Geld & Recht alle pijlers

Kind (15) komt thuis op scooter

06-07-2020 23:27 184 berichten
Vandaag was ik thuis aan het werk toen mijn zoon en een vriendje de oprit opreden met een scooter. Klein detail: ze zijn allebei 15 en hebben geen scooterrijbewijs en ook geen scooter.

Het bleek te gaan om een scooter van zo’n nieuw deelplatform. De stad verderop waar mijn zoon op school zit is een tijdje terug helemaal volgeplempt met groene deelscooters die je kan huren via een app. Op de een of andere manier hebben ze de app weten te activeren (na wat geknutsel met hun ID-kaart, denk ik) en konden ze een scooter huren.

Ze werden nogal zenuwachtig dat ik ze betrapt had. Niet omdat ik zo’n strenge pa ben, maar omdat die scooters per minuut worden afgerekend en ons dorp niet in het ‘scootergebied’ zit waar je je scooter mag achterlaten. De teller liep gewoon door toen ik ze aan het uithoren was. Ze moesten dus terug naar de stad om hun scooter daar weer te stallen en daarna weer met de fiets naar huis te gaan.

Bij inspectie bleek het te gaan om best wel suffe scooters die niet harder gaan dan 25 km/u, een tempo dat je met wat doortrappen op de fiets ook wel haalt. Het leek me niet heel veel spannender dan een elektrische fiets en ik heb ze dus maar terug laten rijden naar school, waar ze de deelscooters weer hebben weggezet en de fiets hebben gehaald en drie kwartier later waren ze weer thuis, dit keer met de fiets.

Nu ben ik natuurlijk een slechte ouder, want ik laat mijn kind en zijn vriendje zo maar de verkeersregels overtreden. Maar ik vraag me vooral af: moet zo’n deelplatform niet een beetje kritischer zijn met het beoordelen van hun gebruikers? Ik heb ook nog een dochter van 12 die ook graag grenzen verkent en heel handig is met d’r telefoon. Wat als zij straks ook in een scooter hier door het dorp gaat tuffen omdat dat een leuke besteding van haar zakgeld is?
Alle reacties Link kopieren
Mijn neefje doet een ict-opleiding en de grootste uitdaging aldaar is inderdaad het systeem te slim af zijn. Het is -als ik hem mag geloven- een constante ratrace tussen de school-ict'ers en de leerlingen. Of het officieel wordt aangemoedigd weet ik niet, maar er wordt over gesproken als er weer is ingebroken in de school-systemen. En niet enkel veroordelend, ook niet door de leraren.

In die zin vind ik ondernemende kinderen die iets uitproberen altijd leuk. Maar ze moeten ook leren dat er consequenties aanzitten. Daarom weet ik niet of dat terug laten rijden wel de juiste consequentie was. Ik denk dat ik de scooters aan de ketting had gelegd en ze had opgedragen om contact te zoeken met de scooter-organisatie om die dingen weer op te halen. Dan had het ze zelf heel veel tijd gekost, en veel geld, en hadden ze na moeten denken over hoe ze weer bij hun fietsen konden komen.

Maar soit, dit is goed gegaan. Gelukkig maar!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Dat terug laten rijden had ik ook niet goed gevonden overigens.
Ik kan bij dat soort streken best wel ferm optreden denk ik.
Ga maar fijn terug lopen met de scooter aan je hand. Ja, het is een pokke eind te voet, maar dat komt er van.
En om te voorkomen dat je er toch weer op gaat zitten volg ik je met de fiets of auto.
Maar goed, hoe zoon hier als oplichter, fraudeur, onopgevoed projectiel en crimineel in de dop wordt afgeschilderd, dat vind ik echt bespottelijk!
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
07-07-2020 07:11
Die stoute schavuiten hebben toch zeker wel met de matteklopper gehad TO ? En minstens tot hun 21e huisarest mag ik hopen? Dat zal ze leren!


Mensen, mensen, hebben jullie nooit wat uitgevroten toen jullie nog kind waren!?
Ze hebben toch op hun donder gehad en het mag niet meer gebeuren.
Verder is het gelukkig goed afgelopen.

Drama, drama, drama.
Het gaat niet zozeer om wat de kinderen doen, maar om wat die vader doet. Als je je kinderen op kattenkwaad van niveau dat nogal uit de hand kan lopen betrapt, is het nogal vreemd om ze daar dan toestemming voor te geven om ermee door te gaan.
Pindakaasjes schreef:
10-07-2020 12:38
Dat terug laten rijden had ik ook niet goed gevonden overigens.
Ik kan bij dat soort streken best wel ferm optreden denk ik.
Ga maar fijn terug lopen met de scooter aan je hand. Ja, het is een pokke eind te voet, maar dat komt er van.
En om te voorkomen dat je er toch weer op gaat zitten volg ik je met de fiets of auto.

Maar goed, hoe zoon hier als oplichter, fraudeur, onopgevoed projectiel en crimineel in de dop wordt afgeschilderd, dat vind ik echt bespottelijk!
Dat inderdaad.

Vind gedrag kind echt niet oke.. maar ja als vader al zo raar denkt zal het kind zich ook zo gaan gedragen als je pech hebt.
Ik heb een foei-gesprek gehad met mijn vrouw. Die vond het ook niet zo’n goed idee om ze zelf de scooter terug te laten brengen. Mea culpa.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
11-07-2020 13:34
Ik heb een foei-gesprek gehad met mijn vrouw. Die vond het ook niet zo’n goed idee om ze zelf de scooter terug te laten brengen. Mea culpa.
:-D
Je bent nooit te oud om te leren!
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Wat zou je vrouw hebben gedaan?
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
11-07-2020 13:34
Ik heb een foei-gesprek gehad met mijn vrouw. Die vond het ook niet zo’n goed idee om ze zelf de scooter terug te laten brengen. Mea culpa.

Goed van je! Vind ik echt leuk om te lezen. Dat je dus ook in staat bent in te zien dat je aanvankelijk wellicht niet helemaal goed aanpakte. Chapeau!
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Pindakaasjes schreef:
10-07-2020 12:38
Dat terug laten rijden had ik ook niet goed gevonden overigens.
Ik kan bij dat soort streken best wel ferm optreden denk ik.
Ga maar fijn terug lopen met de scooter aan je hand. Ja, het is een pokke eind te voet, maar dat komt er van.
En om te voorkomen dat je er toch weer op gaat zitten volg ik je met de fiets of auto.
Maar goed, hoe zoon hier als oplichter, fraudeur, onopgevoed projectiel en crimineel in de dop wordt afgeschilderd, dat vind ik echt bespottelijk!

Dit zou wel eens relevanter kunnen zijn dan je denkt. Kinderen hebben niet uit zichzelf ineens normen en waarden, die moeten worden aangeleerd. Dat begint al op vroege leeftijd, met kleine dingen. Als je het kind nu al leert dat rotzooien met je ID en het om de tuin leiden van een bedrijf eigenlijk heel grappig is (hihi), en het illegaal terug laten rijden op die scooter gewoon toestaat, moet je niet raar opkijken als de volgende stap een beetje rotzooien is met je cv bij een sollicitatie of het doen van een belastingaangifte. En daarna klooi je wat met de boekhouding. Want ach, vorige keren ging het ook goed.

Dit soort gedrag kent een glijdende schaal. Niemand is een fraudeur van de ene op de andere dag. Daarvoor worden eerst stap voor stap heel veel grenzen overschreden. Grenzen die pa als opvoeder duidelijk hoort te stellen. En dat is waar het in dit topic om draait.

Edit: tof van dat foei- gesprek met je vrouw, maar wat gaat zoon hier nou van meekrijgen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven