Geld & Recht alle pijlers

iemand verstand van Roydata?

01-03-2016 23:49 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ik las net een stukje over roydata dat je schadevrije jaren na 1 jaar meestal vervallen als je niet bent ingeschreven als verzekerde. Wat gebeurt er dan met je gegevens? Worden die gewoon gewist?

En hoe werkt dat dan bij schade en malusjaren hebben. Stel, je staat op trede -4. Normaal moet je dan 4 jaar schadevrij rijden om weer op 0 uit te komen. Al die 4 jaar betaal je dus een hogere (straf)premie.

Werkt het dan ook zo dat als je de verzekering op naam van je partner zet, dat je dan na een jaar je slechte registratie kwijt bent (zoals je ook je goede registratie kwijt bent)?

Zo ja, dan zou ik hier graag gebruik van maken , maar ik weet niet of dit simpele voorbeeld wel klopt.

Iemand?
Ik lees even mee. Ik weet alleen dat dat Roydata een willekeurig en oneerlijk en manipuleerbaar systeem is.

Verzekeraars gaan er verschillend mee om, ik heb meegemaakt dat na 20 jaar schadevrij rijden 1 kleine schade me 9 jaren in roydata kostte. De hele term "schadevrij jaar" is misleidend, het zijn gewoon bonus/maluspunten en iedereen telt anders en iedereen hangt er andere consequenties aan. En als je een paar jaar leasebak rijdt met de verzekering op naam van de leasemaatschappij of de werkgever die de auto voor je least kun je ook fluiten naar je zorgvuldig opgebouwde jaren in je eigen auto.

Of ze zetten de boel doodleuk weer op 0 als je er een tweede auto bij neemt.

Gekkenhuis is het. Het wordt tijd voor een volksopstand tegen dat systeem. Maar zo werken wij Nederlanders niet...
De consumentenbond maakt er iig werk van om dit systeem verandert te krijgen.
Hoog tijd! Ik hoop dat het ze lukt. In dit geval is elke verandering een verbetering.
Er word bij vele verzekeraars nu 3 jaar gehanteerd, maar dat verschilt per verzekeraar. Over het algemeen ben je na 3 jaar zowel je plusjaren als malusjaren kwijt. Bij sommige verzekeraars je plusjaren al na 1 jaar. Het is slim om dit te informeren bij je verzekeraar.

EN..

Bij sommige verzekeraars zou je evt. wel de auto ook op naam van je vriend moeten zetten. Let wel op dat dit de waarde van je auto kan beinvloeden.

En als tip.. Geef jezelf wel aan als regelmatige bestuurder, indien je natuurlijk op hetzelfde adres woont..
quote:fouteman schreef op 01 maart 2016 @ 23:54:

Ik lees even mee. Ik weet alleen dat dat Roydata een willekeurig en oneerlijk en manipuleerbaar systeem is.

Verzekeraars gaan er verschillend mee om, ik heb meegemaakt dat na 20 jaar schadevrij rijden 1 kleine schade me 9 jaren in roydata kostte. De hele term "schadevrij jaar" is misleidend, het zijn gewoon bonus/maluspunten en iedereen telt anders en iedereen hangt er andere consequenties aan. En als je een paar jaar leasebak rijdt met de verzekering op naam van de leasemaatschappij of de werkgever die de auto voor je least kun je ook fluiten naar je zorgvuldig opgebouwde jaren in je eigen auto.

Gekkenhuis is het. Het wordt tijd voor een volksopstand tegen dat systeem. Maar zo werken wij Nederlanders niet...

Tja.. dat is nou het gevolg van de concurrentie op de verzekeringsmarkt. De goedkoopste premie is niet automatisch de beste optie. Zolang je schadevrij rijdt is dat ideaal, maar als je dan een keertje wel schade hebt, heb je best kans dat je bij die verzekeraar bijv. 3 jaar teruggaat, terwijl een andere verzekeraar je maar 2 jaar terugzet.

Vind ik geen reden voor een volksopstand?
Droom77, dat zou dus betekenen dat het overzetten van verzekering op naam van man dus niet de beoogde kwijtschelding gaat opleveren van de -4 malustreden? Dat is jammer
Schadevrije jaren verdwijnen niet uit roydata, na een paar jaar ongebruikt zijn ze gewoon niet meer geldig.

Verzekeraar vind ook altijd jouw minjaren. Ook wanneer verzekering op naam partner aangevraagd word, want zelfde adres, zelfde auto wellicht etc. Bovendien bedonder je de boel eventueel met foutieve aanvraag en word dit gezien als fraude en kan dit je verzekering kosten en een registratie.

En schadevrije jaren hoeven niet te verdwijnen na een leaseperiode hoor, als je maar een verklaring kan overleggen en de periodes elkaar opvolgen.
Fraude is wanneer het tegen de wet ingaat. En dat zou dit niet zijn, hooguit een slimmigheidje (mits het zou lukken dus)
quote:fouteman schreef op 01 maart 2016 @ 23:54:

Dat ligt niet aan Roy-Data hoor, maar aan de verzekering die jijzelf hebt afgesloten.

Roy-Data wordt gevuld door de verzekeringsmaatschappijen, het is geen systeem wat zelf maar wat doet.

Ben je het niet eens met je schadevrije jaren, dan zul je toch echt naar je eigen verzekeringsmaatschappij moeten.

Hetzelfde als FISH/Stichting CIS, wordt ook gevuld door de verzekeringsmaatschappijen. Ben je het er niet mee eens... Dan moet je naar de verzekering
quote:aquarium schreef op 02 maart 2016 @ 07:48:

Fraude is wanneer het tegen de wet ingaat. En dat zou dit niet zijn, hooguit een slimmigheidje (mits het zou lukken dus)Bij dit slimmigheidje moet je wel liegen bij de slotvragen bij de aanvraag van de verzekering.
quote:aquarium schreef op 02 maart 2016 @ 00:33:

Droom77, dat zou dus betekenen dat het overzetten van verzekering op naam van man dus niet de beoogde kwijtschelding gaat opleveren van de -4 malustreden? Dat is jammer

Jawel maar pas na 3 jaar.

Het is goedkoper om de auto onder je partnersnaam te verzekeren en na 3 jaar weer te veranderen, dan 4 malusjaren op te bouwen naar 0.

Technisch gezien is het NIET fraude maar dit soort trucjes zijn we niet blij mee. Een verzekeraar mag je aanvraag weigeren. Kies dus sowieso een andere verzekeraar dan waar jij de auto hebt verzekerd.
Ik had 13 schadevrije jaren toen ik mijn auto verkocht. Na drie jaar weer auto gekocht en bij zelfde verzekeraar verzekerd. Ik kreeg toen 10 (13-3) schadevrije jaren van hen. Dit noteren zij als extra korting, mijn eigenlijke schadevrije jaren waren 0, gelijk aan trede 3. Dus ieder jaar kijk ik of het goedkoper kan maar tot die tijd krijg ik bij huidige verzekeraar dus max. Korting en over x-jaar heb ik weer max. Schadevrije jaren en kan ik evt. Overstappen met max. no-claim. Ik vond het zeer schappelijk. Zij hadden het ook niet hoeven doen. Ik had de 13 jaar ook bij hen opgebouwd misschien dat dat ook scheelde.

Ik snap dat je van -4 jaar af wilt maar je hebt ook vaak schade gehad. Die treden zijn onderdeel van de risicoverzekering, veel schade strafkorting en geen schade bonuskorting. Ik vind het wel eerlijk eigenlijk, of ben ik de enige die er zo denkt. Ik vind wel bij sommige verzekeraars je terugval bij 1 schade enorm groot. Ik kijk bij uitzoeken verzekeraar ook naar gevolgen voor de premie bij schadeclaim.
Ik doe mijn best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven