Hypotheek extra aflossing
vrijdag 3 oktober 2025 om 17:15
Zijn hier forummers die frequent of zo nu en dan extra aflossen op de hypotheek?
Wat zijn daarvoor de beweegredenen? En welke nadelen zijn er maar vind je die niet opwegen tegen de voordelen van extra aflossen? En heb je daar nog financieel advies bij gevraagd?
Mijn situatie: ik heb een annuïteitenhypotheek voor 30 jaar. 9 jaar afgelost, de rente is 2,2% voor de komende 11 jaar, voor de 10 laatste jaren wordt de rente t.z.t. bepaald. Nu ben ik in staat om extra af te lossen (met nog een ruime buffer op de spaarrekening). We hebben niet de wens om te verhuizen. Ik beleg wel, maar voor een relatief klein bedrag. Ik wil niet gaan beleggen met een groot deel van het geld dat ik kan missen.
Wat zijn daarvoor de beweegredenen? En welke nadelen zijn er maar vind je die niet opwegen tegen de voordelen van extra aflossen? En heb je daar nog financieel advies bij gevraagd?
Mijn situatie: ik heb een annuïteitenhypotheek voor 30 jaar. 9 jaar afgelost, de rente is 2,2% voor de komende 11 jaar, voor de 10 laatste jaren wordt de rente t.z.t. bepaald. Nu ben ik in staat om extra af te lossen (met nog een ruime buffer op de spaarrekening). We hebben niet de wens om te verhuizen. Ik beleg wel, maar voor een relatief klein bedrag. Ik wil niet gaan beleggen met een groot deel van het geld dat ik kan missen.
zaterdag 25 oktober 2025 om 13:22
Nouja, ik bouw het geld niet op voor m'n nageslacht. Die heb ik namelijk niet. Maar het betekent bijvoorbeeld wel dat ik eerder met pensioen kan straks. Vind ik heel wat waard. Anderen zijn daar wellicht niet mee bezig.Dala schreef: ↑25-10-2025 11:34Tja, als dat echt het enige is denk ik, dan erven ze maar ietsje minder over 20 (of 40 jaar). Had het nóg meer kunnen zijn als ik niet op mijn veertigste zoveel al had afgelost. Vast. Maar een volledig afgeloste woning is misschien óók al wat waard en er zijn nergens en op geen enkele manier ergens schulden. Al verkopen ze het huis voor een ton minder. Ik lig er nu dan niet wakker van dat ik nog veel meer had kunnen of moeten nalaten. Er zijn ook kinderen die niets erven of een ouder die overal schulden had. Dan is een afgelost huis met nog wat extra's ook al wat waard toch?
zaterdag 25 oktober 2025 om 17:29
zaterdag 25 oktober 2025 om 17:47
Dala schreef: ↑25-10-2025 11:03Maar stel, ik zou ooit een 2e woning kopen. Hypothetisch want ik zou niet weten waarom, heb geen zin om te verhuren, en bij een vakantiehuis zal ik er niet meer dan 2 keer per jaar zijn, maar investeren in stenen schijnt verstandig te zijn, dan geldt daarvoor even goed dat je er beter een hypotheek op kunt nemen ipv je spaar- en beleggingsgeld erin te steken? Of gaat dit alleen op voor de eerste woning?
Investeren in stenen is helemaal niet meer zo lucratief want je betaalt belasting over de waarde van de woning. Veel mensen met 2e huizen verkopen hem nu juist weer.
zaterdag 25 oktober 2025 om 18:00
Hier dus.
Mijn / Ons huis is afbetaald.
Niemand kan dat stel bakstenen nog ooit van me / ons afnemen.
Dat is een luxe en een gigantische vrijheid en op 't moment dat we vervroegd terugbetaalden hebben we toch écht een klein feestje georganiseerd.
Tegelijk kan ik nu elke maand sparen om vervroegd met pensioen te kunnen.
Op een gewone spaarrekening zonder dat ik veel risico loop.
Ik heb een erfenisje van een grootoom in een belegging steken, maar dat geld "bestaat niet".
Als ik het morgen door een beurscrash kwijt ben ... so be it.
Maar echt niet dat ik dat met eigen geld ga riskeren.
Ik verdien ook geen cent aan die belegging. Na dik 20 jaar heeft het nog geen cent opgebracht omdat het zo schommelt.
Daar waar ik van mijn gewone spaargeld toch wel iets van opbrengst heb.
Geen kinderen hier, dus geen erfenis om door te geven.
Veel kans dat op 't moment dat mijn nichtjes 25 zijn ik het geld van mijn grootoom - of wat er nog van overschiet door alle schommelingen - vrijmaak en doorgeef aan hen.
Hier is dus zo snel mogelijk extra afgelost.
Maar dan wel niet per 100 euro, maar wel een bedrag dat een beetje zin had.
We denken overigens wel degelijk na om ons huidig spaargeld vast te zetten in bakstenen en te verhuren.
Waarbij we de boel wel cash aftikken zonder lening.
Hier in België vallen de belastingen daarop nog mee en vastgoed neemt met de jaren in waarde toe.
Tegelijk steekt het dan wel vast en als we ooit toch dringend cash geld nodig hebben kunnen we er niet al te snel aan.
Dat weerhoudt me voorlopig weer. Eerst maar verder sparen dus dat we én iets kunnen kopen én nog cash achter de hand hebben (waarbij we dus ook een buffer hebben voor als de huurder het huis vernielt
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 25 oktober 2025 om 18:16
Het gaat helemaal niet om een erfenis achterlaten.Dala schreef: ↑25-10-2025 11:34Tja, als dat echt het enige is denk ik, dan erven ze maar ietsje minder over 20 (of 40 jaar). Had het nóg meer kunnen zijn als ik niet op mijn veertigste zoveel al had afgelost. Vast. Maar een volledig afgeloste woning is misschien óók al wat waard en er zijn nergens en op geen enkele manier ergens schulden. Al verkopen ze het huis voor een ton minder. Ik lig er nu dan niet wakker van dat ik nog veel meer had kunnen of moeten nalaten. Er zijn ook kinderen die niets erven of een ouder die overal schulden had. Dan is een afgelost huis met nog wat extra's ook al wat waard toch?
Ik bouw vermogen op voor mezelf. Met sparen en beleggen levert het mij meer op dan met aflossen.
Dus heb ik meer te besteden. Plus eenmaal in stenen, haal je het er niet zo makkelijk uit.
zaterdag 25 oktober 2025 om 18:23
Niemand neemt mijn huis af hoor.Wissewis schreef: ↑25-10-2025 18:00Hier dus.
Mijn / Ons huis is afbetaald.
Niemand kan dat stel bakstenen nog ooit van me / ons afnemen.
Dat is een luxe en een gigantische vrijheid en op 't moment dat we vervroegd terugbetaalden hebben we toch écht een klein feestje georganiseerd.
Tegelijk kan ik nu elke maand sparen om vervroegd met pensioen te kunnen.
Op een gewone spaarrekening zonder dat ik veel risico loop.
Ik heb een erfenisje van een grootoom in een belegging steken, maar dat geld "bestaat niet".
Als ik het morgen door een beurscrash kwijt ben ... so be it.
Maar echt niet dat ik dat met eigen geld ga riskeren.
Ik verdien ook geen cent aan die belegging. Na dik 20 jaar heeft het nog geen cent opgebracht omdat het zo schommelt.
Daar waar ik van mijn gewone spaargeld toch wel iets van opbrengst heb.
Geen kinderen hier, dus geen erfenis om door te geven.
Veel kans dat op 't moment dat mijn nichtjes 25 zijn ik het geld van mijn grootoom - of wat er nog van overschiet door alle schommelingen - vrijmaak en doorgeef aan hen.
Hier is dus zo snel mogelijk extra afgelost.
Maar dan wel niet per 100 euro, maar wel een bedrag dat een beetje zin had.
We denken overigens wel degelijk na om ons huidig spaargeld vast te zetten in bakstenen en te verhuren.
Waarbij we de boel wel cash aftikken zonder lening.
Hier in België vallen de belastingen daarop nog mee en vastgoed neemt met de jaren in waarde toe.
Tegelijk steekt het dan wel vast en als we ooit toch dringend cash geld nodig hebben kunnen we er niet al te snel aan.
Dat weerhoudt me voorlopig weer. Eerst maar verder sparen dus dat we én iets kunnen kopen én nog cash achter de hand hebben (waarbij we dus ook een buffer hebben voor als de huurder het huis vernielt).
Ik ervaar meer vrijheid met geld op de bank.
En in Nederland kan pensioensparen belastingvrij. Als ik het voordeel van sparen/beleggen -/- de niet bespaarde hypotheekrente elk jaar in mijn pensioen zou stoppen, heb ik 3 keer voordeel. Minder inkomstenbelasting, meer hra en een hoger rendement.
zaterdag 25 oktober 2025 om 19:30
Dat snap ik. Maar ik bedoelde het puur voor mijzelf. Ik heb geen financieel doel meer voor mijzelf dat niet (al) haalbaar is en alles wat ik aan extra rendement zou kunnen krijgen moet ik dan zien als: blijfy onaangeraakt tot ik sterf.
Dus vond ik dat ik net zo goed al kon gaan aflossen.
Ergens maak ik wellicht vast een denkfout. En zal ik op mijn sterfbed misschien spijt hebben. Maar dat is dan maar zo. Dan denk ik: zo is het toch ook al mooi voor jullie...
zaterdag 25 oktober 2025 om 19:55
Als je financieel al meer dan genoeg hebt, dan maakt het niet echt meer uit natuurlijk. Of het een gunstiger uitkomt dan het andere. Dan is het ook makkelijk om te zeggen: ‘het is maar geld, wat boeit dat?’ Maar de meeste mensen zitten niet zo ruim in hun middelen om meer geld zomaar als ‘niet belangrijk’ te kunnen bestempelen. Zoals hier al bleek, sommigen willen vervroegd met pensioen. En tja, dan is meer rendement dus gewoon eerder kunnen stoppen. Als je dat totaal niet boeit, en je liever tot je 75e door zou gaan (die mensen zijn er ook gewoon), dan is dat minder relevant. Maar voor betreffende mensen dus wel .Dala schreef: ↑25-10-2025 19:30Dat snap ik. Maar ik bedoelde het puur voor mijzelf. Ik heb geen financieel doel meer voor mijzelf dat niet (al) haalbaar is en alles wat ik aan extra rendement zou kunnen krijgen moet ik dan zien als: blijfy onaangeraakt tot ik sterf.
Dus vond ik dat ik net zo goed al kon gaan aflossen.
Ergens maak ik wellicht vast een denkfout. En zal ik op mijn sterfbed misschien spijt hebben. Maar dat is dan maar zo. Dan denk ik: zo is het toch ook al mooi voor jullie...
zaterdag 25 oktober 2025 om 20:00
Zo plat bedoel ik het echt niet hoor. Bedoelde alleen meer: voor het scenario uitgaan van extra rendement zou ik dan alleen of vooral doen om echt het maximale te halen uit wat ik kan nalaten. Niet dat ik dat totaal níet belangrijk vind overigens maar dat wil ik niet een hoofdreden laten zijn.nausicaa schreef: ↑25-10-2025 19:55Als je financieel al meer dan genoeg hebt, dan maakt het niet echt meer uit natuurlijk. Of het een gunstiger uitkomt dan het andere. Dan is het ook makkelijk om te zeggen: ‘het is maar geld, wat boeit dat?’ Maar de meeste mensen zitten niet zo ruim in hun middelen om meer geld zomaar als ‘niet belangrijk’ te kunnen bestempelen. Zoals hier al bleek, sommigen willen vervroegd met pensioen. En tja, dan is meer rendement dus gewoon eerder kunnen stoppen. Als je dat totaal niet boeit, en je liever tot je 75e door zou gaan (die mensen zijn er ook gewoon), dan is dat minder relevant. Maar voor betreffende mensen dus wel .
zaterdag 25 oktober 2025 om 20:07
Nou ja, ok dan. ‘Het is maar geld, zo belangrijk is dat nou ook weer niet’ dan. Maar dat verandert de rest van mijn verhaal niet. Dat is makkelijk te zeggen als geld geen issue is, maar voor de meerderheid van de mensen is het dat natuurlijk wel.Dala schreef: ↑25-10-2025 20:00Zo plat bedoel ik het echt niet hoor. Bedoelde alleen meer: voor het scenario uitgaan van extra rendement zou ik dan alleen of vooral doen om echt het maximale te halen uit wat ik kan nalaten. Niet dat ik dat totaal níet belangrijk vind overigens maar dat wil ik niet een hoofdreden laten zijn.
Overigens ben ik dan wel nieuwsgierig: jij had het over wèl extra aflossen toch? Wat is daar dan wel de hoofdreden voor, als geld dat dus zeker niet is?
zaterdag 25 oktober 2025 om 20:10
En misschien telt ook nog wel enigszins mee: Wat voor plannen en ambities heb je.
Zelfs als twee personen "vervroegd met pensioen gaan" als wens hebben.
Iemand die denkt: dan ga ik veel reizen, wil ik nog eens een cruise maken, leer ik exclusieve wijnen kennen, ga ik kunst kopen, iedere week luxe dineren etc. Die zal met een hoger kostenplaatje rekening houden dan iemand die denkt: ga ik eindelijk al die boeken lezen die ik al jaren heb liggen en nooit aan ben toegekomen.
Zelfs als twee personen "vervroegd met pensioen gaan" als wens hebben.
Iemand die denkt: dan ga ik veel reizen, wil ik nog eens een cruise maken, leer ik exclusieve wijnen kennen, ga ik kunst kopen, iedere week luxe dineren etc. Die zal met een hoger kostenplaatje rekening houden dan iemand die denkt: ga ik eindelijk al die boeken lezen die ik al jaren heb liggen en nooit aan ben toegekomen.
zaterdag 25 oktober 2025 om 20:14
Om mijn maandkosten zo laag mogelijk te houden. Als in "de uitgaven" die ik heb. Dus niet als in "zo houd ik meer over voor sparen/beleggen/leuke dingen".nausicaa schreef: ↑25-10-2025 20:07Nou ja, ok dan. ‘Het is maar geld, zo belangrijk is dat nou ook weer niet’ dan. Maar dat verandert de rest van mijn verhaal niet. Dat is makkelijk te zeggen als geld geen issue is, maar voor de meerderheid van de mensen is het dat natuurlijk wel.
Overigens ben ik dan wel nieuwsgierig: jij had het over wèl extra aflossen toch? Wat is daar dan wel de hoofdreden voor, als geld dat dus zeker niet is?
zaterdag 25 oktober 2025 om 21:21
Maar wat is het doel van maandkosten laag houden? Dat begrijp ik niet zo goed, als je tegelijk aangeeft dat de financiën meer dan ok zitten. Gewoon iets dat je leuk vindt?
Want als anderen het hier hebben over lage maandlasten, wordt dat idd meestal gevolgd door ‘meer te besteden’, ‘kan minder gaan werken’ enz. Maar als doel op zich snap ik het niet zo goed.
zaterdag 25 oktober 2025 om 22:00
Ja, ik denk gewoon omdat ik het leuk vind. Het heeft geen specifiek doel of een reden. Ook niet iets waar ik op de korte of lange termijn naartoe wil werken.nausicaa schreef: ↑25-10-2025 21:21Maar wat is het doel van maandkosten laag houden? Dat begrijp ik niet zo goed, als je tegelijk aangeeft dat de financiën meer dan ok zitten. Gewoon iets dat je leuk vindt?
Want als anderen het hier hebben over lage maandlasten, wordt dat idd meestal gevolgd door ‘meer te besteden’, ‘kan minder gaan werken’ enz. Maar als doel op zich snap ik het niet zo goed.
Ik houd ook excel bestanden bij (niet dat ik daar verder iets mee moet) en hoe lager het bedrag dat ik die maand heb uitgegeven (vaste lasten, boodschappen, kleding) hoe leuker ik dat vind. Leuker dan om te zien of een belegging me dat kwartaal veel heeft opgeleverd.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in