Geld & Recht alle pijlers

Kinderalimentatie

25-04-2016 14:49 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal

Hopelijk iemand hier die het een en ander van kinderalimentatie af weet...

Mijn stiefzoon woont bij vriend en mij. Samen hebben wij ook nog 3 kindjes.

Vriend werkt fulltime, ik ben sinds de geboorte van de kleinsten (tijdelijk) parttime gaan werken. Ons inkomen is best wel ok, niet hoog maar absoluut ook niet laag.

Nu het volgende. Moeder van mijn stiefzoon wil geen kinderalimentatie betalen. Zij ziet zoon maar sporadisch en maakt dus totaal geen kosten voor hem ( 2 keer per maand, vastgelegde regeling door de rechter )

Wij natuurlijk wel: alle kosten komen voor onze rekening. Ik vind het totaal niet erg om voor hem te betalen want hij voelt net zoals de andere kids voor mij. Maar moeder bemoeit zich overal mee, ligt altijd dwars maar vind het vreemd dat vriend kinderalimentatie durft te vragen..

Hebben wij nu recht op kinderalimentatie? Lijkt me wel, maar moeder zegt weinig inkomen te hebben. Dat is voor ons natuurlijk niet te controleren. En wij kunnen evengoed voor 4 als voor 3 kinderen zorgen maar ergens vind ik dat ze er wel erg makkelijk vanaf komt zo... Zeker omdat ze vriend jarenlang financieel ( en emotioneel ) kapot heeft proberen te maken... Het is niet voor niks dat zoon al jaren bij zijn vader woont.

Moeder zegt dat wij allebei werken en genoeg verdienen, dat zij zelf niet veel inkomen heeft (

( ze gaat weer naar school en werkt 1 a 2 dagen... zegt ze ) en dat we daarom geen.kans maken op alimentatie. Klopt dit? Is er niet ergens iets geregeld dat iedere ouder een bijdrage moet leveren aan zijn of haar kind? Al is het maar om de contributie van een sportclubje te kunnen betalen of voor in zijn spaarpotje voor een studie later.

Gr. Mamsie
En Google kon je geen antwoord geven op deze vraag? Of de site van Rijksoverheid?
Wat staat er in het ouderschapsplan?
Wij kunnen hier niets zeggen over het recht op kinderalimentatie. Het is van zoveel dingen afhankelijk, dat zou je aan een professioneel iemand moeten vragen.

Is de vraag niet meer gesteld vanuit het feit dat jij een hekel aan die vrouw hebt en vindt dat ze daarom weleens iets terug mag doen?
Iemand die iets van alimentatie afweet?

Ja, zo iemand hebben we hier wel.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Wie krijgt de kinderbijslag?
Je bent zelf een theepot
quote:merano schreef op 25 april 2016 @ 14:55:

Iemand die iets van alimentatie afweet?

Ja, zo iemand hebben we hier wel. Oh?
Ik heb wel een proefberekening gemaakt maar hier moet ik preciezere inkomensgegevens invoeren die ik van haar niet heb. .. vandaar mijn vraag hier. Wie weet is er een deskundig iemand die hier antwoord op kan geven

Het is een aparte situatie viva1966. Er is een veiligheidsplan gemaakt ( ooit opgesteld door jeugdzorg )omdat moeder niet in staat is om zelf te zorgen voor stiefzoon. Alimentatie is daarin niet vastgelegd. Vroeger betaalde mijn vriend alimentatie aan haar totdat zoon bij hem is komen wonen en hij was al blij dat zijn zoon veilig bij hem woonde en heeft het nooit meer gehad over kinderalimentatie.

Zou het nu, na een aantal jaar, dan te laat zijn om het alsnog te vragen?
https://www.rijksoverheid ... ntwoord/kinderalimentatie
Komt de wens voor kinderalimentatie vanuit jou of van je partner?
Ik heb helemaal geen hekel aan haar, ik vind alleen wel dat zij ook een bijdrage moet leveren aan haar eigen kind... Als hij bij haar zou wonen zou ik van mijn vriend ook verwachten dat hij kinderalimentatie zou betalen l.
Wens voor kinderalimentatie komt eigenlijk nu vanuit ons beiden. We hebben er nooit bij stil gestaan om het aan haar te vragen maar het kwam laatst ter sprake, vandaar.

Kinderbijslag is na heel veel gedoe eindelijk ook omgezet naar mijn vriend, zij heeft onterecht nog tijd kinderbijslag gekregen.
Hoe bereken je de hoogte van de alimentatie?

De hoogte van de alimentatie wordt bepaald op basis van de draagkracht van de alimentatieplichtige en de behoefte van de ontvanger.

?Alimentatiebehoefte van de ex-partner en het kind

De behoefte van de ontvanger wordt bepaald op basis van de levensstandaard tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap. Het bedrag dat de ontvanger maandelijks tekort komt is de behoefte.

In het geval van kinderalimentatie is de behoefte gelijk aan het bedrag dat het kind nodig heeft om in de behoeftes te kunnen voorzien. De behoefte wordt bepaald op basis van de situatie in de tijd dat de ouders nog bij elkaar waren. Het kind mag namelijk niet slechter worden van een scheiding.

?Draagkracht van de betalende partij

Om de hoogte van de kinder- of partneralimentatie te kunnen berekenen, is het ook nodig om de draagkracht uit te rekenen: het bedrag dat maandelijks beschikbaar is om alimentatie over af te dragen. Immers kan iemand niet meer alimentatie betalen dan hij/zij kan dragen. Er wordt gekeken wat de inkomsten, vaste lasten, financiële verplichtingen en spaargelden zijn. Op basis hiervan kun je de hoogte van de alimentatie berekenen. JuroFoon helpt je graag hierbij.

Als de behoefte groter is dan de draagkracht

Als de behoefte groter is dan de draagkracht van de alimentatieplichtige betaalt de laatste het maximale bedrag op basis van wat hij/zij kan dragen (de draagkracht).

De behoefte is kleiner dan de draagkracht

Het kan ook voorkomen dat de behoefte kleiner is dan de draagkracht van de betalende partij. In dat geval hoeft niet meer betaald te worden dan het bedrag dat benodigd is voor de ontvanger (de behoefte).

Jaarlijkse indexering

Elk jaar wordt de te betalen alimentatie opnieuw geïndexeerd (vastgesteld). Dit gebeurt omdat er jaarlijks inflatie plaatsvindt. De hoogte van de alimentatie wordt dus gecorrigeerd zodat de ontvanger niet te weinig alimentatie ontvangt. Hoeveel de alimentatie jaarlijks omhoog gaat wordt berekend aan de hand van een vast percentage. Dit percentage wordt bepaald door de overheid.

Bron: Jurofoon.nl
Is dit niet vastgesteld toen de rechter bepaalde dat zoon bij zijn vader zou gaan wonen?
quote:Mamsievan4 schreef op 25 april 2016 @ 15:01:

Ik heb helemaal geen hekel aan haar, ik vind alleen wel dat zij ook een bijdrage moet leveren aan haar eigen kind... l.

Zo komt het wel een beetje over, omdat je er allemaal dingen van vroeger bijhaalt.

De kinderalimentatie is er overigens om in het levensonderhoud van een kind te voorzien en niet om een spaarpotje aan te leggen voor een eventuele latere studie.

Maar neem eens contact op met een advocaat, die kan vast zeggen wat jullie kansen zijn.
Ik zou zeggen, laat je mán eens contact opnemen met een advocaat.

Die kan hem daar 10 keer beter in van advies voorzien dan het viva forum.
Dankje minnimouse!

Nee borboletas, alleen dat stiefzoon bij ons woont en dat moeder stiefzoon niet alleen mag zien ( dus alleen maar in omgangshuis of onder toezicht van professionals )

Mary57. Stiefzoon was er, door toedoen van moeder, bijna niet meer geweest. Vandaar alleen maar omgang in omgangshuis. Dit is tijdelijk anders geweest maar helaas is er recentelijk weer een en ander misgegaan tijdens bezoek bij moeder waardoor er nu weer alleen maar omgang onder toezicht is.

Ik heb geen hekel aan haar, maar ik neem haar wel dingen kwalijk. Maar dat neem ik vooral jeugdzorg kwalijk.
Bedankt voor de info. Ik zal beter contact opnemen met een advocaat
Misschien kun je beter eerst een draagkrachtberekening maken, misschien is dat al eerder gezegd.
verba volant, scripta manent.
Dit kan alleen met advocaat via procedure. Houd er rekening mee dat je de advocaat per uur moet gaan betalen en dat dit een flinke bak met geld gaat kosten, als jullie inkomen boven de grens van de gesubsidieerde toevoeging ligt. (€ 36800 is dat voor 2016, jullie gezamenlijke bruto inkomen gaat het dan over, gebaseerd op het inkomen van 2014)
Okee dankje voor de info gizzmo returns
Hoe oud is dat kind, TO?
quote:mary57 schreef op 25 april 2016 @ 14:54:

Wij kunnen hier niets zeggen over het recht op kinderalimentatie. Het is van zoveel dingen afhankelijk, dat zou je aan een professioneel iemand moeten vragen.

Als kind bij hen woont heeft vader recht op alimentatie. Da's niet zo moeilijk. Wat ingewikkelder is, is om de hoogte ervan te bepalen.
Heeft moeder bijstand of wia of werkt ze? En hoeveel uur werk in welke functie?

Dan kun je beetje schatting vh inkomen maken om te kijken of het rendabel is om naar rechter te stappen.
quote:tvandattum schreef op 25 april 2016 @ 17:41:

[...]

Als kind bij hen woont heeft vader recht op alimentatie. Da's niet zo moeilijk. Wat ingewikkelder is, is om de hoogte ervan te bepalen.Recht hebben op alimentatie is heel wat anders dan alimentatie krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven