Geld & Recht alle pijlers

Kosten kinderen

31-10-2011 15:16 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag.

Vijf jaar geleden ben ik gescheiden. De kinderalimentatie is indertijd vastgesteld op 600 euro voor twee kinderen. Omdat mijn ex toen geen inkomsten had (althans, niet op papier) betaal ik al sinds die tijd 100% van de kinderalimentatie. Inmiddels is dat door indexatie 650 euro.

Nu wil ik niet teveel ingaan op de scheiding zelf, maar wat ik graag van anderen wil horen is het volgende. Mijn ex en haar nieuw echtgenoot (ze is 4 maanden na de scheiding hertrouwd) hebben voor twee kinderen (11 en 15) een totaalbedrag van 820 euro per maand te besteden. Dat is dus ‘mijn’ 650 euro plus de kinderbijslag teruggerekend naar maanden.

Zij vinden dit bedrag veel te laag. In hun ogen betalen zij alles voor de kinderen. Sterker nog, als ik voor mijzelf iets nieuws koop, dan krijg ik te horen dat zij dat eigenlijk hebben betaald omdat ik zo weinig betaal dat ze niet uitkomen met geld. Als er een schoolreisje is (kost dik 500 euro) vinden ze dat ik dat zou moeten betalen. Dat doe ik dus niet, maar dan krijgen de kinderen wel te horen dat niet ik maar hun stiefvader alles voor ze heeft betaald.

Zelf heb ik nu eens alle kosten op een rijtje gezet, dus schoolgeld, schoolreisjes, hockey, voetbal, kleding enz. en ik kom niet aan die 820 euro per maand aan kosten. En al helemaal niet aan het dubbele. Ik ben het onderhand zat om te horen dat ik niet aan mijn verplichtingen voldoe als vader. De kinderen zijn ook vaak genoeg bij mij (in elk geval 6 dagen per maand, plus zeker 1 tot 2x per week avondeten) en ik neem ze 4 weken per jaar mee op vakantie.

Ben ik nu zo wereldvreemd dat ik iets over het hoofd zie? Graag hoor ik van iemand wat normale kosten zijn voor kinderen in die leeftijd.

PS Ik ben geen groot verdiener. Ik heb een netto inkomen van 2500 euro per maand.
Ik zou alles netjes volgens de wet gaan regelen en een herziening aanvragen. Het zou haar wel eens vies tegen kunnen gaan vallen. Jj houdt je keurig aan de regels maar rupsjenooitgenoeg wil altijd meer. Ben benieuwd of ze van haar eigen inkomen al gespaard heeft voor een studie ofzo.

Jouw ex klinkt als een berekenend en op geldbelust type. Wie het beste met haar kinderen voor heeft stort zich sowieso niet zo van het ene huwelijk in het andere, maar dat terzijde.

Later, als je kids volwassen zijn, zullen ze zelf wel inzien hoe de situatie werkelijk was.
Mijn gevoel zegt dat ze maar wat roept, en daarom hoopte ik een beetje van andere mensen te horen wat zij kwijt zijn aan het verzorgen van hun kids.

Hier 2 kinderen, 1 dochter van 12 en een zoon van bijna 15, Beide op de middelbare school.

Kosten voeding per maand: per kind zullen rond de 150 liggen.

Wij betalen ongeveer 150 euro aan boodschappen per week, de kinderen eten vaak meer dan ons. Ook kopen we speciaal voor hun bepaalde artikelen. Voor het gemak per 4 weken gerekend, vandaar 150 euro per kind per maand.

Woonlasten, ( water, elektra, gemeentelijke belastingen etc..) schat in 50 euro per kind.

Kleding: 50 euro per kind per maand, niet dat ze elke maand nieuwe kleding krijgen. Dit is een globale berekening. Ze krijgen 3 a 4 paar schoenen per jaar, de kosten per paar ligt al snel rondom de honderd euro. Jassen gemiddeld 80 euro. Ze groeien snel, dus regelmatig nieuw ondergoed, sokken etc. Per 3 maanden nieuwe broeken, shirts, truien vesten. Geen duur merk goed bdw.. Denk dat ik er met 50 per kind euro nog niet eens kom.

Persoonlijke verzorging: elke 6 weeken naar de kapper. Dochter 20 euro zoon 15 euro. verzorgingproducten zullen rond de 15 euro per maand liggen.

Schoolkosten: Dochter volgt een stroom op het VWO, extra kosten boven op op de 550 zijn 150 euro. Totaal 700: 12= 58,30

dit is exclusief excursies.

Voor zoon betalen we 300 per jaar300:12= 25 euro per maand.

Voor beide kinderen betalen we dus: 83,30 voor school per maand.

Schoolspullen, incl verplichte gymspullen en nieuwe gymschoenen was ik rond de 150 kwijt. 12,00 per maand voor 2 kinderen. Reken hier nog vrijwel maandelijks nieuwe pritt rollers bij en ander klein spul wat gekocht moet worden op 15.00 per maand.

Kosten sport:

Zoon zit op voetbal, keeper:

Maandelijkse contributie is: 25 euro

Voetbalkleding club shirt / sokken trainingspak: 80 euro

( zoon groeit hard, dus elk seizoen nieuw kopen)

Voetbalschoenen 80 euro

Handschoenen: 40 euro

Beenbeschermers: 30 euro

Totaal: 550:12= 44, 16

Zonder de kosten van benzine brengen halen 2 maal per week training en wedstrijden.

Dochter: paardrijden

Wij hebben een paard waar ik samen met mijn dochter op rij.

Kosten gemiddeld 350 euro per maand, ik zal de helft op haar "verhalen" haha dus 175 euro. Rijkleding ongeveer 200 euro per jaar. Zeg 15 euro per maand. Elke week les. Kosten lesgeld per maand 60 euro.

Totaal sport dochter: 250

Zakgeld:

Dochter: 10 euro per maand

Zoon: 20 euro per maand

Zorgkosten:

Beide moeten een beugel, de totale kosten per jaar zou rond de 750 euro zijn per jaar per kind. Ik wil wachten op de zorgtarieven van 2012 om een beslissing te nemen of we een hogere premie aangaan, of de kosten uit eigen zak gaan betalen. Kosten op jaarbasis: 1.550.

Dit zou uitkomen op 125 per maand voor beide kinderen.

Dochter heeft astma: gemiddelde kosten per maand 10 euro voor medicatie, betalen uit de eigen bijdrage.

Ontspanning / recreatie:

Film 15 euro per kind per maand.

2 maal per jaar een gezinsuitstapje: gemiddeld rond de 30 euro entree: Gemiddeld 20 euro per maand per kind kwijt voor Ontspanning en recreatie: Komt uit op 40 euro totaal voor 2 kinderen.

Vakantie: wij gaan altijd goedkoop weg, kamperen graag op kleine campings zonder poespas. 2 maal per jaar gaan we een weekendje weg. Kosten per jaar: rond de 2000 euro voor ons 4en in totaal. 500 per kind per jaar dat is per maand: 41 euro

Volgens mij was het dit wel zo een beetje, Kan zijn dat ik wat vergeten ben..

Voeding: ¤ 300

Wonen: ¤ 100

Kleding: ¤ 100

Persoonlijke verzorging: ¤ 30

Schoolkosten ¤ 83,30

Schoolspullen ¤ 15

Sport ¤ 294,15

Zakgeld ¤ 30

Zorgkosten ¤ 135

Recreatie ¤ 40

Vakantie ¤ 41

Totaal ¤ 1.168,46

Jeetje, ik schrik zelf van het bedrag!

Als ik voor dochter alleen de rijkleding en de lessen zou rekenen bij sport en de kosten van de beugels niet zou meetellen dan zou ik uitkomen op: ¤ 868,46

Maar school excursies zijn hierin niet meeberekend.

Ook niet de kosten voor meubels: hun slaapkamer, behang, verf, buro, buro stoel, computers, fietsen.

Dochters slaap kamer is het afgelopen jaar helemaal vernieuwd ( slaapkamer zoon 3 jaar geleden)

Verf: ¤ 40

Bed ¤ 150

Matras ¤ 100

Buro en buro stoel ¤ 200

Nieuwbeddengoed: ¤ 40

Beide kinderen hebben een laptop gekregen, en daarom draadloos Internet totale kosten:¤ 1000

Verjaardagskado: ¤ 40 euro per kind

Dochter "nieuwe" 2e hands fiets ¤ 250
Ja, ik dacht wel dat het iets in die richting zou zijn hoor, teuntje23. Vooral ook alle 'extra, maar noodzakelijke' dingen zoals een fiets en een goede schooltas maken het snel duur.

En dan nog tel je dingen als handdoeken, badpakken en vast nog wel meer, niet mee.
papax, in dat geval is het misschien niet zo'n slecht idee om zelf voor te stellen om herziening aan te vragen. Hopelijk houdt ze dan haar mond.

spaar jij zelf nog voor je kinderen? Voor de toekomst zeg maar? Want ik krijg niet het idee dat mams hun studie gaat betalen......
Het is zoals het is
Teuntje, een goede berekening heb je gemaakt! Helder overzicht.

Dus als ik mag afronden naar 1200 euro per maand dan is dat voor elke ouder 600 euro. TO voldoet dus aan zijn bijdrage, hij neemt ze vier weken mee op vakantie (dit zouden drie of vier vakanties kunnen zijn) en ze zijn doordeweeks ook nog bij hem.

En gezien de inkomsten van zijn ex en haar nieuwe man moet zij dit met gemak kunnen opbrengen. Zij krijgt ook nog de kinderbijslag wat ze van haar bedrag kan aftrekken.

Dus TO, je doet het zo slecht nog niet.
Ik begrijp bijv de berekening van Teuntje wel, maar ben het toch niet helemaal eens met bepaalde redenaties. Bijv. ke kan je kids wel op 6 sporten doen, mar als ex dat nu eens overdreven vindt? Moet hij dan toch meer alimentatie betalen, omdat moeders deze keus maakt?

Als je 4 weken naar Bali met kids op vakantie gaat... moet ex daar indirekt voor betalen?

Kamer van kind opknappen, die kosten heeft ex toch ook in zijn huis?

Ieder kind een laptop en draadloos internet... Dat is toch een keus die je als moeder maakt?

Ik krijg dus het minimale aan alimentatie en ex betaalt niks extra. Vind ik ook weer niet juist, hoor. Maar om ex te laten betalen voor luxe dingen waar je als moeder voor kiest, dat vind ik ook weer niet juist...
Heldere berekening Teuntje!

Ben ik overigens de enige die 500 euro voor een schoolreisje een exorbitant bedrag vindt? Is dat normaal? En waar gaat zo'n schoolreisje dan heen?!
Youk79: * er gaat een lampje bij mij branden* sinds ze geboren zijn sparen we per maand 35 euro bij een verzekeringsmaatschappij voor als ze later gaan studeren.

¤ 70 euro per maand in totaal.

Pinks: Ik vind het ook behoorlijk exorbitant, 500 euro voor een schoolreisje. Of zou het een speciaal project op school kunnen zijn?
Voor een project vind ik het nog veel! Bij mijn middelbare school was er voor de pre-eindexamenklas ieder jaar een buitenlandreis van een week en die was ook duur. Maar dan kreeg je in de eerste al voorlichting en kon je deelnemen aan een spaarplan om dat bedrag bij elkaar te krijgen.

Neem toch aan dat er geen enkele school is die gewoon een brief stuurt: we gaan volgende maand op schoolreisje, graag even 500 euro aftikken.

Lijkt me dat er meer ouders zijn die dat nogal een bedrag vinden.
Neem toch aan dat er geen enkele school is die gewoon een brief stuurt: we gaan volgende maand op schoolreisje, graag even 500 euro aftikken.

Lijkt me dat er meer ouders zijn die dat nogal een bedrag vinden.

Dat is ook zo, dat kan in mijn ogen ook niet! Meestal zijn reizen zo duur, en dit is altijd een eigen keuze en is niet verplicht. Als een leerling mee wilt gaan dan zijn er meestal spaarprogramma's op school voor de reizen en hoeft het bedrag nooit in eenmaal betaald te worden. Leerlingen die niet meegaan krijgen op school een ander programma aangeboden.

Dochter zal (dit is ook niet verplicht op school) in de bovenbouw van het VWO 3 weken naar Nepal gaan, met de stichting Global Exploration. We weten nu al dat de reis ongeveer ¤ 3000 euro zal gaan kosten. School stimuleert de leerlingen zelf het geld bij elkaar te sparen en BV sponsers te zoeken. Het lijkt ons, en dochter is ook gemotiveerd een geweldige ervaring om daar mede vrijwilligers werk gaan te doen. We zullen haar dan ook stimuleren om te gaan. We hebben nog 3 1/2 jaar de tijd om mee te sparen. Ervaring van andere leerlingen zijn dat ze al een behoorlijk bedrag bij elkaar krijgen met sponsering.

Zoon gaat niet gesponsord, of met school een reis maken met zijn reislustige oom :-) Over een dik anderhalf jaar vertrekt hij voor een maand naar Australie. Voor deze reis is hij al vanaf zijn 10e jaar aan het sparen. Hij doet extra klusjes, thuis en bij opa en oma. Al bij al heeft hij nu al vrijwel de hele reissom bij elkaar, na 5 jaar sparen.
Misschien kan je een herziening aanvragen, en het geld dat na de herverdeling overblijft (uitgaande van bovenstaande) wel blijven gebruiken voor de kinderen. Bijvoorbeeld door ook af en toe iets leuks te doen of kleren met ze te kopen, of het te sparen voor 'later'.

Op die manier geef je een duidelijk signaal aan ex dat de verdeling meer dan eerlijk was en nu eerlijk is, en dat je toch genoeg over hebt voor je kinderen.

Was de whiskey lekker?
@Danayla, de KA ontvanger hoeft geen verantwoording wat af te leggen over de besteding van het geld bij de betaler.

En je hebt gelijk, de kamers moeten bij TO ook op orde zijn en die moet ook zijn huur betalen. Tja, en ieder een laptop op die leeftijd....
Papax, als ik jou was zou ik idd een herziening van de alimentatie aanvragen. Dat recht heb je gewoon, nu je ex hertrouwd is en zelf meer is gaan werken.

Het bedrag dat jij voor je kinderen betaalt is niet abnormaal hoog, maar ruim genoeg. Ik krijg eenzelfde bedrag voor mijn kinderen en hoewel die jonger zijn en minder kosten dan pubers, denk ik dat ik een goede inschatting kan maken van wat je met zo´n bedrag kunt doen.

Op zich vind ik niet dat je ex jou verantwoording schuldig is over hoe zij het geld besteedt. Als je destijds voor een andere omgangsregeling was gegaan had je meer inspraak kunnen hebben op alle facetten van de opvoeding. Nu komt het leeuwendeel van de opvoeding voor hun rekening en zul je de keuzes die zij hierin maken moeten accepteren.

Wat jouw situatie anders maakt dan de mijne is dat je ex van mening is dat ze te weinig krijgt en van jou vraagt verder bij te dragen. Bij ons is dat andersom, mijn ex wil dat ik mijn geld anders besteed en meer bijdraag uit eigen portemonnee. In jouw geval is dat anders, jouw ex krijgt een ruime bijdrage en vindt het nog niet genoeg. Zij maakt een verwijt richting jou en ik vind dan ook dat ze dat verwijt nader mag verklaren. Als zij meer geld van jou wil, mag je verwachten dat zij je een berekening overlegt waaruit blijkt dat wat jij bijdraagt niet toereikend is. Jij houd keurig rekening met inflatie etc. In mijn ogen is jou niets te verwijten.

Mijn kinderen gaan ook naar dure clubjes etc. Mijn oudste heeft een tijd paardgereden (hoge contributie en compleet nieuwe outfit) en ze mogen deelnemen aan andere activiteiten die duur te noemen zijn. Dat dit soort dingen mogelijk zijn is omdat papa ruim bijdraagt. Mijn ex vindt dit soort dingen belangrijk en ik heb zelfs regelmatig het verwijt gekregen dat de kinderen te weinig deden of ik zelf te weinig met ze deed. In de ogen van mijn ex mogen ze niets tekort komen en hij heeft daar een andere visie over dan ik. Vanwege zijn bijdrage kom ik hem daarin wel tegemoet. Omdat het mogelijk is en dat was niet zo geweest als ik het van zijn kant met minder had moeten doen.

Wat overblijft is gezeur over kleding en studiekosten. Ik koop goede kleding en houd rekening met studiekosten. Dat het wat hem betreft niet goed genoeg is mag zijn probleem blijven. Wil hij het anders zien dan moet hij met heel goede overtuigingen komen.

Ik overweeg zelf ook een herziening van de alimentatie. Ben zelf immers ook gaan werken en woon ook opnieuw samen. Vrees dat ex herziening niet ziet zitten. Hij is beter gaan boeren dan voorheen en zijn vriendin verdient zelf ook ruim. Dat er aan hun kant (volgens eigen zeggen, volgens mij is het namelijk echt bullshit) niets overblijft is meer vanwege de hoge kosten die hun luxe leven met zich meebrengt. En daar zal een rechter geen rekening mee houden. Mocht zijn oordeel negatief uitpakken voor mij dan is dat jammer maar helaas. Ik wil geen cent meer van ex dan waar ik recht op heb.
@ Kipsate, TO ziet zijn kinderen ook doordeweeks en meer weekenden. Dus de vergelijking met jou gaat niet helemaal op.

Verder zou ik niet al te happig zijn op een herziening. Je bent zelf gaan werken en gaan samenwonen, dus jouw woonlasten zijn lager geworden en jouw inkomen is verhoogd. Ook is jouw nieuwe partner financieel verantwoordelijk voor jouw kinderen, want ze wonen op jullie adres.

En dat zijn ex zijn vriendin ook ruim verdient, dat maakt niets uit. De rechter deelt alleen de woonlasten, verder niets. Dus al verdient ze een miljoen per jaar, dan maakt het nog niet uit.

Dan houden ze nog een luxe leven over.

Dus ik zou voorzichtig zijn wil je niet nog meer heibel in de tent.
@ Roosje; daar ben ik me bewust van, dat het ook lager voor mij uit kan pakken. Maar dat maakt toch niet uit? Ik hoef niet meer dan ik waar ik recht op heb. Er wordt toch al zo'n heisa over de hoogte van het bedrag gemaakt. Ik denk dat een herziening weinig heibel oplevert wanneer het in hun voordeel uitpakt. Dan hebben ze mooi wat centjes over om leuke kleertjes van te scoren, toch?
@Kipsate, ik ben bang dat die mooie kleertjes ondanks een lager KA bedrag er dan nog niet gaan komen dus ik zou die hele herziening laten zitten.

Het levert een hoop stress op en de kinderen krijgen er altijd wat van mee.
@ Roosje, dat is ook waarom ik het nog in overweging heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven