Geld & Recht alle pijlers

Kind (15) komt thuis op scooter

06-07-2020 23:27 184 berichten
Vandaag was ik thuis aan het werk toen mijn zoon en een vriendje de oprit opreden met een scooter. Klein detail: ze zijn allebei 15 en hebben geen scooterrijbewijs en ook geen scooter.

Het bleek te gaan om een scooter van zo’n nieuw deelplatform. De stad verderop waar mijn zoon op school zit is een tijdje terug helemaal volgeplempt met groene deelscooters die je kan huren via een app. Op de een of andere manier hebben ze de app weten te activeren (na wat geknutsel met hun ID-kaart, denk ik) en konden ze een scooter huren.

Ze werden nogal zenuwachtig dat ik ze betrapt had. Niet omdat ik zo’n strenge pa ben, maar omdat die scooters per minuut worden afgerekend en ons dorp niet in het ‘scootergebied’ zit waar je je scooter mag achterlaten. De teller liep gewoon door toen ik ze aan het uithoren was. Ze moesten dus terug naar de stad om hun scooter daar weer te stallen en daarna weer met de fiets naar huis te gaan.

Bij inspectie bleek het te gaan om best wel suffe scooters die niet harder gaan dan 25 km/u, een tempo dat je met wat doortrappen op de fiets ook wel haalt. Het leek me niet heel veel spannender dan een elektrische fiets en ik heb ze dus maar terug laten rijden naar school, waar ze de deelscooters weer hebben weggezet en de fiets hebben gehaald en drie kwartier later waren ze weer thuis, dit keer met de fiets.

Nu ben ik natuurlijk een slechte ouder, want ik laat mijn kind en zijn vriendje zo maar de verkeersregels overtreden. Maar ik vraag me vooral af: moet zo’n deelplatform niet een beetje kritischer zijn met het beoordelen van hun gebruikers? Ik heb ook nog een dochter van 12 die ook graag grenzen verkent en heel handig is met d’r telefoon. Wat als zij straks ook in een scooter hier door het dorp gaat tuffen omdat dat een leuke besteding van haar zakgeld is?
ManOpHetPrikbord schreef:
07-07-2020 08:49
Ik heb het bedrijf gevraagd zijn account te verwijderen en mijn zoon verteld dat hij geen scooter meer mag rijden. Dit kan ik ook nog controleren via zijn bankgegevens. Voor de rest til ik er niet zo zwaar aan. Ik ben vooral verbaasd over zo’n bedrijf dat overal scooters uitstrooit die je kennelijk vrij gemakkelijk kan meenemen.

Aan jou de taak, je zoon bij te brengen dat dus niet te doen. En doet hij het ondanks dat toch wel, dan is dat niet de schuld van de verhuurder maar van hem zelf.

Zoals jij het nu stelt is het ook mijn eigen schuld als mijn huis wordt leeggestolen wanneer ik de deur niet op slot doe.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
07-07-2020 08:57
Aan jou de taak, je zoon bij te brengen dat dus niet te doen. En doet hij het ondanks dat toch wel, dan is dat niet de schuld van de verhuurder maar van hem zelf.

Zoals jij het nu stelt is het ook mijn eigen schuld als mijn huis wordt leeggestolen wanneer ik de deur niet op slot doe.
Volgens mij hebben ze er keurig voor betaald, dus die vergelijking gaat niet helemaal op. Ik zie het niet zo zwaar. In sommige landelijke gebieden crossen kinderen al met 12 op ‘echte’ brommers rond. De eerste keer wist ik niet wat ik zag. Maar ook hier in de buurt zie ik wel eens jongens op een brommer die er nog niet uitzien als 16. Het hoort niet natuurlijk. Mijn kinderen doen dat ook niet, want die zijn opgevoed :proud:
Andersom schreef:
07-07-2020 08:57
Aan jou de taak, je zoon bij te brengen dat dus niet te doen. En doet hij het ondanks dat toch wel, dan is dat niet de schuld van de verhuurder maar van hem zelf.

Zoals jij het nu stelt is het ook mijn eigen schuld als mijn huis wordt leeggestolen wanneer ik de deur niet op slot doe.
Dat is een onzinnige vergelijking. Er is hier geen sprake van diefstal. Er is sprake van een dienst (scooterhuur) waarbij mijn zoon niet helemaal eerlijk is geweest met de verstrekte informatie maar waarbij het verhuurbedrijf ook niet echt moeite lijkt te doen om te controleren wie er op die scooters rond rijdt.
Alle reacties Link kopieren
Anyco schreef:
07-07-2020 08:29
Ja, zo denken veel mensen. Als je kind gedrag vertoond wat niet door de beugel kan dan is dat de schuld van de ouders.

Ik geloof niet dat je als ouder altijd kunt voorkomen dat je kind het verkeerde pad kiest, hoe hard je je best ook doet.

Maar andersom geloof ik wel dat kinderen daar gemiddeld eerder voor kiezen wanneer zij opgroeien met ouders die zelf al een rammelende moraal hebben.

Als ik jouw reactie lees, dan is dat precies hoe ik zou reageren. Consequenties voor slecht gedrag moet je zelf dragen, en niet op anderen afschuiven.

Toen mijn broertje op zijn 15e onverzekerd onderuit ging met een brommertje waar hij nog niet op mocht rijden, en in zijn val 3 auto’s flink beschadigde, heeft hij er tot zijn 18e over gedaan om de schade te betalen. En daar hoefde hij thuis echt niet over te piepen, want “hij mocht van geluk spreken dat het maar blikschade was”, “wie zijn billen brandt...”, enz.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
07-07-2020 09:01
Dat is een onzinnige vergelijking. Er is hier geen sprake van diefstal. Er is sprake van een dienst (scooterhuur) waarbij mijn zoon niet helemaal eerlijk is geweest met de verstrekte informatie maar waarbij het verhuurbedrijf ook niet echt moeite lijkt te doen om te controleren wie er op die scooters rond rijdt.

Wat een gelul. Jouw zoon heeft de boel opgelicht en daar kun je dat bedrijf niet verantwoordelijk voor stellen.
Tjongejonge, wat een brave moralistische Hendriken hier zeg. Niemand als tiener eens te jong op een brommer gereden.

En ja, dat is eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind het toch wel heel raar dat het ze gelukt is zo’n ding te unlocken met hun ID. Dat zou ik wel ter informatie melden bij het bedrijf. Misschien moeten ze hun IT technology aanscherpen.
Alle reacties Link kopieren
Nog even en je streeft mij voorbij qua irritatie TO

Way to go
Anyco schreef:
07-07-2020 08:29
Ja, zo denken veel mensen. Als je kind gedrag vertoond wat niet door de beugel kan dan is dat de schuld van de ouders.
Dat hebben man en ik wel gemerkt toen onze jongste op zijn 14de het criminele pad op ging, wij zouden wel iets gedaan of gelaten hebben waardoor dat gebeurde.
Dat de jongste nog twee oudere broers heeft die geen criminele aspiraties hadden telt, heel gek, niet mee.
Nou ik zal weer het doorgeven bij de reclassering vanmiddag :nut:

Onze jongste zou exact zo'n actie als die van TO kunnen uithalen. Ik zou het bedrijf inlichten en had het bedrijf ook de scooter laten ophalen.
Ook dat...
Kind drinkt op een feest, ouders zullen zich ook wel klemzuipen

Een puber kan stomme, foute, dingen doen.
Als ouder hoor je dat af te keuren. Wat geen garantie is op luisteren...

Je kunt een puber niet vastbinden. Je hebt niet overal invloed op.

In geval van TO. Mijn puber wellicht ook kunnen doen.
Het is wel aan TO om het niet wat weg te lachen. Ook al moet je er inwendig om lachen.

Sterkte bij reclassering vanmiddag.
yette schreef:
07-07-2020 08:47
Oh wat moeilijk!
Waardeloos ook die veroordelende buitenstaanders. Ze zullen het wel een prettig idee vinden dat alles maakbaar is. Hun zal het niet overkomen :nut:

Ja, ik denk wel dat je daar gelijk in hebt, maakbaarheid.
Maar goed, het is een persoonlijk frustratiepunt, je worstelt omdat je wil dat je kind iets van zijn toekomst maakt (daar doe je als ouder alles voor wat in je vermogen ligt) en dan krijg je zulke domme onzin over je heen gestort. Dat helpt niet.
Nummer*Zoveel schreef:
07-07-2020 09:02
Ik geloof niet dat je als ouder altijd kunt voorkomen dat je kind het verkeerde pad kiest, hoe hard je je best ook doet.

Maar andersom geloof ik wel dat kinderen daar gemiddeld eerder voor kiezen wanneer zij opgroeien met ouders die zelf al een rammelende moraal hebben.

Als ik jouw reactie lees, dan is dat precies hoe ik zou reageren. Consequenties voor slecht gedrag moet je zelf dragen, en niet op anderen afschuiven.

Toen mijn broertje op zijn 15e onverzekerd onderuit ging met een brommertje waar hij nog niet op mocht rijden, en in zijn val 3 auto’s flink beschadigde, heeft hij er tot zijn 18e over gedaan om de schade te betalen. En daar hoefde hij thuis echt niet over te piepen, want “hij mocht van geluk spreken dat het maar blikschade was”, “wie zijn billen brandt...”, enz.

Zoon heeft een openstaande schuld van 850 euro bij ons want dat was de schadeloosstelling van de scooter die hij jatte....
Nummer*Zoveel schreef:
07-07-2020 09:02
Ik geloof niet dat je als ouder altijd kunt voorkomen dat je kind het verkeerde pad kiest, hoe hard je je best ook doet.

Maar andersom geloof ik wel dat kinderen daar gemiddeld eerder voor kiezen wanneer zij opgroeien met ouders die zelf al een rammelende moraal hebben.

Als ik jouw reactie lees, dan is dat precies hoe ik zou reageren. Consequenties voor slecht gedrag moet je zelf dragen, en niet op anderen afschuiven.

Toen mijn broertje op zijn 15e onverzekerd onderuit ging met een brommertje waar hij nog niet op mocht rijden, en in zijn val 3 auto’s flink beschadigde, heeft hij er tot zijn 18e over gedaan om de schade te betalen. En daar hoefde hij thuis echt niet over te piepen, want “hij mocht van geluk spreken dat het maar blikschade was”, “wie zijn billen brandt...”, enz.
Prachtig opvoedwerk van je ouders hoor, chapeau!

Maar dit werkt ook lang niet altijd bij ieder kind. Mijn oudere broer zou daar niet van onder de indruk geweest zijn en heeft als tiener en student van alles uitgehaald. Vanaf dat hij de leeftijd van drank (en drugs) had werd hij nog wilder. Van alles meegemaakt, inclusief dure dingen terugbetalen, HALT en politiebureau aan toe. Maar goed, inmiddels is hij een brave huisvader hoor. En advocaat, haha! Maar van het type waar je in dit soort zaken niets aan zou hebben.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 07-07-2020 09:20
1.30% gewijzigd
benmamma schreef:
07-07-2020 09:07
Ook dat...
Kind drinkt op een feest, ouders zullen zich ook wel klemzuipen

Een puber kan stomme, foute, dingen doen.
Als ouder hoor je dat af te keuren. Wat geen garantie is op luisteren...

Je kunt een puber niet vastbinden. Je hebt niet overal invloed op.

In geval van TO. Mijn puber wellicht ook kunnen doen.
Het is wel aan TO om het niet wat weg te lachen. Ook al moet je er inwendig om lachen.

Sterkte bij reclassering vanmiddag.
Dankjewel.
Die app is wel te gemakkelijk.
Eitje om het huren van die scooter zo mogelijk te maken voor jongeren.
Niemand die het blijkbaar controleert.
Wat gaan die jongens verder doen met het omzeilen van de regels?
Ik denk zomaar dat dit niet de eerste keer is als je via zo'n app de boel makkelijk kan oplichten.
Wissewis schreef:
07-07-2020 00:00
Hadden ze wel een helm op beiden?
Met het risico dat ik nu mosterd ben, maar een scooter die niet harder kan dan 25km/h is een snorfiets en daarvoor heb je geen helm nodig.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
07-07-2020 09:23
Met het risico dat ik nu mosterd ben, maar een scooter die niet harder kan dan 25km/h is een snorfiets en daarvoor heb je geen helm nodig.

Wis komt uit BE.
Daar is het wel verplicht. Vandaar dat ze het vroeg.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
07-07-2020 09:06
Tjongejonge, wat een brave moralistische Hendriken hier zeg. Niemand als tiener eens te jong op een brommer gereden.

En ja, dat is eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind het toch wel heel raar dat het ze gelukt is zo’n ding te unlocken met hun ID. Dat zou ik wel ter informatie melden bij het bedrijf. Misschien moeten ze hun IT technology aanscherpen.

Juist!
Pindakaasjes schreef:
07-07-2020 09:28
Wis komt uit BE.
Daar is het wel verplicht. Vandaar dat ze het vroeg.
Ja, ik had het verderop al gelezen :)
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
07-07-2020 09:06
Tjongejonge, wat een brave moralistische Hendriken hier zeg. Niemand als tiener eens te jong op een brommer gereden.

En ja, dat is eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind het toch wel heel raar dat het ze gelukt is zo’n ding te unlocken met hun ID. Dat zou ik wel ter informatie melden bij het bedrijf. Misschien moeten ze hun IT technology aanscherpen.
Nou, ik toevallig niet. Maar dat terzijde. Niemand zegt hier ook dat die jongens ernstig bestraft moeten worden, of dat ze niets fouts mogen doen, of dat je geen melding mag maken bij dat bedrijf. Het gaat erom dat TO de schuld bij een ander legt. "Als die scooters beter beveiligd waren, dan had mijn zoon nooit...blablabla." En dan ook nog bereid zijn om een advocaat in te huren om het bedrijf aansprakelijk te stellen. Koekoek. Omgekeerde wereld.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Anyco schreef:
07-07-2020 09:10
Ja, ik denk wel dat je daar gelijk in hebt, maakbaarheid.
Maar goed, het is een persoonlijk frustratiepunt, je worstelt omdat je wil dat je kind iets van zijn toekomst maakt (daar doe je als ouder alles voor wat in je vermogen ligt) en dan krijg je zulke domme onzin over je heen gestort. Dat helpt niet.

Het is moeilijk, maar probeer je niet aangesproken te voelen. TO wordt hier aangesproken op zijn gebrek aan verantwoordelijkheid en zijn haperende morele kompas, niet jij. :hug:
Alle reacties Link kopieren
alongwiththesunshine schreef:
07-07-2020 09:46
Nou, ik toevallig niet. Maar dat terzijde. Niemand zegt hier ook dat die jongens ernstig bestraft moeten worden, of dat ze niets fouts mogen doen, of dat je geen melding mag maken bij dat bedrijf. Het gaat erom dat TO de schuld bij een ander legt. "Als die scooters beter beveiligd waren, dan had mijn zoon nooit...blablabla." En dan ook nog bereid zijn om een advocaat in te huren om het bedrijf aansprakelijk te stellen. Koekoek. Omgekeerde wereld.
Ik denk dat het bedrijf wel enige moeite moet doen om te zorgen dat het geen scooters aan mensen zonder brommerrijbewijs verhuurt.
Winkels mogen ook geen alcohol verkopen aan mensen onder de 18, dus het is niet de taak van de ouders om daarop te letten.
(wel om te letten op de alcohol-consumptie thuis, bij vrienden enz.)

Als de jongens identiteitsfraude gepleegd hebben (en daar lijkt het op) wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
07-07-2020 08:47
Oh wat moeilijk!
Waardeloos ook die veroordelende buitenstaanders. Ze zullen het wel een prettig idee vinden dat alles maakbaar is. Hun zal het niet overkomen :nut:
Dit idd.

Overigens begrijp ik ook weinig van de mensen die beweren dat we allemaal weleens zoiets gedaan hebben toen we 15 waren.

Ik zal wel in een bubbel zitten hoor, maar zowel in mijn eigen jeugd als in de jeugd van mijn kinderen hadden ook 15-jarigen heus wel enig verantwoordelijkheidsgevoel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
haarklover schreef:
07-07-2020 10:04
Ik denk dat het bedrijf wel enige moeite moet doen om te zorgen dat het geen scooters aan mensen zonder brommerrijbewijs verhuurt.
Winkels mogen ook geen alcohol verkopen aan mensen onder de 18, dus het is niet de taak van de ouders om daarop te letten.
(wel om te letten op de alcohol-consumptie thuis, bij vrienden enz.)

Als de jongens identiteitsfraude gepleegd hebben (en daar lijkt het op) wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Natuurlijk wel. Alles is te kraken, hacken of omzeilen. Die verantwoordelijkheid kun je niet altijd maar afschuiven op het bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Ja, omdat de jongens fraude hebben gepleegd is het echt idioot om de verantwoordelijkheid bij het bedrijf te leggen.
wij slapen nooit.
ManOpHetPrikbord schreef:
07-07-2020 09:01
Dat is een onzinnige vergelijking. Er is hier geen sprake van diefstal. Er is sprake van een dienst (scooterhuur) waarbij mijn zoon niet helemaal eerlijk is geweest met de verstrekte informatie maar waarbij het verhuurbedrijf ook niet echt moeite lijkt te doen om te controleren wie er op die scooters rond rijdt.

Zijn steelt wel is wat geen scooter maar maakt wel onrechtmatig gebruik van de dienst. Hij fraudeert omdat de boel daar niet helemaal goed op slot zit.

Tot zover klopt mijn vergelijk dus wel. Het is niet dat het mag ómdat de deur daar niet goed genoeg is afgesloten. Net als bij mijn voorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ken die groene scooters. Het ziet er niet zo spannend uit. Maar ja, gebeurd er wat dan ben jij wel aansprakelijk. Los van de schade aan je zoon ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven