Geld & Recht alle pijlers

Kind (15) komt thuis op scooter

06-07-2020 23:27 184 berichten
Vandaag was ik thuis aan het werk toen mijn zoon en een vriendje de oprit opreden met een scooter. Klein detail: ze zijn allebei 15 en hebben geen scooterrijbewijs en ook geen scooter.

Het bleek te gaan om een scooter van zo’n nieuw deelplatform. De stad verderop waar mijn zoon op school zit is een tijdje terug helemaal volgeplempt met groene deelscooters die je kan huren via een app. Op de een of andere manier hebben ze de app weten te activeren (na wat geknutsel met hun ID-kaart, denk ik) en konden ze een scooter huren.

Ze werden nogal zenuwachtig dat ik ze betrapt had. Niet omdat ik zo’n strenge pa ben, maar omdat die scooters per minuut worden afgerekend en ons dorp niet in het ‘scootergebied’ zit waar je je scooter mag achterlaten. De teller liep gewoon door toen ik ze aan het uithoren was. Ze moesten dus terug naar de stad om hun scooter daar weer te stallen en daarna weer met de fiets naar huis te gaan.

Bij inspectie bleek het te gaan om best wel suffe scooters die niet harder gaan dan 25 km/u, een tempo dat je met wat doortrappen op de fiets ook wel haalt. Het leek me niet heel veel spannender dan een elektrische fiets en ik heb ze dus maar terug laten rijden naar school, waar ze de deelscooters weer hebben weggezet en de fiets hebben gehaald en drie kwartier later waren ze weer thuis, dit keer met de fiets.

Nu ben ik natuurlijk een slechte ouder, want ik laat mijn kind en zijn vriendje zo maar de verkeersregels overtreden. Maar ik vraag me vooral af: moet zo’n deelplatform niet een beetje kritischer zijn met het beoordelen van hun gebruikers? Ik heb ook nog een dochter van 12 die ook graag grenzen verkent en heel handig is met d’r telefoon. Wat als zij straks ook in een scooter hier door het dorp gaat tuffen omdat dat een leuke besteding van haar zakgeld is?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
07-07-2020 10:14
Zijn steelt wel is wat geen scooter maar maakt wel onrechtmatig gebruik van de dienst. Hij fraudeert omdat de boel daar niet helemaal goed op slot zit.

Tot zover klopt mijn vergelijk dus wel. Het is niet dat het mag ómdat de deur daar niet goed genoeg is afgesloten. Net als bij mijn voorbeeld.
Nee, je vergelijking sloeg echt nergens op.
Alle reacties Link kopieren
alongwiththesunshine schreef:
07-07-2020 10:12
Ja, omdat de jongens fraude hebben gepleegd is het echt idioot om de verantwoordelijkheid bij het bedrijf te leggen.
Het is minder idioot dan je denkt. In de praktijk zal het bedrijf toch ook wat uit te leggen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Kijk naar een café, zijn ook verantwoordelijk voor het feit dat ze geen alcohol schenken aan minderjarigen. Als zij met een systeem werken dat makkelijk te kraken is zullen ze het systeem ook moeten aanpassen.

Ik weet ook in dit geval niet hoe zijn zoon het systeem te slim af is geweest... pas als we dat weten, weten we ook of het bedrijf er iets aan kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
07-07-2020 10:28
Het is minder idioot dan je denkt. In de praktijk zal het bedrijf toch ook wat uit te leggen hebben.

Absoluut.
Het bedrijf zal zeker nalatigheid te verwijten zijn.
Solomio schreef:
07-07-2020 10:11
Dit idd.

Overigens begrijp ik ook weinig van de mensen die beweren dat we allemaal weleens zoiets gedaan hebben toen we 15 waren.

Ik zal wel in een bubbel zitten hoor, maar zowel in mijn eigen jeugd als in de jeugd van mijn kinderen hadden ook 15-jarigen heus wel enig verantwoordelijkheidsgevoel.
Ik was zelf ook niet persé een wilde op het vlak van scooters, brommers en stelen. Maar uitgaan en drank deed ik wel graag en naar dingen waar ik te jong voor was ging ik ook graag. En in mijn omgeving gebeurde toch ook wel genoeg, qua grafitti en andere illegale activiteiten. Ik groeide op in een keurige buurt in het Gooi, ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft. Want deze streken hebben misschien minder lange termijn gevolgen voor een bevoorrechte tiener uit het Gooi, dan voor iemand anders.
Pindakaasjes schreef:
07-07-2020 10:31
Absoluut.
Het bedrijf zal zeker nalatigheid te verwijten zijn.

Zeker, maar het is niet dat 15-jarigen scooters mogen huren omdat het bedrijf nalatig is.

De eerste die de fout in gingen zijn die jongens. Die jongens zijn al fout doordat ze proberen of het kan.

Dat ze door hun leeftijd dat besef nog niet hebben en de gevolgen niet overzien is een feit maar niet de fout van het bedrijf, dus kan TO de verantwoordelijkheid niet afschuiven op het bedrijf.
Nummer*Zoveel schreef:
07-07-2020 10:03
Het is moeilijk, maar probeer je niet aangesproken te voelen. TO wordt hier aangesproken op zijn gebrek aan verantwoordelijkheid en zijn haperende morele kompas, niet jij. :hug:
Ik weet het maar soms komt er een opmerking en dan schiet ik toch in de verdediging.
Stom.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan je dit vergelijken met diefstal. Die jongens weten best dat dit niet mag. Ze hebben bewust dat bedrijf fout voorgelicht en de wet overtreden. Daarbij hebben ze grotere risico's genomen dan bij het jatten van een pak oreo. Als ze dat laatste hadden gedaan, zou je dan de supermarktmanager hebben gemaild met het verwijt dat hij/zij het overtreden van de wet mogelijk heeft gemaakt doordat de koek voor het grijpen ligt?! Die manager en verhuurder hebben niks fout gedaan. Als je de behoefte voelt ze te vertellen wat je kind heeft uitgehaald met hun spullen, ga dan vooral je gang. Maar je kind is de enige die fout zit.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
07-07-2020 11:34
Natuurlijk kan je dit vergelijken met diefstal. Die jongens weten best dat dit niet mag. Ze hebben bewust dat bedrijf fout voorgelicht en de wet overtreden. Daarbij hebben ze grotere risico's genomen dan bij het jatten van een pak oreo. Als ze dat laatste hadden gedaan, zou je dan de supermarktmanager hebben gemaild met het verwijt dat hij/zij het overtreden van de wet mogelijk heeft gemaakt doordat de koek voor het grijpen ligt?! Die manager en verhuurder hebben niks fout gedaan. Als je de behoefte voelt ze te vertellen wat je kind heeft uitgehaald met hun spullen, ga dan vooral je gang. Maar je kind is de enige die fout zit.
Het stelen van een pak oreo's heeft geen gevolgen voor de veiligheid van de dief of van anderen.
Vuurwerk ligt ook niet los in de schappen.
Sterker nog, zelfs sigaretten liggen achter een slot.

Of de verhuurder nalatig is, hangt af van hoe makkelijk hun systeem te misleiden was.
haarklover wijzigde dit bericht op 07-07-2020 11:51
Reden: grammaticaal foutje
0.20% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
07-07-2020 00:08
Het is niet zo dat ik mijn zoon een scooter cadeau geef. Persoonlijk vind ik scooters meer iets voor luie dikke mensen uit lagere sociale klassen (ik geef toe dat ik niet zonder vooroordelen ben).
Dat klopt. Luie dikke mensen uit hogere klassen rijden in een auto.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
06-07-2020 23:55
Ik snap je punt, maar het gaat om scooters die maximaal 25 km/u kunnen rijden dus het lijkt me nauwelijks riskanter dan fietsen. Ik heb uiteraard wel verboden om dit nog vaker te doen, en daar zijn mijn kinderen altijd heel erg van onder de indruk.
Als ze niet onder de indruk zijn, wordt het tijd om wat aan uw gezag te werken.
Ze verdienen vast niet genoeg om hun wintersportvakantie te betalen.

Het zou ook schelen als u zou menen dat ze dit niet meer mogen doen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Maar goed de pubers doen dit nu met een scooter wat als ze dit hadden gedaan met een auto? Als die app zo makkelijk te omzeilen is hadden ze dit ook met een auto kunnen doen.
Met alle gevolgen van dien.
yette schreef:
07-07-2020 08:47
Oh wat moeilijk!
Waardeloos ook die veroordelende buitenstaanders. Ze zullen het wel een prettig idee vinden dat alles maakbaar is. Hun zal het niet overkomen :nut:

Integendeel, het zou ons ook kunnen overkomen. Ik zou echter wel iets pittiger maatregelen nemen dan alleen maar "foei!" roepen en er verder niet te zwaar aan tillen.
Ik vind rotzooien met je identiteitsbewijs absoluut niet ok. Echt niet om te lachen.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
07-07-2020 10:33
Ik groeide op in een keurige buurt in het Gooi, ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft. Want deze streken hebben misschien minder lange termijn gevolgen voor een bevoorrechte tiener uit het Gooi, dan voor iemand anders.

Ik schreef net nog over de tiener die 3 jaar lang bijbaantjes had om de schade te betalen, en dat was ook een tiener die opgroeide in ‘t Gooi.
ManOpHetPrikbord schreef:
06-07-2020 23:40
Dat gesprek heb ik gevoerd. Het was vooral een uitdaging om het systeem te slim af te zijn. Op zich kan ik dat dan wel weer waarderen.
ManOpHetPrikbord schreef:
07-07-2020 08:49
Ik heb het bedrijf gevraagd zijn account te verwijderen en mijn zoon verteld dat hij geen scooter meer mag rijden. Dit kan ik ook nog controleren via zijn bankgegevens. Voor de rest til ik er niet zo zwaar aan. Ik ben vooral verbaasd over zo’n bedrijf dat overal scooters uitstrooit die je kennelijk vrij gemakkelijk kan meenemen.

Ik heb beeld hoor... 'die van mij doet zoiets niet'.

En het ligt natuurlijk altijd aan de ander.
ManOpHetPrikbord schreef:
07-07-2020 00:08
Het is niet zo dat ik mijn zoon een scooter cadeau geef. Persoonlijk vind ik scooters meer iets voor luie dikke mensen uit lagere sociale klassen (ik geef toe dat ik niet zonder vooroordelen ben).
:sarcastic:
yette schreef:
07-07-2020 11:34
Natuurlijk kan je dit vergelijken met diefstal. Die jongens weten best dat dit niet mag. Ze hebben bewust dat bedrijf fout voorgelicht en de wet overtreden. Daarbij hebben ze grotere risico's genomen dan bij het jatten van een pak oreo. Als ze dat laatste hadden gedaan, zou je dan de supermarktmanager hebben gemaild met het verwijt dat hij/zij het overtreden van de wet mogelijk heeft gemaakt doordat de koek voor het grijpen ligt?! Die manager en verhuurder hebben niks fout gedaan. Als je de behoefte voelt ze te vertellen wat je kind heeft uitgehaald met hun spullen, ga dan vooral je gang. Maar je kind is de enige die fout zit.
Dit. En als hij met nitraten naar mensen en dieren gooit, is dat ook vooral niet Zijn schuld. Eigen schuld dat ze in de weg liepen...
Vaders huurt dure advocaat voor Zoontjelief, die zich natuurlijk een ongeluk lacht. En terecht ook nog.
*2020* schreef:
07-07-2020 12:12
Maar goed de pubers doen dit nu met een scooter wat als ze dit hadden gedaan met een auto? Als die app zo makkelijk te omzeilen is hadden ze dit ook met een auto kunnen doen.
Met alle gevolgen van dien.
Zou ook niet hun schuld zijn geweest, maar van de eigenaar/verhuurder van de auto.
alongwiththesunshine schreef:
07-07-2020 09:46
Het gaat erom dat TO de schuld bij een ander legt. "Als die scooters beter beveiligd waren, dan had mijn zoon nooit...blablabla." En dan ook nog bereid zijn om een advocaat in te huren om het bedrijf aansprakelijk te stellen. Koekoek. Omgekeerde wereld.
Dit ja.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-07-2020 09:02
Ik geloof niet dat je als ouder altijd kunt voorkomen dat je kind het verkeerde pad kiest, hoe hard je je best ook doet.

Maar andersom geloof ik wel dat kinderen daar gemiddeld eerder voor kiezen wanneer zij opgroeien met ouders die zelf al een rammelende moraal hebben.

Als ik jouw reactie lees, dan is dat precies hoe ik zou reageren. Consequenties voor slecht gedrag moet je zelf dragen, en niet op anderen afschuiven.

Toen mijn broertje op zijn 15e onverzekerd onderuit ging met een brommertje waar hij nog niet op mocht rijden, en in zijn val 3 auto’s flink beschadigde, heeft hij er tot zijn 18e over gedaan om de schade te betalen. En daar hoefde hij thuis echt niet over te piepen, want “hij mocht van geluk spreken dat het maar blikschade was”, “wie zijn billen brandt...”, enz.
Ja, dan had hij best geluk, want de jongen uit mijn klas liep voor de rest van zijn leven mank.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
07-07-2020 11:55
Dat klopt. Luie dikke mensen uit hogere klassen rijden in een auto.
Moest hieraan denken:
https://youtu.be/AS_B52XNto0
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
07-07-2020 07:25
Joh!
Wat moet TO dan doen volgens jou?
Zijn zoon een blauw oog slaan en op zijn kamer opsluiten tot zijn 21e?
Wat een heilige huisjes hier zeg!
En jullie hebben ook niet door dat TO jullie gewoon zit uit te lokken en op te naaien?
Met succes, dat zeker!

Ze waarden en normen bijbrengen misschien? Leren dat je van andermans spullen afblijft en wat de consequenties van zulk gedrag zijn? In plaats van zijn kostbare tijd te verspillen aan uitlokken en opnaaien. Van dat laatste gedrag word ik sowieso altijd erg moe.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Argentovivo schreef:
07-07-2020 17:13
Ze waarden en normen bijbrengen misschien? Leren dat je van andermans spullen afblijft en wat de consequenties van zulk gedrag zijn? In plaats van zijn kostbare tijd te verspillen aan uitlokken en opnaaien. Van dat laatste gedrag word ik sowieso altijd erg moe.
Andermans spullen? Ze hebben de scooter gewoon gehuurd. Ze hebben fraudeert met gegevens maar goed, die scooter is gewoon te huren. Probleem ligt niet bij de app.
ManOpHetPrikbord schreef:
07-07-2020 09:01
Dat is een onzinnige vergelijking. Er is hier geen sprake van diefstal. Er is sprake van een dienst (scooterhuur) waarbij mijn zoon niet helemaal eerlijk is geweest met de verstrekte informatie maar waarbij het verhuurbedrijf ook niet echt moeite lijkt te doen om te controleren wie er op die scooters rond rijdt.
Je kan moeilijk iets controleren als er gehackt wordt toch? Ik ben wel benieuwd hoe ze dat hebben gedaan! Daar zou ik als ouder geïnteresseerd in zijn. Zo van oke cool je hebt iets gedaan wat heel moeilijk is, miss kan je later in de ICT werken maar nu niet meer doen. En stimuleren dat hij z'n scooter rijbewijs gaat halen. Al zal dat lastig gaan met zo'n vader.
Alle reacties Link kopieren
Welja, we leggen de verantwoordelijkheid bij het bedrijf i.p.v. een stevig gesprek met de kinderen. Sneu gedrag. Moeilijk kennelijk, om je kinderen op te voeden.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven