Geld & Recht alle pijlers

Hulp bij schulden

08-07-2017 09:46 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet meer helemaal helder denken, dus hoop op wat begrip en goede tips.

Een jaar of 8 geleden ben ik in de problemen gekomen doordat ik psychische klachten kreeg. Komt in onze familie voor. Ik werkte op dat moment als freelancer en mijn administratie werd net zo'n chaos als mijn hoofd.

Ik heb toen hulp gezocht, er zijn betaalregelingen gestart en ik heb therapie gekregen. Elke keer als ik er bijna ben gebeurt er iets: een schuldeiser legt ineens tóch beslag, de cv-ketel gaat kapot, you name it, en de hele constructie dondert in elkaar en ik begin weer opnieuw.

Op dit moment gaat het best goed, ik heb een huis en een baan. Ik heb nog 2 grote schuldeisers, overheidsinstanties. De ene eist nu dat ik in 12 maanden betaal. Ik wil dat niet, want technisch gezien kan het, maar alle speling is er dan uit waardoor bovenstaande situatie weer kan ontstaan. Ik ben helemaal op, al 8 jaar dicht ik het ene gat met het andere. Ik leef op bijstandsniveau terwijl ik een goede baan heb. Spullen zijn aan vervanging toe, ik heb geen enkele buffer meer, ik durf het risico niet te nemen.

Als ik een afspraak maak voor 24 maanden hou ik wat ruimte en kan ik als er geen tegenvallers komen waarschijnlijk eerder een bedrag aflossen.

Schuldhulpverlening van de gemeente stuurt me weg omdat ik een goed inkomen heb, de schuld op te lossen is en geen huisuitzetting oid dreigt. Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Lolavf schreef:
08-07-2017 12:40
He maar Flower, jij hebt duidelijk ervaring in onderhandelen met de belastingdienst. Kan jij me dan niet helpen?
Ik vond het niet zo onredelijk om de aanslag van 2 jaren ook in 24 maanden terug te betalen, maar dat zijn ze niet met me eens.
Ik ken idd wel iemand die ervaring heeft met schulden bij de belasting.Uiterste betalingsregeling was ook 12 maanden bij haar.
Ben je wel bij een bijeenkomst geweest voor schuldhulpverlening?
Alle reacties Link kopieren
Bellen en vertellen waarom je graag in meer termijnen wil betalen, dat je schulden wil afbetalen ipv opbouwen, maar dat je hen ook begrijpt dat ze graag alles snel afgelost willen zien. Ze krijgen natuurlijk dagelijks mensen die weinig tot niets willen afbetalen en zo krijgen zij hun geld nooit terug dus logisch dat ze in eerste instantie niet van hun eigen voorstel willen afwijken. Of vraag anders of het mogelijk is om voor nu hun voorstel in te laten gaan maar wanneer jij iets krijgt waardoor je een eigen risico rekening krijgt je dit laat zien en dan wel minder mag betalen omdat je daarnaast nog het eigen risico in termijnen moet afbetalen, als jullie beide geluk hebben is het dan alsnog in 12 maand klaar en anders misschien iets langer.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook vaak helpt is om juist iemand anders te laten bellen. Die staat er nl toch met iets minder emotie in. En verder ben je jammer genoeg een heel goed voorbeeld over hoe schulden in Nederland werken. Kan je iets niet betalen? Jammer joh, geven we je gewoon een boete zodat je nog dieper in de shit komt.
Vraag een gesprek aan met de inspecteur over de betalingsregeling, en neem dan een heel gedetailleerd overzicht mee van jouw maandelijkse inkomsten en vaste lasten. Bij je vaste maandelijkse lasten neem je dan ook de volgende dingen mee:
- 1/12e van je eigen risico ziektekosten als vaste uitgave (dit kun je met jouw ziektegeschiedenis prima verdedigen)
- een kleine reservering (bijv 15 euro per maand) voor noodzakelijk onderhoud en tegenvallers (gesprongen leiding, kapotte wasmachine, etc.)
- reservering van 1/12e voor alle jaarlijkse uitgaven (eindafrekening gas/water/licht/gemeentebelastingen) etc. Ga hierbij uit van de kosten van vorig jaar + 5%
Vervolgens laat je dit aan de inspecteur zien, plus jouw bankafschriften waaruit blijkt dat jouw inkomen in het overzicht klopt, en dat je 0 euro aan buffer hebt.

En vervolgens vraag je of er iets mogelijk is om een buffer te creëeren, omdat de jaarlijkse kosten en tegenvallers zich nooit pas aan het eind van het jaar aandienen, en omdat jij nu geen enkele ruimte hebt om dat op te vangen. Stel voor dat je bijvoorbeeld iets minder dan het vastgestelde bedrag per maand betaalt, of dat je bijvoorbeeld de eerste maand eenmalig over mag slaan, zodat de betalingsregeling niet spaak hoeft te lopen zodra er een rekening op de mat valt.

Vaak is men bij de belastingdienst best bereid om met je mee te denken en een realistisch bedrag af te spreken, als jij bereid bent om volledig met de billen bloot te gaan. Geef dus volledige openheid van financiële zaken, laat zien dat je er goed over nagedacht hebt en nergens onderuit probeert te komen, stel meerdere oplossingen voor en ga akkoord met een redelijk voorstel van hun kant.
Je zou een budgetbeheerder kunnen zoeken

Je zou ook kunnen kijken of je ergens een doorlopend krediet kunt afsluiten of een persoonlijke lening. Dan kun je de schuldeisers afbetalen en daarna het krediet aflossen. Dan ben je door de rente misschien wel iets duurder uit maar heb je de druk iets minder. Moet je wel de discipline hebben om het krediet af te betalen anders kom je van de regen in de drup.
Of...toch in 12 maanden betalen en mocht je ergens anders door in de problemen komen dan alsnog een doorlopend krediet afsluiten. of bv een creditcard nemen bij je bank waarbij je gespreid terug kunt betalen. allemaal niet ideaal maar wel een oplossing
Alle reacties Link kopieren
Lolavf schreef:
08-07-2017 11:57
Sorry, ik ga hier niet meer op in. Ik heb met mijn therapeuten zó hard gewerkt om een beetje stabiliteit in mijn leven te krijgen. Dat ga ik niet opgeven om op korte termijn de belastingdienst tevreden te houden. Als het nou nog een ondernemer was die het in z'n eigen portemonnee zou voelen misschien.

Het is toch oerdom om die basis er onderuit te trekken voor iets waarvan he zeker weet dat je er niet op terug kunt vallen? Het lukt me nu een baan vol te houden, maar dat is behoorlijk fragiel. Als er ook maar iets gebeurt kan ik die hoge huur niet meer ophoesten en sta ik op straat.

Om welke reden denk je dat er juist voor dit appartement gekozen is?
Och nu is het de schuld van de belastingdienst? Denken in oplossingen wil je in ieder geval niet. Dan blijf je toch overal tegen aan trappen en anderen de schuld geven.
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
08-07-2017 13:42
Och nu is het de schuld van de belastingdienst? Denken in oplossingen wil je in ieder geval niet. Dan blijf je toch overal tegen aan trappen en anderen de schuld geven.
Ik vind dit wel een beetje kort door de bocht...Schulden worden alleen maar erger door het systeem van boetes en tarieven van deurwaarders, incassobureau's en de overheid. Kan je een keer een termijn niet betalen? Hoppa weer € 300 extra aan een boete, terwijl je al geen geld had. Laat staan als er ergens een gerechtelijke uitspraak is. Schulden kunnen hierdoor verviervoudigd worden en mensen raken daardoor juist dieper in de problemen.
Alle reacties Link kopieren
-NummerZoveel- schreef:
08-07-2017 13:01
Vraag een gesprek aan met de inspecteur over de betalingsregeling, en neem dan een heel gedetailleerd overzicht mee van jouw maandelijkse inkomsten en vaste lasten. Bij je vaste maandelijkse lasten neem je dan ook de volgende dingen mee:
- 1/12e van je eigen risico ziektekosten als vaste uitgave (dit kun je met jouw ziektegeschiedenis prima verdedigen)
- een kleine reservering (bijv 15 euro per maand) voor noodzakelijk onderhoud en tegenvallers (gesprongen leiding, kapotte wasmachine, etc.)
- reservering van 1/12e voor alle jaarlijkse uitgaven (eindafrekening gas/water/licht/gemeentebelastingen) etc. Ga hierbij uit van de kosten van vorig jaar + 5%
Vervolgens laat je dit aan de inspecteur zien, plus jouw bankafschriften waaruit blijkt dat jouw inkomen in het overzicht klopt, en dat je 0 euro aan buffer hebt.

En vervolgens vraag je of er iets mogelijk is om een buffer te creëeren, omdat de jaarlijkse kosten en tegenvallers zich nooit pas aan het eind van het jaar aandienen, en omdat jij nu geen enkele ruimte hebt om dat op te vangen. Stel voor dat je bijvoorbeeld iets minder dan het vastgestelde bedrag per maand betaalt, of dat je bijvoorbeeld de eerste maand eenmalig over mag slaan, zodat de betalingsregeling niet spaak hoeft te lopen zodra er een rekening op de mat valt.

Vaak is men bij de belastingdienst best bereid om met je mee te denken en een realistisch bedrag af te spreken, als jij bereid bent om volledig met de billen bloot te gaan. Geef dus volledige openheid van financiële zaken, laat zien dat je er goed over nagedacht hebt en nergens onderuit probeert te komen, stel meerdere oplossingen voor en ga akkoord met een redelijk voorstel van hun kant.
Dit is een goede tip.

Iemand die dichtbij me staat (en tevens psychoses heeft gehad) heeft het ook zo aangepakt. Schuldhulpverlening was vanuit de gemeente niet mogelijk i.v.m. geen vaste baan (wel altijd werk en inkomen, maar dat telde niet).

Zelf alles op een rijtje zetten, zelf bellen/brieven schrijven, op basis van openheid in financiën zelf onderbouwde afspraken maken én je daar aan houden. Door deze actieve houding waren veel van de schuldeisers bereidwillend om mee te denken (ging ook om instanties als zorgverzekering, belastingdienst, gemeente). Het was vaak wel een voorwaarde dat het afgesproken bedrag echt iedere maand betaald werd. Zoniet dan kwam de regeling te vervallen. Dus het zeker belangrijk dat je een realistische regeling afspreekt, waarmee je geen nieuwe schulden meer op bouwt.

Met jouw psychische klachten is stabiliteit inderdaad belangrijk. Ik zou niet meer gaan werken i.v.m. overbelasting van jezelf. Als je nog een psychose krijgt ben je verder van huis. En zo te lezen schiet je met verhuizen ook niks op (financieel niet en psychisch niet), dus dat zou ik ook niet doen. Een duur krediet nemen schiet je financieel ook niks mee op en is het verschuiven van het probleem.

Ik lees dat je de afgelopen jaren al flink je best hebt gedaan en nu nog maar 2 schuldeisers hebt. Dus je bent er bijna! Ik zou met beiden contact opnemen en met beiden een realistische regeling treffen (dus niet alleen de schuldeiser die nu een regeling van 12 maanden wil en wachten tot de andere komt aankloppen). En probeer toch enigszins flexibel te zijn in je voorstel. Gebruik bijvoorbeeld toch een deel van je vakantiegeld (andere deel kun je opzij zetten om onverwachte dingen op te vangen) om te onderhandelen m.b.t. je betalingsregeling. Als ik nu bedrag x per direct aflos, kan ik de rest dan in 24 maanden aflossen? Zoiets.

Ik weet niet of 1 van de 2 schulden veel kleiner is dan de andere? Zo ja, dan zou je eerst de kleinste schuld z.s.m. kunnen aflossen, zodat er nog maar 1 schuldeiser overblijft.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Check even bij Humanitas, die hebben vrijwilligers die mensen met schulden helpen. Mijn vader doet dat en het is ongelofelijk wat hij voor elkaar krijgt bij instanties (en zeker ook bij de Belastingdienst) aan betalingsregelingen. Ik weet niet wat de criteria zijn om hulp te krijgen, maar misschien Kun je duidelijk maken dat hè alleen nog maar op dit ene punt hulp nodig hebt, maar dat het je even niet zelf lukt.
Sterkte!
Heb je het formulier 'verzoek betalingsregeling'al ingevuld voor de Belastingdienst?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... m=10&hl=nl
cupcakegirl schreef:
08-07-2017 13:25
Of...toch in 12 maanden betalen en mocht je ergens anders door in de problemen komen dan alsnog een doorlopend krediet afsluiten. of bv een creditcard nemen bij je bank waarbij je gespreid terug kunt betalen. allemaal niet ideaal maar wel een oplossing
Nee! Niet de ene schuld met de andere op gaan lossen. Want ook dat doorlopend krediet moet weer terugbetaald worden.
Waarom niet in onderhandeling gaan om te mikken op uitkomen op 18 maanden?
Geeft jou meer lucht dan binnen de 12 maanden en voor hen is het alsnog sneller dan de 24 maanden die jij nu voorop stelt.

Je kan toevallig nergens meer een "gestolen uurtje" poetsen, in de horeca, oppaswerk doen, ...?
Dat hoeft geen hele dag ineens.
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
08-07-2017 13:42
Och nu is het de schuld van de belastingdienst? Denken in oplossingen wil je in ieder geval niet. Dan blijf je toch overal tegen aan trappen en anderen de schuld geven.
Dat is toch helemaal niet wat TO zegt? Ze zoekt juist naar een realistische oplossing waarbij ze uit de schulden komt én blijft. Dat lijkt me een zeer goed streven.

Ze zegt dat ze haar koopappartement met lage maandlasten niet wil verkopen om vervolgens een appartement te huren in de particuliere sector met veel hogere maandlasten. Op korte termijn (nu) zou ze hierdoor misschien haar schuld kunnen aflossen, maar op lange termijn geeft dit haar nog minder financiële ruimte en vergroot het de kans op nieuwe schulden. Zeker omdat er met haar psychische klachten altijd een kans is dat het weer mis gaat en ze wellicht (tijdelijk) niet kan werken. Stabiliteit en lage maandlasten lijken me een goede keuze voor de toekomst.
anoniem_214249 wijzigde dit bericht op 08-07-2017 15:36
Reden: typefout
0.26% gewijzigd
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
TinyBel schreef:
08-07-2017 15:15
Waarom niet in onderhandeling gaan om te mikken op uitkomen op 18 maanden?
Geeft jou meer lucht dan binnen de 12 maanden en voor hen is het alsnog sneller dan de 24 maanden die jij nu voorop stelt.

Je kan toevallig nergens meer een "gestolen uurtje" poetsen, in de horeca, oppaswerk doen, ...?
Dat hoeft geen hele dag ineens.
TO werkt al fulltime en haar therapeuten raden haar af om meer te gaan werken. Ik denk dat TO er verstandig aan doet het advies van haar therapeuten op te volgen en inderdaad nogmaals moet proberen te onderhandelen met haar schuldeiser.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Krijg je nog begeleiding van een FACTteam of psychoseteam? Kun je bij je behandelaren een gesprek met maatschappelijk werk van hun instelling regelen? Misschien dat zij je verder kunnen helpen.

Maar humanitas en persoonlijk gesprek bij belastingdienst zijn ook hele goede opties.
In ieder geval NIET in zee gaan met "schuldhulpverleners" buiten de gemeente om!
gizzmo-returns schreef:
08-07-2017 16:10
In ieder geval NIET in zee gaan met "schuldhulpverleners" buiten de gemeente om!
Tenzij ze je kunnen aantonen dat ze een WSNP verklaring 285 van de gemeente krijgen wanneer het minnelijk traject is mislukt.
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
08-07-2017 14:44
Heb je het formulier 'verzoek betalingsregeling'al ingevuld voor de Belastingdienst?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... m=10&hl=nl
Dit gaat uit van 12 maanden, en dat is net het probleem. Er zijn nu 2 jaren definitief vastgesteld dus ik moet 2 jaar in 1x gaan betalen. Dat lukt gewoon niet op een nette manier.
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
08-07-2017 16:16
Tenzij ze je kunnen aantonen dat ze een WSNP verklaring 285 van de gemeente krijgen wanneer het minnelijk traject is mislukt.
Hoe kan je daar achter komen? Is er een keurmerk of iets van die strekking? En hoe zit dat met de kosten?
Doreia schreef:
08-07-2017 16:16
Tenzij ze je kunnen aantonen dat ze een WSNP verklaring 285 van de gemeente krijgen wanneer het minnelijk traject is mislukt.
Maar zover is to toch nog niet?
Alle reacties Link kopieren
Sowieso geen persoonlijke lening afsluiten oid, dat heeft echt geen zin.
Kun je je lasten eens opschrijven, dan kunnen we met je meedenken. Er zijn altijd zaken waarop je kan bezuinigen.
Nee absoluut geen persoonlijke leningen afsluiten.
Ook dat moet je weer terug gaan betalen.
Ik ben zelf helemaal geen voorstander van leningen.

Die 50 euro per week.Is dat alleen voor eten?
Ik ken iemand die is alleenstaande moeder ( kind is 2 ) en krijgt 60 euro per week van de bewindvoerder.
Dus als je alleen ben, zou je daar best nog op kunnen bezuinigen.
Stel je maakt er 30 euro van.Dan heb je toch weer 20 euro extra.
Creatief zijn met eten.Dan bedoel ik niet dat je droog brood moet eten maar grote porties maken in een keer en invriezen.

Als meer werken je word afgeraden door hulpverlening, zou ik daar ook echt naar luisteren.En dus geen extra baantje nemen.

Bij bewindvoerders moet je idd ook uitkijken.
En als iemand je gaat helpen zou ik altijd mee blijven kijken hoe ze je financiën regelen.

Volgens mij heeft echt elke gemeente wel hulp hiervoor.
Er zijn mensen die vrijwillig iemand willen helpen hiermee.Wat ik al eerder schreef; een schuldhulpmaatje.
Bij elke gemeente heet dat denk ik weer anders.

Ik snap ook best dat je door de bomen het bos niet meer ziet.En dat dit geestelijk ook een enorme klap kan zijn, maar je moet hier uit.

Je bent onder behandeling.Kunnen hun je dan geen adressen geven waar je terecht kan?
Je zal echt niet de enige zijn die "geestelijke problemen heeft/had ) en financiële.
Volgens mij is dit hier boven ook al geschreven.

Sorry dat ik in het begin wat bot over kwam.Maar het kwam eerst over alsof je er niet heel veel voor wou doen. :redrose:
Lolavf schreef:
08-07-2017 16:20
Dit gaat uit van 12 maanden, en dat is net het probleem. Er zijn nu 2 jaren definitief vastgesteld dus ik moet 2 jaar in 1x gaan betalen. Dat lukt gewoon niet op een nette manier.
Dan kun je ook het formulier kwijtschelding invullen. En daar je voorstel voor 36 maanden op invullen.
Nee heb je, ja kun je krijgen. En alvast beginnen met je regeling te betalen uiteraard.
Lolavf schreef:
08-07-2017 16:23
Hoe kan je daar achter komen? Is er een keurmerk of iets van die strekking? En hoe zit dat met de kosten?
Je hebt het al goed uitgezocht. Ik las al dat je de juiste prijs noemde bij bewind. Budgetbeheer met regelen van je schuld zou je nog kunnen overwegen, maar mijn ervaring is dat een budgetbeheerder minder serieus wordt genomen als bewind door de schuldeisers. Je zit boven minimum inkomen, dus moet je het zelf betalen. Dat maakt het lastig met je budget.
Als je een bureau hebt gevonden, kijk dan eerst of ze ook beschermingsbewind doen. Bieden ze dat niet aan, NIET in zee gaan. Dan voldoen ze naar alle waarschijnlijkheid niet aan de kwaliteitseisen van de rechtbank. Bieden ze bewind aan, bel dan de rechtbank en vraag hoe zij het bureau ervaren. Komen er wel eens gegronde klachten binnen bijvoorbeeld? Bieden ze ook schuldhulp aan, bel je de gemeente om te vragen of zij een 285 verklaring krijgen bij het mislukken van een minnelijke regeling aan dit bureau.

Volgens mij kan jij het al heel goed zelf, maar ben je alleen echt moe van het vechten en oplossen de hele tijd. Als iemand je nu kan helpen met het regelen van de Belastingdienst, dan ben je volgens mij al een heel eind op streek. De tip van het gesprek en een regeling vind ik een hele goede. Er werken namelijk ménsen bij de Belastingdienst. En je kan maar zo iemand treffen die mee denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven