Geld & Recht alle pijlers

Kosten kinderen

31-10-2011 15:16 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag.

Vijf jaar geleden ben ik gescheiden. De kinderalimentatie is indertijd vastgesteld op 600 euro voor twee kinderen. Omdat mijn ex toen geen inkomsten had (althans, niet op papier) betaal ik al sinds die tijd 100% van de kinderalimentatie. Inmiddels is dat door indexatie 650 euro.

Nu wil ik niet teveel ingaan op de scheiding zelf, maar wat ik graag van anderen wil horen is het volgende. Mijn ex en haar nieuw echtgenoot (ze is 4 maanden na de scheiding hertrouwd) hebben voor twee kinderen (11 en 15) een totaalbedrag van 820 euro per maand te besteden. Dat is dus ‘mijn’ 650 euro plus de kinderbijslag teruggerekend naar maanden.

Zij vinden dit bedrag veel te laag. In hun ogen betalen zij alles voor de kinderen. Sterker nog, als ik voor mijzelf iets nieuws koop, dan krijg ik te horen dat zij dat eigenlijk hebben betaald omdat ik zo weinig betaal dat ze niet uitkomen met geld. Als er een schoolreisje is (kost dik 500 euro) vinden ze dat ik dat zou moeten betalen. Dat doe ik dus niet, maar dan krijgen de kinderen wel te horen dat niet ik maar hun stiefvader alles voor ze heeft betaald.

Zelf heb ik nu eens alle kosten op een rijtje gezet, dus schoolgeld, schoolreisjes, hockey, voetbal, kleding enz. en ik kom niet aan die 820 euro per maand aan kosten. En al helemaal niet aan het dubbele. Ik ben het onderhand zat om te horen dat ik niet aan mijn verplichtingen voldoe als vader. De kinderen zijn ook vaak genoeg bij mij (in elk geval 6 dagen per maand, plus zeker 1 tot 2x per week avondeten) en ik neem ze 4 weken per jaar mee op vakantie.

Ben ik nu zo wereldvreemd dat ik iets over het hoofd zie? Graag hoor ik van iemand wat normale kosten zijn voor kinderen in die leeftijd.

PS Ik ben geen groot verdiener. Ik heb een netto inkomen van 2500 euro per maand.
Ik las 650 + kinderbijslag is 820 euro...

Dus 325 per kind en daar bovenop komt dan nog wat kinderbijslag. Of niet ?
quote:papax schreef op 31 oktober 2011 @ 16:13:

Ok, dat ik er voor het gemak de kinderbijslag erbij optel is nu eenmaal omdat dit het bedrag is wat de ex kan uitgeven. Nogmaals, ik stel hier niet ter discussie of ik teveel betaal, maar ik wil alleen maar weten of 820 euro per maand genoeg is om twee kinderen van de onderhouden.

Maar papax, dat hangt helemaal van je levensstandaard af. natuurlijk kan het wel, van veel minder ook wel, maar dan hebben ze dus ook minder.

Daarom kan het handig zijn als je ex zelf een overzicht maakt van de uitgaven. Dan kun je zelf ook kijken of dat dingen zijn waar jij achter staat en dus aan mee wilt betalen.
Het is zoals het is
quote:papax schreef op 31 oktober 2011 @ 16:13:

maar ik wil alleen maar weten of 820 euro per maand genoeg is om twee kinderen van de onderhouden.Dat ligt er toch maar helemaal aan wat je als opvoeder belangrijk vindt? Wel sporten/ niet sporten, nieuwe fiets/ tweedehands fiets, Jack en Jones spijkerboek of Zeemanjeans...............
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Maar dat ze de helft van het schoolreisgeld aan jou vraagt vind ik eigenlijk niet meer dan logisch.
quote:DeSiep schreef op 31 oktober 2011 @ 16:07:

Nu heeft je ex vrouw het inkomen van haar nieuwe man én 820 euro alimentatie van ex. Wow, dat is dubbelop.

Dat is dan weer het voordeel van scheiden (als die er al zou zijn).Dat neemt niet weg dat de vader verantwoordelijk is voor de kinderen, niet de nieuwe partner.
Ik vind het ook best logisch dat je meebetaald aan een duur schoolreisje. Behalve misschien als jij dat hele reisje onzin vindt. Maar leg dat dan ook zelf aan je kinderen uit.
Het is zoals het is
@ Youk, met mijn ex valt niet redelijk te praten hierover.

Ik vraag al jaren om een begroting maar die komt er niet. Alleen telefonisch geschreeuw over schoolkosten en sport enz. Maar als ik die kosten dan optel kom ik in totaal op 120 euro per maand. Blijft er nog steeds 700 per maand over voor alle andere zaken.

Dus ik denk dat het geld op de grote hoop gaat (misschien is het zelfs wel hun huishoudpot) en als er dan iets is zoals een schoolreisje is het geld er niet. Dan ervaren ze het zo dat zij het moeten betalen, maar dat komt m.i. omdat ze niets opzij zetten van die 820 euro per maand.
Het is toch de bedoeling dat de andere ouder hetzelfde bedrag inlegt ter verzorging van de kinderen. Je kunt me niet vertellen dat je van 1300 euro netto en daar bovenop nog kinderbijslag niet 2 kinderen kunt voeden en kleden
quote:Youk79 schreef op 31 oktober 2011 @ 16:15:

Maar papax, dat hangt helemaal van je levensstandaard af. natuurlijk kan het wel, van veel minder ook wel, maar dan hebben ze dus ook minder.

Daarom kan het handig zijn als je ex zelf een overzicht maakt van de uitgaven. Dan kun je zelf ook kijken of dat dingen zijn waar jij achter staat en dus aan mee wilt betalen.Ja, precies. Praten met je ex dus... Inzicht vragen in de uitgaven. En zorg dat er ook wat gespaard wordt voor later voor eventuele studies of andere 'dure tijden'...
Is dit bedrag door de rechter vastgesteld? Als dat zo is dan is er naar beiden inkomen gekeken.

Werkt je ex ook?

Als ze werkelijk nog onder het minimum zit, kan ze nog een toeslag van 90 euro per maand per kind krijgen.

@ Feeks, ik ben het met je eens. Ze hoeft niet het volledige bedrag erbij te tellen, maar een gewenste bijdrage mag je wel verwachten. Niet alles hoeft uit de portemonee van papa te komen, zeker niet als hij ze ook nog vier keer per jaar mee op vakantie neemt.

@TO, of je stelt voor dat je het geld wat je kwijt bent aan de vakanties aan haar geeft. Misschien vindt ze het wel een goed plan.
quote:papax schreef op 31 oktober 2011 @ 16:18:

Ik vraag al jaren om een begroting maar die komt er niet. Alleen telefonisch geschreeuw over schoolkosten en sport enz.Maar als zij graag meer geld van je zou willen is het toch in haar voordeel om een overzicht van de uitgaven te maken, zou je denken?
School en sport in totaal 120 euro?

Wat kost de contributie? En de kleding ( gaan we uit van twee schoenmaten verschil per kind per jaar en één tenue per kind en minimaal één trainingspak per kind )? En het halen/ brengen van de kinderen naar wedstrijden?
quote:papax schreef op 31 oktober 2011 @ 16:18:

Ik vraag al jaren om een begroting maar die komt er niet. Alleen telefonisch geschreeuw over schoolkosten en sport enz. Maar als ik die kosten dan optel kom ik in totaal op 120 euro per maand. Blijft er nog steeds 700 per maand over voor alle andere zaken.

Dus ik denk dat het geld op de grote hoop gaat (misschien is het zelfs wel hun huishoudpot) en als er dan iets is zoals een schoolreisje is het geld er niet. Dan ervaren ze het zo dat zij het moeten betalen, maar dat komt m.i. omdat ze niets opzij zetten van die 820 euro per maand.

dus inderdaad een communicatie probleem (zoals ik al eerder schreef). Dan kun je rekenen tot je scheel ziet, maar je komt er nooit uit want daar gaat het niet over.

Kun je het meer van je af laten glijden? Jij wilt het oplossen, bijvoorbeeld door een begroting te maken en te bespreken maar zij werkt niet mee. Dan kun je nu dus even niets. luister met een half ook naar haar gescheld en zeg rustig dat ze best naar de rechter mag voor een nieuwe berekening en dat ook bereid bent om te praten over de kosten als zij een overzicht maakt.

Verder laat je het van je afglijden en doe je er niets mee. Zou je dat kunnen?
Het is zoals het is
quote:feeks schreef op 31 oktober 2011 @ 16:18:

Het is toch de bedoeling dat de andere ouder hetzelfde bedrag inlegt ter verzorging van de kinderen.

Ik denk niet hetzelfde bedrag, maar hetzelfde percentage!

26% van het gezinsinkomen = 26% van zijn inkomen plus 26% van haar inkomen.

Ik zie echt niet in hoe je voor 120 euro per maand sport, school, kleding, wonen, eten, eventuele andere hobby's zou kunnen betalen. Dat is toch ook niet realistisch?
@ Youk. Ik vind het niet logisch dat ik de helft moet betalen van een schoolreisje als ik al 650 euro per maand betaal.

Ik vind dat de moeder ook best kosten mag hebben, het zijn ook haar kinderen.

Zij verdient 2000 euro per maand, hij 3000. Dus samen hebben ze 5000 euro, netto, per maand.

Plus dan nog mijn 650 euro en de kinderbijslag. Dus echt zielig zijn ze niet. Zij hebben twee dikke auto's, een groot huis een werkster, een vakantiehuis in Spanje, GEEN hypotheek dus geen woonlasten anders dan GWL.

Maar nogmaals, ondanks de oneerlijke verdeling hoor je mij niet klagen over de 650 euro KA.
Ik 'krijg' per maand 540,- per maand voor 2 kinderen van 9 en 12 en volgens mij is dat ook echt wel (net) voldoende. Vader betaald verder ook echt niets. Nog geen kapot fietslichtje dat net stuk gaat als ze daar is. Voor de oudste ben ik per maand aan school, reiskosten school, sport, mobiel en sparen 237,- euro kwijt. Ze kost dus meer per maand want daar komt nog kleding, eten, internet enz enz bij maar ik heb natuurlijk ook mijn verplichting.
TO, is dit bedrag door de rechter vastgesteld?
quote:papax schreef op 31 oktober 2011 @ 16:26:

@ Youk. Ik vind het niet logisch dat ik de helft moet betalen van een schoolreisje als ik al 650 euro per maand betaal.

.Als je niet gescheiden zou zijn, zou je ook - indirect - mee hebben betaald. Waarom zou het nu anders zijn?
Dan zeg je dat je het schoolreisje betaalt en neem je ze 1 keer minder mee op vakantie.
Of je neemt ze niet meer mee op vakantie omdat ze al twee keer doordeweeks bij je eten.
quote:papax schreef op 31 oktober 2011 @ 16:26:

Ik vind dat de moeder ook best kosten mag hebben, het zijn ook haar kinderen.

Zij verdient 2000 euro per maand, hij 3000. Dus samen hebben ze 5000 euro, netto, per maand.

Plus dan nog mijn 650 euro en de kinderbijslag. Dus echt zielig zijn ze niet. Zij hebben twee dikke auto's, een groot huis een werkster, een vakantiehuis in Spanje, GEEN hypotheek dus geen woonlasten anders dan GWL.

Maar nogmaals, ondanks de oneerlijke verdeling hoor je mij niet klagen over de 650 euro KA.Is dit werkelijk zo, dat zij zoveel verdienen? Is dat netto? Wat je kan doen is een wettelijke herberekening laten maken, dan weet je zeker hoe het zit en hoeveel je nu echt moet betalen. Daarnaast kun je de kinderen af en toe wat extra geven omdat je de mogelijkheid hebt. Daar hoeft je ex niet eens tussen te zitten, maar is wel leuk voor de kinderen. Daarbij vind ik dat grote (extra) uitgaven ook door 50% gedeeld moeten worden. Dus jij betaald dan ook 50% van het schoolreisje bijvoorbeeld. Daarna zou ik me verder niets meer aantrekken van de opmerkingen.
quote:papax schreef op 31 oktober 2011 @ 15:59:

@Flowerblompje. Je begrijpt mijn vraag duidelijk niet.

Het gaat er niet om dat ik vind dat ik teveel betaal, ik ben het gezeur over geld zat. Dat ik zo ongeveer elke maand te horen krijg dat mijn ex en haar echtgenoot alles voor de kinderen betalen omdat ze van die 820 euro (dat is wat ze nml wat ze per maand voor de kids ontvangen) niet eens de boodschappen kunnen doen. Of het zo eerlijk geregeld is, is een andere discussie. Maar daar gaat mijn vraag niet over.Die 820,- is toch wat ze per maand aan haar kinderen te besteden heeft? Boodschappen staan daar buiten lijkt me?
120,- kan je natuurlijk geen drol mee.
quote:Star schreef op 31 oktober 2011 @ 16:32:

[...]

Die 820,- is toch wat ze per maand aan haar kinderen te besteden heeft? Boodschappen staan daar buiten lijkt me?voor kinderen moet je toch boodschappen doen?
quote:pinks schreef op 31 oktober 2011 @ 16:35:

[...]

voor kinderen moet je toch boodschappen doen?Ja maar je hoeft toch niet voor je ex en haar nieuwe man de boodschappen te betalen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven