Geld & Recht alle pijlers

inkomsten overig werk

27-03-2016 16:02 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met mijn belastingaangifte en heb wat inkomsten uit overig werk. Nu kan ik alleen nergens vinden (heb me suf gegoogled) wat het maximum is wat je mag bijverdienen zonder er belasting over te betalen. Ik las ergens dat er een bovengrens was van 960 euro maar kan dat nergens terugvinden op de site van de belastingdienst. Het gaat om ongeveer 500-600 euro die ik heb verdiend met wat losse klussen. Weet iemand raad?
Als je je aangifte invult, zie je toch vanzelf of je wat moet betalen?
Er staat 0 alleen vraag ik me af of de inkomsten uit overig werk hier al in meegenomen zijn?
Je moet zelf je overige inkomsten invullen.
Je kan toch zien in het overzicht of dat er bij staat, maar meestal moet je dat gewoon zelf invullen.
Inkomsten uit overig werk wordt gewoon opgeteld bij je andere inkomsten en op die manier belast. Is je inkomen alleen die 500-600 euro dan valt de belasting die je hierover verschuldigd bent weg tegen de algemene heffingskorting en kom je dus op 0,-.
Sometimes good things fall apart so better things can fall together
ik heb ook nog inkomsten uit loondienst dus die 500-600 komen daar nog bovenop. Maar al met al heb ik dan nog steeds niet heel veel inkomen (ik studeer nog) dus dan zal die 0 inderdaad wel eens kunnen kloppen.
Of je zou juist geld terug moeten krijgen.
Als ik me niet vergis ligt die 'vrijstelling' rond de 5000,-. Een vrijstelling is het eigenlijk niet maar, zoals ik net al schreef, valt de verschuldigde belasting dan weg tegen de korting waar je recht op hebt. Dit kun je terug zien aan het eind in de berekening bij het overzicht
Sometimes good things fall apart so better things can fall together
Je moet gewoon alles opgeven. Sommige mensen betalen over hun bijverdiensten 52% belasting, en dan moet je zelfs je onkostenvergoeding nog opgeven als inkomen.
quote:reisa1978 schreef op 27 maart 2016 @ 16:30:

Of je zou juist geld terug moeten krijgen.Waarvan dan?
Je moet bij overige inkomsten zelf je bijverdienste invullen....
Tot € 6352 inkomen per jaar (jaar 2015 - niet AOW gerechtigd) is vanwege de heffingskortingen 'belastingvrij' Over de overige inkomsten moet wel premie zorgverzekeringswet worden betaald. Die bedraagt 4,8% van de overige inkomsten. Hiervoor komt een aparte aanslag. Tot een bedrag van € 930 overige inkomsten volgt voor de ZVW echter een nihilaanslag. Want als het te betalen bedrag € 45 of lager is wordt de aanslag op € 0 gesteld. Er hoeft niets te worden betaald.
Hangt inderdaad van je overige inkomsten af. Ik heb vorig jaar ook 500 euro verdiend naast mijn normale inkomen, en ik mag bijna de helft inleveren (dat wist ik hoor, stond al netjes apart). Want ik 'gebruik' alle heffingskortingen al bij mijn normale inkomen.

Als je verder niks aan inkomsten hebt, hoef je niks te betalen.

Het is niet zo dat er een bepaald bedrag aan 'overige inkomsten' specifiek belastingvrij is, het wordt gewoon opgeteld bij je andere inkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven