Geld & Recht alle pijlers

Kosten kinderen

31-10-2011 15:16 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag.

Vijf jaar geleden ben ik gescheiden. De kinderalimentatie is indertijd vastgesteld op 600 euro voor twee kinderen. Omdat mijn ex toen geen inkomsten had (althans, niet op papier) betaal ik al sinds die tijd 100% van de kinderalimentatie. Inmiddels is dat door indexatie 650 euro.

Nu wil ik niet teveel ingaan op de scheiding zelf, maar wat ik graag van anderen wil horen is het volgende. Mijn ex en haar nieuw echtgenoot (ze is 4 maanden na de scheiding hertrouwd) hebben voor twee kinderen (11 en 15) een totaalbedrag van 820 euro per maand te besteden. Dat is dus ‘mijn’ 650 euro plus de kinderbijslag teruggerekend naar maanden.

Zij vinden dit bedrag veel te laag. In hun ogen betalen zij alles voor de kinderen. Sterker nog, als ik voor mijzelf iets nieuws koop, dan krijg ik te horen dat zij dat eigenlijk hebben betaald omdat ik zo weinig betaal dat ze niet uitkomen met geld. Als er een schoolreisje is (kost dik 500 euro) vinden ze dat ik dat zou moeten betalen. Dat doe ik dus niet, maar dan krijgen de kinderen wel te horen dat niet ik maar hun stiefvader alles voor ze heeft betaald.

Zelf heb ik nu eens alle kosten op een rijtje gezet, dus schoolgeld, schoolreisjes, hockey, voetbal, kleding enz. en ik kom niet aan die 820 euro per maand aan kosten. En al helemaal niet aan het dubbele. Ik ben het onderhand zat om te horen dat ik niet aan mijn verplichtingen voldoe als vader. De kinderen zijn ook vaak genoeg bij mij (in elk geval 6 dagen per maand, plus zeker 1 tot 2x per week avondeten) en ik neem ze 4 weken per jaar mee op vakantie.

Ben ik nu zo wereldvreemd dat ik iets over het hoofd zie? Graag hoor ik van iemand wat normale kosten zijn voor kinderen in die leeftijd.

PS Ik ben geen groot verdiener. Ik heb een netto inkomen van 2500 euro per maand.
Als je kind eenmaal naar de middelbare school gaat vindt er niet alleen een grote verandering plaats in zijn leven, maar ook in dat van zijn ouders/verzorgers. Met name op het financiële vlak. De kosten stijgen enorm.

De middelbare school brengt veel extra uitgaven met zich mee, maar daarnaast hebben pubers kostbare wensen: mobiele telefoon (het liefst in de meest luxe uitvoering), i-pod, merkkleding, scooter, uitgaan. In dit artikel zet ik alle kosten op een rijtje met een duidelijke toelichting erbij.

Schooluitgaven

Eén van de belangrijkste kostenposten die pubers met zich meebrengen zijn de schooluitgaven. Die bestaan uit de hieronder genoemde kosten:

lesgeld

Voor het voortgezet onderwijs is het lesgeld afgeschaft. De achterliggende gedachte hiervoor is dat onderwijs voor iedereen toegankelijk met zijn.

schoolboeken

Met ingang van het schooljaar 2009/2010 moeten scholen zelf zorgdragen voor het verstrekken van de schoolboeken/lesmaterialen aan hun leerlingen. Dat wordt door de overheid betaald. Meestal blijven de ouders/verzorgers nog wel verantwoordelijk voor de aanschaf van een atlas, woordenboeken, rekenmachines e.d.

ouderbijdrage

De ouderbijdrage aan de school wordt ondermeer gebruikt voor culturele activiteiten, excursies, computers, diverse materialen. De bijdrage ligt tussen de ¤ 45,- en ¤ 125,- per kind per jaar. Veel scholen hanteren een kortingsregeling voor ouders waarvan meerdere kinderen dezelfde school bezoeken of voor ouders met een laag inkomen.

overige schoolspullen

Dit zijn spullen zoals agenda, schriften, mappen, schrijfmateriaal, maar ook gymkleding. Hieraan wordt per jaar meestal tussen de ¤ 50,- en ¤ 150,- per kind besteed.

uitstapjes en werkweken

De meeste scholen organiseren één of meerdere keren per jaar uitstapjes voor de leerlingen. Gemiddeld wordt er aan uitstapjes zo'n ¤ 135,- per kind per jaar uitgegeven. In de hogere klassen kunnen deze uitgaven veel hoger zijn, want voor deze klassen worden vaak buitenlandse reisjes en excursies georganiseerd. Op veel scholen wordt voor een aantal klassen een werkweek georganiseerd. Dat wordt meestal aan het begin van het schooljaar aangekondigd. Sommige scholen hebben een fonds om kinderen van ouders die de werkweek niet kunnen betalen, ook mee te laten gaan.

buitenschoolse activiteiten

Sommige scholen organiseren buiten de schooluren allerlei activiteiten op het gebied van bijvoorbeeld sport, toneel of muziek. Daar kunnen kosten aan verbonden zijn. Dit kun je op school navragen.

eten en drinken op school

Meestal is het mogelijk op school iets te eten en te drinken te kopen. De kosten kunnen algauw oplopen tot een paar euro per week. Je zou met je kind kunnen afspreken dat dit geheel of gedeeltelijk van het zakgeld wordt betaald.

vervoer

Eventuele reiskosten hangen af van welk vervoermiddel wordt gebruikt. Een fiets kost aan onderhoud mimimaal ¤ 5,- per maand. De kosten van een brommer/scooter liggen tussen de ¤ 0,15,- en ¤ 0,25 per kilometer (afhankelijk van aanschafwaarde van de brommer en het aantal kilometers dat er mee gereden wordt). Kosten voor openbaar vervoer kunnen op internet opgezocht worden.

Ouders met een laag inkomen kunnen in veel gemeenten een vergoeding krijgen voor schooluitgaven via de bijzondere bijstand. Informeer bij de afdeling Sociale Zaken van de gemeente.

Overige uitgaven

Naast de schoolkosten zijn er nog heel wat andere uitgaven, waarmee je als ouders van een puber te maken krijgt. De belangrijkste kostenposten zijn:

contributies en abonnementen

Als je kind lid is van een vereniging dan krijg je te maken met contributie, maar daarnaast zijn er vaak bijkomende kosten voor allerlei activiteiten die zo'n vereniging organiseert. Ook abonnementen op bijvoorbeeld tijdschriften vallen onder deze post. De kosten hiervan liggen tussen de ¤ 7,50 en ¤ 13,- per maand.

Sommige gemeenten geven via de bijzondere bijstand korting op de contributie van sportverenigingen. Zo kunnen kinderen van ouders met een laag inkomen toch lid worden van een sportvereniging. Informeer bij de afdeling Sociale Zaken van de gemeente naar de mogelijkheden.

mobiel bellen

Bijna alle pubers hebben een eigen mobiele telefoon. Hoe luxer de uitvoering en hoe uitgebreider de mogelijkheden, des te beter. In hùn ogen dan. De kosten kunnen aardig oplopen. Voor een mobiele telefoon met abonnement betaal je een vast bedrag per maand. De gesprekskosten worden achteraf in rekening gebracht. Prepaid is misschien wat overzichtelijker. De kosten worden vooraf betaald. Je kind krijgt bijvoorbeeld een beltegoed, waarmee hij kan bellen tot het tegoed op is.

De prijzen kunnen ondermeer worden vergeleken op de site www.bellen.com De toestellen zelf zijn er in allerlei modellen en de prijzen variëren van een paar tientjes tot een paar honderd euro. De duurdere modellen hebben veel meer mogelijkheden dan alleen bellen; je kunt er muziek mee opnemen/afluisteren, foto's maken en filmen, internetten, etc.

kleding en schoenen

Voor uitgaven aan kleding en schoenen is het meestal zo dat het bedrag hoger wordt naarmate het inkomen van de ouders hoger is. Per maand is minimaal toch wel ¤ 40,- nodig.

niet-vergoede ziektekosten

De zorgverzekering dekt meestal niet alle uitgaven aan ziektekosten. Vaak moet er een eigen bijdrage betaald worden voor bijvoorbeeld een bril, contactlenzen of bepaalde medicijnen. Er zijn ook medicijnen die helemaal niet vergoed worden.

vrije tijd en ontspanning

Kosten die verband houden met hobby's van je kind (sportkleding, muziekinstrumenten) vallen hieronder. Ook speelgoed anders dan kadootjes kun je meetellen.

voeding en persoonlijke verzorging

Voor je kind betaal je naast maaltijden ook tussendoortjes, zoals snoep, fruit, frisdrank, koffie/thee, koek. Gemiddeld zijn de kosten voor voeding ¤ 4,50 per kind per dag. Bij persoonlijke verzorging gaat het om kleine bedragen voor shampoo, doucheschuim, tandpasta, haarverzorgingsproducten, e.d. Je kunt uitgaan van circa ¤ 8,- per maand.

zakgeld

De meeste kinderen krijgen zakgeld van hun ouders. Soms moeten ze daarvan bijvoorbeeld drinken kopen voor in de pauze op school, of hun reiskosten van en naar school betalen. Zulke uitgaven vallen dan onder de posten vervoer en voeding. De post zakgeld bestaat dus eigenlijk alleen uit het deel van het zakgeld dat je kind vrij kan besteden.

internet

Pubers besteden vaak heel wat tijd aan internetten. Ze gebruiken internet voor hun sociale contacten, via hyves, facebook, msn, voor het downloaden van muziek en films, of gewoon om te surfen. Voor school hebben ze internet nodig als informatiebron voor werkstukken of huiswerk, of om 's ochtends te kijken of er voor die dag lesuren uitvallen. Thuis kun je dus niet meer zonder internetaansluiting.

verzekeringen

Volgens het huidige zorgstelsel moet iedereen een basisverzekering afsluiten. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd. De basisverzekering dekt een vast aantal behandelingen. Deze verzekering lijkt sterk op het vroegere ziekenfondspakket. Voor behandelingen die niet onder de basisverzekering vallen, kun je je aanvullend verzekeren. De dekking en de premie van de aanvullende verzekering verschillen per verzekeraar. Het loont zeker de moeite om verschillende zorgverzekeringen met elkaar te vergelijken.

Voor mensen met een laag inkomen is er zorgtoeslag. Deze kun je aanvragen bij de Dienst Toeslagen van de Belastingdienst. Op www.toeslagen.nl kun je berekenen op hoeveel zorgtoeslag je eventueel recht hebt.

vervoer

In het stukje over schooluitgaven is vervoer als kostenpost genoemd. Maar pubers gebruiken vervoer natuurlijk niet alleen om naar school te gaan. Ook in hun vrije tijd gebruiken zij hun fiets, brommer of openbaarvervoerkaart.

vakantie en uitstapjes

Als je kind op een gegeven moment zelfstandig op stap gaat of op vakantie gaat, is het verstandig om duidelijk af te spreken op welke manier de kosten worden verdeeld. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat je kind een deel van het vakantiegeld krijgt. Hiervan kan hij bijvoorbeeld de reiskosten, het eten en de kosten van de camping betalen. De overige kosten (uitstapjes, drankjes op een terras) kan je kind dan van zijn zakgeld of van een bijbaantje betalen.

Met dit overzicht krijg je een indruk van de kosten waar je als ouders van een puber voor kunt komen te staan. Hoeveel je daadwerkelijk aan je kind uitgeeft, hangt af van de persoonlijke situatie en van de keuzes die jij en je kind maken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.alimentatie.nl ... splicht_van_de_stiefouder
Beide ouders zijn na de scheiding nog steeds onderhoudsplichtig, maar de kinderen hebben bij maar één ouder hun hoofdverblijfplaats. De ouder waarbij de kinderen woonachtig zijn vervult zijn onderhoudsplicht in natura. Hij of zij geeft het kind onderdak, eten en opvoeding. De andere ouder vervult de onderhoudsplicht door de ouder van de hoofdverblijfplaats alimentatie te betalen: Hij/zij is alimentatieplichtig. Alimentatie voor een minderjarige wordt bijdrage in de kosten van verzorging en opvoeding genoemd.
http://www.advocatenkantoorvanrutten.nl ... erBehoefte
quote:papax schreef op 31 oktober 2011 @ 15:16:

De kinderalimentatie is indertijd vastgesteld op 600 euro voor twee kinderen. Inmiddels is dat door indexatie 650 euro.

PS Ik ben geen groot verdiener. Ik heb een netto inkomen van 2500 euro per maand.

Dus ¤325 per maand per kind.

¤2500 netto per maand is wel boven modaal.
Ruim 10.000 euro per jaar daar moet het ook volgens mij makkelijk van te doen zijn!
Hoi Bianca, bedankt voor je reacties.

Maar waar ik eigenlijk naar opzoek ben is iemand die mij kan vertellen of die 820 euro per maand voldoende is om twee kinderen van te onderhouden. Zoals ik al schreef, als ik alle kosten op een rijtje zet, dus schoolkosten, schoolreisjes, kleding, eten, drinken, internet enz. enz., dan nog zou ik van dat bedrag geld opzij kunnen zetten voor onvoorziene zaken.

Dus zijn er ook ervaringsdeskundigen hier die uit eigen ervaring weten hoe het zit?
Ik vind zelf dat je redelijk veel betaalt.

In mijn omgeving hoor ik niet anders dan 150 euro per kind, hoogstens 200 euro per kind.

En die vaders betalen daarnaast niks aan extra's. Geen kleding of schoolgeld of wat dan ook. Alleen het eten dat ze mee-eten wanneer ze een weekendje bij papa zijn.

Netjes van je.
quote:jo12345 schreef op 31 oktober 2011 @ 15:40:

Ruim 10.000 euro per jaar daar moet het ook volgens mij makkelijk van te doen zijn!

¤820,- x 12 = ¤9840,- samen, per jaar.

Per kind: ¤4920 per jaar.
Als je ex en haar partner vinden dat je te weinig betaald moet ze maar een herziening aanvragen. Dan krijgt ze vanzelf te horen of het genoeg is of dat jij te weinig betaald.
Vergeet je niet ook de vaste lasten, zoals g/w/l en gemeentebelastingen die hogerzij bij meer bewoners, mee te tellen in je lijstje? Wonen is ook niet gratis. 325 euro per kind vind ik geen exhorbitant bedrag.
quote:papax schreef op 31 oktober 2011 @ 15:43:

Maar waar ik eigenlijk naar opzoek ben is iemand die mij kan vertellen of die 820 euro per maand voldoende is om twee kinderen van te onderhouden

Sja, dat ligt er maar helemaal aan. Vind je het belangrijk dat ze merkkleding dragen, dat ze elke vier weken bij de kapper zitten, dat ze royaal zakgeld hebben, dat ze elke training een AA'tje kopen, dat ze mobiel bellen, dat ze geen 10 km hoeven te fietsen naar school, dat ze Coca Cola drinken ipv Lidl Cola,...........

Er zullen zat mensen zijn die het met minder geld redden en er zullen zat mensen zijn die 820 euro niet als toereikend ervaren.
'Het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) heeft berekend dat één kind gemiddeld 17% van het besteedbaar (gezins)inkomen kost. Twee kinderen kosten gemiddeld 26% van het inkomen.'
Volgens het Nibud moet dat echt wel te doen zijn. Zeker als je daarbij ook nog eens vier vakanties per jaar meeteld.

En voor een scooter, mobieltje, merkkleding etc. gaan ze maar werken, zoals meer kinderen dat moeten doen.

En bovendien, je ex heeft ook een financiele verantwoordelijkheid. Waarom zou jij het in je eentje moeten ophoesten?
Heb je enig idee hoeveel paar schoenen kinderen in de groei nodig hebben? Heb je een idee wat een beetje hippe ( als ze ouder worden krijgen ze een eigen smaak ) kinderkleding kost en hoe snel ze uit kleding groeien?

Is spaargeld erbij inbegrepen?
quote:Janna_ schreef op 31 oktober 2011 @ 15:48:

'Het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) heeft berekend dat één kind gemiddeld 17% van het besteedbaar (gezins)inkomen kost. Twee kinderen kosten gemiddeld 26% van het inkomen.'Hoe meer er nbinnenkomt, hoe meer er meestal wordt uitgegeven; een gezin met weinig inkomsten zal 99 cent uitgeven voor een pot gel, waar ze het wat breder hebben koopt men een pot van 5 euro.
Hoi Janna, ik weet niet zo goed wat je bedoelt met jouw reactie.

De reden dat ik mijn inkomen erbij heb gezet is om de verhouding aan te geven. Er zijn ook mensen die 30.000 euro per maand verdienen, en dan is het misschien logisch dat je iets van 2000 euro per maand aan je kids uitgeeft omdat ze dat zo gewend zijn.

Ik vind 820 euro per maand een behoorlijk bedrag.
Jongens kom op, hij betaalt echt boven gemiddeld !

Chapeau ! Zij is inmiddels hertrouwd, dus dan zou die alimentatie niet eens meer nodig zijn in de meeste gevallen.

Oke, het moet bij de wet. I know.

Maar ik vind het heel goed van hem.
Hoi Papax, ik denk dat jouw ex zich erg moet schamen, van 840 euro kun je makkelijk 2 kinderen onderhouden, sterker nog zelf moet ik van 870 rondkomen, ik krijg 150 voor mijn zoon en dat wordt ook nog eens ingehouden door de sociale dienst.

En Bianca kan wel een hele waslijst opnoemen met kosten, maar voor die 800 euro zou ik nog geld overhouden ook, en als ze de nieuwst mobiel willen kunnen ze zelf ook wel de handen uit de mouwen steken.

Sterkte.
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Papax, het gaat niet over 820 per maand maar over de 650 die jij als allimentatie betaald. De kinderbijslag staat hier buiten.
quote:DeSiep schreef op 31 oktober 2011 @ 15:52:

Jongens kom op, hij betaalt echt boven gemiddeld !

Dan zal die ook bovengemiddeld verdienen.

Chapeau ! Zij is inmiddels hertrouwd, dus dan zou die alimentatie niet eens meer nodig zijn in de meeste gevallen.

Oke, het moet bij de wet. I know.

Maar ik vind het heel goed van hem.Goed? 't Is zijn plicht.
DeSiep, dus nieuwe man moet betalen voor de kinderen van oude man? Kom op zeg.... Dat is de wereld op z'n kop.

Er is niks knaps aan het betalen van KA. Het is gewoon zorgen voor je bloedeigen kinderen. Sinds wanneer is dat knap?
Zeg ik toch ook, het moet bij de wet....

Read...
het klinkt alsof jullie geen financieel probleem hebben maar een communicatie probleem.

je kunt verschillende dingen doen:

- het van je af laten glijden. Je kinderen zien als ze ouders worden waarschijnlijk wel hoe het echt zit.

- met je ex in mediation gaan of een soort relatietherapie om de communicatie te herstellen.

- tegen je ex zeggen: als je wilt dat ik meer betaal vraag je maar herziening aan bij de rechtbank (zie daarna verder bij punt 1)

Veel succes.
Het is zoals het is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven