Geld & Recht alle pijlers

Loonsverhoging vragen?

27-09-2011 23:25 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu al een jaar bij een hele leuke baan, waar ik als student 3 dagen per week werk. Nu heb ik eerst twee keer een half jaar contract gekregen en kreeg ik vandaag mijn derde werkovereenkomst te zien.

Op mijn werk heb ik twee 'bazen': A. is mijn echte baas, maar B. regelt mijn contract en maakt mijn loon over. B. legde mijn contract voor me neer en vroeg of ik even wilde tekenen. Gelukkig was ik zo slim om te zeggen dat ik het contract eerst even door wilde lezen. Ze vroeg toen of ik het contract dan na het ondertekenen in mijn postvakje wilde leggen. Zij ging er dus blijkbaar vanuit dat ik sowieso ging tekenen.

Het contract tekenen wil ik ook zeker doen, alleen op dit contract wordt alweer een minimumloon aangeboden. Ik ben 24 jaar, werk nu een jaar daar en doe mijn werk daar goed. En toch hebben zij het lef om na een jaar nog steeds minimumloon te geven.

Minimumloon is weinig, heel weinig. Van minimumloon rondkomen kan ik niet, dus leen ik bij. Ik heb het contract mee naar huis genomen en wil het morgen terug komen brengen, alleen hoe kaart ik aan dat ik echt niet meer akkoord ga met zo'n bedrag per uur? En kaart ik dit dan aan bij mijn echte baas A. of bij de vrouw die mijn contract ondertekent en loon regelt, dus B.? Stuur ik haar een email dat ik ergens over wil discussiëren, of wat is normaal?
Ik zou het in ieder geval niet zo brengen als hoe je dit nu schijft maar wel wat subtieler.

Je hebt altijd tegen dit bedrag gewerkt dus ik kan me ergens wel voorstellen dat als je niet eerder hebt aangekaart dat je dit te weinig vindt, je baas dit niet uit zichzelf heeft gedaan. Het klinkt ook alsof er bij deze werkgever niets is beloofd over loonsverhogingen na een bepaalde tijd in dienst te zijn geweest,

Daarnaast houdt het toch ook op met loonsverhogingen bij ongeschoold werk na een bepaalde leeftijd?
Wat verdient de rest? Kun je misschien voorzichtig peilen?

Check ook eens bij vergelijkende vacatures naar salarisindicatie.

Ik zou zeker de boel aankaarten. Is ook gewoon demotiverend.
quote:ster89 schreef op 27 september 2011 @ 23:34:

Ik zou het in ieder geval niet zo brengen als hoe je dit nu schijft maar wel wat subtieler.

Je hebt altijd tegen dit bedrag gewerkt dus ik kan me ergens wel voorstellen dat als je niet eerder hebt aangekaart dat je dit te weinig vindt, je baas dit niet uit zichzelf heeft gedaan. Het klinkt ook alsof er bij deze werkgever niets is beloofd over loonsverhogingen na een bepaalde tijd in dienst te zijn geweest,

Daarnaast houdt het toch ook op met loonsverhogingen bij ongeschoold werk na een bepaalde leeftijd?Nou, ook al zou ik 'ongeschoold' werk doen, het is wel normaal dat je op een gegeven moment omhoog gaat qua loon. Verder is me toen ik werd aangenomen wel degelijk door baas A. gezegd dat er plek was voor loonsverhoging. Bij mijn tweede contract heb ik dat toen niet aangekaart omdat ik zelf dacht dat dit dan wel na een jaar zou gebeuren (in de zin van, je hebt een jaar werkervaring daar).
quote:Joly78 schreef op 27 september 2011 @ 23:35:

Wat verdient de rest? Kun je misschien voorzichtig peilen?

Check ook eens bij vergelijkende vacatures naar salarisindicatie.

Ik zou zeker de boel aankaarten. Is ook gewoon demotiverend.Volgens loonwijzer verdienen mijn collega's gemiddeld 11,22, terwijl ik op mijn werk maar 8,28 euro krijg. ik weet niet wat de rest verdiend, behalve dan dat er heel veel scheefheid qua loon is tussen iedereen.
Kokmeeuw bij ongeschoold werk ga je echt wel een keer in loon omhoog, maar dat zal niet vaak voorkomen. Na een x periode blijf je voor altijd het zelfde loon houden hoor. Exclusief de coa verhogingen natuurlijk. Dan was ik ook niet gaan studeren ;)
quote:Margheritaa schreef op 28 september 2011 @ 00:03:

Kokmeeuw bij ongeschoold werk ga je echt wel een keer in loon omhoog, maar dat zal niet vaak voorkomen. Na een x periode blijf je voor altijd het zelfde loon houden hoor. Exclusief de coa verhogingen natuurlijk. Dan was ik ook niet gaan studeren ;)Dat je geen 4000 euro per maand gaat verdienen snap ik, maar mij lijkt het logisch dat je als receptioniste geen minimumloon hoeft te verdienen. Ik studeer zelf inmiddels aan mijn master en vrijwel iedereen verdient daar tussen de 10 en 14 euro. Tja, ook voor ongeschoold werk, want deze mensen studeren allemaal nog om een hele goede (en meestal goed betaalde) baan te vinden. Maar ongeschoold hoeft echt niet per definitief 8,28 euro per uur te betekenen.
Nee Kokmeeuw niet altijd, maar het is vaak geen vetpot.

Als receptioniste mag je idd wat meer verdienen als 8,28.

Weet wel dat receptioniste een slecht betaalde baan is.

Bij 14 euro kom je never nooit. Echter hoop ik wel dat je loonsverhoging krijgt. Succes
Aan de ene kant is het economisch gezien niet echt de tijd voor loonsverhoging. Aan de andere kant is minimum wel erg weinig.

In welke sector werkje, en hoe gaat het met het bedrijf? Bij ons moeten er bijvoorbeeld aan alle kanten mensen uit; ik zal nu zeker niet om loonsverhoging gaan vragen in mijn geval!
Ik zou geen mail sturen maar face 2 face een gesprek aangaan met de persoon die jou destijds heeft verteld dat er ruimte is voor loonsverhoging,

Ik zou dan iets zeggen als : 'ik heb een nieuw contract liggen en wil deze graag tekenen omdat ik hier met veel plezier werk, wil het alleen eerst over de mogelijkheid tot loonsverhoging hebben omdat voor mij ook alles steeds duurder gaat worden'

Dan is het duidelijk dat je het niet 'zomaar' vraagt, maar omdat je het ook nodig hebt en het is je min of meer beloofd

Succes en ik hoop voor je dat het lukt!
Internagelaktisch
Wat ook al eerder werd genoemd: als receptioniste verdien je over het algemeen geen vetpot. Dus op zich is dit geen heel abnormaal salaris. Maar dat betekent niet dat je het niet kunt aankaarten bij je baas. ''Nee'' heb je, ''ja'' kun je krijgen. Zorg er wel voor dat je een dergelijk gesprek goed voorbereid. Dus bedenk vantevoren al argumenten waarom jij een loonverhoging zou moeten krijgen en hoeveel je er dan bij wilt.

Ik zou er trouwens voor kiezen om dit eerst met baas A te bespreken. Hij/zij weet waarschijnlijk het best hoe jij functioneert en kan daardoor wellicht een goed woordje voor je doen bij baas B. Ervan uitgaande dan dat je goed functioneert.

PS: mocht je er toch niet uitkomen met je werkgever, dan zou ik eens rond gaan kijken voor callcenterwerk als ik jou was. Uitzonderingen daargelaten, maar daar kun je al gauw tegen de 12,- per uur verdienen.

Succes!
Als je bij je werkgever dezelfde toon aanslaat als hier, dan lijkt het mij een kansloze missie.

Besef dat receptiewerk nu eenmaal niet goed betaalt. Voor jou 10 anderen (minstens) die wel graag voor dat loon komen werken. Dat jij een Master doet is prachtig, maar totaal niet relevant voor deze functie.

Daarnaast zou ik het zeker niet hebben over dat jouw kosten omhoog gaan, zoals maaique je adviseert. Ook dat doet voor een werkgever namelijk niet ter zake.

Ga het gesprek aan met je leidinggevende en geef aan dat er destijds is gesproken over een loonsverhoging in de toekomst. Dat je nu een jaar aan de slag bent, en naar tevredenheid gezien het nieuwe contract, en dat je daaarom die beloofde verhoging graag in je nieuwe contract zou willen zien.
Waar zien jullie staan dat ze receptionist is dan?

Zo ja: zoek ander werk. Dat is inderdaad meer iets voor iemand die net van de middelbare school is, want het verdient zip.
@ Pinks:quote:Kokmeeuw schreef op 28 september 2011 @ 00:07:

[...]

Dat je geen 4000 euro per maand gaat verdienen snap ik, maar mij lijkt het logisch dat je als receptioniste geen minimumloon hoeft te verdienen. Ik studeer zelf inmiddels aan mijn master en vrijwel iedereen verdient daar tussen de 10 en 14 euro. Tja, ook voor ongeschoold werk, want deze mensen studeren allemaal nog om een hele goede (en meestal goed betaalde) baan te vinden. Maar ongeschoold hoeft echt niet per definitief 8,28 euro per uur te betekenen.
Ze geven niet uit zichzelf loonsverhoging natuurlijk, daar moet je naar vragen.

Je had dat gister gewoon in het gesprek kunnen aangeven, daar is niks raars aan.
quote:Margheritaa schreef op 28 september 2011 @ 00:10:

Nee Kokmeeuw niet altijd, maar het is vaak geen vetpot.

Als receptioniste mag je idd wat meer verdienen als 8,28.

Weet wel dat receptioniste een slecht betaalde baan is.

Bij 14 euro kom je never nooit. Echter hoop ik wel dat je loonsverhoging krijgt. SuccesIk hoef ook geen 14 euro hoor Ik zou gewoon graag iets meer willen verdienen, als waardering omdat ik daar nu een jaar werk. 50 cent per uur zou ik al prima vinden bij wijze van spreken. Ik heb het geluk dat ze nu hoog zitten qua personeel omdat er binnenkort 3 weggaan, dus ik misschien wel wat zou kunnen onderhandelen omdat ze me graag zien blijven?
quote:Troeta schreef op 28 september 2011 @ 09:24:

Ze geven niet uit zichzelf loonsverhoging natuurlijk, daar moet je naar vragen.

Je had dat gister gewoon in het gesprek kunnen aangeven, daar is niks raars aan.Dat had ik ook graag gedaan, maar zij drukte mijn contract voor mijn neus terwijl ik aan het werk was en er klanten op me afstapten. Bovendien zat er ook nog een collega bij. Ik vind het dan moeilijk om te vragen of er onderhandeling over loon mogelijk is.
Gewoon een afspraak maken met baas A. waarin je aangeeft dat je graag wil praten over de mogelijkheden voor een loonsverhoging.

In dat gesprek geef je aan dat je vorig jaar hebt gehoord dat er ruimte is voor loonsverhoging en dat jij het gevoel hebt dat het daar nu tijd voor is omdat je het afgelopen jaar hebt laten zien dat:

- je zo goed zelfstandig kan werken

- je nieuwe taken hebt opgepakt

- je werk naar tevredenheid doet

- etc.

Succes ermee!
Zeker een afspraak maken! Ik werk nu 2,5 jaar bij een restaurant, het minimumloon voor 23 jaar is 9 euro oid, maar ik verdien daar nu 11 euro.. inderdaad, omdat ik langer werk en 'meer kan' dan iemand die net begint daar van mijn leeftijd. Dus, zeker aankaarten, maar wel netjes inderdaad.
Ik vind het zet zelf ook moeilijk om om loonsverhoging te vragen. Laat goed merken dat je het wel naar je zin hebt, maar wel tijd is voor een verhoging van je salaris. Je moet een beetje een grote mond hebben. En als het niet lukt, kun je met jouw cv kun je ook wel iets soortgelijks vinden.
quote:Kokmeeuw schreef op 28 september 2011 @ 09:31:

[...]

Ik hoef ook geen 14 euro hoor Ik zou gewoon graag iets meer willen verdienen, als waardering omdat ik daar nu een jaar werk. 50 cent per uur zou ik al prima vinden bij wijze van spreken. Ik heb het geluk dat ze nu hoog zitten qua personeel omdat er binnenkort 3 weggaan, dus ik misschien wel wat zou kunnen onderhandelen omdat ze me graag zien blijven?Even om je zaken goed helder te houden, 50 cent per uur is al een behoorlijke loonsverhoging hoor. Bij 40 uur per week zou dat namelijk al een loonsverhoging van 80 euro per maand zijn, en dat krijg ik zelfs maar amper bij mijn (goede en zeker geen minimum) CAO salaris verhogingen. Realiseer je dat voor je een daadwerkelijk bedrag gaat vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven