Geld & Recht alle pijlers

Maar wat eten jullie dan?

31-07-2011 21:01 109 berichten
Dit topic is ontstaan naar aanleiding van de diverse boodschappentopics die hier de laatste tijd voorbij gekomen zijn, bijvoorbeeld deze: Hoeveel besteden aan boodschappen?. Hierin valt het me op dat de meeste mensen (veel) minder uitgeven aan boodschappen dan mijn vriend en ik. Wij geven ongeveer 100 Euro per week uit (voor 2 volwassenen dus).

Ik denk dat vooral gemak ons veel kost (voorgeschilde aardappels, voorgesneden groente, dat soort dingen). Verder wil ik ruime hoeveelheden groente en fruit, dat is nu eenmaal niet goedkoop.

Ik eet geen vlees, vriend wel, voor hem kan ik wel regelmatig goedkoop vlees inslaan, maar vegetarische burgers of vis (dat eet ik wel) is maar af en toe (bijna nooit) in de aanbieding.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de (week)menu's van mensen die veel minder dan wij uitgeven. Is dat dan dagelijks gekookte aardappels (zelf geschild natuurlijk) met groente (die je zelf moet snijden en die in de aanbieding is) en vlees (ook uit de aanbieding)? Hoe moet ik me dat dan voorstellen, dat een heel gezin rondkomt van zo'n 50 Euro per week, wat eet je dan?

Misschien ben ik gewoon wel slecht af omdat ik niet van gekookte aardappels houd en ook niet van vlees?

Voorbeelden van dingen die hier vaak op tafel komen:

- Nasi of bami met roerbakgroenten en ei.

- Pasta met tomatensaus en roerbakgroenten en kaas.

- Gebakken aardappels met gekookte groenten en vlees voor vriend en vegetarische burger voor mij.

- Maaltijdsalade, bijvoorbeeld met tonijn.

- Omelet met groente en kaas en brood.

- Diverse recepten van Allerhande of Weight Watchers.

- Op zaterdag: patat met snacks of pizza of andere junkfood.

Wat eten jullie zoal?
Alle reacties Link kopieren
ja hier ben ik ook nieuwsgierig naar. Ik had het er net nog over met mijn vriend wij hadden bedacht dat het wellicht ook in het drinken zit?

wij halen vier pakken magere melk en vier pakken optimel elke week in huis en twee x zes cola light in blik eigen merk J

Wij eten:

curry met kip boontjes en noten

Pasta met spinazie zongedroogte tomaatjes

salade met brood en gerookte kip

aardappels met snijbonen en een stukje vlees

wok, met boontjes kip en rijst en een boemboe.

pizza of patat

vis met brood
Ik kook vaak voor 2 dagen. Scheelt ook aardig.
Wij geven met z'n 2e tussen de 150 en 160 euro per maand uit en wij eten regelmatig:

- Nasi (rijst, roerbakgroente,kip en ei en satesaus)

- Aardappels groente en vlees(vaak gehakt of kip,vissticks af en toe wat duurder vlees zoals filetlapje)

- Pannekoeken

- Pasta (kip, tomaat en boursinsaus)

- Patat

Ik ga naar 3 supermarkten en koop altijd datgene wat in de aanbieding is om te eten.

Elke dag eten we een banaan of kiwi.

We eten niet zoveel verse groente omdat mijn vriend daar niet van houd, maar wel 1x in de week broccoli of sla. Verder spinazie uit de diepvries, en potjes sperziebonen en witte bonen in tomatensaus of appelmoes
Wij hebben het ook een tijdje met 50 euro in de week moeten doen en toen aten we bv:

maandag: spaghetti

di: aardappels groente en vlees

wo: rijst met kip en een sausje

do: aardappels groente en vlees

vr: gebakken aardappelen en sla

za: noedels met kip, boemboe en roerbakgroentes

zo: patat ( zelf frituren)

Met die vijftig euro kochten we ook alle non food producten voor die week en fruit en warmeten potjes ( daar was ie toen gek op!) voor ons zoontje.

Er bleef geen cent over, maar het lukte wel door meteen maandags het meeste in te slaan en dus van te voren een weekmenu te maken, dan kun je bv de sperzieboontjes die over zijn van dinsdag, nog gebruiken bij de rijst van woensdag.
quote:liselore schreef op 31 juli 2011 @ 21:08:

Ik had het er net nog over met mijn vriend wij hadden bedacht dat het wellicht ook in het drinken zit?

Ja, dat kan natuurlijk ook heel goed. Hier per week 2 flessen Coca Cola Zero, 2 flessen Lipton Ice Tea Zero, 2 flessen Crystal Clear, 2 pakken Optimel Drink, 2 pakken Alpro Soya Drink en 2x3 kleine pakjes Alpro Soya Drink voor op 't werk, zo'n 2 pakken/flessen Bar Le Duc of Spa Blauw, soms wat wijn en bier en natuurlijk koffie en thee. Als wij meer kraanwater zouden drinken (wat ik in mijn regio overigens niet te zuipen vind, vandaar mineraalwater), besparen wij wel wat Euro'tjes per week. Alleen vind ik dat het leven wel leuk moet blijven.

Broodbeleg, ook zoiets. Hier meestal wel in huis: Slankie smeerkaas, Milner kaas, Heinz sandwichspread, jam, Lotus Speculoospasta, chocoladepasta, hagelslag en/of vlokken, kipfilet, rosbief, huzarensalade... Op broodbeleg kun je natuurlijk ook besparen door middel van huismerken en aanbiedingen.
Ik denk dat de verschillen deels ook wel te verklaren zijn door wat je wel en niet meerekent in dat boodschappenbedrag. Ik doe bijvoorbeeld voor mijn eentje wekelijks voor ong 25 a 30 eur aan boodschappen (en dan ga ik naar de AH en ben niet zuinig). Maar ik tel bij mijn boodschappen niet de lunch in de kantine op werk mee, waar ik doordeweek toch ong 3 eur per dag aan kwijt ben. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld kattenvoer, wordt dat wel of niet meegeteld? Dat soort dingen kunnen bij elkaar toch een groot verschil maken.
Mijn vriend en ik wonen nu iets meer dan een jaar samen. Per week zijn we ongeveer 50 euro aan boodschappen kwijt. Soms iets meer, soms iets minder. Door de week gaan wij beide naar school en eten we s'avonds vaak aardappels (gekookt of gebakken) met stukje vlees (vaak kipfilet, worstje, slavink of gehakt). Ongeveer 1 keer per week vis. Als groente vaak sla, mix van paprika en champignons, of andere groentes, maar net wat er wordt verkocht.

In het weekend werken we beide in de avond (horeca). Dan eten we vaak pasta en op zondag vaak afbakbroodjes met soep.

Eigenlijk doen we alle boodschappen bij de Aldi. Brood halen we bij de Lidl en alleen vleesbeleg en nog aantal andere dingen bij een 'normale' supermarkt. Eigenlijk hebben we bijna nooit chips en koeken in huis. Alleen af en toe in het weekend.

Leuk topic om mee te lezen trouwens!
Het zit hem meestal in drinken, chips en koekjes etc wat je boodschappen zo duur maakt. Let maar eens op: bijna elk pak koeken kost 1 euro of meer, chips en drinken hetzelfde.
Wat ik belangrijker zou vinden: hoeveel van het gekochte eten gooien jullie weg?

Goedkoop inkopen is belangrijk, maar alles opmaken ook.
Wat ik me kan herinneren:

vandaag: gekookte aardappelen, erwten en worteltjes met een satéschnitzel. We eten op zondag vaak friet maar ik wil eigenlijk friet eten gewoon als ik er zin in heb, en niet omdat het zondag is.

Gisteren: gekookte aardappelen met rode kool en een krokant stukje kip uit de oven.

Vrijdag: een bak kant en klare maaltijdsalade (1 p.p.)

Donderdag: vriend at niet thuis dus heb voor mezelf een zakje Unox Noodles opgewarmd.

Verder eten we ook af en toe kip madras, kip tandoori o.i.d. Ik maak dan extra veel zodat we er twee dagen van kunnen eten. Pasta eten we ook regelmatig. In plaats van de gekookte aardappelen eten we ook regelmatig gebakken aardappelen.

Edit: pannenkoeken doen het hier ook wel goed als snelle, makkelijke maaltijd, lekker met een stukje appel.

Mieshka, kan me wel voorstellen dat het dan ook in het drinken zit als ik lees wat er aan drinken doorheen gaat. De hoeveelheid valt denk ik nog mee hoor maar wel veel A-merk valt me op. Ik koop ice tea bij de Aldi, kost 45 cent en is heerlijk. Qua broodbeleg: aardbeienjam en kipfilet van de Lidl, kaas (vaak Milner 30+) en hagelslag. Ik ben namelijk tot de ontdekking gekomen dat de hagelslag van nog geen 60 cent per zakje (weet het merk niet) best lekker is! Die koop ik dus altijd en af en toe, omdat het zo lekker is de pure chocolade vlokken van de Ruijter.

We hebben ook standaard een fles ranja in huis, zo'n goedkope van 75 cent. Smaakt prima. Laatst een keer karvan cevitam gekocht omdat die toevallig in de aanbieding was maar ik ben er niet zo kapot van, vind het het prijsverschil niet waard.
Ik moet even hard nadenken wat ik van de week allemaal gegeten heb, maar ik doe m'n best

Maandag: aardappelen, doperwten en stukje kip

Dinsdag: wrap met roomkaas, zalm, sla en komkommer

Woensdag: aardappelen, sla en stukje vis

Donderdag: aardappelen, sperziebonen en stukje kip

Vrijdag: Pannenkoek

Zaterdag: aardappelen, sperziebonen en stukje kip

Zondag: rijst met kipsateh en satehsaus

Wegens buikoperatie kan ik op dit moment geen verse groentes verdragen, dus ik gebruik potjes/blikjes groenten.

Deze week veel aardappelen gegeten, vind ik niet erg, vind ik lekker. Altijd zelf geschild

Overdag eet ik niet zo heel veel. Onbijt is een cracker of 1 boterham, 's middags ook. Tussendoor fruit of yoghurt of optimel drink.
quote:cathoilily schreef op 31 juli 2011 @ 21:19:

Het zit hem meestal in drinken, chips en koekjes etc wat je boodschappen zo duur maakt. Let maar eens op: bijna elk pak koeken kost 1 euro of meer, chips en drinken hetzelfde.

Mmm, dat ik eet ik dan nagenoeg nooit. Maar ik eet wel weinig koolhydraten. Dus wat ik niet eet aan aardappels, pasta en rijst, vul ik met groenten, kip, vlees en vis. Dat is behoorlijk wat prijziger dan de koolhydraatrijke etenswaren. Ook eet ik geen chips, maar wel ongebrande ongezouten noten. Die meteen tig keer duurder zijn dan een zak chips. Maar wel veel gezonder!

Ik zie het als een investering in mijn lichaam.

Overigens koop ik ook mijn schoonmaakspullen en veel toiletartikelen gewoon bij de supermarkt, wat het gemiddelde ook flink omhoog haalt.
Het hangt er erg van af wat je precies koopt.

paar voorbeelden:

- Gebakken aardappels: koop je een zakje voorgekookte aardappels die je alleen nog hoeft te bakken óf kook je zelf aardappels en bak je die?

- Beleg: koop je verse vleeswaren of koop je voorverpakte vleeswaren?

- Rijst: koop je Lassie meergranenrijst (uit mijn hoofd 275 gram voor 1,60 of in die buurt) of Lidl zilvervliesrijst, 1 kilo voor 0,99.

- Groenten: koop je zakjes voorgesneden groenten of diepvriesgroenten of zelf snijden?

- Drinken: koop je coca cola of Lidl cola?

- Brood: koop je een 1 euro brood of een luxe brood van 3 euro?

- Sla: koop je een zakje kant en klare sla of koop je een krop sla?

Ligt er maar net aan welke keuzes je maakt en dan kan een zelfde weekmenu enorm in kosten verschillen.

Wij gooien overigens niks weg, eventuele restjes daar improviseer ik de volgende dag weer iets mee of gaan in de vriezer.
Wij geven ongeveer 120 euro per week uit aan levensmiddelen, shampoo, wcpapier etc. Luiers vallen daarbuiten.

Ik let op aanbiedingen, we kopen bij C1000, Lidl en Jumbo. We eten elke dag vlees, ik ben ook wel vaak van gemakseten zoals voorgeschilde aardappels en verpakte groente. Dat kost een hoop geld, de laatste tijd probeer ik wat vaker gewone groente en aardappels te kopen. Daartegenover staat dat ik de laatste tijd vaker voor de biologische variant van etenswaren kies, die meestal weer duurder is dan de normale.

Fruit koop ik op de markt, dat is iets goedkoper dan in de supermarkt.

Mijn man drinkt ongeveer 10 blikjes bier per week en samen 1 of 2 flessen wijn, die halen we trouwens bij de Lidl, en meestal de goedkoopste variant.

We eten 3x per week aardappels, vlees en groente, 1x iets van rijst of pasta, 1x soep, 1x patat of pizza en 1x restjes.

Ik vind Nederland trouwens goedkoop met de boodschappen. We zijn net 4 weken in Frankrijk geweest en daar is het eten echt veel duurder dan hier, bijna alles, maar vooral vlees. 6 euro voor 2 hamburgers of zo, echt belachelijk. We hebben van die grote hypermarche's en kleine buurtsupertjes gehad en zelfs de Lidl een paar keer opgezocht, maar overal waren de prijzen hoger dan hier.
..
Pannenkoeken (met kaas of appel). Wij gebruiken dan een half pak aan mix.(dan hebben we ieder drie pannenkoeken met evt vulling, zijn beide geen hele grote eters)

Pasta (saus uit pot, aangevuld met kruiden, paprika, ui, knoflook) waarbij paprika en uien zelf gesneden.

Bloemkool aardappelen voor mij, aardappelen, wortelen hamburger voor vriend. Allemaal zelf gesneden/geschild

Sla, (met appel, komkommer, paprika, tomaat, ui, augurk etc, allemaal zelf gesneden) gebakken aardappels ( die extra/over zijn van de vorige avond, scheelt weer schillen) en kippenpootjes.

Wraps met de vulling zelf gemaakt.

spinazie aardappelen vissticks.

Wij doen boodschappen voor 50 euro in de week. Inclusief kattenvoer en schoonmaakmiddelen.
Ik wil ook een motto
Qua drinken ben ik idd goedkoop, ik drink met name spa met limonadesiroop, alleen in het weekend koop ik een fles fris. Koekjes en chips heb ik idd ook nooit in huis en dat zal uiteindelijk zeker veel schelen.

Daarentegen bezuinig ik weer niet op vegetarische producten, optimel, lekker brood en dat is uiteindelijk toch ook best duur. En ik ben alleen en gooi daardoor ook wel eens wat eten weg. Dat maakt het ook niet goedkoper, maar ja.
Waar het bij ons in zit is het volgende:

- geen voorgesneden dingen kopen.

- grotere hoeveelheden in een keer koken (bijvoorbeeld pastasaus) voor in de vriezer.

- wij krijgen vaak wijn vanuit werk/verjaardagen e.d. Dat scheelt al veel.

- we eten weinig vlees omdat we daar niet zo van houden, dus we missen ook niets voor ons gevoel.

- weinig koek kopen, mijn hobby is bakken en heb een paar snelle recepten, dus ik maak vaak wat zelf.

- af en toe een restjesdag.

- op de aanbiedingen letten voor wasmiddel, vaatwastabletten enzo.
Ik wil ook een motto
quote:Mieshka schreef op 31 juli 2011 @ 21:17:

[...]

Ja, dat kan natuurlijk ook heel goed. Hier per week 2 flessen Coca Cola Zero, 2 flessen Lipton Ice Tea Zero, 2 flessen Crystal Clear, 2 pakken Optimel Drink, 2 pakken Alpro Soya Drink en 2x3 kleine pakjes Alpro Soya Drink voor op 't werk, zo'n 2 pakken/flessen Bar Le Duc of Spa Blauw, soms wat wijn en bier en natuurlijk koffie en thee. Als wij meer kraanwater zouden drinken (wat ik in mijn regio overigens niet te zuipen vind, vandaar mineraalwater), besparen wij wel wat Euro'tjes per week. Alleen vind ik dat het leven wel leuk moet blijven.

Maar dan drinken jullie met zn tweeen dus 10 flessen frisdrank in een week?? Mijn hemel. Waar laten jullie dat? Dan gaat er vast ook een berg wcpapier doorheen, alleen al voor jouw blaas
quote:Bucksie schreef op 31 juli 2011 @ 21:37:

Ligt er maar net aan welke keuzes je maakt en dan kan een zelfde weekmenu enorm in kosten verschillen.Jij hebt ook een punt. Van jouw lijstje hebben wij steeds de duurste optie.
Ik ga op vakantie naar Corsica en daar is niet eens een Lidl.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Mieshka schreef op 31 juli 2011 @ 21:45:

[...]

Jij hebt ook een punt. Van jouw lijstje hebben wij steeds de duurste optie.

Dan vind ik het niet gek dat je aan de 100 euro per week zit..

Vind ik behoorlijk veel. Als wij (2 volwassenen) aan de 50 euro zitten heb ik al het gevoel dat ik veel geld uitgeef aan de boodschappen!
Ik bestel voor 2 personen boodschappen bij een online biologische supermarkt (superwinkel trouwens), die boodschappen worden wekelijks thuis afgeleverd. Ik bestel daar bijna alles behalve vlees, dat haal ik af en toe bij de AH (dan ook bio).

Ik ben 100 euro per week kwijt, maar dan eten we in mijn ogen behoorlijk luxe en gooien weinig weg.
quote:emaille schreef op 31 juli 2011 @ 21:45:

Maar dan drinken jullie met zn tweeen dus 10 flessen frisdrank in een week?? Mijn hemel. Waar laten jullie dat? Dan gaat er vast ook een berg wcpapier doorheen, alleen al voor jouw blaas Ja, nou! Euroshopper, dat dan weer wel! Het is ook niet dat dat allemaal precies per week opgaat, er blijft ook wel eens iets over voor een volgende week. Ik wil wel genoeg hebben, want het zal mij niet gebeuren dat ik kraanwater moet drinken. Ook hebben wij heel soms iets wat op een leven lijkt en dan komt er bezoek, die mensen drinken dan ook wat.
ik zat van de week op 100 euro inclusief drank

en echt geen bijzondere dingen, geen duur vlees ofzo, maar gewoon kip, ham e.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven