Kosten avondeten
vrijdag 28 januari 2011 om 11:27
Na ruim een jaar alle uitgaven te hebben bijgehouden merk ik dat de gewone etensboodschappen mijn grootste valkuil zijn. Hier ga ik nogal eens de mist in en geef ik meer geld uit dan bedoeld. Daarom het idee om hier recepten neer te zetten met daarbij de ingrediënten, kosten, winkel waar je het koopt etc. Wellicht kunnen we elkaar met tips helpen om de kosten van het avondeten omlaag te brengen.
Ik zal de aftrap geven:
Kip Tandoori
Recept voor 2,5 personen (2 volwassenen en 1 kind)
Mix voor kip tandoori (Lidl) ¤ 1,49
Creme fraiche (200ml) (Lidl) ¤ 0,45
Rode paprika (1 stuk uit pak van 3) (Lidl) ¤ 1,39/3= ¤ 0,47
Kipfilet (400 gram) (Lidl) 0,4*¤3,99 (kiloprijs) = ¤ 1,60
Totaalprijs: ¤ 4,01
Prijs per persoon: ¤ 4,01 / 2,5 = ¤ 1,60
Besparingsmogelijkheden voor dit recept:
* er moet maar 300 gram kip in, maar ik had een portie van 400 gram uit de vriezer gehaald. Verschil ¤ 0,40.
Ik gebruik bij de prijzen dus wel de prijs voor de hoeveelheid die ik gebruik. De kipfilet koop ik bijvoorbeeld per kilo voor 3,99 en als ik daarvan 400 gram gebruik dan bereken ik daar ook de prijs voor.
Vlees koop ik sowieso groot in de aanbieding en vries ik in in portieverpakkingen.
Ik zal de aftrap geven:
Kip Tandoori
Recept voor 2,5 personen (2 volwassenen en 1 kind)
Mix voor kip tandoori (Lidl) ¤ 1,49
Creme fraiche (200ml) (Lidl) ¤ 0,45
Rode paprika (1 stuk uit pak van 3) (Lidl) ¤ 1,39/3= ¤ 0,47
Kipfilet (400 gram) (Lidl) 0,4*¤3,99 (kiloprijs) = ¤ 1,60
Totaalprijs: ¤ 4,01
Prijs per persoon: ¤ 4,01 / 2,5 = ¤ 1,60
Besparingsmogelijkheden voor dit recept:
* er moet maar 300 gram kip in, maar ik had een portie van 400 gram uit de vriezer gehaald. Verschil ¤ 0,40.
Ik gebruik bij de prijzen dus wel de prijs voor de hoeveelheid die ik gebruik. De kipfilet koop ik bijvoorbeeld per kilo voor 3,99 en als ik daarvan 400 gram gebruik dan bereken ik daar ook de prijs voor.
Vlees koop ik sowieso groot in de aanbieding en vries ik in in portieverpakkingen.
maandag 31 januari 2011 om 16:47
quote:Nachttrein schreef op 31 januari 2011 @ 16:43:
[...]
Sorry, maar het verschil tussen ES mozzarella en buffelmozzarella proef je echt wel. (is nu niet meer te zien, maar stond in de quote)
En verder - als je gewoon van koken en eten houdt, dan sta je anders in wat je eraan wil uitgeven dan wanneer dat niet zo is, denk ik. Dat heeft niets te maken met een houding van 'kijk mij eens lekker veel geld uitgeven' volgens mij. Meer met anderen ervan te overtuigen dat er een wereld open gaat als je oooook verse / goede ingrediënten gebruikt, voor zover je beurs het toelaat. Althans zo lees ik het.
Eens.
Blackdress, ik heb het ook niet gelezen zoals Dammes het interpreteerde. Trek het je niet aan.
[...]
Sorry, maar het verschil tussen ES mozzarella en buffelmozzarella proef je echt wel. (is nu niet meer te zien, maar stond in de quote)
En verder - als je gewoon van koken en eten houdt, dan sta je anders in wat je eraan wil uitgeven dan wanneer dat niet zo is, denk ik. Dat heeft niets te maken met een houding van 'kijk mij eens lekker veel geld uitgeven' volgens mij. Meer met anderen ervan te overtuigen dat er een wereld open gaat als je oooook verse / goede ingrediënten gebruikt, voor zover je beurs het toelaat. Althans zo lees ik het.
Eens.
Blackdress, ik heb het ook niet gelezen zoals Dammes het interpreteerde. Trek het je niet aan.
maandag 31 januari 2011 om 16:59
Dank jullie wel. Ik trek me niet snel iets aan van een forum, maar dit vond ik echt heel laag. Zo was mijn post totaal niet geschreven, maar meer zoals Nachttrein het schreef. Maar goed als ik mensen daarmee tegen het verkeerde been heb geschopt, sorry. Het was totaal niet bedoeld om te laten zien hoeveel geld ik uitgeef aan mijn boodschappen. Wel dat ik graag iets goeds/lekkers op mijn bord wil. En dat zijn voor mij geen kiloknallers.
maandag 31 januari 2011 om 17:30
quote:Blackdress schreef op 31 januari 2011 @ 16:59:
Wel dat ik graag iets goeds/lekkers op mijn bord wil. En dat zijn voor mij geen kiloknallers.
Voor jou niet, maar er zijn genoeg mensen/ gezinnen die het vanwege hun financiele ruimte er mee zullen moeten doen. En dan vind ik jouw reactie dat je die avond zalm eet die toch minstens wel ¤ 11,00 heeft gekost want anders eet je niet lekker, beneden de maat. Je kunt je blijkbaar niet inleven in de situatie waarin TO en andere forummers moeten leven.
En verheerlijkende opmerkingen dat afgekloven kippenbotten uitkoken tot een soort marginaal bouillonnetje "koken" heet, laat ik lachend van mij af glijden. Ik kan echt wel lekkerder eten en koken.
Wel dat ik graag iets goeds/lekkers op mijn bord wil. En dat zijn voor mij geen kiloknallers.
Voor jou niet, maar er zijn genoeg mensen/ gezinnen die het vanwege hun financiele ruimte er mee zullen moeten doen. En dan vind ik jouw reactie dat je die avond zalm eet die toch minstens wel ¤ 11,00 heeft gekost want anders eet je niet lekker, beneden de maat. Je kunt je blijkbaar niet inleven in de situatie waarin TO en andere forummers moeten leven.
En verheerlijkende opmerkingen dat afgekloven kippenbotten uitkoken tot een soort marginaal bouillonnetje "koken" heet, laat ik lachend van mij af glijden. Ik kan echt wel lekkerder eten en koken.
maandag 31 januari 2011 om 17:40
maandag 31 januari 2011 om 19:23
quote:Dammes schreef op 31 januari 2011 @ 17:30:
[...]
Dat was ik niet, die dat zei.
En voor de rest. Lees wat je lezen wilt in mijn berichten. Ik ben blij dat er meer zijn die het er gelukkig niet in lezen. En mogen hier alleen mensen reageren die leven op bijstandsniveau?
Ik heb om mij heen genoeg mensen die elk dubbeltje om moeten draaien. Juist voor die mensen probeer ik regelmatig iets extra's te geven/doen. Echt, ik begrijp niet dat je mijn berichten zo naar opvat.
[...]
Dat was ik niet, die dat zei.
En voor de rest. Lees wat je lezen wilt in mijn berichten. Ik ben blij dat er meer zijn die het er gelukkig niet in lezen. En mogen hier alleen mensen reageren die leven op bijstandsniveau?
Ik heb om mij heen genoeg mensen die elk dubbeltje om moeten draaien. Juist voor die mensen probeer ik regelmatig iets extra's te geven/doen. Echt, ik begrijp niet dat je mijn berichten zo naar opvat.
maandag 31 januari 2011 om 21:41
quote:superstar_2 schreef op 30 januari 2011 @ 08:44:
Ik woon als ik het goed heb in dezelfde stad als Flashy maar boerderijen met bordjes in de tuin daarvoor moet je echt wel een paar dorpen verderop zijn.
Wat ik daar dan eventueel zou besparen ben ik aan benzine om er heen te rijden wel weer kwijt.
Turkse bakker etc ik ben er hier nog niet 1 tegengekomen.
Wel 3x per week markt dat dan weer wel.Le souk(folkingestraat) heeft wel brood enz, maar vind ik zelf best wel duur.
Ik woon als ik het goed heb in dezelfde stad als Flashy maar boerderijen met bordjes in de tuin daarvoor moet je echt wel een paar dorpen verderop zijn.
Wat ik daar dan eventueel zou besparen ben ik aan benzine om er heen te rijden wel weer kwijt.
Turkse bakker etc ik ben er hier nog niet 1 tegengekomen.
Wel 3x per week markt dat dan weer wel.Le souk(folkingestraat) heeft wel brood enz, maar vind ik zelf best wel duur.
dinsdag 1 februari 2011 om 08:57
quote:Flashy schreef op 31 januari 2011 @ 21:41:
[...]
Le souk(folkingestraat) heeft wel brood enz, maar vind ik zelf best wel duur.Maar je hebt toch ook de ankaramarkt (=turkse winkel) aan de westersingel? Daar hebben ze iig goedkope groente volgens mij. En er is ook Persepolis, maar ik weet even niet meer of die ook in groentes doen.
[...]
Le souk(folkingestraat) heeft wel brood enz, maar vind ik zelf best wel duur.Maar je hebt toch ook de ankaramarkt (=turkse winkel) aan de westersingel? Daar hebben ze iig goedkope groente volgens mij. En er is ook Persepolis, maar ik weet even niet meer of die ook in groentes doen.
dinsdag 1 februari 2011 om 10:02
Wat ook kan schelen is hoe en waar je je groenten en fruit bewaard. Veel mensen hebben bv een fruitschaal op tafel, staat heeel gezellig maar fruit kun je veel beter op een koele, donkere plaats bewaren, paprika's en tomaten niet in de koelkast maar ook donker en koel. Google er maar even wat op na en je groenten gaan veel langer mee dan slechts een paar dagen. Alle kleine beetjes helpen.
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.