Geld & Recht alle pijlers

kolfverlof

22-08-2012 22:40 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
weet niet of ik op de juiste pijler zit maar vooruit...

Na de herfstvakantie start ik weer met stage na mijn zwangerschapsverlof. Omdat ik borstvoeding geef, heb ik schijnbaar recht op kolfverlof. Maar hoe zit dit in elkaar ?

Zou 1/4 van mijn werktijd mogen benutten om te kolven, werk van half 9 tot 5 met van 12 tot 12.30 een pauze. Werk dus 7.5 uur en heb een half uurtje (verplicht) pauze. nu was ik aan het denken om 2x een kwartiertje te kolven en eerder naar huis te gaan om thuis live te kunnen voeden aangezien kolven niet zo heel erg goed gaat en ik mijn bv echt bij elkaar moet sprokkelen. Zou dus anderhalf uur eerder naar huis willen gaan, mag dit ? Heb +-30min reistijd naar huis en terug vandaar de andere voedingen niet live maar kolven.
quote:saaaaar81 schreef op 22 augustus 2012 @ 22:52:

[...]

Ja, je hebt gelijk.

Direct aan de flesvoeding. Veel vriendelijker voor werkgevers.Tegenwoordig verwachten moeders wel dat alles door een ander wordt betaald. Kinderopvang, ouderschapsverlof, kolfverlof en graag ook nog wat langer vaderschapsverlof. Voor kleine bedrijven die alle zeilen moeten bijzetten, is dat lastig om in te passen en het kost ook nog eens veel geld.
quote:biebsel79 schreef op 22 augustus 2012 @ 22:49:

Tje zeg, je hebt rechten en plichten. Kolfverlof is er om te kolven.. Niet om eerder naar huis te gaan om live te voeden.... Gebruik wat je nodig hebt om te kolven, punt.

Hier word ik nou zo moe van.....

wat jij zegt klopt niet,je mag wel degelijk naar huis om live te voeden maar je reistijd valt dan binnen die 1/4e kolf of borstvoedingsverlof.

Hoop inderdaad dat ik hier zou mogen blijven, en heb ook gevraagd in hoeverre mijn kolf verlof hierin een rol zou kunnen spelen. Mijn begeleidster gaf aan dat ze het juist heek erg goed van me vind dat ik voor mezelf opkom als medewerkster zijnde. Dat was volgens haar erg nodig binnen deze instelling.
Jouw verhaal komt me bekend voor. Ik kolfde ook erg weinig. Ik ben 2 weken voordat ik ging werken gestart met 1x extra kolven tussen 2 voedingen door. Toen ik ging werken gestart met 3x kolven, daarmee kolfde ik ruim 1,5 voeding bij elkaar (dus ook niet zoveel). Kostte me bijna een half uur per keer. Aangezien mijn baby 2x een voeding mistte onder werktijd, na 3 weken met leidinggevende overlegd. Daarna 1x kolven 's ochtends onder werktijd en die andere 2x 30 min opgespaard en een uur eerder naar huis gegaan om live te kunnen voeden. Ik moest het wel uitleggen hoe het zat met kolven dat je ook eerder naar huis mocht enzo.... maar uiteindelijk heb ik dit net zo lang vol kunnen houden totdat die voeding naar 19 uur verschoof en ik niet meer eerder naar huis hoefde voor de voeding. Succes!
quote:jollie schreef op 22 augustus 2012 @ 22:56:

[...]

Tegenwoordig verwachten moeders wel dat alles door een ander wordt betaald. Kinderopvang, ouderschapsverlof, kolfverlof en graag ook nog wat langer vaderschapsverlof. Voor kleine bedrijven die alle zeilen moeten bijzetten, is dat lastig om in te passen en het kost ook nog eens veel geld.

Verschrikkelijk.

Dan maar geen vrouwen aannemen. die wetten ook altijd.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:jollie schreef op 22 augustus 2012 @ 22:56:

[...]

Tegenwoordig verwachten moeders wel dat alles door een ander wordt betaald. Kinderopvang, ouderschapsverlof, kolfverlof en graag ook nog wat langer vaderschapsverlof. Voor kleine bedrijven die alle zeilen moeten bijzetten, is dat lastig om in te passen en het kost ook nog eens veel geld.ik krijg niet betaald, alleen reiskosten vergoeding.....
Je mag die tijd inderdaad gebruiken om live te voeden. Het is niet alleen voor kolven. Maar... Overleg nou gewoon op je stage. Stel je vriendelijk en niet te dwingend op en er kan een hoop is mijn ervaring.
Biebsel, het heet kolfrecht maar het geeft je recht op zowel kolven of live voeden.

In goed overleg met je werkgever moet hier voor beide partijen prettige tijd voor vrijgemaakt worden. Zoals ik het lees is de werkgever van TO positief tov kolven, dus ik zou zeggen: overleggen!
Kijk en Jollie is nou zo'n persoon die je op je werk ook kan tegenkomen. Dan is het fijn als je de steun hebt van hogerhand.
quote:saaaaar81 schreef op 22 augustus 2012 @ 22:57:

[...]

Verschrikkelijk.

Dan maar geen vrouwen aannemen. die wetten ook altijd.

inderdaad. vrouwen moeten maar gewoon weer ontslagen worden als ze trouwen. Stel je voor dat ze zich laten bezwangeren en dan lastige eisen gaan stellen omdat die zo in de wet staan.

Of beter nog...vrouwen tussen de 20 en 40 sowieso niet aannemen, want ook ongehuwd kunnen ze tegenwoordig zwanger worden, brrr.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 22 augustus 2012 @ 22:58:

[...]

ik krijg niet betaald, alleen reiskosten vergoeding.....De opmerking was meer in het algemeen bedoeld. Ik denk wel dat als je veel problemen gaat maken m.b.t. kolven en voeden, het op de langere termijn niet in je voordeel gaat werken.
stage staat er wel voor open, mijn stagebegeleidster is een mama van 3 dus is wel bekend met het een en ander. P&O wil dat ik vanuit school op papier gezet krijg dat ik vanuit hen toestemming heb en ook mijn stagebegeleidster moet een dergelijk briefje opstellen. Heb in september een gesprek over hoe we alles precies gaan indelen ook mbt mijn opdrachten en dergelijke (en de kleine achterstand door mijn verlof).
quote:giuliettacapuletti schreef op 22 augustus 2012 @ 22:59:

Je mag die tijd inderdaad gebruiken om live te voeden. Het is niet alleen voor kolven. Maar... Overleg nou gewoon op je stage. Stel je vriendelijk en niet te dwingend op en er kan een hoop is mijn ervaring.juist, overleg het. Je hoeft ook niet de volle tijd op te eisen, doe water bij de wijn, denk mee, kom zelf met oplossingen etc.
quote:jollie schreef op 22 augustus 2012 @ 23:01:

[...]

De opmerking was meer in het algemeen bedoeld. Ik denk wel dat als je veel problemen gaat maken m.b.t. kolven en voeden, het op de langere termijn niet in je voordeel gaat werken.Welke problemen?
Het kan echt geen kwaad om het eens van de andere kant te bekijken. De bomen groeien nu eenmaal niet meer tot de hemel. Geen idee zeker waarom zoveel mensen hun baan verliezen.
quote:Starshine schreef op 22 augustus 2012 @ 23:01:

[...]

inderdaad. vrouwen moeten maar gewoon weer ontslagen worden als ze trouwen. Stel je voor dat ze zich laten bezwangeren en dan lastige eisen gaan stellen omdat die zo in de wet staan.

Of beter nog...vrouwen tussen de 20 en 40 sowieso niet aannemen, want ook ongehuwd kunnen ze tegenwoordig zwanger worden, brrr.Juist. Dat geëmancipeerde gedoe van tegenwoordig.
Recht is recht en live voeden mag ook, prima. Maar wees reëel, soms is het nemen en soms geven. Daartussen zou een goede balans moeten zitten. Ik werk Soms te veel, maar ga als het mooi weer is op vrijdag ook wel eens iets eerder weg.... Gebruik de tijd die je nodig hebt, niet meer, niet minder.

Overigens vind ik dit in de discussie thuishoren over een uitje op een vrije dag: of je die uren dan een andere dag op kan nemen.... Zucht.......

Oh oh, sorry hoor, ik moet dringend weer aan het werk (zwangerschapsverlof). "zet werkmodus nog even uit".
quote:jollie schreef op 22 augustus 2012 @ 23:04:

Het kan echt geen kwaad om het eens van de andere kant te bekijken. De bomen groeien nu eenmaal niet meer tot de hemel. Geen idee zeker waarom zoveel mensen hun baan verliezen.DOOR HET KOLFRECHT!!!!!
quote:saaaaar81 schreef op 22 augustus 2012 @ 23:05:

[...]

DOOR HET KOLFRECHT!!!!!Ben je echt zo kortzichtig?
quote:biebsel79 schreef op 22 augustus 2012 @ 23:05:

Recht is recht en live voeden mag ook, prima. Maar wees reëel, soms is het nemen en soms geven. Daartussen zou een goede balans moeten zitten. Ik werk Soms te veel, maar ga als het mooi weer is op vrijdag ook wel eens iets eerder weg.... Gebruik de tijd die je nodig hebt, niet meer, niet minder.

Overigens vind ik dit in de discussie thuishoren over een uitje op een vrije dag: of je die uren dan een andere dag op kan nemen.... Zucht.......

Oh oh, sorry hoor, ik moet dringend weer aan het werk (zwangerschapsverlof). "zet werkmodus nog even uit".Ik ken eigenlijk geen vrouwen die anders denken.
quote:jollie schreef op 22 augustus 2012 @ 23:06:

[...]

Ben je echt zo kortzichtig?Natuurlijk. Ik ben een vrouw.
Voor werknemers (weet dus niet of het ook voor stagiaires geldt) is het bovendien zo dat je ook een kwart minder werkzaamheden zou moeten krijgen. Het is nl. niet de bedoeling dat je 8 uur week in 6 uur moet gaan proppen. Denk daar ook aan als je de afspraken zwart op wit zetten.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Week= werk
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Saaaaar81, dat is fijn. Ik ken er ook die elk recht in de CAO/ het arbeidvoorwaardenpakket weten te vinden en geen idee hebben over de plichten, vandaar mijn iets gefrustreerde reactie...

Ik zeg dan altijd, wat als jij de baas zou zijn en zo'n vraag van je medewerker zou krijgen.... En dan is het vaak opeens heeeeeel anders.
quote:Gamuza schreef op 22 augustus 2012 @ 23:08:

Voor werknemers (weet dus niet of het ook voor stagiaires geldt) is het bovendien zo dat je ook een kwart minder werkzaamheden zou moeten krijgen. Het is nl. niet de bedoeling dat je 8 uur week in 6 uur moet gaan proppen. Denk daar ook aan als je de afspraken zwart op wit zetten.Zucht.....
... Dan zou je samen naar een goede oplossing moeten gaan zoeken, waarbij je eventueel allebei wat water bij de wijn kan doen. Simpel toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven