Geld & Recht alle pijlers

Kamp wuift kritiek op ingreep kinderopvang weg

23-11-2011 14:11 86 berichten
Minister Henk Kamp (Sociale Zaken) schuift het verwijt van oppositiepartijen van tafel dat door zijn bezuinigingen op de kinderopvang ouders minder gaan werken.

Kamp noemde woensdag in een brief aan de Tweede Kamer een onderzoek van GroenLinks daarover niet representatief.

Hij heeft deze brief verstuurd voorafgaand aan een debat over de kinderopvang, dat woensdagmiddag in de Kamer wordt gehouden.

werken.

Eerder zei Kamp al het niet eens te zijn met de conclusie dat ouders fors minder gaan werken. De PvdA, GroenLinks en D66 trokken die conclusie uit een ING-onderzoek.

Volgens de minister blijkt uit dit onderzoek dat in ''minder dan 4 procent'' van de huishoudens wordt gedacht aan minder werken als ze minder kinderopvangtoeslag krijgen.

Steun

Verder stelt Kamp dat ondanks bezuinigingen dit jaar de Belastingdienst ziet dat het aantal kinderen nog groeit waarvoor ouders steun ontvangen in de kosten voor de kinderopvang. Dit kan volgens hem wel veranderen komende maanden.

Volgens het Centraal Planbureau (CPB) zal door ingrepen in 2012 en 2013 het aantal werkenden met 0,1 procent afnemen. Dit komt neer op 7000 mensen die hun baan opzeggen.

Volgens de VVD-bewindsman laten effecten van de ingrepen zich moeilijk voorspellen. Economische ontwikkelingen, sociaal-culturele opvattingen en de nabijheid van opvang van voldoende kwaliteit zijn volgens hem ,,minstens zo belangrijk'' voor ouders als de prijs van kinderopvang.

SCP

Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de FNV waarschuwden onlangs ook dat ouders minder gaan werken of er zelfs helemaal mee stoppen. Dat geldt vooral voor moeders. De vakbeweging vreest bovendien dat werkgevers in de kinderopvang gaan bezuinigen op personeel.

Het zou de vraag zijn of de sector hierdoor nog kan voldoen aan strengere kwaliteitseisen die zijn gesteld na de Amsterdamse zedenzaak bij een kinderdagverblijf.

Volgens GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent, die woensdag nog circa 80 bezorgde ouders op bezoek had, en haar PvdA-collega Mariëtte Hamer kan Kamp alle waarschuwingen niet zomaar terzijde schuiven.

Uit Nu.nl
Alle reacties Link kopieren
Er moet op allerlei fronten bezuinigd worden, en (dus) ook op kinderopvang. Iedereen zal wat van de bezuinigingen merken, de een wat meer dan de ander. Maar dat is toch nooit te voorkomen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wij gaan overigens over ruim een jaar wel naar Nederland verhuizen en hebben dan een kind op de BSO.

Ik zal dan zeker kijken hoe ik mijn uren het handigst kan indelen zodat we daar zo min mogelijk gebruik van hoeven te maken.

Want ook al krijg je naar mijn mening nog best een hoog bedrag van hetgeen je betaalt aan kinderopvang terug (bij een modaal inkomen). Het is best een hoop geld.

Maar werken levert nog altijd meer op in mijn geval.
quote:nessemeisje schreef op 23 november 2011 @ 15:26:

En een ander heeft weer meer flexibiliteit nodig. De ene keer rond 8.00 uur, een andere keer rond 9.00 h en weer een andere keer zit Uk er al om 7.15 (uitzondering) omdat ik een vroege afspraak heb. Hetzelfde geldt voor het ophalen. Als mijn man Uk ophaalt is hij doorgaans wat later dan 17.00 h. Maar soms is hij juist weer heel vroeg. Evenals ik.

Kortom: dat wordt een administratieve ramp.Ik kan me voorstellen dat het voor juillie lastiger zou zijn. maar ik denk dat ongeveer 99%van de gevallen gewoon standaardtijden hebben. En die ene keer dat ik hem dan eerder ophaal vindt ik het echt niet erg om dan te betalen (immers zijn leidster is ingedeeld),. maar structureel elke week uren betalen die ik nooit opneem vind ik onzin. Voor de standaardgevallen is het geen enkele moeite om het te regelen. Je maakt gewoon een contract op met begin en eindtijd. En voor die enkeling waarbij het echt per week verschillend is,moet je als kdv dan wat meer moeite doen. Maar ook dat lijkt me niet moeilijk. Er zijn zat programma;s die daar in voorzien. de leidster noteert wanneer uk komt en gaat, en dat kan dan later ingevoerd worden.
misswispelturig, ook in de toekomst krijg je toeslag over uren dat je je kind allang weer hebt opgehaald maar die door kdv wel in rekening worden gebracht. Dat is nu het kromme. Als de overheid het per uur rekenen verplicht dan hebben zij er ook voordeel van omdat er dan minder kinderopvang toeslag hoeft te worden uitgekeerd.
quote:misspoez schreef op 23 november 2011 @ 14:49:

De bezuinigingen op een rijtje zodat we weten waar het over gaat:

• De ouderbijdrage wordt voor alle kinderen verhoogd met 16,25%.

• Er komt een vaste bijdrage voor iedereen, ongeacht het inkomen, van ongeveer 15 euro per maand.

• De kinderopvangtoeslag wordt gekoppeld aan het aantal gewerkte uren.

• De toeslag voor het tweede en volgende kind wordt voor de hoogste inkomens versneld afgebouwd en komt voor de hoogste inkomens uit op 58,2 procent. Voor de hoogste inkomens is de kinderopvangtoeslag voor deze kinderen nu ruim 82%.

• De maximum uurtarieven worden in 2012 niet geïndexeerd.

• De hoogste inkomens, vanaf een gezamenlijk inkomen van ongeveer 130.000 euro ontvangen vanaf 2013 geen kinderopvangtoeslag meer voor hun eerste kind.

Ik vind dit niet zo heel raar. Economisch zal het wellicht niet handig zijn, daar heb ik niet zoveel zicht op, maar het geeft mensen die een carrière najagen misschien wel een nadenkmoment. Alleenstaande ouders krijgen naast de kinderopvang ook nog een kindertoeslag, die prima te gebruiken is voor kinderopvang. Kinderopvang is duur, er werken professionals die gewoon betaald moeten worden en het toezicht moet verscherpt; dat kost ook geld. Je wil toch dat je kind goed verzorgd wordt?

• Het kindgebonden budget wordt beperkt tot twee kinderen.

• Het wordt afgeschaft voor ouders met een vermogen van meer dan 100.000 euro.

Prima. Volkomen logisch.

Ik vind er ook geen raar beleid.

En even gechargeerd: Als er daardoor mensen minder gaan werken zijn dat mensen die het zich ook kunnen veroorloven want over het algemeen is het salaris hoger dan de kosten voor de opvang.

7000 mensen die hun baan opzeggen betekent 7000 nieuwe kansen voor werklozen en daar hebben we genoeg van.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik heb de kinderopvang opgezegd omdat mijn man zijn baan kwijt is maar ik denk niet dat mijn dochter ooit nog terugkeert naar de opvang. Zelf betaal ik nu netto 30 euro per dag BSO. Ook op dagen dat ik geen gebruik maak van de opvang (vakantie). Mocht mijn man weer een baan hebben, dan regel ik iets met moeders onderling.
'7000 mensen die hun baan opzeggen betekent 7000 nieuwe kansen voor werklozen en daar hebben we genoeg van.'

Dat was het eerste wat ik ook dacht.
quote:gizz schreef op 23 november 2011 @ 14:59:

Overigens stond bij ons op de creche een ouder van de week enorm te klagen over hoeveel hij wel niet moest gaan betalen, maar een snelle rekensom leerde dat de beste man inderdaad bij de hogere inkomens hoorde (gezamelijk boven de 130.000 per jaar) en dan vind ik het meer dan terecht dat je meer moet betalen en minder terug krijgt.

Dit zijn nu ook de mensen (ik behoor ook tot de groep 'rijken') die snijden in geven aan goede doelen, de deur dicht houden voor collecte voor zielige mensen en zo, niets meer doen aan ontwikkelingshulp, etc.................. Ik doe ook graag mee! Door te snijden in 'ontwikkelingshulp' zowel nationaal als internationaal, houden wij precies het bedrag over waarmee de stijgingen kunnen worden bekostigd.

Geen probleem, ik slaap er niet een nacht minder op.
Ik kreeg vandaag de brief van het KDV binnen. Zij gooien het tarief met 0,30 cent per uur omhoog. Dat vind ik best wat als je twee kinderen op het kdv hebt en weet dat er ook nog nieuwe regelingen komen vanuit de regering waardoor je nog meer moet betalen. Snelle berekening leert mij dat ik dan voor drie dagen (die ik straks af ga nemen), voor het KDV al 80 euro 'extra' betaal per maand. En dan nog even afwachten met wat voor leuks de regering gaat komen.
quote:misspoez schreef op 23 november 2011 @ 14:49:

De bezuinigingen op een rijtje zodat we weten waar het over gaat:

• De ouderbijdrage wordt voor alle kinderen verhoogd met 16,25%.

• Er komt een vaste bijdrage voor iedereen, ongeacht het inkomen, van ongeveer 15 euro per maand.

• De toeslag voor het tweede en volgende kind wordt voor de hoogste inkomens versneld afgebouwd en komt voor de hoogste inkomens uit op 58,2 procent. Voor de hoogste inkomens is de kinderopvangtoeslag voor deze kinderen nu ruim 82%.

• De maximum uurtarieven worden in 2012 niet geïndexeerd.

• De hoogste inkomens, vanaf een gezamenlijk inkomen van ongeveer 130.000 euro ontvangen vanaf 2013 geen kinderopvangtoeslag meer voor hun eerste kind.

Ik vind dit niet zo heel raar. Economisch zal het wellicht niet handig zijn, daar heb ik niet zoveel zicht op, maar het geeft mensen die een carrière najagen misschien wel een nadenkmoment. Alleenstaande ouders krijgen naast de kinderopvang ook nog een kindertoeslag, die prima te gebruiken is voor kinderopvang. Kinderopvang is duur, er werken professionals die gewoon betaald moeten worden en het toezicht moet verscherpt; dat kost ook geld. Je wil toch dat je kind goed verzorgd wordt?

• Het kindgebonden budget wordt beperkt tot twee kinderen.

• Het wordt afgeschaft voor ouders met een vermogen van meer dan 100.000 euro.

Prima. Volkomen logisch.

volledig eens met alle regels uit het rijtje. Mijn kinderen zaten op de kinderopvang in een tijd dat subsidies en toeslagen niet bestonden. Ik betaalde gewoon per uur voor mijn beide kinderen en hield daardoor aan het einde van de maand vrijwel niets over van mijn netto loon. Mijn voordeel? Ik heb mijn baan behouden (en daardoor geen gat in mijn CV), ik heb jarenlang een leuke baan gehad, naast mijn moederschap.

De vrouwen die niet willen betalen (of afhankelijk zijn van toeslagen/subsidies) voor kinderopvang kunnen ervoor kiezen om te stoppen met werken. Life is all about choices, hoe zuur het soms ook is.
quote:Schilderspalet schreef op 23 november 2011 @ 18:31:

[...]

Dit zijn nu ook de mensen (ik behoor ook tot de groep 'rijken') die snijden in geven aan goede doelen, de deur dicht houden voor collecte voor zielige mensen en zo, niets meer doen aan ontwikkelingshulp, etc.................. Ik doe ook graag mee! Door te snijden in 'ontwikkelingshulp' zowel nationaal als internationaal, houden wij precies het bedrag over waarmee de stijgingen kunnen worden bekostigd.

Geen probleem, ik slaap er niet een nacht minder op.

Begrijp ik nu goed dat je een inkomen hebt van meer dan 130.000 euro en je nu niets meer aan goede doelen geeft omdat je meer zelf moet bijdragen aan de opvang van je kind?

Sorry, maar als dit de moraal van de "rijken" is mogen ze van mij nog veel meer belasting gaan heffen bij de "rijken" en dat allemaal rechtstreeks naar Afrika doorstorten om waterputten te slaan.

De "rijken" zijn rijk in hun portemonnee maar ontzettend arm op sociaal vlak.
Dat de toeslagen minder worden kan ik alleen maar begrijpen, die was ook wel heel riant. Wat ik echter zuurder vind, is dat de lagere inkomens meer inkomen krijgen en de midden inkomens minder. Dat is een beetje krom in mijn optiek. De midden inkomens hebben straks netto minder te besteden dan de lagere inkomens. De midden inkomens vallen namelijk allemaal net buiten de boot voor toeslagen en moeten het allemaal maar zelf zien te redden. (en collectes en goede doelen worden hier nog wel gewoon gesteund hoor)
quote:gizz schreef op 23 november 2011 @ 14:59:

Overigens stond bij ons op de creche een ouder van de week enorm te klagen over hoeveel hij wel niet moest gaan betalen, maar een snelle rekensom leerde dat de beste man inderdaad bij de hogere inkomens hoorde (gezamelijk boven de 130.000 per jaar) en dan vind ik het meer dan terecht dat je meer moet betalen en minder terug krijgt.

ik begrijp die ouder best wel,

waarom moeten de hogere inkomens altijd extra betalen? Je betaald al meer belasting (absoluut en relatief) en wordt vervolgens ook nog eens uit alle extra regelingen gekicked.
quote:germanwings schreef op 23 november 2011 @ 21:16:

[...]

ik begrijp die ouder best wel,

waarom moeten de hogere inkomens altijd extra betalen? Je betaald al meer belasting (absoluut en relatief) en wordt vervolgens ook nog eens uit alle extra regelingen gekicked.Precies. Ik zou zeggen koester diegene die door de hoeveelheid belasting die ze betalen een hele hoop sociale voorzieningen mogelijk maken.
quote:Gravinnetje schreef op 23 november 2011 @ 19:13:

[...]

Begrijp ik nu goed dat je een inkomen hebt van meer dan 130.000 euro en je nu niets meer aan goede doelen geeft omdat je meer zelf moet bijdragen aan de opvang van je kind?

Sorry, maar als dit de moraal van de "rijken" is mogen ze van mij nog veel meer belasting gaan heffen bij de "rijken" en dat allemaal rechtstreeks naar Afrika doorstorten om waterputten te slaan.

De "rijken" zijn rijk in hun portemonnee maar ontzettend arm op sociaal vlak.Jij denkt dat die goede doelen het moeten hebben van de giften van burgers en niet van de staatskas (die volgestort wordt door de "rijken")?
quote:Gravinnetje schreef op 23 november 2011 @ 19:16:

(en collectes en goede doelen worden hier nog wel gewoon gesteund hoor)Sorry hoor, maar wat een huilie reactie.
quote:Plokkie schreef op 23 november 2011 @ 16:06:

Die andere dagdelen brengen we de jongste straks naar de PSZ a 40 euro in de maand. Werktechnisch en logistiek is dat te doen en het scheelt enorm veel geld!

Ik vind de psz hier echt heel erg duur=34 euro per dagdeel.

Onze oudste gaat nu 2 middagen naar de bso,en de jongste 2 ochtenden naar de psz('smiddags bij oma).

Volgend jaar gaat ook de jongste 2 middagen naar de bso ipv psz ,

psz kost nu 68 euro voor 2 ochtenden,en bso 110 voor 1 kind 2 middagen.

Volgend jaar betalen we voor 2e kind op de bso 'maar' 40 euro,dus 150 voor 2 kinderen, en de psz vervalt.

Wij gaan er dus netto 28 euro op vooruit.
Ik vind de overheid hier heel erg onbetrouwbaar. De regels zoals ze nu zijn, bestaan ongeveer vier jaar en alles verandert alweer.

Je zult ondernemer zijn in de kinderopvang en je capaciteit flink hebben uitgebreid...

Je snapt het al: Ik heb geen kinderen, Maar hoe gaat het nu dan? Het is toch logisch dat je alleen kinderopvangtoeslag ontvangt over de gewerkte uren. Dan zit je kind toch op het kdv? Er hoeft toch geen toeslag te zijn als je ook niet aan het werk bent en thuis zit.

Tja.........................Als ik de gelukkige omstandigheid was dat ik kinderen zou hebben, dan moest ik misschien de keuze ook wel maken. Vind het zo jammer dat er een aantal jaren geleden iets wordt verzonnen en vervolgens aan zijn eigen "succes" te onder gaat. Het was toch de bedoeling dat de ouders aan het werk konden blijven? Nu is de pot leeg en wordt e.e.a. terug gedraaid. Lijkt me niet goed voor de ontwikkeling van de moeder (zij gaan immers waarschijnlijk minder werken) en wat als de kinderen naar school gaan? Hoe vinden de moeders dan weer een baan? Ben het er overigens niet mee eens dat de media er van maakt dat moeders minder gaan werken, maar dat zal de praktijk zijn.

Enne..........Ben eigenlijk wel benieuwd om wat voor bedragen we eigenlijk praten.
elledriver,

op dit moment kun je nog 1 uur werken en de rest van het jaar kot vangen voor een onbeperkt aantal uren
Ik ga het wel anders doen.

Ik werk 4 dagen en mijn man werkt in 5 ploegen dienst. Tot nu toe had ik voor de dagen dat ik werkte vaste opvangdagen. Nu de oudste naar school gaat, komt het regelmatig voor dat mijn man ze naar school brengt, tussen de middag ophaalt en weer terugbrengt of om 3 uur van school haalt, omdat hij in ploegen werkt.

Voor oudste ga ik dus ipv 4 dagen 2 dagen opvang nemen, ze komt op de wachtlijst voor flexibele opvang (is maar beperkt mogelijk op deze bso) en dan maar hopen dat ik regelmatig dagen kan ruilen ivm rooster man. Gelukkig staat zijn rooster voor het hele jaar vast dus dan is het waarschijnlijk wat makkelijker te regelen bij de bso.

Jongste is nu 3 geworden en ik heb met mijn ouders besproken dat zij 1 dag in de week komen oppassen zodat ik nog maar 3 dagen kdv hoef te betalen.

Financieel gezien is het anders echt niet meer op te brengen, vorig jaar betaalde ik netto zo'n 380 euro aan opvangkosten, dit jaar is het al 460 euro en volgend jaar zouden we 625 euro aan opvangkosten kwijt zijn. Ik vind het nu al moeilijk om iedere maand rond te komen, dus 165 euro is voor ons erg veel geld, wat we eigenlijk gewoon niet kunnen missen.

En over die koppeling met gewerkte uren, dat is bij mij niet het probleem, want de kinderen gaan alleen naar de opvang op de dagen dat ik werk en die uren worden volledig vergoed.
quote:elledriver schreef op 23 november 2011 @ 22:36:

Je snapt het al: Ik heb geen kinderen, Maar hoe gaat het nu dan? Het is toch logisch dat je alleen kinderopvangtoeslag ontvangt over de gewerkte uren. Dan zit je kind toch op het kdv? Er hoeft toch geen toeslag te zijn als je ook niet aan het werk bent en thuis zit.

Tja.........................Als ik de gelukkige omstandigheid was dat ik kinderen zou hebben, dan moest ik misschien de keuze ook wel maken. Vind het zo jammer dat er een aantal jaren geleden iets wordt verzonnen en vervolgens aan zijn eigen "succes" te onder gaat. Het was toch de bedoeling dat de ouders aan het werk konden blijven? Nu is de pot leeg en wordt e.e.a. terug gedraaid. Lijkt me niet goed voor de ontwikkeling van de moeder (zij gaan immers waarschijnlijk minder werken) en wat als de kinderen naar school gaan? Hoe vinden de moeders dan weer een baan? Ben het er overigens niet mee eens dat de media er van maakt dat moeders minder gaan werken, maar dat zal de praktijk zijn.

Enne..........Ben eigenlijk wel benieuwd om wat voor bedragen we eigenlijk praten.

Ik zal het toelichten. In de oude situatie kon je voor een jaar kinderopvangtoeslag ontvangen indien je in dat jaar had gewerkt. Heb je als ouder 1 maand salaris ontvangen dan kreeg je voor een heel jaar geld. Tikje overdreven uiteraard en goed dat dat is rechtgezet. Ook de 82% vergoeding voor het tweede kind ookal verdiende je 300.000 euro is van de baan. Goede zaak.

Ik ben ook maar even aan het rekenen geslagen. Beide een part time dienstverband, kinderen 3 dagen in kdv en bso. Onze eigen bijdrage is nu zo'n 550 euro. Dit gaat nu oplopen naar 700 euro per maand. Tjsa,...... ik denk er serieus over dan toch maar minder te gaan werken maar stoppen is echt niet de bedoeling.

Ben nu aan het kijken of we niet met ouderschapsverlof dit drama kunnen oplossen. Wat ik nog niet heb teruggelezen in de reacties is het feit dat als je ouderschapsverlof opneemt je via de compensatie inkomensachteruitgang recht hebt op ouderschapsverlofkorting. Het minder werken levert dan toch nog 50% van het minimum loon op.

Vreemde constructie dus. Kinderopvangtoeslag naar beneden. Ik ga minder werken dmv ouderschapsverlof en de overheid subsidieert mijn inkomensverlies. Via de belastingen kan ik ouderschapsverlofkorting aanvragen en zo ontvang je dus alsnog 4 euro per uur wat ik niet hebt gewerkt. Ik denk dat dit voor ons heel gunstig uitpakt.

Ik zie vast wat over het hoofd,..... wie weet wat?
Oh ik vergeet dus te vermelden dat mijn moeder bereid is om 1 dag op jongste te passen totdat zij naar school gaat (volgend jaar november). Op die dag kan ze ook mijn oudste halen en brengen naar school. Ik baal er wel van om haar in te moeten schakelen, heb altijd gezegd dat ik mijn ouders niet met de zorg voor onze kinderen wil belasten, maar op dit moment weet ik even geen andere oplossing.
@LaIndia, de ouderschapsverlofkorting komt in 2013 te vervallen. In eerste instantie was het plan van Kamp om deze ook in 2012 te laten vervallen, maar dit is een jaar uitgesteld lees ik.

Moet dat toch ook nog maar eens gaan narekenen, weet alleen even zo snel niet hoe je dat kan doen. Is dat het verschil bruto oud-bruto nieuw, en voor ieder uur dat je minder werkt krijg je 4 euro terug? Er was toch ook nog wat met verschil in inkomen?
Wat ik een zorgelijke ontwikkeling vind, is dat ik om mij heen hoor dat ouders hun kinderen steeds jonger van de BSO halen ' Ach, die 2 uurtjes kunnen ze ook wel alleen thuis zijn' , hoor ik om me heen. Persoonlijk zou ik dat echt eng vinden als mijn kind van 8/ 9 jaar een par dagen een paar uur alleen thuis zou zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven