschijnlijk eerder een bedrag aflossen.

Schuldhulpverlening van de gemeente stuurt me weg omdat ik een goed inkomen heb, de schuld op te lossen is en geen huisuitzetting oid dreigt. Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Zeker proberen om 24 of evt 18 maanden regelen ipv de 12.

Anders: extra werken voor klein buffertje? Ik werk bijvoorbeeld weleens als invalkracht achter de bar in restaurant van een familielid, geef workshops in mijn sport, draai soms een extra onregelmatigheidsdienst. Ik snap dat dit niet voor iedereen fysiek, qua energie of qua skills mogelijk is. Maar je hebt eerder als freelancer gewerkt, dus ik vermoed dat bijklussen een mogelijkheid is.
Pluisi schreef:
08-07-2017 10:48
Denk niet dat TO een eigen huis heeft. Toch?

Toch wel.
Zou het voor jou een optie zijn om niet in 12 of on 24 maanden af te betalen, maar in bijvoorbeeld 15 of 18? Dat geeft je iedere maand net iets meer lucht, en ik verwacht dat het voor de schuldeiser ook wat acceptabeler is dan de terugbetaalperiode opeens te verdubbelen.
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
08-07-2017 10:45
Heb je al geprobeerd om met ze te overleggen over 24 maanden?


En je huis verkopen en een poos in een goedkope huurstudio gaan wonen of zo?
.
.
Dat is niet altijd een optie.

Zou ik zelf ook wel willen maar ik heb een bruto hypotheeklast van € 350, ik geloof nooit dat ik voor 250 a 275 per maand (netto hypotheek) kan huren.
Reken daarbij de kosten welke er voor TO nog bij komen dan is dat niet zo'n goed plan.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
08-07-2017 11:18
.
.
Dat is niet altijd een optie.

Zou ik zelf ook wel willen maar ik heb een bruto hypotheeklast van € 350, ik geloof nooit dat ik voor 250 a 275 per maand (netto hypotheek) kan huren.
Reken daarbij de kosten welke er voor TO nog bij komen dan is dat niet zo'n goed plan.
Ik schreef er in mijn eerdere post bij 'als er overwaarde is'. Met die overwaarde dan de schuld aflossen, en dan kan het bedrag wat ze anders maandelijks aan de schuld moet betalen grotendeels bij de woonlasten op. Stel ze moet iedere maand 500 euro betalen aan de schuld. Als het huis 10.000 overwaarde heeft, kan ze van die 10.000 de schuld aflossen en de verhuizing betalen. Mocht haar hypotheeklast nu net zo laag zijn als die van jou, dan kan ze na aflossing van die schuld dus iets huren voor 700 euro per maand, en dan nog wat buffer sparen. Daar huur je een heel appartement of huis voor (afhankelijk van je regio), een studio zou goedkoper moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad een bijbaan nemen om te bufferen? Of extra uren draaien bij huidige wg? Mocht dat fysiek mogelijk zijn dan lijkt me dat een oplossing.

Je hebt dikke kans dat de eiser niet akkoord gaat als je het technisch kan betalen en je een eigen huis als bezit hebt, dus dan heb je twee smaken, toch zoeken naar besparingen of een bron van extra inkomsten zoeken.

Lijkt me ook echt wel heel zwaar constant achter de feiten aan te lopen gevoelsmatig maar kennelijk heb je toch een eigen huis weten te behouden/bemachtigen en dat lijkt me nou ook weer niet de meest armoedige situatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan inderdaad niet veel goedkoper wonen dan ik nu doe. Heb een paar jaar terug met wat hulp van mijn ouders een appartementje kunnen kopen. Mijn hypotheek is stukken goedkoper dan huren en mijn huis heb ik voor minder gekocht dan je in deze markt in een dorp zou moeten uitgeven. En die trein rijd ook niet gratis hè?

Mijn vaste lasten bestaan uit hypotheek, VVE, g/w/l, zorgverzekering, WA-verzekering, gemeentebelastingen en het goedkoopste internetabonnement. (Geen telefoonabonnement bijvoorbeeld, telefoon vd werkgever) Daarbovenop leef ik van ca 50€ in de week. Daar kan je echt niet meer in bezuinigen.

Op zich gaat dat allemaal, zolang er maar niets stuk gaat, misloopt, de energie afrekening een keer tegenvalt, etc. Mensen in de bijstand krijgen potjes van de gemeente en langdurigheidstoeslag, dat soort zaken. Daar heb ik allemaal geen recht op. Ik wil nu definitief een einde maken aan deze situatie en dat gaat me niet lukken met die 12 maands regeling.

Ik zou willen dat ik een schuld had door een beetje leuk shoppen, dan had ik er nog lol van gehad. Ik moest op een gegeven moment 600€ pm aan een deurwaarder betalen omdat DUO geen draagkrachtmeting kon uitvoeren (want freelance inkomen) en ik ongeveer 1400 netto verdiende. En dan maar bankbeslagen ging leggen zodat het geld dat ik spaarde om de belasting te betalen ook daarin ging zitten. Zodat ik het jaar daarop maar extra ging werken om die belastingschuld van het jaar ervoor weer te kunnen betalen... etc etc.

Misschien schrijf ik maar gewoon op wat ik hier schrijf en dan maar duimen op een ambtenaar met beetje menselijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Lolavf schreef:
08-07-2017 11:40
Ik kan inderdaad niet veel goedkoper wonen dan ik nu doe. Heb een paar jaar terug met wat hulp van mijn ouders een appartementje kunnen kopen. Mijn hypotheek is stukken goedkoper dan huren en mijn huis heb ik voor minder gekocht dan je in deze markt in een dorp zou moeten uitgeven. En die trein rijd ook niet gratis hè?
Lees nog eens mijn post, die ik plaatste vlak voordat jij jouw post deed. Zeker als je je appartement hebt gekocht voor minder dan de werkelijke waarde.

Verkoop van mijn huis hielp mij in 1 klap van mijn schulden af. En nu ik huur heb ik geen onderhoudskosten (scheelt ook al snel meer dan 100 euro per maand), minder verzekeringen, etc.

Echt, als je met je overwaarde de schulden kunt aflossen, kun je daarna meer betalen aan je maandelijkse woonlasten en nog een buffer opbouwen. Geen schuld meer hoeven te betalen scheelt echt zoveel!
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zou ik voor 1000€ in de maand gaan huren als ik nu voor 550€ hypotheek en VVE woon? Ik kom niet in aanmerking voor sociale huur.

Dat vind ik juist enorm kortetermijn denken.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die ervaring hebben met professionele hulpverlening buiten het traject met de gemeente om?
Alle reacties Link kopieren
Lolavf schreef:
08-07-2017 11:46
Maar waarom zou ik voor 1000€ in de maand gaan huren als ik nu voor 550€ hypotheek en VVE woon? Ik kom niet in aanmerking voor sociale huur.

Dat vind ik juist enorm kortetermijn denken.
Hoeveel moet je per maand aflossen aan die schuld? Kun je met de overwaarde van je huis de schuld aflossen?

Als je nu per maand meer dan 450 euro aan die schuld moet betalen, hou je dus als je 1000 euro aan huur (of hypotheek) betaalt geld over als je met de overwaarde je schuld hebt afbetaald. En kun je mooi een buffer opbouwen. Heb je wellicht al wat buffer om mee te beginnen, als je overwaarde meer is dan je schuld.
Alle reacties Link kopieren
Op de langetermijn help ik mezelf daar toch helemaal niet mee? Sorry, ik vind het heel kortzichtig om betaalbare woonruimte op te geven. Stel dat ik mijn baan verlies, of god verhoede weer in een psychose beland (dat sluimert altijd nog op de achtergrond) Dan kan ik die 1000€ rap niet meer betalen hoor! Daarnaast kost verhuizen altijd geld, geeft onrust, etc.
Alle reacties Link kopieren
Lolavf schreef:
08-07-2017 11:51
Op de langetermijn help ik mezelf daar toch helemaal niet mee? Sorry, ik vind het heel kortzichtig om betaalbare woonruimte op te geven. Verhuizen kost altijd geld, geeft onrust, etc.
Natuurlijk help je jezelf op lange termijn daarmee! Je gaat dan toch geld opzij zetten? Een buffer opbouwen? De mogelijkheid scheppen om later weer een woning te kopen, als je van alle gedoe af bent?

Ja, verhuizen kost geld, maar de crux in dit verhaal zit m in de overwaarde: als de overwaarde groot genoeg is, dan heb je geld om te verhuizen.
Verhuizen geeft onrust? Meer dan je schuld doet, denk je?
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ik ga hier niet meer op in. Ik heb met mijn therapeuten zó hard gewerkt om een beetje stabiliteit in mijn leven te krijgen. Dat ga ik niet opgeven om op korte termijn de belastingdienst tevreden te houden. Als het nou nog een ondernemer was die het in z'n eigen portemonnee zou voelen misschien.

Het is toch oerdom om die basis er onderuit te trekken voor iets waarvan he zeker weet dat je er niet op terug kunt vallen? Het lukt me nu een baan vol te houden, maar dat is behoorlijk fragiel. Als er ook maar iets gebeurt kan ik die hoge huur niet meer ophoesten en sta ik op straat.

Om welke reden denk je dat er juist voor dit appartement gekozen is?
Lola ik begrijp je wel. Ook de frustratie dat er rare beslagconstructies waren. Maar ik begrijp ook de andere kant. Zou je bijvoorbeeld kunnen poetsen bij je ouders in ruil voor 2 keer per maand goed boodschappen doen? Dan kan je wat sparen mogelijk?
Alle reacties Link kopieren
Vind het ook raar klinken als je duurder moet gaan wonen (goedkoper snap ik nog) om je overwaarde te gebruiken :S

Sowieso heb ik het altijd raar gevonden dat je een boete over je boete moet betalen, keer op keer op keer op keer. Van een kale kip kan je niet plukken. En tuurlijk, het geld wat je schuldig bent moet wel afbetaald worden, maar je helpt iemand niet. Ja... de put in. Ik snap heel goed dat TO een oplossing wil!

Wat hij namelijk vraagt is: een klein beetje meer ruimte om niet wéér meer schuld op te bouwen. Nu is er geen buffer en als het technisch gezien nét mogelijk is samen met vakantiegeld en dertiende maand klopt er iets niet. Stel dat er iets kapot gaat, dan kan dat niet gerepareerd of vervangen worden.

Vraagje TO, zouden je ouders bereid zijn je te helpen met zulke uitgaven? Zoals je eigen risico en bijvoorbeeld nieuwe wasmachine? Zodat je niet bij een instantie een schuld hebt, maar bij je ouders. En dan natuurlijk alleen als die er komen. Als dat zo zou zijn, dan kan je over een jaar van je grote schuld af zijn en dan rest het alleen nog bij je ouders. Ook niet fijn, maar die zitten (vaak) minder snel te springen om hun geld dan een instantie.

Sterkte! Ik hoop dat je er uit komt.
Alle reacties Link kopieren
Huis zou ik zeker niet verkopen. Verlies je alle stabiliteit.

Hebben ouders al eens vaker al je schulden weggewerkt...?
Ofwel.. als ze je met een appartement kunnen ondersteunen, kunnen zij dan ook niet het vangnet je zijn als het misgaat?
Àls, want misschien heb je dit jaar wel heel veel geluk en geen onverwachte kosten...
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wel dat je huis verkopen de allerlaatste optie is. Ik kan ook mijn huis verkopen, dan ben ik ook overal vanaf. Maar wij kunnen nu geen hypotheek krijgen en met dit inkomen komen we ook niet in aanmerking voor sociale huur, nog afgezien van de wachttijd, die hier met anderhalf tot 2 jaar nog meevalt.

Ik weet niet hoe groot de schuld nu is, ik zou zeker contact opnemen met de schuldeiser. Dat 12 maanden in principe mogelijk is, maar dat er dan geen enkele tegenslag mag zijn. Misschien gaan ze akkoord met iets minder, zodat je bijvoorbeeld op 15 of 18 maanden uit kunt komen. Mocht het echt niet lukken en heb je wel een tegenslag (eigen risico bijvoorbeeld) Ga dan op dat moment direct in gesprek met alle schuldeisers. Spreek direct een regeling af met de nieuwe schuldeiser, en misschien kun je dan wel de regeling bij deze eiser aanpassen.

Verder is het bij de kredietbank voor mijn gemeente wel mogelijk om een sociaal krediet aan te vragen. Er zijn 3 voorwaarden en je hoeft er maar aan 1 te voldoen. Een achterstandscodering of problematische schulden. Ik zou eens rechtstreeks bij de kredietbank informeren. (google op kredietbank + woonplaats).

Succes
Misschien een bewindvoerder nemen die dingen regelt?
Die maakt afspraken met schuldeisers.
Het is natuurlijk niet fijn als iemand je financiën overneemt.Maar liever dat dan nog jaren zo doorleven.
Er zijn altijd instanties om je te helpen met dit soort problemen.

Als de problemen toch weer te erg worden zoals in het verleden.
Weer naar schuldhulpverlening stappen.Dan moeten ze je wel helpen.


Een betalingsregeling van een instantie van 12 maanden vind ik nog te overzien.
Dat je nou een paar keer pech hebt gehad, dat er dingen kapot gingen is klote maar betekend niet dat het nu weer gaat gebeuren.
Je wilt uit de schulden dus moet je wel dingen accepteren.
"Een buffer hebben"zit er nou eenmaal niet echt in als je in de schulden zit.Anders zou je ook niet in de schulden zitten ;)
Als jij je zaakjes goed regelt dan komt er ook geen deurwaarder of iemand om beslag te leggen.
Dus wellicht niet al je schulden tegelijk aangepakt toen?

Ik snap trouwens niet dat je nu bent weggestuurd.Iets klopt er niet in het verhaal.
Ook als er geen uithuiszetting dreigt, en een goed inkomen heb kan je alsnog in de schuldhulpverlening komen.
Je schrijft dat schuldhulpverlening vind dat je de schuld zelf op kan lossen.
Dus eigenlijk denk ik dat jij dat dan ook kan, anders zouden ze je niet wegsturen.Zo ontzettend moeilijk zijn ze niet.
Of je moet net de verkeerde hebben getroffen.
Lolavf schreef:
08-07-2017 11:57
Sorry, ik ga hier niet meer op in. Ik heb met mijn therapeuten zó hard gewerkt om een beetje stabiliteit in mijn leven te krijgen. Dat ga ik niet opgeven om op korte termijn de belastingdienst tevreden te houden. Als het nou nog een ondernemer was die het in z'n eigen portemonnee zou voelen misschien.
De belastingdienst gaat juist sneller akkoord dan een particuliere ondernemer.
Sorry, het zal wel hard aankomen maar ik vind dat je teveel zelfmedelijden heb.
Tuurlijk is dit klote maar je moet je wel wat aandoen om eruit te komen.
En dan schrijf je ook nog dat je liever schulden had gehad van het" teveel shoppen"
Wees blij dat je alleen maar schulden heb bij de overheid en de belasting want met ziekelijk koopgedrag word je bijna helemaal niet geholpen.
Staat ook in de eisen van schuldsanering en ik ken iemand die daarop is afgewezen in schuldhulpverlening bij de gemeente,
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben het nogal druk in mijn gemeente. Daarom geven ze voorrang aan urgente gevallen. Ik ben met een schuld die binnen 2 jaar op te lossen, een goed inkomen en een eigen huis geen urgent geval.

Ik heb me in het verleden te vaak onder druk laten zetten om een regeling af te spreken die eigenlijk net niet kan. Juist vaak vanuit de gedachte "maar even een jaartje de schouders eronder" zoals in dit topic ook al vaak voorbij is gekomen. Dat kan je natuurlijk ook "je zaakjes niet goed regelen" noemen...
Alle reacties Link kopieren
Euh, dus ik doe er al 8 jaar niets aan om eruit te komen? Sure...

Ik heb gezocht naar bewindvoering buiten de gemeente om. Maar dat kost meer dan 100€ per maand. Ik weet niet waar ik dat van moet betalen? Dat bedrijf verwees me weer terug naar de gemeente, die weer zegt dat ik geen urgent geval ben. Misschien moet ik Eneco maar vragen of ze me preventief af willen sluiten of zo...
Alle reacties Link kopieren
He maar Flower, jij hebt duidelijk ervaring in onderhandelen met de belastingdienst. Kan jij me dan niet helpen?
Ik vond het niet zo onredelijk om de aanslag van 2 jaren ook in 24 maanden terug te betalen, maar dat zijn ze niet met me eens.
Alle reacties Link kopieren
Wil je nog reageren op de optie meer werken of hulp van ouders in geval van nood.

Ik meen te lezen dat je vooral op zoek bent naar een oplossing zodat de strenge aflossing niet wordt doorgedrukt, maar denk dat je daar niet echt in vooruit komt gezien je situatie, precies wat je zelf zegt, niet urgent genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Hulp van mijn ouders zit er niet meer in. Ze zijn gepensioneerd en hebben gedaan wat ze konden.

Meer werken is een optie. Wel afgeraden door mijn therapeuten. Ik mag nl best blij zijn dat ik nu een fulltime baan heb en voor mezelf kan zorgen. Ik ben juist bewust gestopt als freelancer om niet meer dat gedoe van administratie te hebben.
Lolavf schreef:
08-07-2017 12:33
Ze hebben het nogal druk in mijn gemeente. Daarom geven ze voorrang aan urgente gevallen. Ik ben met een schuld die binnen 2 jaar op te lossen, een goed inkomen en een eigen huis geen urgent geval.

Ik heb me in het verleden te vaak onder druk laten zetten om een regeling af te spreken die eigenlijk net niet kan. Juist vaak vanuit de gedachte "maar even een jaartje de schouders eronder" zoals in dit topic ook al vaak voorbij is gekomen. Dat kan je natuurlijk ook "je zaakjes niet goed regelen" noemen...
Bewindvoerder zoeken?
Die regelt de schulden, en je geld.
Je geeft het als het ware "uit handen" voordeel is dat je dan zelf meer rust heb.
Je kan gewoon googlen op een bewindvoerder.
Er zijn ook verschillende instanties.Bijv een schuldhulpmaatje,Die jou met alles helpt.
Huis verkopen zou ik inderdaad niet doen.Voor dat bedrag huur je inderdaad geen huis als je in de vrije sector moet huren.
En ik snap dat je er nou ook niet echt op zit te wachten om weer bij je ouders te gaan wonen.
Ik ken wel iemand die dat heeft gedaan.Hij is bij zijn ouders ingetrokken, schulden allemaal weggewerkt en nu gaat het goed.

Misschien toch maandag de belasting nog eens bellen om een voorstel te doen?De situatie goed uitleggen.
Maar dit gaat al 8 jaar zo, dus ik zou eerder kiezen voor iemand die mij helpt met de financiën.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven