Geld & Recht alle pijlers

Kwijtschelding deel studieschuld - en dan?

01-04-2011 11:47 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de regelgeving bij de IBG/DUO erg ondoorzichtig, dus ik probeer het hier.

In 2005 ben ik door ziekte gestopt met mijn studie. Daarna ben ik in de Wajong gekomen. Ik had een flink bedrag open staan aan studieschuld. Met hulp van mijn maatschappelijk werker is na een paar keer contact met het IBG een flink deel van de schuld kwijtgescholden.

Ik zit nog steeds in de Wajong maar ben wel deels hersteld.

Indien mogelijk wil ik - op eigen kosten - een deeltijdstudie gaan doen.

Kan het IBG niet moeilijk gaan doen achteraf? Zo van: hey je was volledig arbeidsongeschikt maar nu ineens kun je wel studeren en werken?

Ik bedoel, is die kwijtschelding onherroepelijk of zijn er voorwaarden aan verbonden?

Het ging om de prestatiebeurs + OV wat ik niet hoef terug te betalen. Alleen wat ik geleend heb staat nog open.
Ik zat in dezelfde situatie en kwijtgescholden blijft kwijtgescholden bij mij.
This is not kosher!
wat dacht je van even bellen?
nee joh, kwijtgescholden is kwijtgescholden. niet druk maken om de ib-groep
nou, "even" bellen naar de DUO?
Zo, dat is lekker
bellen lijkt me handiger dan hier gaan zitten zeveren met mensen die er niets vanaf weten. bellen, geduld hebben als het wat langer duurt ( je bent immers niet de enige die wel eens wat wil weten...) en de openingspost voordichten. Lijkt me duidelijk zat.
quote:julia_van_henegouwen schreef op 01 april 2011 @ 12:27:

wat dacht je van even bellen?

Heb je dat zelf ooit geprobeerd?

Mij is eens gezegd 'nou je klinkt anders niet ziek' toen ik zoiets vraag telefonisch aan ze stelde.

En deze week had ik een vraag per mail en dat 'wisten ze niet'. Ik moest het nieuws maar in de gaten houden.

Anderen bedankt voor het antwoord
JvH: Iemand die in dezelfde sitautie heeft gezeten en alles heeft uitgezocht, kan me meer vertellen dat het telefoonteam van IBG.

Heb al zo vaak gehad dat ze het niet wisten of een formulier kwijt waren.
Ik snap het niet. Wat verwacht je? dat je binnen 5 seconden iemand aan de lijn hebt. Het is een grote organisatie met veel bellers.

Heb toch n beetje geduld en begrip. Maakt het leven een stuk makkelijker.
quote:julia_van_henegouwen schreef op 01 april 2011 @ 13:00:

Ik snap het niet. Wat verwacht je? dat je binnen 5 seconden iemand aan de lijn hebt. Het is een grote organisatie met veel bellers.

Heb toch n beetje geduld en begrip. Maakt het leven een stuk makkelijker.Helemaal mee eens, maar bij de IB-groep moet je toch echt drie keer bellen met eenzelfde vraag en dan maar hopen dat er twee dezelfde antwoorden bij zitten. Dan is dat hopelijk het juiste antwoord. Hopelijk.
Klopt, bij IBgroep werkt het beter om langs te gaan en dan alles op te noemen wat je al te horen hebt gekregen. Dan gaan ze pas echt hun best een beetje doen.
Ook mee eens. Puinhoop bij IB groep. Mij werd verteld hoe te handelen als je teveel bij dreigt te verdienen. Precies gedaan wat ze zeiden en nu mag ik alsnog een heel jaar terug betalen. Grmbl. Zorg dus sowieso voor een antwoord op papier, dat heb ik dus niet. Ook weleens meegemaakt dat ik op 1 vraag drie verschillende antwoorden kreeg ( twee keer gebeld en één keer mail). Ik heb geen ervaring met jouw situatie, maar zorg dat je het goed uitzoekt en achteraf kunt bewijzen, mocht dat nodig zijn...
quote:pocahontas2 schreef op 01 april 2011 @ 11:47:Kan het IBG niet moeilijk gaan doen achteraf? Zo van: hey je was volledig arbeidsongeschikt maar nu ineens kun je wel studeren en werken?Nee hoor! Je kunt ook een WaJong krijgen om juist te kúnnen studeren, dus dat lijkt me niet.
Ik heb het ook terug gekregen, ik kwam er achter dat het kon toen ik met de decaan van mijn nieuwe opleiding sprak en toen ik dus al met een nieuwe opleiding bezig was. Oftewel: een nieuwe opleiding doen ze niet moeilijk over, als je maar kan bewijzen dat je die andere opleiding vanwege een ziekte oid af hebt moeten breken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven