Geld & Recht alle pijlers

Kamp wuift kritiek op ingreep kinderopvang weg

23-11-2011 14:11 86 berichten
Minister Henk Kamp (Sociale Zaken) schuift het verwijt van oppositiepartijen van tafel dat door zijn bezuinigingen op de kinderopvang ouders minder gaan werken.

Kamp noemde woensdag in een brief aan de Tweede Kamer een onderzoek van GroenLinks daarover niet representatief.

Hij heeft deze brief verstuurd voorafgaand aan een debat over de kinderopvang, dat woensdagmiddag in de Kamer wordt gehouden.

werken.

Eerder zei Kamp al het niet eens te zijn met de conclusie dat ouders fors minder gaan werken. De PvdA, GroenLinks en D66 trokken die conclusie uit een ING-onderzoek.

Volgens de minister blijkt uit dit onderzoek dat in ''minder dan 4 procent'' van de huishoudens wordt gedacht aan minder werken als ze minder kinderopvangtoeslag krijgen.

Steun

Verder stelt Kamp dat ondanks bezuinigingen dit jaar de Belastingdienst ziet dat het aantal kinderen nog groeit waarvoor ouders steun ontvangen in de kosten voor de kinderopvang. Dit kan volgens hem wel veranderen komende maanden.

Volgens het Centraal Planbureau (CPB) zal door ingrepen in 2012 en 2013 het aantal werkenden met 0,1 procent afnemen. Dit komt neer op 7000 mensen die hun baan opzeggen.

Volgens de VVD-bewindsman laten effecten van de ingrepen zich moeilijk voorspellen. Economische ontwikkelingen, sociaal-culturele opvattingen en de nabijheid van opvang van voldoende kwaliteit zijn volgens hem ,,minstens zo belangrijk'' voor ouders als de prijs van kinderopvang.

SCP

Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de FNV waarschuwden onlangs ook dat ouders minder gaan werken of er zelfs helemaal mee stoppen. Dat geldt vooral voor moeders. De vakbeweging vreest bovendien dat werkgevers in de kinderopvang gaan bezuinigen op personeel.

Het zou de vraag zijn of de sector hierdoor nog kan voldoen aan strengere kwaliteitseisen die zijn gesteld na de Amsterdamse zedenzaak bij een kinderdagverblijf.

Volgens GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent, die woensdag nog circa 80 bezorgde ouders op bezoek had, en haar PvdA-collega Mariëtte Hamer kan Kamp alle waarschuwingen niet zomaar terzijde schuiven.

Uit Nu.nl
Alle reacties Link kopieren
Snoezekind is net 9 geworden en heeft anderhalve middag bso. Ik hoop dat hij over een jaar ' groot' genoeg is om een uurtje alleen thuis te zijn.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wat gebeurd er straks... we krijgen weer sleutel kinderen net als jaren terug. Kind van 7 jaar krijgt sleutel mee en blijft een uur alleen thuis...

Nu is dat bij mij absoluut niet van toepassing, mijn jongste is nog een baby.

Als ik uitreken wat we volgend jaar meer moeten betalen valt mij het nog mee. Het scheelt me 49 euro voor 3 dagen, waarvan 1 kind 3 hele dagen opvang, andere kids bso.

Nu moet ik vermelden dat wij de opvang regelen via een GO en die rekent een max uur tarief van 5.- incl bureaukosten.
quote:3ekindje schreef op 26 november 2011 @ 10:12:

Wat gebeurd er straks... we krijgen weer sleutel kinderen net als jaren terug. Kind van 7 jaar krijgt sleutel mee en blijft een uur alleen thuis... Ik was ook zo'n sleutelkind, mijn moeder kon dan werken en ik kon daardoor op handbal.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik weet niet hoe het bij de BSO contracten is bij menig opvang maar het kwartier "voorbereidingskosten" wordt ook niet meer vergoed volgend jaar!!!

Dus als je kind om 14.30 uit school is en de BSO rekent de prijs vanaf 14.15 krijg je dat kwartier oo kniet meer vergoed.....

Gaat lekker zo. Ik dacht voor mezelf dat het wel meeviel met +/- 50 pm meer in 2012 maar dat word nu 70-75 pm meer.
Ben halerwegen dit jaar iets minder gaan werken ivm opvang. Mijn jongste gaat vanaf januari naar school en heb dan nog maar 4x vooschoolse opvang en 1 lange middag bso 'nodig' per week. Hebben vorige week een berekening gemaakt, we mogen geloof ik iets van 64% zelf betalen. Ben dus erg blij dat ik minder kinderopvang nodig heb.

Overigens zijn er vanaf december spontaan geen wachtlijsten meer bij onze opvang, deze zijn er zolang dat mijn kinderen erheen gaan (3jr) altijd geweest.
Goeie zaak dat er bezuinigd wordt op de kinderopvang. Nu wordt eindelijk eens de boel rechtgetrokken met stellen die kinderloos zijn en alleenstaanden. En als er dan vaders of moeders meer moeten gaan werken, dan zij dat dan maar zo. Mensen moeten maar leren de tering naar de nering te zetten en zich realiseren dat niet meer alles kan en alles op de belastingbetaler kan worden afgewend.
quote:hyperion schreef op 26 november 2011 @ 16:02:

Goeie zaak dat er bezuinigd wordt op de kinderopvang. Nu wordt eindelijk eens de boel rechtgetrokken met stellen die kinderloos zijn en alleenstaanden. En als er dan vaders of moeders meer moeten gaan werken, dan zij dat dan maar zo. Mensen moeten maar leren de tering naar de nering te zetten en zich realiseren dat niet meer alles kan en alles op de belastingbetaler kan worden afgewend.Maar het schijnt (ik ben ze nog niet tegen gekomen) dat mensen er juist aan denken om minder te gaan werken vanwege bezuinigingen.
Dat is ook een mogelijkheid. Ik vind in ieder geval de bezuinigingen een goed iets. Dat veel ouders nu op hun achterste benen staat, zegt veel over hun bestedingsgedrag en -patroon van de laatste jaren. Het komt toch nog wel regelmatig/veel voor dat veel ouders én kinderen willen én willen blijven werken én regelmatig/een aantal keren per jaar op vakantie willen gaan én leuk willen wonen én regelmatig leuke dingen willen doen. Niet generaliserend bedoeld, dus lees het dus ook niet zo. Dat kan nu eenmaal vaak niet.
Dan is een kantoorbaan wel fijn, ik zie steeds meer mannen 4 x 9 uur gaan werken. Niet dat de baas zit te wachten op al deze pseudo-parttimers.
Ik ken genoeg werkende moeders die graag zouden willen stoppen, maar met de stijgende kosten overal voor kun je bijna niet meer rondkomen van 1 salaris. (modaal)
Veeg de werkende vaders niet uit, lang niet alle mannen voelen zich nog thuis in het kostwinnersmodel.
quote:hyperion schreef op 26 november 2011 @ 16:30:

Dat is ook een mogelijkheid. Ik vind in ieder geval de bezuinigingen een goed iets. Dat veel ouders nu op hun achterste benen staat, zegt veel over hun bestedingsgedrag en -patroon van de laatste jaren. Het komt toch nog wel regelmatig/veel voor dat veel ouders én kinderen willen én willen blijven werken én regelmatig/een aantal keren per jaar op vakantie willen gaan én leuk willen wonen én regelmatig leuke dingen willen doen. Niet generaliserend bedoeld, dus lees het dus ook niet zo. Dat kan nu eenmaal vaak niet.Waarom niet? Is het verboden om nog leuke dingen te doen in het leven als je kinderen hebt? En leuk wonen lijkt me nu ook niet een onmogelijk luxe eis..
quote:rebecca78 schreef op 27 november 2011 @ 20:02:

[...]

Waarom niet? Is het verboden om nog leuke dingen te doen in het leven als je kinderen hebt? En leuk wonen lijkt me nu ook niet een onmogelijk luxe eis..Neehoor, maar misschien moet ze hun uitgaven aanpassen aan hun inkomsten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ben erachter gekomen dat sommige ouders de badjuf als oppas zien.

Drie vriendjes van Snoezekind bivakkeerden gisteren van 10:00 tot 17:00 in het zwembad. Die kinderen moeten toch wel weggeweekt zijn, na 7 uren in chloorwater.....
Misschien moeten ouders trouwens hun uitgavenpatroon niet pas gaan aanpassen als er kinderen komen, maar al veel eerder.

Wij zijn van tweeverdiener naar anderhalfverdiener gegaan, maar toen we nog tweeverdieners waren, zorgden we ervoor dat de vaste lasten + boodschappen van één salaris betaald konden worden en we spaarden ook nog. Stel dat één van ons werkloos werd, dan konden we een tijd overbruggen.

Momenteel sparen we wat minder, maar voldoende om te besluiten een deel van onze hypotheek af te lossen, want "bezit" wordt toch afgestraft in dit land.
In mijn omgeving ken ik een aantal gezinnen waarvan de moeder minder gaat werken en sommige stoppen helemaal.

Ze geven aan dat de kosten zo stijgen dat ze liever thuisblijven bij de kids.
Is dat echt zo, of de befaamde stok.....?

Ik hoor namelijk voornamelijk verhalen dat mensen er verbaasd over zijn dat ze nu maar zo weinig zelf hoeven te betalen en van degenen die al een berekening gemaakt hebben dat het voor 2012 veel minder erg wordt dan voorgespiegeld door de media.
Ik werk in de kinderopvang voor een grote organisatie. Onze locatie draait nog prima maar we horen veel geluiden over terugloop van kindaantallen in de regio. Toch veel mensen die besluiten de opvang elders te regelen/minder te gaan werken.
Tja, het zijn natuurlijk niet alleen de kosten voor de kinderopvang, maar ook de kosten voor zorgverzekering en andere zaken die duurder worden. Als je dan de mogelijkheid hebt om je werk en opvang anders in te richten zodat je minder of geen opvang meer nodig hebt, dan is dat een relatief eenvoudige manier van besparen.

Niet dat de kinderopvang duur is, in verhouding tot wat je krijgt aan dienst, maar het is wel een flinke hoeveelheid geld.
Beetje off topic, maar:

Weet iemand hoe het zit met de kwartiertjes voorbereidingstijd die BSO's nu rekenen. Bijv. nu rekent de BSO bij ons vanaf 15.00 uur, terwijl de school om 15.15 uur uitgaat.

Is het nu zo dat zij die tijd niet meer mogen berekenen, of mag dat wel en krijg je gewoon over die tijd geen toeslag meer?

Ik kreeg deze week een brief van onze BSO, maar ik snap er niks van. Sommige dagen rekenen ze een half uur (bijv. de woensdag vanaf 12.00 uur, terwijl de school om 12.30 uitgaat) en op de dinsdag is er een kwartier afgegaan, rekenen ze vanaf 2012 vanaf 15.15 ipv 15.00 zoals nu (school om 15.15 uit). Op de vrijdag, als de school ook (net als woensdag) om 12.30 uitgaat gaat het uurtarief dan weer in vanaf 12.15.....lijkt mij nog al een zootje. Ik heb er al een mailtje over gestuurd, maar nog geen antwoord.
Hier is het bij de BSO zo dat ze het uurtarief verhoogd hebben, maar het aantal uren verlaagd, hier betaal je bijvoorbeeld nu al vanaf half 3 terwijl de scholen pas om 10 over 3 of kwart over 3 uitgaan.

Al met al gaat het brutobedrag per maand iets naar beneden.

Dit hebben ze gedaan omdat het aantal uren gekoppeld wordt aan de werkuren van de minst werkende ouder.

Vond het evengoed belachelijk dat ze altijd van half 3 tot half 7 rekenden, terwijl gros van de kinderen er maar van half 4 tot half 6 is. En dat bij 120 kinderen op maandag, dinsdag en donderdag ....
Tja, hier lijken ze dat dus nu ook te doen Pauline (uurtarief omhoog en aantal uren naar beneden), maar waarom het dan op de woensdag wel nog een half uur eerder start en op de vrijdag 15 minuten, is mij een raadsel. Bovendien heb ik nu vakantieopvang van 8.30 tot 18.30 (dus schooltijden en NSO tijd) en moet ik straks in de vakanties van 7.00 tot 18.30 gaan betalen terwijl ik geen voorschoolseopvang nodig heb. Tevens gaan ze opeens met 9 weken vakantie rekenen, terwijl ze 8 weken open zijn (ze zijn nl. 2 weken in de zomervakantie dicht en de week tussen kerst en O&N). Per saldo gaan we dus meer uren betalen en een flink hoger tarief. Ik ben benieuwd naar de reactie van de BSO op mijn vragen. Gelukkig gaat het voor ons maar om 1 dag pw 2 kinderen, maar het klopt natuurlijk van geen kant.

Daar wordt ik altijd zo opstandig van met de kinderopvang. Je hebt niks te vertellen, je mag op je knietjes danken dat ze een plekje hebben voor je kind en verder moet je vooral niet zeuren en geen vragen stellen en wel elk jaar meer gaan betalen en alle curieuze berekeningen/regelingen etc. snappen.
@mariap, zijn er geen scholen in de buurt die eerder uit zijn? En betaal je nu ook voorschoolseopvang, of niet?

Volgens mij was (maar ik weet het niet zeker) het zo dat basisscholen rekenen met 12 weken vakantie. 6 in de zomer, 2 in de kerst, 1 week voorjaarsvakantie, 1 week herfst en 2 weken meivakantie. 3 weken sluiting levert dan dus 9 vakantieweken op.

School van oudste heeft dit schooljaar echter maar 1 week meivakantie, en daarmee tig roostervrije dagen bij de kleuters om te voorkomen dat ze teveel uren hebben. Misschien is zoiets bij jou ook het geval?
nee, er zijn geen scholen die eerder uit zijn. De BSO is alleen voor onze school.

Die 12 weken klopt denk ik wel bij nader inzien...

4 weken zomer (want 2 weken gesloten)

1 week herfst

1 week kerst (want tussen O&N gesloten)

1 week voorjaarsvak

1 week meivak

1 week dit jaar de week na pinksteren (alle extra dagen)

Maakt inderdaad 9 weken.

Nou ja, ik wacht het antwoord wel af van de BSO op mijn mailtje
Ik heb het idee dat ik een stortvloed van reacties ga krijgen als ik het volgende opper... en het is maar een gedachtenspinsel hoor. Maar ik lees verschillende keren de reactie dat ouders boos/geirriteerd zijn dat ze betalen voor uren dat hun kindje niet op de opvang is.

Maar (en ik ben er dus zelf nog niet uit of deze vergelijking op gaat of scheef is) een kinderdagverblijf biedt een dienst aan en je kan zelf bepalen hoe lang je daar gebruik van maakt op een dag. Als je gaat zwemmen met je kind, of naar een pretpark gaat met je kind betaal je ook een bepaald bedrag voor de hele dag. Dat je dan misschien pas een uur na openingstijd naar binnen gaat en al een half uur eerder weer weg heeft geen invloed op de prijs van je kaartje...

En zo zijn er toch heel veel zaken waarbij je voor een dag betaald, of een vaste prijs voor een product betaald ook al heb je maar de helft nodig... waarom wordt hier als het om kinderopvang gaat zo over gevallen?

En nogmaals, dit is niet aanvallend bedoeld, ik vraag het me oprecht af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven