Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
Ik doe zijdelings ook een beetje mee. Ik ben geen big spender wat betreft kleding/make-up e.d..
Ik heb een kledingbudget waar ik prima mee uit de voeten kan en spullen voor in huis kan ik ook makkelijk laten staan.
Het enige "probleem" is dat ik steeds mijn boodschappenbudget ruim overschrijdt.
En daar baal ik van.
We zijn met 2 volwassenen en ik vind dat ik het met 400 euro per manad prima moet kunnen redden en toch.....vaak lukt dat niet.
De rem moet er op.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
05-01-2020 19:09
Ik doe zijdelings ook een beetje mee. Ik ben geen big spender wat betreft kleding/make-up e.d..
Ik heb een kledingbudget waar ik prima mee uit de voeten kan en spullen voor in huis kan ik ook makkelijk laten staan.
Het enige "probleem" is dat ik steeds mijn boodschappenbudget ruim overschrijdt.
En daar baal ik van.
We zijn met 2 volwassenen en ik vind dat ik het met 400 euro per manad prima moet kunnen redden en toch.....vaak lukt dat niet.
De rem moet er op.
Boodschappen vind ik sinds januari 2019 schrikbarend duurder geworden. Ik schrik nog steeds iedere keer van wat ik moet afrekenen.
Jufjoke schreef:
05-01-2020 19:18
Boodschappen vind ik sinds januari 2019 schrikbarend duurder geworden. Ik schrik nog steeds iedere keer van wat ik moet afrekenen.

Ja ik dus ook. Maar ik dacht dat mijn budget toch redelijk was.
We eten gezond, maar niet luxe. Weinig biologisch vlees, af en toe een fles wijn maar niet wekelijks.
Zou het echt zoveel duurder zijn geworden?
Ik moet beter op gaan letten gewoon.
Het afgelopen jaar waren onze boodschappen 10% duurder dan in de 2 jaren daarvoor: in 217 gemiddeld 457 euro per maand, in 2018 465 euro en in 2019 505 euro per maand. Dit is incl supermarkt, markt, drogist, apotheek, slijterij (waarbij we met name bij de Lidl nog wel eens wat non-food meenemen uit de actie-bakken, het afgelopen jaar bijv t-shirts, slippers, tuingereedschap, etc, en dat zit er ook bij in). Voor 2 personen, geen huisdieren.
Marana schreef:
05-01-2020 19:30
Het afgelopen jaar waren onze boodschappen 10% duurder dan in de 2 jaren daarvoor: in 217 gemiddeld 457 euro per maand, in 2018 465 euro en in 2019 505 euro per maand. Dit is incl supermarkt, markt, drogist, apotheek, slijterij (waarbij we met name bij de Lidl nog wel eens wat non-food meenemen uit de actie-bakken, het afgelopen jaar bijv t-shirts, slippers, tuingereedschap, etc, en dat zit er ook bij in). Voor 2 personen, geen huisdieren.

Dat maakt het ook lastig vergelijken. Ik houd boodschappen en non-food gescheiden, ook al komt het uit dezelfde winkel.
Maar het zou inderdaad prima kunnen dat alles duurder is geworden.Misschien moet ik het budget bijstellen.

Ik kwam er vandaag wel achter dat bij Lidl 10 biologische eieren 30 cent duurder zijn dan bij Jumbo. Dat verwachtte ik niet. Minder blindelings denken dat Lidl de goedkoopste is dus.
herfstappeltaart schreef:
05-01-2020 19:34
Dat maakt het ook lastig vergelijken. Ik houd boodschappen en non-food gescheiden, ook al komt het uit dezelfde winkel.


Ik ga er niet vanuit dat we het afgelopen jaar meer hebben uitgegeven aan dat non-food dan in de 2 jaren daarvoor, toen ik het ook meerekende.


Je kunt je budget bijstellen, maar je kunt er ook naar streven dat het je toch gaat lukken, toch? Een soort van challenge...
Marana schreef:
05-01-2020 19:41
Ik ga er niet vanuit dat we het afgelopen jaar meer hebben uitgegeven aan dat non-food dan in de 2 jaren daarvoor, toen ik het ook meerekende.


Je kunt je budget bijstellen, maar je kunt er ook naar streven dat het je toch gaat lukken, toch? Een soort van challenge...

Ja daar ga ik voor. Als ik redelijkerwijs alles heb geprobeerd en het lukt echt niet stel ik pas bij.
Alle reacties Link kopieren
Omdat we nu een stuk minder te besteden hebben kan ik niet heel eerlijk ons boodschappen budget tussen verschillende jaren vergelijken.
Wij hebben 550 per maand voor 2 volwassenen, 2 kinderen (waarvan 1 puber) en een kat. Dit budget is voor alles wat mogelijk bij de supermarkt, drogist, slijter of dierenwinkel gekocht zou kunnen worden.
Wij gebruiken geen pakjes en zakjes en drinken vrijwel nooit alcohol maar toch is het iedere week weer puzzelen om met dit budget rond te komen.
Afgelopen december hadden we wat extra geld gehad van de ouders van mijn vriend, toen gingen de boodschappen zomaar naar 750 in plaats van 550.
Het probleem zit er deels in dat we dit budget ook gebruiken om uit eten te gaan. Als een van ons jarig is, waardoor we maandelijks ook nog wat er van apart leggen.
Alle reacties Link kopieren
400 euro per maand voor 2 volwassenen redden wij ook niet. Eerder aten we nog wel eens biologisch vlees, wat echt ontzettend aantikt maar dat doen we nu ook bijna niet meer (ik koop tofu en nepvlees). Ik vind het wel meevallen eigenlijk. Toen ik nog alleen woonde was ik dit ook kwijt (ik kocht toen wel heel veel kant en klaar en ook wel luxere dingen).

Boodschappen vallen trouwens buiten mijn no-buy. We kochten al nooit zulke gekke dingen en ik zou niet weten waar we op kunnen bezuinigen.

A la Marie Kondo heb ik al mijn makeup en verzorgingsspullen gesorteerd en wat dat betreft zit ik het komende half jaar wel goed. M.u.v. tandenborstels wil ik niets kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet meer wie er op zoek was naar een nieuwe telefoon. Mijn jongste zoon en ik hebben allebei een Motorola G7 play. Incl hoesje kostten ze 138 per stuk. Wij zijn er allebei erg tevreden over. De camera is niet van fantastische kwaliteit maar gewoon een geinig fotootje buiten als het licht is lukt prima. Verder doen ze gewoon de normale dingen die je met een telefoon doet, bellen appen, Social media doorscrollen, tv kijken, gaan allemaal probleemloos.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben Xiaomi telefoons, Chinees en prima kwaliteit. Laat je hem uit China komen dan is hij goedkoper.
Vanaf 120 heb je dan een instapmodel
Lady_Day schreef:
05-01-2020 20:03
400 euro per maand voor 2 volwassenen redden wij ook niet. Eerder aten we nog wel eens biologisch vlees, wat echt ontzettend aantikt maar dat doen we nu ook bijna niet meer (ik koop tofu en nepvlees). Ik vind het wel meevallen eigenlijk. Toen ik nog alleen woonde was ik dit ook kwijt (ik kocht toen wel heel veel kant en klaar en ook wel luxere dingen).

Boodschappen vallen trouwens buiten mijn no-buy. We kochten al nooit zulke gekke dingen en ik zou niet weten waar we op kunnen bezuinigen.

A la Marie Kondo heb ik al mijn makeup en verzorgingsspullen gesorteerd en wat dat betreft zit ik het komende half jaar wel goed. M.u.v. tandenborstels wil ik niets kopen.

Als je niet wil dat ik het over boodschappengeld heb hier moet je het zeggen hoor! (als dat buiten het no-buy-onderwerp valt bedoel ik)
Tandenborstels horen bij mij dan weer wel bij de boodschappen :-D . Daarom is het ook allemaal zo lastig vergelijken.

Ik ben het jaar begonnen met de aanschaf van 2 nieuwe jeans voor man van bijna 90 euro per stuk. Dat hakte er gelijk in maar was nodig.
Overigens is mijn challenge nog steeds om zo weinig mogelijk uit te geven aan buiten de deur lunchen/koffie drinken/terrasjes enz.
Dat budget liep vorig jaar steeds behoorlijk uit de hand.
herfstappeltaart schreef:
06-01-2020 07:53
Als je niet wil dat ik het over boodschappengeld heb hier moet je het zeggen hoor! (als dat buiten het no-buy-onderwerp valt bedoel ik)


Iedereen zijn eigen challenge toch? Natuurlijk mag je het daar over hebben. Ik wil ook dit jaar minder aan boodschappen uitgeven dan vorig jaar. En minder aan kleding voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
06-01-2020 08:05
Iedereen zijn eigen challenge toch? Natuurlijk mag je het daar over hebben. Ik wil ook dit jaar minder aan boodschappen uitgeven dan vorig jaar. En minder aan kleding voor mezelf.
Precies dit. Ik wil voor mezelf minder geld uitgeven aan kleding en makeup en een ander aan concerten, weekendjes weg, boodschappen of wat dan ook.

Boodschappen heb ik al flink op bezuinigd maar dat is meer omdat ik ben gaan samenwonen. Omdat ik in de rimboe zit doe ik ook maar 2x per week boodschappen ipv elke dag. Minder impulsaankopen en ik ga minder voor gemak (luxe).
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
06-01-2020 08:02
Overigens is mijn challenge nog steeds om zo weinig mogelijk uit te geven aan buiten de deur lunchen/koffie drinken/terrasjes enz.
Dat budget liep vorig jaar steeds behoorlijk uit de hand.
Hier geven wij inderdaad ook best veel geld aan uit maar voor ons zijn dit uitgaven met een hoog rendement, als in we hebben hier erg veel plezier in. Ik werk vanuit huis en even ergens koffie drinken is voor mij echt een uitje. Ik denk dat wij zo'n 200 euro per maand uitgeven hier aan.
Lady_Day schreef:
06-01-2020 08:21
Hier geven wij inderdaad ook best veel geld aan uit maar voor ons zijn dit uitgaven met een hoog rendement, als in we hebben hier erg veel plezier in. Ik werk vanuit huis en even ergens koffie drinken is voor mij echt een uitje. Ik denk dat wij zo'n 200 euro per maand uitgeven hier aan.

Als je het kunt betalen en het is waardevol voor je: gewoon blijven doen.
Ik heb hier een beperkt budget voor, waarvan ook nog (eens in de zoveel tijd) een sportkaart betaald moet worden en dat budget wil ik niet overschrijden (kan eigenlijk gewoon niet financieel gezien) maar dat gebeurde toch steeds.
Ik wil nu (heel ouderwets) weer terug naar zelf lekkere broodjes smeren thuis en die meenemen op dagjes weg (bijvoorbeeld lange fietstochten) en de viskramen/terrassen e.d. meer links laten liggen.

Cosmetica geef ik weinig aan uit en kleding ook niet gek veel. We hebben een budget voor "uiterlijke verzorging" van 200 euro per maand.
Hieronder valt ook de kapper, accessoires e.d. Gewoon alles wat met het uiterlijk te maken heeft (behalve medische zaken).
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik wel en goede beschrijving, of iets een hoog rendement heeft (of niet).
Toen ik veel onderweg was werden somige koffies en hapjes zo'n gewoonte dat ik als een Pavloviaanse hond aansloeg als ik bij het station aankwam. Terwijl ik dan eigenlijk niet eens trek had in iets of zo of er lol aan beleefde. Sloeg nergens op.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik geef teveel geld uit aan boodschappen.
En besef wel dat dit een belangrijk punt is om op te kunnen bezuinigen.
Want als ik probeer iedere week €25 euro minder uit te geven aan boodschappen, scheelt dat alweer meer dan €100 euro per maand.
Ik ga eens kijken of dat lukt.
Ik zit nu op zo'n €125 euro per week aan boodschappen, 2 volwassenen, 2 kinderen.
Eviva1983 schreef:
06-01-2020 10:22
Ik geef teveel geld uit aan boodschappen.
En besef wel dat dit een belangrijk punt is om op te kunnen bezuinigen.
Want als ik probeer iedere week €25 euro minder uit te geven aan boodschappen, scheelt dat alweer meer dan €100 euro per maand.
Ik ga eens kijken of dat lukt.
Ik zit nu op zo'n €125 euro per week aan boodschappen, 2 volwassenen, 2 kinderen.

Vind ik heel netjes hoor met twee kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag nieuwe sloffen van Falke besteld. Mijn oude zijn zo versleten dat ik de winter er niet mee doorkom. Ik had de wol al eens gerepareerd maar nu vallen er gaten in de zolen. De nieuwe waren gelukkig afgeprijsd dus met e25 vallen ze netjes in het kledingbudget van deze maand.
Eviva1983 schreef:
06-01-2020 10:22
Ik geef teveel geld uit aan boodschappen.
En besef wel dat dit een belangrijk punt is om op te kunnen bezuinigen.
Want als ik probeer iedere week €25 euro minder uit te geven aan boodschappen, scheelt dat alweer meer dan €100 euro per maand.
Ik ga eens kijken of dat lukt.
Ik zit nu op zo'n €125 euro per week aan boodschappen, 2 volwassenen, 2 kinderen.
Zeker netjes. Wij hebben 550 per maand (= ongeveer 135 per week) en komen daar al nauwelijks mee uit voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Nou hebben mijn kinderen de memo 'kinderporties' ook niet gekregen geloof ik; die twee eten regelmatig evenveel als een volwassene. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
05-01-2020 18:08
Kun je niet een automatische regel in stellen dat mails van Ali-expres direct naar de prullenbak verplaatst worden?

...
Hetgeen ik gister had ingesteld in m'n AliExpress-account lijkt vooralsnog te werken, als het toch niet werkt, ga ik jouw tip toepassen.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
06-01-2020 15:34
Zeker netjes. Wij hebben 550 per maand (= ongeveer 135 per week) en komen daar al nauwelijks mee uit voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Nou hebben mijn kinderen de memo 'kinderporties' ook niet gekregen geloof ik; die twee eten regelmatig evenveel als een volwassene. ;-D
Hebben wij de zelfde kinderen?
perzikboom6 schreef:
06-01-2020 16:06
Hebben wij de zelfde kinderen?
Kunnen we dan een beter ouderschapsplan afspreken, ik wil best wel weer eens een weekendje weg met mijn vent. ;)

Erg he? Ik eet al niet weinig, maar die van 8 haalt mij regelmatig in en die van 5 tikt em aan. :P Kun je rustig 4 volwassen kleine eters voor tellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven