Geld & Recht alle pijlers

Kindgebonden budget

10-12-2019 13:42 38 berichten
Een vraag.

Ik kreeg een brief van de Belastingdienst dat wij mogelijk recht hebben op kindgebonden budget... (situatie: getrouwd, 1 dochter, 1 kind onderweg. Werken beiden, man ft, ik op 0 uren basis dus wisselend.)

Nu vroeg ik me af... Krijg je ook kindgebonden budget als je dit niét aanvraagt? Jaarlijks met belastingaangifte?
Of moet je het perse aanvragen.

Heb er nooit zo'n zin in als je een bedrag krijgt en dan later blijk je weer (een deel) terug te moeten betalen🤥
Automatisch als je al een toeslag ontvangt:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... en-budget/
Wij krijgen alleen kinderbijslag. Is dat dan voldoende?
Babydonthurtme schreef:
10-12-2019 13:45
Wij krijgen alleen kinderbijslag. Is dat dan voldoende?

Ja. Staat in de link als je doorklikt ;-)
Alle reacties Link kopieren
Oohhh wij zitten ook op die brief te wachten! Maar ik denk dat we nét buiten de boot vallen. Met 2 kinderen hadden we er wel recht op gehad.
Ik heb toevallig vorige week gebeld, ik heb 2 jaar lang nisk gehad en nu ineens krijg ik voor 2020 wel een bedrag.

Het klopte allemaal volgens hun, want met prinsjesdag is al aangegeven dat er verandering in zou komen en dus meer geziinnen er recht op hebben .
Catcats schreef:
10-12-2019 13:46
Oohhh wij zitten ook op die brief te wachten! Maar ik denk dat we nét buiten de boot vallen. Met 2 kinderen hadden we er wel recht op gehad.
Met 1 kind toch ook? Wij hebben er ook nog maar 1, kind 2 wordt pas begin volgend jaar geboren (als alles goed gaat)!
Quest schreef:
10-12-2019 13:46
Ik heb toevallig vorige week gebeld, ik heb 2 jaar lang nisk gehad en nu ineens krijg ik voor 2020 wel een bedrag.

Het klopte allemaal volgens hun, want met prinsjesdag is al aangegeven dat er verandering in zou komen en dus meer geziinnen er recht op hebben .
Hmm ok. Nou fijn toch juist!!

En krijg je dit dan periodiek of jaarlijks? Ligt er denk ik ook aan of je t aanvraagt of niet?
Alle reacties Link kopieren
Nou wij hebben wel recht op een tientje per maand ofzo, voor twee kinderen. Het gaat naar inkomen.
Ok dank voor alle antwoorden.
Ik bel voor de zekerheid de Belastingdienst even omdat mijn inkomen zo wisselend is, en vraag t daarna aan.

Is kindgebonden budget nou wat vroeger "aanrechttoeslag" werd genoemd??
Alle reacties Link kopieren
Aanrechttoeslag is een algemene heffingskorting minst verdienende partner. Deze daalt elk jaar. Kindgebonden budget is juist bedoeld om werken te stimuleren dacht ik.
Dahlia74 schreef:
10-12-2019 14:27
Aanrechttoeslag is een algemene heffingskorting minst verdienende partner. Deze daalt elk jaar. Kindgebonden budget is juist bedoeld om werken te stimuleren dacht ik.
Is dat wat jij bedoeld niet de inkomensafhankelijke combinatiekorting?
Want van deze toeslag (Kindgebonden budget dus) krijg je meer als je minder verdiend.
In tegenstelling tot de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Ja wij kregen ook bericht. Getrouwd, 1 kind. Gaat om omgerekend 13 euro per maand geloof ik.

De maatnorm is idd veranderd zoals aangegeven op Prinsjesdag.
Alle reacties Link kopieren
Babydonthurtme schreef:
10-12-2019 13:48
Met 1 kind toch ook? Wij hebben er ook nog maar 1, kind 2 wordt pas begin volgend jaar geboren (als alles goed gaat)!
Ja klopt, maar voor kindgebonden budget voor 1 kind verdienen wij nét te veel. Als we 2 kinderen hadden gehad, zouden we recht hebben op 79 euro per maand. Vind ik nogal een verschil trouwens...
Catcats schreef:
10-12-2019 14:40
Ja klopt, maar voor kindgebonden budget voor 1 kind verdienen wij nét te veel. Als we 2 kinderen hadden gehad, zouden we recht hebben op 79 euro per maand. Vind ik nogal een verschil trouwens...
Dat is zeker een verschil!!
Alle reacties Link kopieren
op de site van de belastingdienst kan je een proefberekening maken. De grens is wel omhoog gegaan. Als je inkomen volgens mij onder de 70.000 per jaar zit met 2 kinderen krijg je het. Je mag ook niet meer dan volgens mij 150.000 vermogen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
10-12-2019 13:46
Ja. Staat in de link als je doorklikt ;-)
Nou volgens mij krijg je niet automatisch kgb als je alleen kinderbijslag krijgt. Ik kan het in ieder geval niet vinden.
Babydonthurtme schreef:
10-12-2019 13:49
Hmm ok. Nou fijn toch juist!!

En krijg je dit dan periodiek of jaarlijks? Ligt er denk ik ook aan of je t aanvraagt of niet?
vond heel vreemd en dacht ik ga eerst bellen voordat ik volgend jaar ieneens alles terug moet betalen , is maar klein bedrag maar beter dan niks :)

wij krijgen maandelijks het bedrag gestort.
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
10-12-2019 14:50
Nou volgens mij krijg je niet automatisch kgb als je alleen kinderbijslag krijgt. Ik kan het in ieder geval niet vinden.
Nee volgens mij moet je het wel zelf aanvragen.
coravanmora schreef:
10-12-2019 14:50
Nou volgens mij krijg je niet automatisch kgb als je alleen kinderbijslag krijgt. Ik kan het in ieder geval niet vinden.

Er staat dit:

Kindgebonden budget hoeft u meestal niet zelf aan te vragen. U krijgt vanzelf bericht als u er volgens ons recht op hebt

En aangezien TO een brief heeft gekregen zal ze het dus niet zelf nog hoeven aanvragen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Je zult toch op die brief moeten reageren met je inkomensgegevens e.d.?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denken dat je nu je weet dat er recht op hebt, dit moet aanvinken op site van toeslagen als je die nog niet ontvangt. Maar toeslagen aanvragen kan vaak ook achteraf.

Wij hebben kinderopvangtoeslag en bij berekening van volgend jaar stond kindgebonden budget er ook bij.
Heb net de Belastingdienst aan de telefoon gehad. Het is me nu duidelijk:

- Je moet t aanvragen anders krijg je het niet automatisch... tenzij je al meerder toeslagen ontvangt zoals bijv zorgtoeslag. Kindertoeslag valt hier NIET onder. Dus ik moet t echt aanvragen
- je kunt ook aangeven t jaarlijks te willen zodat je geen kans loopt teveel te ontvangen
- je kunt t ook nog met terugwerkende kracht aanvragen over bijv 2019
Babydonthurtme schreef:
10-12-2019 14:24
Ok dank voor alle antwoorden.
Ik bel voor de zekerheid de Belastingdienst even omdat mijn inkomen zo wisselend is, en vraag t daarna aan.

Is kindgebonden budget nou wat vroeger "aanrechttoeslag" werd genoemd??
Gewoon op toeslagen.nl jullie inkomen glknk hoger oogeven dan krijg je minder of geen KGB per maand. Maar met de verrekening volgend jaar krijg je een nabetaling.
-Darkside- schreef:
10-12-2019 16:20
Gewoon op toeslagen.nl jullie inkomen glknk hoger oogeven dan krijg je minder of geen KGB per maand. Maar met de verrekening volgend jaar krijg je een nabetaling.
Ah dank. Ook goed om te weten! Dan beter salaris als iets hoger opgeven en later geld terug krijgen. Heb een hekel aan later terugbetalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven