Kosten avondeten
vrijdag 28 januari 2011 om 11:27
Na ruim een jaar alle uitgaven te hebben bijgehouden merk ik dat de gewone etensboodschappen mijn grootste valkuil zijn. Hier ga ik nogal eens de mist in en geef ik meer geld uit dan bedoeld. Daarom het idee om hier recepten neer te zetten met daarbij de ingrediënten, kosten, winkel waar je het koopt etc. Wellicht kunnen we elkaar met tips helpen om de kosten van het avondeten omlaag te brengen.
Ik zal de aftrap geven:
Kip Tandoori
Recept voor 2,5 personen (2 volwassenen en 1 kind)
Mix voor kip tandoori (Lidl) ¤ 1,49
Creme fraiche (200ml) (Lidl) ¤ 0,45
Rode paprika (1 stuk uit pak van 3) (Lidl) ¤ 1,39/3= ¤ 0,47
Kipfilet (400 gram) (Lidl) 0,4*¤3,99 (kiloprijs) = ¤ 1,60
Totaalprijs: ¤ 4,01
Prijs per persoon: ¤ 4,01 / 2,5 = ¤ 1,60
Besparingsmogelijkheden voor dit recept:
* er moet maar 300 gram kip in, maar ik had een portie van 400 gram uit de vriezer gehaald. Verschil ¤ 0,40.
Ik gebruik bij de prijzen dus wel de prijs voor de hoeveelheid die ik gebruik. De kipfilet koop ik bijvoorbeeld per kilo voor 3,99 en als ik daarvan 400 gram gebruik dan bereken ik daar ook de prijs voor.
Vlees koop ik sowieso groot in de aanbieding en vries ik in in portieverpakkingen.
Ik zal de aftrap geven:
Kip Tandoori
Recept voor 2,5 personen (2 volwassenen en 1 kind)
Mix voor kip tandoori (Lidl) ¤ 1,49
Creme fraiche (200ml) (Lidl) ¤ 0,45
Rode paprika (1 stuk uit pak van 3) (Lidl) ¤ 1,39/3= ¤ 0,47
Kipfilet (400 gram) (Lidl) 0,4*¤3,99 (kiloprijs) = ¤ 1,60
Totaalprijs: ¤ 4,01
Prijs per persoon: ¤ 4,01 / 2,5 = ¤ 1,60
Besparingsmogelijkheden voor dit recept:
* er moet maar 300 gram kip in, maar ik had een portie van 400 gram uit de vriezer gehaald. Verschil ¤ 0,40.
Ik gebruik bij de prijzen dus wel de prijs voor de hoeveelheid die ik gebruik. De kipfilet koop ik bijvoorbeeld per kilo voor 3,99 en als ik daarvan 400 gram gebruik dan bereken ik daar ook de prijs voor.
Vlees koop ik sowieso groot in de aanbieding en vries ik in in portieverpakkingen.
vrijdag 28 januari 2011 om 11:29
Pfff ik zou echt moe worden als ik zo moet gaan koken. Wij letten in principe op alle centen, maar op het eten wordt hier niet bezuinigd! Eten (en koken) moet voor mij ook vooral leuk zijn, en dan ga ik niet broccoli eten omdat die toevallig goedkoper is dan de bloemkool terwijl ik eigenlijk bloemkool wil.

vrijdag 28 januari 2011 om 11:34
Tsja, ik kom al niet bij de aldi. Daar kan ik niet AL mijn boodschappen doen, en mijn tijd kost ook geld, dus om nou en naar de AH en naar de lidl te gaan....
En voor de rest eens met Ruza. Dan maar op een jaar een keer minder uit eten en een keer minder naar de bios, of een paar schoenen minder, als het zo op de centjes aankomt....
En voor de rest eens met Ruza. Dan maar op een jaar een keer minder uit eten en een keer minder naar de bios, of een paar schoenen minder, als het zo op de centjes aankomt....
vrijdag 28 januari 2011 om 11:36
Oeioei, volgens mij ben ik niet begonnen met het meest geslaagde recept Mijn keuze voor de kip tandoori vanavond is een combinatie van makkelijk en snel en gewoon eens uit willen proberen. Normaal maak ik bijna alles zelf en kook ik vrijwel niet uit pakjes, maar goed. Vandaag dus wel
Koken vind ik erg leuk en het is ook niet mijn bedoeling om mijn keuze af te laten hangen van een paar stuivers verschil in de kosten. Wat ik wel wil is me bewust zijn van mijn keuzes voor ingredienten en de prijzen die daar aan hangen.
Koken vind ik erg leuk en het is ook niet mijn bedoeling om mijn keuze af te laten hangen van een paar stuivers verschil in de kosten. Wat ik wel wil is me bewust zijn van mijn keuzes voor ingredienten en de prijzen die daar aan hangen.
vrijdag 28 januari 2011 om 11:37
Waarom koop je niet gewoon een pot goede currypasta (daarvan gebruik je per keer maar een paar eetlepels)? Paar scheuten kokosmelk erbij en je hebt een saus die lekkerder en (denk ik) goedkoper is dan tandoori uit een pakje.
Als je met drie personen één paprika bij het diner eet, krijg je echt te weinig groente binnen.
Verder: ik vind het een lief idee van je, maar eten moet voor mij vooral lekker zijn, niet per se goedkoop.
Als je met drie personen één paprika bij het diner eet, krijg je echt te weinig groente binnen.
Verder: ik vind het een lief idee van je, maar eten moet voor mij vooral lekker zijn, niet per se goedkoop.

vrijdag 28 januari 2011 om 11:38
quote:elninjoo schreef op 28 januari 2011 @ 11:33:
Wat 'n verschrikking als je zo op de centen moet letten dat je zelfs nog wil bezuinigen op 'n al supergoedkope maaltijd van slechts 4 euro p/p.4 euro p/p voor een avondmaaltijd is bij ons 2,5 x 4 = 10 euro per dag alleen voor het avondeten. Dat is 70 euro per week! Mijn weekbudget voor boodschappen is ongeveer 60 euro. Niet iedereen heeft het heel breed en sommige mensen willen ook gewoon bewust minder uitgeven. Lijkt me geen probleem toch
Wat 'n verschrikking als je zo op de centen moet letten dat je zelfs nog wil bezuinigen op 'n al supergoedkope maaltijd van slechts 4 euro p/p.4 euro p/p voor een avondmaaltijd is bij ons 2,5 x 4 = 10 euro per dag alleen voor het avondeten. Dat is 70 euro per week! Mijn weekbudget voor boodschappen is ongeveer 60 euro. Niet iedereen heeft het heel breed en sommige mensen willen ook gewoon bewust minder uitgeven. Lijkt me geen probleem toch
vrijdag 28 januari 2011 om 11:38
quote:elninjoo schreef op 28 januari 2011 @ 11:33:
Wat 'n verschrikking als je zo op de centen moet letten dat je zelfs nog wil bezuinigen op 'n al supergoedkope maaltijd van slechts 4 euro p/p.
nee 4 euro met 2,5 persoon dus 1,60 p.p.
Tsja...sommige mensen hebben het niet breed en moeten heel erg op de boodschappen letten. Maar als het even niet hoeft, dan ook niet hoor!!
Ik let ook heus wel op bvij het boodschappen doen en als ze bij de AH een hamsterweek hebben, sla ik ook gerust wat dingen in.
Want gratis pakken toiletpapier en flessen wasmiddel zijn natuurlijk altijd welkom en ik vind dat je een dief van je portemonnee bent als je zulke aanbiedingen laat liggen
Maar zo extreem besparen op avondeten als hierboven, nee dat hoeft gelukkig niet hier.
Wat 'n verschrikking als je zo op de centen moet letten dat je zelfs nog wil bezuinigen op 'n al supergoedkope maaltijd van slechts 4 euro p/p.
nee 4 euro met 2,5 persoon dus 1,60 p.p.
Tsja...sommige mensen hebben het niet breed en moeten heel erg op de boodschappen letten. Maar als het even niet hoeft, dan ook niet hoor!!
Ik let ook heus wel op bvij het boodschappen doen en als ze bij de AH een hamsterweek hebben, sla ik ook gerust wat dingen in.
Want gratis pakken toiletpapier en flessen wasmiddel zijn natuurlijk altijd welkom en ik vind dat je een dief van je portemonnee bent als je zulke aanbiedingen laat liggen
Maar zo extreem besparen op avondeten als hierboven, nee dat hoeft gelukkig niet hier.

vrijdag 28 januari 2011 om 11:39
Ik vind het ook leuk om voor weinig geld lekker te eten, maar ik dacht zelf meer aan mijn eigen brood bakken. Ik ben MP aan het afstruinen voor een broodbakmachine, maar ik twijfel nog of ik het niet eerst gewoon uit de overn moet proberen (hoewel oven hier een beetje twijfelachtig is in zijn warmteverdeling, dus ik weet niet of een brood wel lukt, hence de voorkeur voor machine).
vrijdag 28 januari 2011 om 11:40
Hihi ik vind jullie reacties echt heel lief. Nee, het komt allemaal niet op de cent aan. Nee, 1 paprika voor 3 personen is niet genoeg groente. Nee, mijn recept uit het voorbeeld is totaal niet verantwoord Het ging me meer om het idee om bewust te worden van wat je nou uitgeeft aan welke maaltijden.

vrijdag 28 januari 2011 om 11:41
quote:duha schreef op 28 januari 2011 @ 11:38:
[...]
4 euro p/p voor een avondmaaltijd is bij ons 2,5 x 4 = 10 euro per dag alleen voor het avondeten. Dat is 70 euro per week! Mijn weekbudget voor boodschappen is ongeveer 60 euro. Niet iedereen heeft het heel breed en sommige mensen willen ook gewoon bewust minder uitgeven. Lijkt me geen probleem toch Misschien dat het daarom zo misgaat in je administratie / budget: rekenen gaat je niet zo goed af? 4euro aan eten per dag (dus voor jullie 2,5 persoon) komt neer op 7 dagen x 4euro = 28 euro. En dus geen 70euro per week alleen voor het avondeten....
[...]
4 euro p/p voor een avondmaaltijd is bij ons 2,5 x 4 = 10 euro per dag alleen voor het avondeten. Dat is 70 euro per week! Mijn weekbudget voor boodschappen is ongeveer 60 euro. Niet iedereen heeft het heel breed en sommige mensen willen ook gewoon bewust minder uitgeven. Lijkt me geen probleem toch Misschien dat het daarom zo misgaat in je administratie / budget: rekenen gaat je niet zo goed af? 4euro aan eten per dag (dus voor jullie 2,5 persoon) komt neer op 7 dagen x 4euro = 28 euro. En dus geen 70euro per week alleen voor het avondeten....