Geld & Recht alle pijlers

Maar wat eten jullie dan?

31-07-2011 21:01 109 berichten
Dit topic is ontstaan naar aanleiding van de diverse boodschappentopics die hier de laatste tijd voorbij gekomen zijn, bijvoorbeeld deze: Hoeveel besteden aan boodschappen?. Hierin valt het me op dat de meeste mensen (veel) minder uitgeven aan boodschappen dan mijn vriend en ik. Wij geven ongeveer 100 Euro per week uit (voor 2 volwassenen dus).

Ik denk dat vooral gemak ons veel kost (voorgeschilde aardappels, voorgesneden groente, dat soort dingen). Verder wil ik ruime hoeveelheden groente en fruit, dat is nu eenmaal niet goedkoop.

Ik eet geen vlees, vriend wel, voor hem kan ik wel regelmatig goedkoop vlees inslaan, maar vegetarische burgers of vis (dat eet ik wel) is maar af en toe (bijna nooit) in de aanbieding.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de (week)menu's van mensen die veel minder dan wij uitgeven. Is dat dan dagelijks gekookte aardappels (zelf geschild natuurlijk) met groente (die je zelf moet snijden en die in de aanbieding is) en vlees (ook uit de aanbieding)? Hoe moet ik me dat dan voorstellen, dat een heel gezin rondkomt van zo'n 50 Euro per week, wat eet je dan?

Misschien ben ik gewoon wel slecht af omdat ik niet van gekookte aardappels houd en ook niet van vlees?

Voorbeelden van dingen die hier vaak op tafel komen:

- Nasi of bami met roerbakgroenten en ei.

- Pasta met tomatensaus en roerbakgroenten en kaas.

- Gebakken aardappels met gekookte groenten en vlees voor vriend en vegetarische burger voor mij.

- Maaltijdsalade, bijvoorbeeld met tonijn.

- Omelet met groente en kaas en brood.

- Diverse recepten van Allerhande of Weight Watchers.

- Op zaterdag: patat met snacks of pizza of andere junkfood.

Wat eten jullie zoal?
Mijn kosten zitten niet zozeer in de maaltijden.. maar in de extra's... Bepaalde wasmiddelen, bepaald broodbeleg, extra dingetjes voor de lekker voor op tafel. Nootjes, chippies, toastjes... (die ik dan ook vaak nog eens onaangeraakt in de prulli werp dagen later... :S)

Dat zijn de kosten. Maaltijden kosten me niet zoveel. Daardoor zit ik ook boven de 100 euro per week. Dat zou vele malen minder kunnen, dan ga ik niet een wasmiddel kopen puur omdat ie lekker ruikt, maar op het prijskaartje letten. Nu doe ik dat dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zit het denk ik ook vooral in de wasmiddelen (Ariëlen, Robijn) vaatwastabletten (dreft) en frisdrank.

Maar goed wasmiddel en vaatwastabletten koop ik natuurlijk niet iedere week.

De markt is hier ook niet echt goedkoper,vaak is de groente nog duurder dan dat het bij de supermarkt in de aanbieding is.
wij eten evenals de meeste mensen redelijk normaal:

3x per week aardappelen, groente en vlees (gewoon uit een grote zak van gekookt of gebakken, vlees meestal 1.50 voor 2 en groente uit de aanbieding)

1 a 2x pasta mét champignons, paprika en gehakt ed

een keertje wraps, tacos. tortillas etc

vaak een keertje makkelijk met pizza of groenteomelet ideaal voor de over gebleven groente!

en qua extras eens in de maand een fles wasmiddel (3 euro), wc papier 1x per twee weken (2 euro) etc die extra dingen vallen bij ons wel mee qua hoeveel geld erin gaat zitten!
Wij eten bijna altijd wel 1x per week een wereld gerecht ( of ik maak zelf zo iets) 1x rijst en voor de rest gebakken of gekookte aardappels. Er gaan standaard 4 flessen coca cola of first choice cola light doorheen. Een paar flessen sinasappelsap ( fles of 2 a 3 denk ik) en een paar pakken nep dubbelfris. Mijn man neemt een paar ker peer week een flesje aldi water mee voor als hij ver moet ( voor in de auto)

Verder eet mijn man brood van 2,09 per stuk en ik crackers met nep philadelpia en filet american, lidl musli, zaanse hoeve yogurt. Wij combineren A-merken ( zoals cola) met een beperkt aantal lidl dingen en veel euroshopper / Ah merk.

Wij zijn tussen de 60 en 70 euro per week kwijt voor 2 personen.
quote:Mieshka schreef op 31 juli 2011 @ 21:17:

[...]

Ja, dat kan natuurlijk ook heel goed. Hier per week 2 flessen Coca Cola Zero, 2 flessen Lipton Ice Tea Zero, 2 flessen Crystal Clear, 2 pakken Optimel Drink, 2 pakken Alpro Soya Drink en 2x3 kleine pakjes Alpro Soya Drink voor op 't werk, zo'n 2 pakken/flessen Bar Le Duc of Spa Blauw, soms wat wijn en bier en natuurlijk koffie en thee. Als wij meer kraanwater zouden drinken (wat ik in mijn regio overigens niet te zuipen vind, vandaar mineraalwater), besparen wij wel wat Euro'tjes per week. Alleen vind ik dat het leven wel leuk moet blijven.

Broodbeleg, ook zoiets. Hier meestal wel in huis: Slankie smeerkaas, Milner kaas, Heinz sandwichspread, jam, Lotus Speculoospasta, chocoladepasta, hagelslag en/of vlokken, kipfilet, rosbief, huzarensalade... Op broodbeleg kun je natuurlijk ook besparen door middel van huismerken en aanbiedingen.

nog niet alles gelezen hoor, maar volgens mij weet je al wat jou zoveel geld kost.

Wij geven met twee ong. 300-350 euro per maand uit aan boodschappen, niet heel veel minder dan jullie dus, maar toch wel iets. Ik denk dat dat m zit in dat ons drinken bestaat uit: spa rood (3l), sinaasappelsap (2L), melk (2 l), karnemelk (1 a 2l) en koffie en thee en per week of een sixpack bier, of een fles wijn, gemiddeld.

Wij hebben ook net iets minder broodbeleg in huis: 1 soort kaas en 1 soort vlees, en jam, honing, chocopasta, appelstroop en pindakaas.

Verder geef je zelf al aan, de geschilde krieltjes, de voorgesneden groente. Wij gaan vaak in het weekend naar een grote albert heijn, en kijken inderdaad wat er in de bonus is, en of we dat lekker vinden / denken er iets mee te kunnen. is dat niet zo, halen we gewoon wat tomaten, en andere multifunctionele groentes als komkommer, prei, courgette, champignons, broccoli of sperziebonen. gewoon voor twee of drie dagen zeg maar, en dat vullen we dan door de week aan met impulsaankopen.

Oh, en of het echt goedkoper is weet ik niet, maar wel lekkerder dan aardappels koken: ik koop vaak een kilo vastkokende aardappels, voor 1 maaltijd neem ik dan de helft. Ik was ze een beetje, snij ze in kwarten, 6 minuten in de magnetron en dan een tijdje met olie en kruiden (bv. thijm) erover in de oven tot ze gaar zijn.
Voor 2 personen ongeveer 50 tot 70 euro per week. Maar dat kan minder vind ik.

Duur: Vriend eet veel brood (10 sneetjes op een dag) met alleen vlees (en niet zuinig belegd) en drinkt veel melk (2l per week) en eet Boerenland yoghurt.

Goedkoop: Ik maak niks met pakjes en zakjes, dat scheelt een hoop (maar vooral voor de gezondheid...) en wat ik kook maak ik dubbel (invriezen) of de restjes eet ik de volgende dag als lunch. (ik eet geen brood)

Frisdrank kopen we bijna niet, net als koek/snoep. Groenten komen sporadisch van mijn mini-moestuin of van kennissen.
Waar bij mij ook veel geld in ging zitten, was de lunch tussen de middag in de kantine op mijn werk.

(Met een soepje, een belegd broodje en een bekertje karnemelk zit je al gauw op drie à vier euro.)

Dat tikt aan als je full time werkt. Ik probeer nu om vaker zelf eten mee te nemen van huis.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Idd de kantine is een gevaarlijke! Overigens eten wij echt altijd alles op, of we halen iets uit de diepvries.
quote:soumaya schreef op 31 juli 2011 @ 22:52:

Mijn man en ik zijn ruim de helft minder kwijt aan boodschappen dan TO noemt. Wij kopen groente en fruit alleen op de markt. Dat is eigenlijk de grootste kostenbesparing. Een kilo appels kost daar bv een euro. Eigenlijk koop ik het meerendeel van mijn groente en fruit voor een euro per kilo met af en toe uitzonderingen.

Wij eten vaak Tajin met kip of vlees. Pasta of rijst in verschillende variaties en linzen- of bonenschotel. We eten niet veel vlees, in elk geval twee keer per week kip of vlees en twee keer per week vis.

Nu met de ramadan heb ik wel wat meer geld uitgegeven omdat lekkere dadels wat meer kosten en ik koekjes gebakken heb. Was 40 euro meer dan wat ik normaal uitgeef. Dan heb ik wel 2 kilo dadels in huis en een lekkere chocoladetaart die ik gebakken heb en alle ingredienten voor chebekkia. Dat is een Marokkaanse lekkernij wat echt bij de ramadan hoort.Ohhhhh chebekkia, kun je niet een stukje "opsturen"?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik probeer zo min mogelijk te bezuinigen op eten, dat wil zeggen, als ik ergens echt trek in heb laat ik het niet liggen omdat ik het te duur vind. Nu het mosselseizoen weer is begonnen eet ik dit ook een paar keer en dan koop ik goede mosselen bij de visboer of een goed merk bij AH. Dat geldt ook voor sushi, soms heb ik daar wel eens een onbedwingbare trek in.

Verder hebben wij ook altijd merk frisdrank, lekkere melk, goede koffie en lipton thee in van die pyramide zakjes.

Ik bezuinig op de volgende manier:

groente, fruit en kaas op de markt. Scheelt aanzienlijk.

Letten op aanbiedingen uit de supermarkt en aan de hand daarvan maaltijden samenstellen (niet altijd)

Restjes groot gekookte maaltijden zoals pasta, chili, nasi etc.. vries ik in.

Verder koop ik non food (zoals vuilniszakken, sommige toiletartikelen, wasmiddel, toiletpapier etc..) bij de Action.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik ben in mijn up met af en toe mijn vriend die mee eet (maar ik eet ook regelmatig bij hem dus dat heft elkaar een beetje op). Ik probeer zo'n 40-45 euro per week uit te geven voor alles, soms zit ik eroverheen maar dat is niet zo'n ramp. Als ik ergens echt zin in heb koop ik het ook inderdaad gewoon (al heb ik niet zo'n dure smaak haha)

Ik eet niet elke dag keurig aardappels, vlees en groente maar dat komt gewoon omdat ik niet elke dag zin heb om voor mezelf te koken.

Ik probeer wel zo'n 3-4 keer per week aardappels en groente en vlees/vis/vleesvervanger te eten. Koop aardappels gewoon per 3 kg in een zak, voorgeschilde/gegaarde doe ik niet meer aan, die verotte alleen maar in mijn koelkast omdat ik zo'n pakje zakje niet in 1 x op kan en dan heb ik de dag erna er geen zin in. Vlees koop in in voordeel verpakkingen of in de aanbieding en doe het in de vriezer en ik let op de 35%kortingsstickers. groente is deels vers (ligt aan seizoen) en deels diepvries (wat dus niet duur is).

Verder probeer ik pasta met groente/gehakt/tomatensaus te eten en vries ik een deel in voor een andere keer.

In de winter eet ik 1 dag soep maar die gooi ik wel vol met groente, wat gehakt en vullers als macaroni of vermicelli en eet ik met brood.

de rest van de week eet ik een gebakken ei op brood, spaghetti met pesto en kaas oid.

Verder ontbijt ik altijd met papje van havermout/kaneel/water/suiker. Kost geen drol dus dat scheelt.

Qua drinken: mijn vriend drinkt graag coca cola (al is dat een heel stuk minder geworden) en crystal clear, ik drink graag thee, koffie, aanmaak limonade of gewoon water uit de kraan dat scheelt dus al heel wat in de kosten.

verder ben ik helemaal niet merk bewust en koop veel bij lidl en eigen merk/Euroshopper van de AH.

Die 40-45 euro gemiddeld haal ik makkelijk, maar zoals ik zei: als ik een keer zin heb in wijn, sushi, duur ijs oid kan dat er ook makkelijk vanaf. Vind het alleen niet nodig om duurder boodschappen te doen.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Ohja verder ben ik met vlagen echt een fruit eter. Probeer elke werkdag rond 10-11 uur een banaan te eten. Nu in de zomer eet ik wel nectarines en meloen. Aardbeien vind ik ook erg lekker maar ik betaal geen 2.50-3 euro voor een klein bakje dat ik binnen een half uur op heb.

Ohja en appeltjes gaan er ook altijd wel in.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Even een tip tussendoor: Lidl heeft sinds kort vegetarische producten in de schappen liggen voor een prikkie! Ik denk zelfs dat het gewoon Vivera-fabrikage is...
Ik geef gemiddeld 25 a 30 euro uit aan boodschappen, 1 persoon. Dit is inclusief wasmiddel, deo, tandpasta en dat soort dingen.

Ik heb gewoon A-merken, verse groente en fruit, lekkers en ben vegetarier,dus daar ligt het niet aan dat je veel uitgeeft aan eten. Ik denk dat het de gemakzucht is.

Maaltijden die hier vaak op tafel staan:

*rijst, woksaus, vegetarische vervanger van de AH en variatie groenten

*pasta/ tortellini e.d , vegetarische vervanger, saus/ pesto en variatie groenten

*soep met gevulde wraps en/of salade

*pizza/patat of zoiets

*aardappeltjes, vleesvervanger, groente

Vaak toetjes na

Ik drink veel Lipton Green Tea, vruchtensap zoals Cool Best en Hero vruchtensappen bijv, cola light eigen merk of thee
Bij ons wisselt het hoeveel we uitgeven. De ene week kan het 150 euro zijn en de andere week maar 50. Ik hamster graag zodat er altijd (veel) voorraad is. Daarnaast eten wij 2x in de week bij mijn ouders en eten we beiden tussen de middag op werk (bij mij is dat bij mijn salaris verrekend een vast bedrag). Daar zit alles bij in onbeperkt fruit, brood, beleg, koekjes,snoep en drinken.

Ontbijt is een plak ontbijt koek, cracker of bakje yogurt. Daar zijn ook niet de kosten.

Dus het gaat om 5 x avondeten, 2x ontbijt uitgebreid en 2x lunch op de dagen dat ik niet werk. Daarnaast nog extra's te denken aan koek, frisdrank, koffie en huishoudelijke producten.

Hondenvoer, kattenvoer, kattenbakgrit, luiers en voeding (melkpoeder ivm koemelkallergie) van mijn dochter reken ik niet mee in de weekelijks uitgaven. Deze worden stuk voor stuk groot ingekocht.
quote:Nachttrein schreef op 01 augustus 2011 @ 11:31:

nog niet alles gelezen hoor, maar volgens mij weet je al wat jou zoveel geld kost.

Inmiddels wel ja! Ik denk dat het gemak er voorlopig toch wel in zal blijven, we willen niet nog later eten. Naar de markt is alleen handig als de markt er ook daadwerkelijk staat wanneer het jou uitkomt. Meerdere winkels afschuimen voor de verschillende aanbiedingen daar willen we geen tijd en energie aan besteden.

Wij zijn gewoon verwende nesten die de meeste maatregelen de besparingen niet waard vinden. Als het echt moet, dan moet het natuurlijk, maar voor nu kunnen wij denk ik beter accepteren dat we nu eenmaal een vermogen kwijt zijn door ons boodschappengedrag.

Dingen waar ik wel wat meer op zou kunnen letten: vaker eten wat in de aanbieding is en toch wat meer huismerkproducten kiezen.

Lunch in de kantine deden we al niet, dan zijn we helemaal een vermogen kwijt, mijn vriend 5 dagen en ik 4 dagen per week.
Dat kan al flink schelen ja. En van broodbeleg en frisdrank 1 soort minder in huis hebben denk ik eigenlijk ook.

(oh, en de ah heeft ook 6 flessen spa voor de prijs van 5, dat is alleen maar nog meer gemak want het bederft niet en je hoeft ook minder naar de winkel).
quote:Nachttrein schreef op 03 augustus 2011 @ 17:19:

En van broodbeleg en frisdrank 1 soort minder in huis hebben denk ik eigenlijk ook.Maar hoe helpt dat dan? Want als je van broodbeleg en frisdrank 1 soort minder in huis hebt, neem je van het andere weer meer, waardoor je daarvan weer 1 meer moet kopen. Als ik bijvoorbeeld voor mijn vriend 4 flessen cola koop in plaats van 2 cola en 2 icetea, gaat hij 4 cola drinken in plaats van 2 cola en 2 icetea, is in totaal nog steeds 4 flessen, alleen andere soorten.
Nou, met verse vleeswaren en kaasjes enzo heb je wel sneller dat iets niet meer goed is als je verschillende soorten in huis hebt. (is mijn ervaring met een tweepersoonshuishouden). Met frisdrank geldt dat niet natuurlijk. Misschien bedoel ik daar meer dat jullie echt veel duur drinken hebben. Ik bedoel, voor koude thee is Lipton echt duur! En voor bubbelwater met een heeeeeel klein smaakje Crystal Clear ook!
(en gaat al dat drinken - 2 flessen Coca Cola Zero, 2 flessen Lipton Ice Tea Zero, 2 flessen Crystal Clear, 2 pakken Optimel Drink, 2 pakken Alpro Soya Drink en 2x3 kleine pakjes Alpro Soya Drink voor op 't werk, zo'n 2 pakken/flessen Bar Le Duc of Spa Blauw- op in een week?

Want dan drinken wij echt veeeeeel minder!
Deze week 8 statiegeldflessen, dus dat is sowieso opgegaan, en ik weet dat er ook nog een aantal dingen uit pakken zijn opgegaan. Drinken weggooien doen we sowieso nooit, dat wat niet opgaat, gaat mee naar volgende week en hoeft dan weer minder gekocht te worden.

Dat een ander wellicht (veel) minder drinkt dan wij, is voor ons eigenlijk niet zo interessant, wij gaan natuurlijk niet met dorst zitten omdat een ander minder zou drinken. Hooguit zou je kunnen zeggen (zoals mijn moeder altijd deed) dat we maar kraanwater moeten drinken als we dorst hebben.
Ik bedoel ook niet dat jullie dorst moeten gaan hebben, ik was gewoon verwonderd.

Kun je verder nog iets met dit topic?
Ik geef ongeveer 100 euro in de maand uit voor mezelf. En moet hier wel mijn best voor doen.

Wat ik doe:

- Elke zondag de folders doorspitten en de aanbiedingen halen. Wat soms dus betekend dat ik verschillende supermarkten af moet.

- Rijst, bami enz. voor 4 personen maken, de rest in de vriezer gooien.

- Zoveel mogelijk zelf snijden, geen voorgesneden groenten.

- Grote zak aardappelen kopen en hiervan zelf gebakken aardappeltjes maken i.p.v. de zakjes uit de winkel.

- Ik eet niet elke avond vlees (omdat ik er niet elke avond trek in heb), als ik het wel eet is het eigenlijk altijd kip.

- Ik drink alleen water, thee en limo. 2 keer in de maand komt er eens een fles cola of rose ofzo.

- Ik snoep weinig, af en toe een zakje drop. Chips eet ik 1 keer in de week ofzo.

- Deo, douchespul enz. haal ik altijd in de 50% korting.

- Wasmiddel bij de Action, ik vind het hele lekkere!

Wat ik ongeveer per week eet:

- 3 soorten groenten, van de meesten kan ik minstens 2 keer eten. Vorige week bv. snijbonen voor 79 cent en een hele grote broccoli voor 50 cent en een ijsbergsla voor 35 cent.

- Fruit. Gister toevallig twee meloenen gekocht, bananen en 6 appels.

- Groenten wordt gegeten met bv gebakken aardappeltjes, rijst, noodles of verwerkt in bv bami of nasi. Ook maak ik vaak 1 keer in de week een grote pasta salade met sla, komkommer, tomaat, kip, cashewnoten enz.

- Een keer in de week maak ik zelf een grote pan soep. Dit eet ik met goedkoop afbakstokbrood. Heb altijd een berg over, wat ik de dagen erna ook nog kan eten.

- Als tussendoortjes vaak ontbijtkoek, crackers, rijstewafel i.p.v. dure koeken. Ook bak ik wel eens zelf koekjes: lekker en goedkoop!
quote:Nachttrein schreef op 05 augustus 2011 @ 10:19:

Kun je verder nog iets met dit topic?Ja, uiteraard. Behalve dat het natuurlijk hartstikke interessant is wat mensen allemaal eten, heb ik geleerd dat de meeste manieren om te besparen (nog) niks voor ons zijn, maar sommigen zijn makkelijk en handig. Die 6 flessen Spa blauw bij AH heb ik bijvoorbeeld meteen gekocht (ook nog eens met joker). In plaats van Milner kaas, een voordeelpak AH 30+ kaas. Verder kijk ik de komende tijd nog even wat ik van huismerk wil proberen. Mijn vriend betaalt ook de helft van de pot dus die heeft hier ook nog een stem in.
Zonder het idee te hebben dat we beknibbelen op boodschappen, geven we toch niet veel uit:

- drinken vooral water en losse thee

- 1, hooguit 2x pw vlees, verder veel groenten

- alleen verse, niet voorgesneden groenten

- veel seizoensgroenten en -fruit

- vrijwel geen alcohol

- geen sigaretten

- proberen meestal eerst de goedkoopste variant uit, pas als deze niet lekker/goed is een duurdere

- doucheschuim ed vaak in reclame van Kruidvat

- meeste boodschappen bij Lidl, alleen wat ze daar niet hebben elders

- reclames alleen kopen als we het anders (op een ander moment)ook gekocht zouden hebben

- weinig zoutjes

- geen kruidenmixen, potjes saus, zakjes ed

- restjes opeten/gebruiken voor een ander gerecht

- eerst verse groenten opmaken, dan pas iets uit de vriezer of lang houdbaar spul zoals gedroogde bonen ed

- bonen, linzen, kikkererwten gedroogd kopen bv bij Turkse winkel ipv pot/blik

- eiersalade, tonijnsalade ed zelf maken

- gebak zelf maken

Lijkt mss wel erg zuinig, maar zo voelt het voor ons echt niet. Wij vinden vers en zelf gemaakt gewoon lekkerder, sap/fris vaak veel te zoet en houden niet van alcohol. En voor de warme maaltijd geldt vaak dat zelf maken niet meer tijd kost. Bv pastasaus, die maak je in de tijd die ook nodig is om de pasta te koken. Een potje levert dan echt geen tijdwinst! Scheelt natuurlijk dat wij koken leuk vinden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven