Geld & Recht alle pijlers

Kosten avondeten

28-01-2011 11:27 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na ruim een jaar alle uitgaven te hebben bijgehouden merk ik dat de gewone etensboodschappen mijn grootste valkuil zijn. Hier ga ik nogal eens de mist in en geef ik meer geld uit dan bedoeld. Daarom het idee om hier recepten neer te zetten met daarbij de ingrediënten, kosten, winkel waar je het koopt etc. Wellicht kunnen we elkaar met tips helpen om de kosten van het avondeten omlaag te brengen.

Ik zal de aftrap geven:

Kip Tandoori

Recept voor 2,5 personen (2 volwassenen en 1 kind)

Mix voor kip tandoori (Lidl) ¤ 1,49

Creme fraiche (200ml) (Lidl) ¤ 0,45

Rode paprika (1 stuk uit pak van 3) (Lidl) ¤ 1,39/3= ¤ 0,47

Kipfilet (400 gram) (Lidl) 0,4*¤3,99 (kiloprijs) = ¤ 1,60

Totaalprijs: ¤ 4,01

Prijs per persoon: ¤ 4,01 / 2,5 = ¤ 1,60

Besparingsmogelijkheden voor dit recept:

* er moet maar 300 gram kip in, maar ik had een portie van 400 gram uit de vriezer gehaald. Verschil ¤ 0,40.

Ik gebruik bij de prijzen dus wel de prijs voor de hoeveelheid die ik gebruik. De kipfilet koop ik bijvoorbeeld per kilo voor 3,99 en als ik daarvan 400 gram gebruik dan bereken ik daar ook de prijs voor.

Vlees koop ik sowieso groot in de aanbieding en vries ik in in portieverpakkingen.
zullen we het er over eens zijn dat we het niet eens zijn over de mozzarella?

(ik schuif die van de overigens Aldi lekker naar binnen, is goed te hachelen...euroshopper vond ik ook niet zo lekker)

Vond de andere eet/maaltijd tips zo mooi en nuttig
quote:Tegucigalpa schreef op 28 januari 2011 @ 13:47:

Echte lekkere mozzarella is gemaakt van buffelmelk, maar is ook veel duurder dan 'gewone' mozzarella.

De santa lucia mozzarella wordt ook gemaakt van normale melk.Ja, je hebt gelijk. Ik weet dat échte mozzarella van buffelmelk wordt gemaakt, maar dan hebben we het ook over een andere prijscategorie. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat er tussen de mozzarella van de Aldi (zeer goedkoop, met koemelk) en die van Santa Lucia (meer dan dubbel zo duur, met koemelk) geen verschil in ingrediënten is.
Goedkoop eten tips:

-geen of minder vlees eten.

-maar eens per week boodschappen doen, anders neem je toch vaak een hoop extra's mee wanneer je vaker gaat. Eventueel kun je ook die week eens een dagje of twee dagen rekken door uit je voorraadkast en vriezer te eten. Aan het eind vd maand scheelt die paar dagen dat je boodschappen doen hebt uitgesteld toch weer. Bij mij komt het vooral voort uit luiheid moet ik zeggen

-je maaltijden voordat je gaat winkelen bepalen, evt online even de folder inkijken van de supermarkt waar je heen gaat.

-restjes opmaken, bv al je groenterestjes invriezen om soep van te maken of de rest van je broccoli samen met boontjes voor bij een pasta oid te gebruiken.

-sowieso veel invriezen, groentes uit de vriezer zijn prima en je hoeft ze niet als bedorven bruine soep uit je koelkast te vissen. Diepvriesspinazie is ook iets wat je overal aan toe kunt voegen, kies wel voor de blikjesvariant.

-geen frisdrank drinken of alleen in het weekend. De rest van de week water, thee of siroop is ook prima voor kinderen.

-als je een goedkope markt hebt (bij mij is deze duurder dan de supermarkt ) of bij de boer kunt kopen, daar je groente en fruit halen.

-voor de fanatiekelingen: een groentetuin, tomaten en courgettes zijn makkelijk te groeien.

Goedkope recepten:

-stamppotten, kun je bijna met alles maken, met wortels, spruitjes, sperziebonen, boerenkool, andijvie enz. Ook makkelijk met groentes uit de vriezer, die stoom je gewoon boven de kokende aardappels in een vergiet erboven gaar.

-soep, zoals hierboven

-alles met wortels. Zelf koop ik meestal waspeentjes (0,69), hoef je niet te schrappen en je kunt ze bijna overal indoen.

-pastasaus maak je van een ui (0,10?), wat knoflook, een blik gepelde tomaten/tomatenblokjes (0,49) en een pak gezeefde tomaten (0,28). Gooi er kruiden in, evt groentes zoals paprika (0,30), wortel (0,15) en tomaatjes. Mocht ie wat zuur zijn, schepje suiker of wat room/creme fraiche (wordt ie wel wat anders van kleur). Superlekker en simpel en altijd aan te passen zodat het telkens anders maakt. Dit is meer dan genoeg saus voor 2 volwassenen en 2 jonge kinderen. Pasta erbij (0,80?) en evt gehakt erdoor (5 euro/kg in aanbieding/3= 1,67) en je hebt een goede maaltijd met veel groente rond de 2 euro zonder vlees of 3,67 met vlees

Hoewel ik betwijfel of de avondmaaltijden nu werkelijk het duurste zijn. Vaak gaat er meer op aan dure ontbijtgranen, tussendoortjes zoals liga's, snoep en chips, vlees op brood ed, dan aan avondeten.
en een buffel is ook een koe
Ja, let's cut the mozzarella...
quote:biebelien schreef op 28 januari 2011 @ 13:52:

en een buffel is ook een koe

Een koe is een rund. Een buffel is ook een rund. Maar een buffel is geen koe.

En nu houden we er echt over op.

Krijg trouwens vreselijk zin in salade caprese.
quote:Elynn schreef op 28 januari 2011 @ 13:52:

Ja, let's cut the mozzarella...

ja als jij gaat miereneuken doe ik het ook.

mozzarella hoor je niet te cutten maar te scheuren
Met lekker basilicum en olijfolie.
Dat is voor puristen. Ik ben een keukenbarbaar.

Dat cutten, bedoelde ik.

Ik knip alles. Met een schaar. Kip, rundvlees, mozarella... Een echte allesknippert ben ik.
En toen ontdekte ik dat knippen net als snijden cutten is.
wij eten vanavond lekker verse pizza's van de Appie.

Waren vorige week "hamsteeeereen..!!!"

dus 2 pizza's voor Eur 2,99
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 28 januari 2011 @ 12:03:

[...]

Wel jammer dat hollandse kost over het algemeen niet te nassen is :DBen ook gek op buitenlands eten maar durf toch wel te beweren dat mijn Hollandse kost erg goed smaakt
winterpeen, 220 gram EUR 0,18

prei, 162 gram EUR 0,29

Zakje soepgroente EUR 1,69.

Besparen hóeft niet moeilijk te zijn, gewoon zelf die groente snijden.

da's wel een cheapie prei hoor Moppetoet.

Maar inderdaad: koop een goed mes en snijden is geen ramp meer. Bovendien kun je het ongesneden langer bewaren, zeker prei en wortels, de randjes drogen niet zo uit
Ik zeg Tsjernobyl-prei.
quote:Immaculata schreef op 28 januari 2011 @ 12:37:

Spaghetti met zalmsaus voor 4 personen. Mager en goedkoop!

* 1 pakje gerookte zalm. Heb hem normaal van de Euroshopper, kan daar de prijs zo niet van vinden maar die van AH is 3 euro.

* 200 ML AH kookroom, 0,62 voor 250 ml = 50 cent

* 2 preien à 40 cent = 80 cent

* 3/4 van een pak spaghetti à 0,54 = 40 cent

Totaal: 4,70 of 1,18 p.p.

Een van de simpelste gerechten die er zijn: snij de gerookte zalm in stukjes, doe er de in stukken gesneden prei bij en 200 ml kookroom en dat is het! Bij grote eters gooi je er gewoon wat meer prei doorheen. Groente van het seizoen, kost bijna niks en hartstikke gezond. 40 cent per stuk is nog de prijs bij de AH, bij de groenteman en de boerenwinkel zijn ze vast nog veel goedkoper.Ik moet je echt teleurstellen ben ik bang... Maar mager is dit beslist niet Wel lekker denk ik hoor, al zou ik nog een knoflookje en meer groenten doen (bv. champignons)
quote:biebelien schreef op 28 januari 2011 @ 14:08:

wij eten vanavond lekker verse pizza's van de Appie.

Waren vorige week "hamsteeeereen..!!!"

dus 2 pizza's voor Eur 2,99 Lekker vers van vorige week.......
quote:Ruza schreef op 28 januari 2011 @ 12:46:

[...]

Dat snap ik ook! We hebben het hier ook soms heel krap. En toch probeer ik dan wel echt goede, eerlijke producten te kopen. Wij slaan altijd aan het begin van de maand rijst, pasta, wraps, tomatensaus, kaas etc in zodat we dat iig hebben. En met een tientje kun je dan nog best wat groente kopen als aan het einde van de maand het geld op is.

De enige groente die hier in de vriezer gaat zijn doperwtjes(doe ik vaak door de rijst want dat ziet er leuk uit) en bladspinazie(voor de snelle maaltijd, of de we-hebben-geen-geld-meer maaltijd)Inderdaad. En je hoeft niet elke dag vlees te eten.
quote:mardjen schreef op 28 januari 2011 @ 14:44:

[...]

Ik moet je echt teleurstellen ben ik bang... Maar mager is dit beslist niet Wel lekker denk ik hoor, al zou ik nog een knoflookje en meer groenten doen (bv. champignons)Dat vind ik bij veel recepten, dat er zo weinig groentes inzitten en zo weinig ingredienten dat er niet genoeg smaak aan zit. Ik voeg dan ook altijd dingen toe die ik nog heb liggen.
Stamppot van je overgebleven groentes is ook lekker, sperziebonen, spinazie en doperwtjes kunnen allemaal samen met aardappel gestampt worden. Lekker om erwtjes heel te laten erin trouwens.
quote:wondermeisje schreef op 28 januari 2011 @ 15:03:

Lekker om erwtjes heel te laten erin trouwens.Da's best lastig stampen lijkt me
Is ook onderdeel van het Masterchef-examen: om de erwtjes heen stampen
Wat ik trouwens ook doe, ook nu ik het niet meer zo zuinig aan moet doen, is mijn kassabon bekijken en met mijn vriend een soort mini-quiz te houden hoe duur iets is. Dit kwam voornamelijk omdat mijn vriend alle prijzen uit de supermarkt kon vertellen, hij heeft daar een soort extra zintuig voor ofzo

Maar ik merk dat je hierdoor een beter besef hebt hoeveel iets kost en je kunt dan een aanbieding beoordelen of het echt goedkoper is. Dus als je 3 pakken sap koopt voor de prijs van 2, is dat dan goedkoper dan het huismerk?

En wanneer je naar de aldi gaat en je wil roomkaas kopen, weet je uit je hoofd of het bij je gewone supermarkt duurder of goedkoper is. Want lang niet alles bij de Aldi of Lidl is goedkoper dan elders.

En kijk ook naar het prijskaartje in de winkel naar de prijs per kilo of per liter. Dat kan ook erg verrassend zijn.
quote:Star schreef op 28 januari 2011 @ 15:05:

[...]

Da's best lastig stampen lijkt me Slordig stampen of later toevoegen Maar soms mis ik ze gewoon met mijn stamper, maar mijn stamppot mag best met stukjes zijn van mezelf....
sowieso uit pakjes koken maakt het al duurder..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven