Geld & Recht alle pijlers

Iemand verstand van consumentenkoop?

18-06-2010 21:04 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
In januari heb ik een artikel gekocht via een winkelketen. De fabrikant van het artikel roept onlangs het artikel terug wegens een technische tekortkoming. De procedure is als volgt:

het artikel moest opgestuurd worden in een door hem toegezonden doos. Na ontvangst zou een nieuw artikel (zonder defecten) worden opgestuurd.

Het artikel heb ik 3 weken geleden verzonden. Vandaag heb ik de fabrikant gebeld en deze zegt dat er geen gegevens van mij bekend zijn. (ik heb een verzendbewijs van het artikel en hun brief met daarin de procedure beschreven).

Nu is mijn vraag als volgt kan ik een aangetekende brief versturen waarin ik op grond van artikel 21 lid 3 Burgerlijk Wetboek boek 7 de producent sommeer binnen 2 weken het artikel terug te sturen of geld terug te geven en als dat men dat niet doet ik gerechtelijke stappen neem?

Of zit ik er helemaal naast met het wetsartikel? Hopelijk heeft iemand er verstand van.
Je kunt ze wel sommeren maar als er geen gegevens van jou bekend zijn, wat gaan ze dan terugsturen? Ze weten immers niet hoe of wat, het apparaat is kennelijk niet goed aangekomen ofzo.
Dat is wel goed aangekomen want daar heb ik een verzendbewijs van van TNT.
Je hebt een koopovereenkomst met de winkel waar je het product gekocht hebt. Dus niet met de fabrikant, die heeft een overeenkomst met de winkel. Het artikel waar je naar verwijst heeft betrekking op de overeenkomst tussen jou en de winkel. Dus je kunt niet op grond van dat artikel van de producent eisen dat je het product terugkrijgt.

Heeft de winkel contact met jou opgenomen of de fabrikant? Begrijp ik het goed dat je een brief hebt ontvangen van de fabrikant waarin ze jou verzoeken om het product terug te sturen?
Een verzendbewijs is geen ontvangstbewijs. Tenzij jij het aangetekend verzonden hebt kun je niks met je verzendbewijs (wat je bij elk pakketje krijgt). Wanneer het bedrijf niks ontvangen heeft kun je moeilijk alsnog bij het bedrijf gaan claimen, want dan ligt de fout niet bij hen maar bij TNT.
668, the neighbour of the Beast
Er stond in de krant + op internet een oproep van de fabrikant om dat artikel terug te sturen omdat dat een ernstig gebrek had, het probleem zou worden verholpen en je moest dan bellen met een speciaal telefoonnummer van de fabrikant.
@ marels via track en trace kan ik zien dat het pakket is afgeleverd op het adres.
quote:MMP schreef op 18 juni 2010 @ 21:11:

Dat is wel goed aangekomen want daar heb ik een verzendbewijs van van TNT.Dat zegt niets. Dat wil alleen zeggen dat jij het artikel hebt verzonden/
quote:MMP schreef op 18 juni 2010 @ 21:15:

@ marels via track en trace kan ik zien dat het pakket is afgeleverd op het adres.En zelfs dat zegt helemaal niets, is het pakket verzekerd verzonden?
Dan nog is dat geen garantie. Je hebt pas écht bewijs volgens mij wanneer je aangetekend verzonden hebt en je dus een bewijs hebt dat diegene het echt aangenomen heeft.

Je track and trace staat namelijk ook op "afgeleverd" als ze mijn pakketje bij de buurman afgeleverd hebben.

Zit daar iets leuks in en de buurman denkt; ik houd het, dan heb ik nog geen pakketje maar volgens jou is het wel afgeleverd.
Je hebt in ieder geval een hele sterke zaak als TNT aangeeft dat het pakket is afgeleverd.

Ik zou beginnen met die aangetekende brief, waarin je ook een printscreen van de TNT-site met daarop de status van de levering.
Nee is niet verzekerd verzonden, maar begin wel te balen van die fabrikant. Ik vind sowieso al de gang van zaken niet klantvriendelijk (eerst het defecte artikel opsturen dan een nieuwe krijgen, waardoor je vervolgens weken zonder artikel zit, wat ik eigenlijk niet kan missen).

Maar ik begrijp dus goed dat ik weinig kans van slagen heb?
Niet dus Jorina, want je had het dan aangetekend moeten verzenden.

Zie mijn voorbeeld met de jattende buurman.
Maar ze hebben jou een brief en een doos gestuurd? En die door heb je teruggestuurd met het defecte product neem ik aan. Als jij een brief van hen hebt gehad, kan je dus in elk geval aantonen dat jouw gegevens wel bij hen bekend behoren te zijn.

Dan kan je ze wellicht het beste een kopie van die brief, een kopie van het bewijs van ontvangst (naar track en trace gaan, code intoetsen, print screen oid) toesturen met een begeleidend briefje dat je het product op die datum hebt opgestuurd en dat je verwacht binnen 2 weken een nieuw/hersteld product te ontvangen. Ik zou trouwens niet een ontzettende bitse brief sturen. dat kan altijd nog.

ben trouwens wel benieuwd om wat voor product het gaat..
Ik gok zo als het gaat om een herroeping van een artikel ( senseo ofzo) dat je met een verzendbewijs, en aankoopbewijs plus de brief een heel eind komt. Ze gaan echt niet moeilijk doen over een apparaat van 15 euro
Zulke kwesties vind ik altijd heel vervelend. Kost zoveel tijd! Ik zou beginnen met een gewone brief, niet aangetekend, om de boel niet meteen "op scherp" te zetten. Heel duidelijk en rustig je verhaal erin met kopie afleveringsmelding.
quote:Marels schreef op 18 juni 2010 @ 21:21:

Zie mijn voorbeeld met de jattende buurman.

Misschien niet als je hebt het over naar een rechter gaan om te beslissen of TO al dan niet in haar recht staat, maar ik dit geval zou ik zeker gaan voor de 'wie niet waagt, die niet wint' methode.

Een beetje fabrikant zal over het algemeen zijn goede naam hoog willen houden en toch enige vorm van compensatie bieden. Zeker als je in het bezit bent van het aankoopbewijs, en je een verzendbewijs hebt.

En zo niet, dan is het jammer, maar het zou voor mij de moeite lonen om het gewoon te proberen.
Ik zou niet meteen met wetsatikelen gaan smijten. Ik zou duidelijk zijn dat jij het artikel hebt verstuurd, dat het al ongemakkelijk is dat je het artikel moest opsturen, en dat het kwijtraken van het artikel geenzins jouw schuld is, want je hebt de verstrekte doos gebruikt (en neem ik aan op hun kosten, dus als het aangetekend verzonden moest worden hadden ze daar maar voor moeten betalen). Vraag evt bij het callcenter om de senioragent, die kan soms meer regelen dat de gewone persoon aan de tel die alleen maar kan zien dat er van jou niets binnen is gekomen.
TO je hebt neem ik aan wel een aankoopbewijs toch?
De reden waarom ik ook erg baal is als volgt:

- Bij aankoop van het artikel zou een ik een cadeaubon van iets krijgen, ook de gehele procedure gevolgd maar geen cadeaubon. Dit heb ik toen maar laten zitten omdat ik het niet waard vond om daar mijn energie in te stoppen.

- Toen ik gebeld had voor de procedure van het retourneren van het product zou ik ook terug gebeld worden over de gang van zaken (omdat ik het niet klantvriendelijk vond), dit is ook niet gebeurd.

Kortom ben er nu eigenlijk helemaal klaar mee.

(zo frustiratie kwijt) :D
quote:borderwalk schreef op 18 juni 2010 @ 21:26:

Ik zou niet meteen met wetsatikelen gaan smijten..

Eens.

Eerst vriendelijk proberen.

De onaardige methode kun je altijd nog inzetten.
@dangeensuus

Ik heb alles nog aankoopbewijs, gedoe van die cadeaubonnen die ik nooit gekregen heb, brief om het artikel te retourneren etc.
quote:Marels schreef op 18 juni 2010 @ 21:21:

Zie mijn voorbeeld met de jattende buurman.Bij track en trace staat er dan "afgeleverd bij de buren".
@Jorina, ik heb dus al een aantal keren gebeld maar ik krijg alleen maar zo'n telefoniste en die belooft dan dat ik teruggebeld wordt wat niet gebeurt. Daarom mijn frustratie...

Misschien dan toch maar eerst een vriendelijkere brief
@borderwalk bedankt voor de tip van senioragent dat zou ik nog kunnen proberen maandag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven