Geld & Recht alle pijlers

huurprijs

16-10-2010 19:04 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet eigenlijk niet of ie onder het goede kopje staat!

Mijn vraag. Er is een appartement op mijn pad gekomen. Ik weet wat de huurprijs is die de huurders die er nu wonen betalen. Het wordt particulier verhuurd. Is een regel waarin staat hoeveel de verhuurder de huurprijs mag verhogen wanneer het opnieuw te huur wordt aangeboden? Of is dat aan de verhuurder?

Vroeg het me af....
De verhuurder en de verhuurder....wat bedoel je nou precies?

-knip, dit weet ik niet zeker genoeg-
Bij particuliere huur is het maar net wat de gek er voor vraagt en de andere gek er voor geeft.

Waarom praat je niet eerst eens met de verhuurder om te vragen voor welke prijs hij aan jou wil verhuren?
check de website van de huurcommissie
Huur wordt aan de hand van een puntensysteem bepaald. Behalve in een aantal uitzonderingsgevallen zoals bij huurhuizen met een kale huur van 650 euro ongeveer of meer, bedrijfsruimten en monumenten.

Zie deze link: http://www.huurders.info/?id=258
quote:Zwuppeliennn schreef op 16 oktober 2010 @ 19:11:

Huur wordt aan de hand van een puntensysteem bepaald. Behalve in een aantal uitzonderingsgevallen zoals bij huurhuizen met een kale huur van 650 euro ongeveer of meer, bedrijfsruimten en monumenten.

Zie deze link: http://www.huurders.info/?id=258

gaat dit ook op voor particuliere huur?

Edit:

Volgens mij wel Ruza. Woningbouwverenigingen houden zich over het algemeen aan de puntentelling wat betreft huurprijzen, maar particuliere verhuurders nemen er nog weleens een loopje mee. Daarom is de huurcommissie er onder andere. Daar kan je bezwaar aantekenen tegen de hoogte van je huur.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning
Interessant. Tnx voor die link! Ga binnenkort misschien verhuizen dus das altijd handig.
quote:Boarn schreef op 16 oktober 2010 @ 19:10:

Bij particuliere huur is het maar net wat de gek er voor vraagt en de andere gek er voor geeft.Inderdaad. Hier liggen de huren ook erg hoog. Als je dat niet wilt betalen, voor jou tien anderen...
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Is handig om te weten dat het systeem bestaat inderdaad.

Ik heb alleen nog maar in sociale huurwoningen gewoond en kreeg elke keer een puntenopgave bij het aangaan van het huurcontract. Dat was erg fijn om het zelf na te kunnen lezen.

Heb je al een leuk huisje op het oog?
Informatie van de hierbovengenoemde huurders-site:

A. Kale huur boven ¤ 647,53 (peil 2010) opgelet!!

Dit zijn de zogenaamde geliberaliseerde contracten. Boven deze huurprijsgrens kan met het puntenstelsel nog wel worden bepaald wat een redelijke huur is maar het heeft geen rechtskracht meer.

Huurders van deze woningen moeten absoluut binnen 6 maanden na ingang van het huurcontract naar de huurcommissie om de huurprijs te controleren (zie: toetsing nieuwe huurprijs). Na 6 maanden is geen huurverlaging meer mogelijk. Het grootste deel van de Huurprijzenwet geldt dan niet meer voor deze woningen en de huurbescherming is beperkt. Laat de termijn dus niet verstrijken!
Fisbel, je bent niet compleet. Er is nog een zeer belangrijke uitzondering.

A. Kale huur boven ¤ 647,53 (peil 2010) opgelet!!

Dit zijn de zogenaamde geliberaliseerde contracten. Boven deze huurprijsgrens kan met het puntenstelsel nog wel worden bepaald wat een redelijke huur is maar het heeft geen rechtskracht meer.

Huurders van deze woningen moeten absoluut binnen 6 maanden na ingang van het huurcontract naar de huurcommissie om de huurprijs te controleren (zie: toetsing nieuwe huurprijs). Na 6 maanden is geen huurverlaging meer mogelijk. Het grootste deel van de Huurprijzenwet geldt dan niet meer voor deze woningen en de huurbescherming is beperkt. Laat de termijn dus niet verstrijken!

Deze uitzondering geldt alleen voor contracten die na 1 juli 1994 zijn afgesloten en voor nieuwbouwwoningen die na 1 juli 1989 voor het eerst zijn verhuurd. Dus wie in 1993 een contract heeft afgesloten voor ƒ1500,- kan nog steeds naar de huurcommissie.

Let op: Voor huurcontracten die in eerdere jaren zijn afgesloten gelden andere grenzen. Zie voor meer informatie over geliberaliseerde contracten onder ‘Geliberaliseerde contracten‘.

Deze uitzondering geldt niet voor huurders met een zogenaamde "all-in huur". Bij een "all-in huur" zijn de kale huur en de bijkomende kosten niet uitgesplitst. De exacte kale huur is dus niet bekend en daarom kan ook per definitie niet worden bepaald of de kale huur onder of boven de ¤647,43 (peil 2010) ligt. Zie ook All-in huur.
Thanks voor jullie reacties. Ik heb dinsdag een gesprek. Dan hoor ik wat de nieuwe huurprijs zal worden. Maar was inderdaad benieuwd of het bij de particuliere verhuur maar net was wat de gek er voor vraagt en geeft of dat ook zij aan enige regels verbonden zijn....
Succes dinsdag! Laat je ons even weten hoe het is afgelopen?
Thanks ... ik laat wat weten!!
Toen ik op mijn nieuwe woning kwam moest ik 353 betalen terwijl de bewoner voor mij 202 betaalde.Ik huur dus van een woningbouw en het is een 2kamer woning terwijl in de woningnet 3 werd aangegeven.Ik moest het wel nemen want man is erg ziek kon geen 3 trappen meer lopen.Volgens mij doen woning bouwen dat wel meer want bij mijn nieuwe buurvrouw boven is er ook meer dan 100 euro bovenop gegooid.
Banjer, check aan de hand van het puntensysteem even of je teveel huur betaalt. Als dat het geval is kan je vragen om huurverlaging bij de huurcommissie.
quote:Zwuppeliennn schreef op 16 oktober 2010 @ 19:36:

Is handig om te weten dat het systeem bestaat inderdaad.

Ik heb alleen nog maar in sociale huurwoningen gewoond en kreeg elke keer een puntenopgave bij het aangaan van het huurcontract. Dat was erg fijn om het zelf na te kunnen lezen.

Heb je al een leuk huisje op het oog?Nja leuk is het niet echt. Maar heb weinig opties.
Ow dat is klote Ruza
quote:banjer16 schreef op 18 oktober 2010 @ 16:56:

Toen ik op mijn nieuwe woning kwam moest ik 353 betalen terwijl de bewoner voor mij 202 betaalde.Ik huur dus van een woningbouw en het is een 2kamer woning terwijl in de woningnet 3 werd aangegeven.Ik moest het wel nemen want man is erg ziek kon geen 3 trappen meer lopen.Volgens mij doen woning bouwen dat wel meer want bij mijn nieuwe buurvrouw boven is er ook meer dan 100 euro bovenop gegooid.

Hier heb ik vaker van gehoord hoor! Volgens mij heeft dat te maken met hoeveel de woning waard was op moment van intrekken en die mag max per jaar met zo en zo veel verhoogd worden. Maar als er een nieuwe bewoner in komt dan kan er tot een nieuwe huurprijs besloten worden die vrijwel altijd een stuk hoger zal liggen dan de vorige prijs. Mijn moeder woont nu ruim 10 jaar in een rijtjeshuis(ook via woningnet) a 500 pm. Maar als er een nieuwe bewoner komt zou die zomaar 650 pm moeten betalen.

maar zowiezo even laten checken hoor!

Even een andere vraag: waar heb je in hemelsnaam een 2 kamer appartement gevonden dat eerst maar 220 was? 350 is ook vrij weinig. -vervloekt de particuliere huur waar ze niet onderuit kan-
quote:Zwuppeliennn schreef op 19 oktober 2010 @ 00:34:

Ow dat is klote Ruza Thats life he. Ik hou mezelf maar voor dat er heel veel mensen zijn die uberhaupt geen dak boven hun hoofd hebben en dan valt het alweer mee he. Tnx voor de hug.
Dat is waar Ruza. Maar het zou fijn zijn als je gewoon een fijn plekje zou hebben.

Waarom moet je trouwens uit je huidige huis?
Lang verhaal zwup

Volgend jaar ga ik gewoon weer op zoek. En dan naar een Thuis!
Mooi dat je iig dat vooruitzicht hebt dan

Tijdelijk is makkelijker mee om te gaan.
quote:Ruza schreef op 19 oktober 2010 @ 00:34:

[...]

Hier heb ik vaker van gehoord hoor! Volgens mij heeft dat te maken met hoeveel de woning waard was op moment van intrekken en die mag max per jaar met zo en zo veel verhoogd worden. Maar als er een nieuwe bewoner in komt dan kan er tot een nieuwe huurprijs besloten worden die vrijwel altijd een stuk hoger zal liggen dan de vorige prijs. Mijn moeder woont nu ruim 10 jaar in een rijtjeshuis(ook via woningnet) a 500 pm. Maar als er een nieuwe bewoner komt zou die zomaar 650 pm moeten betalen.

maar zowiezo even laten checken hoor!

Even een andere vraag: waar heb je in hemelsnaam een 2 kamer appartement gevonden dat eerst maar 220 was? 350 is ook vrij weinig. -vervloekt de particuliere huur waar ze niet onderuit kan-In amsterdam buurt de pijp/oud zuid daar zijn in mijn buurt nog vele woningen van 220 euro alleen in de woning net kan je dit niet vinden.Ik kwam erachter door de vorige bewoner.Heb een collega in de buurt wonen die betaalt ook heel weinig maar die woont er al heel lang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven