Geld & Recht alle pijlers

Hulp bij schulden

08-07-2017 09:46 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet meer helemaal helder denken, dus hoop op wat begrip en goede tips.

Een jaar of 8 geleden ben ik in de problemen gekomen doordat ik psychische klachten kreeg. Komt in onze familie voor. Ik werkte op dat moment als freelancer en mijn administratie werd net zo'n chaos als mijn hoofd.

Ik heb toen hulp gezocht, er zijn betaalregelingen gestart en ik heb therapie gekregen. Elke keer als ik er bijna ben gebeurt er iets: een schuldeiser legt ineens tóch beslag, de cv-ketel gaat kapot, you name it, en de hele constructie dondert in elkaar en ik begin weer opnieuw.

Op dit moment gaat het best goed, ik heb een huis en een baan. Ik heb nog 2 grote schuldeisers, overheidsinstanties. De ene eist nu dat ik in 12 maanden betaal. Ik wil dat niet, want technisch gezien kan het, maar alle speling is er dan uit waardoor bovenstaande situatie weer kan ontstaan. Ik ben helemaal op, al 8 jaar dicht ik het ene gat met het andere. Ik leef op bijstandsniveau terwijl ik een goede baan heb. Spullen zijn aan vervanging toe, ik heb geen enkele buffer meer, ik durf het risico niet te nemen.

Als ik een afspraak maak voor 24 maanden hou ik wat ruimte en kan ik als er geen tegenvallers komen waarschijnlijk eerder een bedrag aflossen.

Schuldhulpverlening van de gemeente stuurt me weg omdat ik een goed inkomen heb, de schuld op te lossen is en geen huisuitzetting oid dreigt. Ik weet niet meer wat ik moet doen.
gizzmo-returns schreef:
08-07-2017 16:33
Maar zover is to toch nog niet?
Ik reageer op je kort door de bocht opmerking dat je niet met bureaus in zee moet gaan die niet van de gemeente zijn. Er zitten echt heel veel bonafide en solide bureaus in nederland. En zie mijn commentaar van hierboven hoe je die kunt vinden.
Alle reacties Link kopieren
Wat betekent een 285 verklaring, Doreia?

Nummerzoveel en anderen, ook dank voor het meedenken. Ik merk trouwens ook wel dat het helpt om het hier een keer op te schrijven.

Ik zoek een manier om mijn situatie stabiel te maken en uit dat "ene gat met het andere dichten" te komen. En iemand die daarin de weg weet, meedenkt en dingen kan helpen regelen. Het is namelijk echt op te lossen en af te betalen met mijn inkomen, maar niet als ik steeds weer in die draaimolen met extra kosten terecht kom.
Doreia schreef:
08-07-2017 19:26
Ik reageer op je kort door de bocht opmerking dat je niet met bureaus in zee moet gaan die niet van de gemeente zijn. Er zitten echt heel veel bonafide en solide bureaus in nederland. En zie mijn commentaar van hierboven hoe je die kunt vinden.

Helaas heb ik, vanuit werk, alleen maar slechte ervaringen met ze, dus vandaar mijn waarschuwing
Lolavf schreef:
08-07-2017 12:33
Ze hebben het nogal druk in mijn gemeente. Daarom geven ze voorrang aan urgente gevallen. Ik ben met een schuld die binnen 2 jaar op te lossen, een goed inkomen en een eigen huis geen urgent geval.

Dat ben je ook niet. En 50,- per week? Ik ken gezinnen die dat bedrag per week hebben.
gizzmo-returns schreef:
08-07-2017 19:56
Helaas heb ik, vanuit werk, alleen maar slechte ervaringen met ze, dus vandaar mijn waarschuwing
Ik kan minstens een week bomen over verschil in opvatting over goede en slechte. Ga ik nu niet doen. ;)

To, een 285 verklaring is het artikel dat je nodig hebt voor een Wsnp aanvraag. Dat is niet aan de orde in jouw geval. Je hebt niet genoeg schuldeisers :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik neem m'n pet voor je af TO. Zo te lezen heb je de afgelopen jaren al heel veel goede stappen gezet. En leven met een psychische kwetsbaarheid is geen sinecure, dus je behandelaren hebben gelijk om je aan te raden de moeizaam verworven stabiliteit niet op te geven.

Ik sluit me aan bij het advies voor een gesprek met de belastingadviseur waar je gedetailleerd openheid van zaken geeft.

En inderdaad viel mij ook op dat je zegt dat op 50 euro leefgeld per week niet meer te bezuinigen valt - dat kan met wat creativiteit namelijk wel denk ik. Ik ben alleenstaand en kom rond van 35 a 40 euro per week (niet omdat ik schulden heb overigens) en dan koop ik zelfs geregeld biologische producten en duurder fruit. Dus zelfs minder zou kunnen, als ik van alles de budget variant koop en alleen maar seizoensgroente en fruit. Dat hoeft helemaal niet ongezonder te zijn. Meerdere porties koken en invriezen is ook een goede budget tip. Stel dat je 15 a 20 euro minder zou uitgeven aan leefkosten per week, dan spaar je per maand al 60 a 80 euro. Dan kun je toch een klein noodpotje aanleggen.

In het consuminderaars topic schrijven veel mensen die er goed in zijn met weinig rond te komen, als je daar eens een boodschappen lijstje en een weekmenu post willen mensen vast wel met je meedenken. Of voorbeelden geven van hoe ze het zelf doen.
Graag gedaan. Denk je dat je iets kunt met mijn advies? Ik snap dat je moe bent en graag hulp wil, maar als dit jou zelf lukt, dan krijg je ook weer wat gevoel van controle over de situatie terug, en dat geeft je denk ik een positieve boost.
Star* schreef:
08-07-2017 20:00
Dat ben je ook niet. En 50,- per week? Ik ken gezinnen die dat bedrag per week hebben.
Klopt. Buurvrouw heeft een baby en een klein hondje. Ze moet ook rondkomen van 5O Euro /week en dat lukt.
Het is nipt, maar toch redt ze het. Komt nog bij dat de prijzen voor voeding hier in België hoger zijn dan in Nederland.
Ik weet niet of je het al gedaan hebt, maar...
Als je inkomen door je psychische problemen de afgelopen jaren heeft gewisseld kun je misschien belasting middelen. Dat kan dan ook nog van jaren terug:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... e_inkomens

Dat kan aardig oplopen

En duo terugbetaling is een paar jaar te pauzeren, maar dat heb je vast al een keer gedaan.
Alle reacties Link kopieren
-NummerZoveel- schreef:
08-07-2017 20:26
Graag gedaan. Denk je dat je iets kunt met mijn advies? Ik snap dat je moe bent en graag hulp wil, maar als dit jou zelf lukt, dan krijg je ook weer wat gevoel van controle over de situatie terug, en dat geeft je denk ik een positieve boost.
Ik vind je post heel helder. Geeft structuur voor een soort stappenplan. Dat is eigenlijk precies wat ik nodig heb nu.
Ik hoop dat het lukt Lola, succes! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
08-07-2017 20:04
Ik kan minstens een week bomen over verschil in opvatting over goede en slechte. Ga ik nu niet doen. ;)

To, een 285 verklaring is het artikel dat je nodig hebt voor een Wsnp aanvraag. Dat is niet aan de orde in jouw geval. Je hebt niet genoeg schuldeisers :-D


Even voor de duidelijkheid, het betreft artikel 285 van de Faillissementswet (voor Doreia is dat zo vanzelfsprekend dat ze het vergat te noemen).

Doreia, theoretisch kun je wel een wsnp aanvragen met twee schuldeisers of zelfs maar één...ik heb alleen nog nooit meegemaakt dat dit werd toegewezen.
Wat knap van je dat je je leven weer zo op de rit hebt gekregen. Meen ik echt.
Na een psychose zie je vaak schuldenproblematiek. Een extra probleem na het dal.
Jammer dat ze dit vanuit de ggz niet met je hebben opgepakt. Heeft je psy geen ingangen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de 2 formulieren ingestuurd, berekening gegeven van mijn lasten inclusief reserveringen (dingen als eigen risico) en voorstel voor een regeling. En nu ben ik compleet in paniek omdat ik in m'n hoofd heb dat ze het af gaan wijzen. Ik heb in het formulier gezet dat ik graag een persoonlijke toelichting geef. Ik ben zo bang dat het niet gaat lukken en ik alles kwijt raak wat ik heb opgebouwd de afgelopen jaren.
Wat goed dat je dit gedaan hebt!!!! En nu het doodenge afwachten, weet je ongeveer binnen hoeveel tijd ze zouden moeten reageren?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je lieve reactie. Het gaat niet zo goed, ben heel erg in paniek nu.
Alle reacties Link kopieren
He wat rot zeg!

Het is super dat je die formulieren hebt opgestuurd, en dat je aangaf toelichting te willen geven. Paniek nu is helemaal niet nodig, je weet helemaal nog niet of ze het afwijzen. En als ze het niet afwijzen raak je echt niet direct alles kwijt wat je hebt opgebouwd. Je bent van zover gekomen, het gaat je echt lukken!
He TO wat ben jij een kanjer. Ik hoop dat ze je formulier gunstig gaan beoordelen. Stel dat dit tegenvalt, hou je hoofd erbij hoor! Na 8 jaar sores, kun jij dit ene jaar ook nog wel volhouden! Mss elke week ergens gaan eten bij familie of vrienden en dat scheelt ook weer. Ik ga hopen op goed bericht!! Het is nu buiten je handen dus probeer de paniek om te buigen. Je bent sterk
Lolavf schreef:
15-07-2017 23:32
Dank voor je lieve reactie. Het gaat niet zo goed, ben heel erg in paniek nu.

Kom op, laat je niet gek maken.
Het is makkelijker gezegd dan gedaan.Maar ik heb dit ook gezien bij vrienden.
Als je je hart wilt luchten ,kom dan lekker hier.Niet alleen zitten piekeren,
Daar maak je jezelf helemaal gek mee.
:redrose:
Goed gedaan! Begin nu alvast met betalen van je eigen voorgestelde regeling. Laat zien dat je het meent. Wijzen En het af, blijf je gewoon je eigen regeling betalen. Als ze gaan verrekenen vul je het formulier beslagvrije voet in. Maar zover is het nog lang niet. Ga maar uit van 6 weken voor je antwoord hebt, nu met de vakantieperiode. Rustig aan!
Lola, ik tref dit topic vandaag pas en wil je graag even zeggen dat ik vind dat je het geweldig doet! Je klinkt rationeel, verstandig en je wilt het echt graag. Ik verbaas me over je uitleg over hoe je zo makkelijk schuld op schuld gestapeld krijgt, had me nooit gerealiseerd dat dat zo werkt.

Doreia en NummerZoveel hebben al heel zinnige dingen gezegd, hopelijk kun je daaraan vast houden.

Is je paniek al een beetje gezakt? Als ik het goed begrijp, hoef je de komende 6 weken niet op een besluit te rekenen en betekent dat dus dat je ook niet binnen 6 weken hoeft te gaan betalen. Dat betekent, dat je dus de eerste 1,5 maand van je 24 al binnen hebt! Kun je dat zelf ook zo zien?

Hoeveel geld zou je nodig hebben als buffer, om jezelf senang te voelen? Als het echt alleen om je eigen risico gaat, zouden je ouders je dan niet gerust kunnen stellen dat ze 400 euro voor je apart kunnen zetten?

Hopelijk ga je ook met je werkgever praten, al was het maar voor je gemoedsrust. Als je bij een groot bedrijf werkt (of nog beter, bij de overheid) zijn er vaak ook al regelingen voor medewerkers met schulden en is er ook hulp.

Succes meid, je kunt het echt!!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kastanjez, ik hoop maar dat het 24 maanden worden. Als ze vast blijven houden aan 12 of nog erger: een loonbeslag gaan leggen, dan weet ik niet wat ik moet. Ik heb de berekening van dat loonbeslag eens uitgevoerd en daar kan ik mijn vaste lasten niet eens van betalen.
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
08-07-2017 20:13
En inderdaad viel mij ook op dat je zegt dat op 50 euro leefgeld per week niet meer te bezuinigen valt - dat kan met wat creativiteit namelijk wel denk ik. Ik ben alleenstaand en kom rond van 35 a 40 euro per week (niet omdat ik schulden heb overigens) en dan koop ik zelfs geregeld biologische producten en duurder fruit. Dus zelfs minder zou kunnen, als ik van alles de budget variant koop en alleen maar seizoensgroente en fruit. Dat hoeft helemaal niet ongezonder te zijn. Meerdere porties koken en invriezen is ook een goede budget tip. Stel dat je 15 a 20 euro minder zou uitgeven aan leefkosten per week, dan spaar je per maand al 60 a 80 euro. Dan kun je toch een klein noodpotje aanleggen.

In het consuminderaars topic schrijven veel mensen die er goed in zijn met weinig rond te komen, als je daar eens een boodschappen lijstje en een weekmenu post willen mensen vast wel met je meedenken. Of voorbeelden geven van hoe ze het zelf doen.
Wilde nog even hier op reageren, want dit hoor ik vaker.

50€ voor boodschappen is inderdaad best goed te doen. Maar bij mij is het leefgeld, ik doe er alles van. Dus ook: naar de kapper, kleding!!, een kadootje voor een vriendin, een keer met de trein om ergens naartoe te gaan... verzin het maar. In de praktijk doe ik voor ongeveer 30€ boodschappen.
In de praktijk komt het nooit uit.
Niet in paniek raken, maar zoals eerder is geopperd: proberen van 35-40€ per week te leven, zodat je een buffertje kunt opbouwen, of gewoon 1 avond per week of 1 dag in het weekend een bijbaantje nemen (schoonmaken, horeca etc.) zodat je een buffer opbouwt.
Succes!
Lolavf schreef:
17-07-2017 09:04
Hoi Kastanjez, ik hoop maar dat het 24 maanden worden. Als ze vast blijven houden aan 12 of nog erger: een loonbeslag gaan leggen, dan weet ik niet wat ik moet. Ik heb de berekening van dat loonbeslag eens uitgevoerd en daar kan ik mijn vaste lasten niet eens van betalen.
Ze gaan eerst verrekenen met de toeslagen. Lukt dat niet, dan leggen ze loonbeslag. Maar ik zie in de praktijk dat ze daar niet zo snel mee zijn als je tenminste iets afbetaald. Het zijn ook mensen die daar werken. Maak je eerste zelf voorgestelde termijn over en blijf dat maandelijks doen. En neem dan dit proces stap voor stap. Nu al een beslagvrije voet uitrekenen voor als er loonbeslag wordt gelegd is onnodig jezelf in de paniek zetten. Dat hoeft nog helemaal niet. Tussen nu en loonbeslag zitten nog heel veel maanden.

Stap 1 heb je gezet. Nu mag de belastingdienst stap 2 zetten. En al naar gelang het antwoord moet jij daar weer iets mee. Maar pas als je weet wat hun antwoord is. Eerder heeft totaal geen zin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven