Geld & Recht alle pijlers

Kind (15) komt thuis op scooter

06-07-2020 23:27 184 berichten
Vandaag was ik thuis aan het werk toen mijn zoon en een vriendje de oprit opreden met een scooter. Klein detail: ze zijn allebei 15 en hebben geen scooterrijbewijs en ook geen scooter.

Het bleek te gaan om een scooter van zo’n nieuw deelplatform. De stad verderop waar mijn zoon op school zit is een tijdje terug helemaal volgeplempt met groene deelscooters die je kan huren via een app. Op de een of andere manier hebben ze de app weten te activeren (na wat geknutsel met hun ID-kaart, denk ik) en konden ze een scooter huren.

Ze werden nogal zenuwachtig dat ik ze betrapt had. Niet omdat ik zo’n strenge pa ben, maar omdat die scooters per minuut worden afgerekend en ons dorp niet in het ‘scootergebied’ zit waar je je scooter mag achterlaten. De teller liep gewoon door toen ik ze aan het uithoren was. Ze moesten dus terug naar de stad om hun scooter daar weer te stallen en daarna weer met de fiets naar huis te gaan.

Bij inspectie bleek het te gaan om best wel suffe scooters die niet harder gaan dan 25 km/u, een tempo dat je met wat doortrappen op de fiets ook wel haalt. Het leek me niet heel veel spannender dan een elektrische fiets en ik heb ze dus maar terug laten rijden naar school, waar ze de deelscooters weer hebben weggezet en de fiets hebben gehaald en drie kwartier later waren ze weer thuis, dit keer met de fiets.

Nu ben ik natuurlijk een slechte ouder, want ik laat mijn kind en zijn vriendje zo maar de verkeersregels overtreden. Maar ik vraag me vooral af: moet zo’n deelplatform niet een beetje kritischer zijn met het beoordelen van hun gebruikers? Ik heb ook nog een dochter van 12 die ook graag grenzen verkent en heel handig is met d’r telefoon. Wat als zij straks ook in een scooter hier door het dorp gaat tuffen omdat dat een leuke besteding van haar zakgeld is?
Alle reacties Link kopieren
Die stoute schavuiten hebben toch zeker wel met de matteklopper gehad TO ? En minstens tot hun 21e huisarest mag ik hopen? Dat zal ze leren!


Mensen, mensen, hebben jullie nooit wat uitgevroten toen jullie nog kind waren!?
Ze hebben toch op hun donder gehad en het mag niet meer gebeuren.
Verder is het gelukkig goed afgelopen.

Drama, drama, drama.
ManOpHetPrikbord schreef:
06-07-2020 23:55
Ik snap je punt, maar het gaat om scooters die maximaal 25 km/u kunnen rijden dus het lijkt me nauwelijks riskanter dan fietsen. Ik heb uiteraard wel verboden om dit nog vaker te doen, en daar zijn mijn kinderen altijd heel erg van onder de indruk.

Want ze zijn over het algemeen erg onder de indruk van de regels die jij stelt?
Daarom leert hij nu de eerste stappen van digitaal frauderen op zijn 15e?
ManOpHetPrikbord schreef:
06-07-2020 23:49
Dan huur ik een advocaat in (mijn buurman bijvoorbeeld). Die gaat dan uitleggen dat het scooterbedrijf zwaar nalatig is geweest door scooters te verhuren aan te jonge kinderen en voor alle schade moet opdraaien. En natuurlijk voor mijn advocaatkosten. Hopelijk zijn ze goed verzekerd.
Als dit je manier van denken en doen is wanneer je kinderen willens en wetens en ID vervalsen en onverzekerd rond rijden, dan vind ik het niet zo gek dat ze dat soort dingen uithalen. Kinderen doen niet wat je zegt, kinderen doen wat jij doet.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
06-07-2020 23:55
Ik snap je punt, maar het gaat om scooters die maximaal 25 km/u kunnen rijden dus het lijkt me nauwelijks riskanter dan fietsen.
Want met 'maximaal 25 km per uur' gebeurt er natuurlijk nooit iets als je als onervaren knul met iemand achterop gaat rijden op een scooter van 100 kilo? Neem eens in die situatie een bochtje van 90 graden terwijl je vol gas geeft omdat je stoer bent en zo'n ding wil uitproberen. Of rem eens vol. Dan liggen ze allebei op het asfalt. Die rijlessen zijn er niet voor niks he.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
07-07-2020 07:15
Want ze zijn over het algemeen erg onder de indruk van de regels die jij stelt?
Daarom leert hij nu de eerste stappen van digitaal frauderen op zijn 15e?

Joh!
Wat moet TO dan doen volgens jou?
Zijn zoon een blauw oog slaan en op zijn kamer opsluiten tot zijn 21e?
Wat een heilige huisjes hier zeg!
En jullie hebben ook niet door dat TO jullie gewoon zit uit te lokken en op te naaien?
Met succes, dat zeker!
Pindakaasjes schreef:
07-07-2020 07:25
Joh!
Wat moet TO dan doen volgens jou?
Zijn zoon een blauw oog slaan en op zijn kamer opsluiten tot zijn 21e?
Wat een heilige huisjes hier zeg!
En jullie hebben ook niet door dat TO jullie gewoon zit uit te lokken en op te naaien?
Met succes, dat zeker!

Welke heilige huisjes bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
06-07-2020 23:49
Dan huur ik een advocaat in (mijn buurman bijvoorbeeld). Die gaat dan uitleggen dat het scooterbedrijf zwaar nalatig is geweest door scooters te verhuren aan te jonge kinderen en voor alle schade moet opdraaien. En natuurlijk voor mijn advocaatkosten. Hopelijk zijn ze goed verzekerd.
Ja daaag... wie is nou verantwoordelijk voor zijn kinderen? Helemaal nu je het weet. Opvoeden is jouw taak.
Pindakaasjes schreef:
07-07-2020 07:11
Die stoute schavuiten hebben toch zeker wel met de matteklopper gehad TO ? En minstens tot hun 21e huisarest mag ik hopen? Dat zal ze leren!


Mensen, mensen, hebben jullie nooit wat uitgevroten toen jullie nog kind waren!?
Ze hebben toch op hun donder gehad en het mag niet meer gebeuren.
Verder is het gelukkig goed afgelopen.

Drama, drama, drama.

Dat inderdaad.

Ik verbaas me nu vooral over de houding van TO die het verhuurbedrijf aansprakelijk zou willen stellen als er een verzekeringskwestie bij zou komen. Die jongens zijn met hun 15 jaar niet wijzer, de TO zou dat wel moeten zijn.
Europe86 schreef:
07-07-2020 00:13
Ik vind dat het verhuurbedrijf zeker een verantwoordelijkheid heeft. Een grote ook.

Zou dan ook zeker het bedrijf op de hoogte stellen zodat ze het kunnen beveiligen / aanpassen.

Verder uiteraard een hartig woordje met je kind spreken. Al hebben we op die leeftijd allemaal wel wat gedaan wat niet mocht. Hoort er soms een beetje bij.

Wat kunnen mensen hier soms ontzettend overdrijven. Moraalridders.
Precies dit! Iedereen is hier weer het braafste jongetje van de klas hoor :mrgreen:

Ik zou zeker ook het bedrijf op de hoogte stellen dat dit dus blijkbaar kan. Kunnen ze zelf actie ondernemen en kijken of ze dit dus beter kunnen gaan beveiligen zodat het niet vaker gebeurt.

En ik denk dat dit gesprek met zoon al wel voldoende was. Er is duidelijk gemaakt dat ze dit niet nog eens moeten doen.
anoniem_63b9a19091605 wijzigde dit bericht op 07-07-2020 07:56
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
07-07-2020 00:08
Het is niet zo dat ik mijn zoon een scooter cadeau geef. Persoonlijk vind ik scooters meer iets voor luie dikke mensen uit lagere sociale klassen (ik geef toe dat ik niet zonder vooroordelen ben).
En voor onze nationale topcrimineel, Willem Holleeder:

Afbeelding
solomio wijzigde dit bericht op 07-07-2020 08:08
1.08% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Op die leeftijd had ik het eigenlijk wel een goede actie gevonden :P

Als ouder moet je echter verstandiger zijn. Wijs je kinderen op hun overtreding en
verantwoordelijkheden en wees consequent. Dat doe je natuurlijk niet door je kind illegaal op een scooter naar een andere stad te sturen en vervolgens de verhuurder te vertellen dat zoiets ècht niet kan.

Je had die scooter ook kunnen afnemen. Tot hier en niet verder. Daarna had je dat bedrijf kunnen bellen om de boel uit te leggen en te vertellen waar ze dat ding op konden halen. Mochten daar nog kosten uit voortvloeien, dan zouden die voor rekening van je kind zijn.
Och och, arme vent.
Whomi schreef:
07-07-2020 07:55
Precies dit! Iedereen is hier weer het braafste jongetje van de klas hoor :mrgreen:

Ik zou zeker ook het bedrijf op de hoogte stellen dat dit dus blijkbaar kan. Kunnen ze zelf actie ondernemen en kijken of ze dit dus beter kunnen gaan beveiligen zodat het niet vaker gebeurt.

En ik denk dat dit gesprek met zoon al wel voldoende was. Er is duidelijk gemaakt dat ze dit niet nog eens moeten doen.
Ja, daar zou ik ook het jaloezie-smilietje voor gebruiken.

Meeste mensen kunnen namelijk inderdaad best verantwoordelijk zijn. Gewoon omdat ze zo zijn.
doornroosje9 schreef:
07-07-2020 00:58
En niemand die hierover valt? Oké, leuke forummer ben jij zeg.
Ik denk eerder dat iedereen denkt... Niet op reageren. Niet op reageren.

Ik dacht bij het lezen van deze casus vooral...
Mijn zoon zal toch niet bevriend zijn met die van TO?

Illegaal scooter rijden én hij komt bij TO over de vloer.

Een moeder die te dik is, lui en lagere sociale klasse, zonder scooter...
Pindakaasjes schreef:
07-07-2020 07:25
Joh!
Wat moet TO dan doen volgens jou?
Zijn zoon een blauw oog slaan en op zijn kamer opsluiten tot zijn 21e?
Wat een heilige huisjes hier zeg!
En jullie hebben ook niet door dat TO jullie gewoon zit uit te lokken en op te naaien?
Met succes, dat zeker!
De meeste kennen TO toch wel ondertussen?

Mhaw.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn die groene scootertjes ook echt een plaag! Ze staan op iedere hoek van de straat en ik begrijp heel goed dat het voor die pubers een uitdaging is om te proberen om er gratis een ritje op te maken.
Mijn 15-jarige heeft het onlangs ook geprobeerd, hij had alleen de pech dat er al voordat ze hem aan de gang hadden politie bij stond. De politie bracht hem thuis en hij moest een HALT straf van 6 uur doen, die heeft zijn lesje wel geleerd. ;-)

Maar als ik heel eerlijk ben erger ik me ook dood aan die dingen die overal maar achtergelaten worden. Ik denk als ze op bepaalde verzamelpunten zouden staan, het al een stuk minder verleidelijk zou zijn om ermee te rommelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een grappige actie. Zwaar verwerpelijk natuurlijk, maar ik vind ook wel dat de verhuurder daar wat steken heeft laten vallen. Mijn kind zou echt wel op zijn kop krijgen, maar de verhuurder ook.
Luci_Morgenster schreef:
07-07-2020 08:06
Ja, daar zou ik ook het jaloezie-smilietje voor gebruiken.

Meeste mensen kunnen namelijk inderdaad best verantwoordelijk zijn. Gewoon omdat ze zo zijn.

En omdat ze zo opgevoed zijn door hun ouders. En dat weer aan hun kinderen overbrengen.
yette schreef:
07-07-2020 07:56
Op die leeftijd had ik het eigenlijk wel een goede actie gevonden :P

Als ouder moet je echter verstandiger zijn. Wijs je kinderen op hun overtreding en
verantwoordelijkheden en wees consequent. Dat doe je natuurlijk niet door je kind illegaal op een scooter naar een andere stad te sturen en vervolgens de verhuurder te vertellen dat zoiets ècht niet kan.

Je had die scooter ook kunnen afnemen. Tot hier en niet verder. Daarna had je dat bedrijf kunnen bellen om de boel uit te leggen en te vertellen waar ze dat ding op konden halen. Mochten daar nog kosten uit voortvloeien, dan zouden die voor rekening van je kind zijn.

Dit dus. Ik denk dat dit meer indruk maakt dan een lacherige preek van pa die wel even een advocaat zegt te regelen als er bonje van komt.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
07-07-2020 07:11
Die stoute schavuiten hebben toch zeker wel met de matteklopper gehad TO ? En minstens tot hun 21e huisarest mag ik hopen? Dat zal ze leren!


Mensen, mensen, hebben jullie nooit wat uitgevroten toen jullie nog kind waren!?
Ze hebben toch op hun donder gehad en het mag niet meer gebeuren.
Verder is het gelukkig goed afgelopen.

Drama, drama, drama.
Je maakt er zelf nogal een drama van. Het gaat niet eens zozeer om de actie van de jongens, maar hoe TO de verantwoordelijkheid afschuift.
wij slapen nooit.
Dymphnatam schreef:
07-07-2020 08:20
En omdat ze zo opgevoed zijn door hun ouders. En dat weer aan hun kinderen overbrengen.

Ja, zo denken veel mensen. Als je kind gedrag vertoond wat niet door de beugel kan dan is dat de schuld van de ouders.
Dat hebben man en ik wel gemerkt toen onze jongste op zijn 14de het criminele pad op ging, wij zouden wel iets gedaan of gelaten hebben waardoor dat gebeurde.
Dat de jongste nog twee oudere broers heeft die geen criminele aspiraties hadden telt, heel gek, niet mee.
Nou ik zal weer het doorgeven bij de reclassering vanmiddag :nut:

Onze jongste zou exact zo'n actie als die van TO kunnen uithalen. Ik zou het bedrijf inlichten en had het bedrijf ook de scooter laten ophalen.
Alle reacties Link kopieren
Anyco schreef:
07-07-2020 08:29
Ja, zo denken veel mensen. Als je kind gedrag vertoond wat niet door de beugel kan dan is dat de schuld van de ouders.
Dat hebben man en ik wel gemerkt toen onze jongste op zijn 14de het criminele pad op ging, wij zouden wel iets gedaan of gelaten hebben waardoor dat gebeurde.
Dat de jongste nog twee oudere broers heeft die geen criminele aspiraties hadden telt, heel gek, niet mee.
Nou ik zal weer het doorgeven bij de reclassering vanmiddag :nut:

Onze jongste zou exact zo'n actie als die van TO kunnen uithalen. Ik zou het bedrijf inlichten en had het bedrijf ook de scooter laten ophalen.
Lastige situatie ja. Denk dat de meeste ouders ook hun uiterste best doen, maar dat nog niet gelijk betekent dat ze ook daadwerkelijk goed bezig zijn. Als ouder kun je het ook nooit honderd procent goed doen. Het zijn net mensen.
Alle schuld op je nemen hoeft niet, maar kan heel verhelderend zijn om je eigen patronen eens onder de loep te nemen, en te bekijken wat voor invloed dat op je omgeving heeft.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Anyco schreef:
07-07-2020 08:29
Ja, zo denken veel mensen. Als je kind gedrag vertoond wat niet door de beugel kan dan is dat de schuld van de ouders.
Dat hebben man en ik wel gemerkt toen onze jongste op zijn 14de het criminele pad op ging, wij zouden wel iets gedaan of gelaten hebben waardoor dat gebeurde.
Dat de jongste nog twee oudere broers heeft die geen criminele aspiraties hadden telt, heel gek, niet mee.
Nou ik zal weer het doorgeven bij de reclassering vanmiddag :nut:

Onze jongste zou exact zo'n actie als die van TO kunnen uithalen. Ik zou het bedrijf inlichten en had het bedrijf ook de scooter laten ophalen.
Oh wat moeilijk!
Waardeloos ook die veroordelende buitenstaanders. Ze zullen het wel een prettig idee vinden dat alles maakbaar is. Hun zal het niet overkomen :nut:
Dymphnatam schreef:
07-07-2020 08:22
Dit dus. Ik denk dat dit meer indruk maakt dan een lacherige preek van pa die wel even een advocaat zegt te regelen als er bonje van komt.
Ik heb het bedrijf gevraagd zijn account te verwijderen en mijn zoon verteld dat hij geen scooter meer mag rijden. Dit kan ik ook nog controleren via zijn bankgegevens. Voor de rest til ik er niet zo zwaar aan. Ik ben vooral verbaasd over zo’n bedrijf dat overal scooters uitstrooit die je kennelijk vrij gemakkelijk kan meenemen.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
07-07-2020 08:49
Ik heb het bedrijf gevraagd zijn account te verwijderen en mijn zoon verteld dat hij geen scooter meer mag rijden. Dit kan ik ook nog controleren via zijn bankgegevens. Voor de rest til ik er niet zo zwaar aan. Ik ben vooral verbaasd over zo’n bedrijf dat overal scooters uitstrooit die je kennelijk vrij gemakkelijk kan meenemen.
Nou, dit inderdaad zou ook mijn reactie zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven