Geld & Recht alle pijlers

Maar wat eten jullie dan?

31-07-2011 21:01 109 berichten
Dit topic is ontstaan naar aanleiding van de diverse boodschappentopics die hier de laatste tijd voorbij gekomen zijn, bijvoorbeeld deze: Hoeveel besteden aan boodschappen?. Hierin valt het me op dat de meeste mensen (veel) minder uitgeven aan boodschappen dan mijn vriend en ik. Wij geven ongeveer 100 Euro per week uit (voor 2 volwassenen dus).

Ik denk dat vooral gemak ons veel kost (voorgeschilde aardappels, voorgesneden groente, dat soort dingen). Verder wil ik ruime hoeveelheden groente en fruit, dat is nu eenmaal niet goedkoop.

Ik eet geen vlees, vriend wel, voor hem kan ik wel regelmatig goedkoop vlees inslaan, maar vegetarische burgers of vis (dat eet ik wel) is maar af en toe (bijna nooit) in de aanbieding.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de (week)menu's van mensen die veel minder dan wij uitgeven. Is dat dan dagelijks gekookte aardappels (zelf geschild natuurlijk) met groente (die je zelf moet snijden en die in de aanbieding is) en vlees (ook uit de aanbieding)? Hoe moet ik me dat dan voorstellen, dat een heel gezin rondkomt van zo'n 50 Euro per week, wat eet je dan?

Misschien ben ik gewoon wel slecht af omdat ik niet van gekookte aardappels houd en ook niet van vlees?

Voorbeelden van dingen die hier vaak op tafel komen:

- Nasi of bami met roerbakgroenten en ei.

- Pasta met tomatensaus en roerbakgroenten en kaas.

- Gebakken aardappels met gekookte groenten en vlees voor vriend en vegetarische burger voor mij.

- Maaltijdsalade, bijvoorbeeld met tonijn.

- Omelet met groente en kaas en brood.

- Diverse recepten van Allerhande of Weight Watchers.

- Op zaterdag: patat met snacks of pizza of andere junkfood.

Wat eten jullie zoal?
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 01 augustus 2011 @ 00:29:

Menu van afgelopen week, 1 persoon en gemiddeld 150,- per maand (35 per week) kwijt aan boodschappen (incl schoonmaakmiddel en toiletpapier excl drogisterij):

- gehaktbal met gebakken aardappels (zelf geschild) en tomatensalade met komkommer, pijnboompitjes en verse basilicum.

- soto ajam, vers gemaakt met zelfgetrokken kippenbouillon en indonesische kruiden en boemboe met rijst, ei en seroendeng.

- pasta met saus van verse spinazie, gerookte zalm en zelfgemaakte pesto.

- mousaka (ovenschotel met oa aardappel, gehakt en aubergines)

- chili con carne met een wrap en extra verse tomaat.

- runderworstje, gebakken aardappels en tomatensalade.

- rijst met Indische boontjes, omeletreepjes en seroendeng (vegetarisch).

Verder eet ik minimaal 2 stuks fruit per dag, altijd minstens 200 gram verse groenten (met uitzondering van incidenteel diepvries spinazie, erwtjes en blikjes mais en bonen) en eet ik op brood voornamelijk voorverpakt runderrookvlees, kipfilet en filet americain, linera pate en roomkaas en smeerkaas, geen zoet beleg.

Aan fris alleen 6 halve liter flesjes Lidl cola light per week en verder koffie(pads) en water uit de kraan. Nauwelijks snoep en snaai. Wel magere yoghurt en muesli

Hiltje, het is me al vaker opgevallen in dit soort topics, maar ik vind echt dat je ontzettend lekkere en voedzame maaltijden op tafel zet met een beperkt budget en ik zou nog wel eens wat meer een voorbeeld aan je kunnen nemen.

Je bent een held op dit gebied!
Overigens,

ik ben al eens eerder tot de conclusie gekomen dat het er heel erg aan ligt wat je gewend bent.

Als je gewend bent aan (merk)frisdrank, veel snoepen, veel snaaien, geen rekening houden met de prijs van iets en geen rekeniing houden met of iets wel of niet in seizoen is dan is boodschappen duur.

Als je elke dag aardappels, groente (en dan elke week gewoon datgene wat in de aanbieding is, boeiend dat je drie keer hetzelfde eet) en vlees (idem) eet, geen frisdrank drinkt, maar hoogstens thee en aanmaaklimonade en je doordeweeks geen tussendoortjes eet dan is boodschappen doen goedkoop.

Vanaf beide uitgangspunten is het bijna niet voor te stellen hoe het ook anders kan.
Wat eten wij zoal:

uhmm

Wij zijn denk ik per maand ongeveer 250 a 300 euro kwijt aan boodschappen hier reken ik ook de toiletartikelen en wcparpier en schoonmaak en wasspullen etc mee. Gaan naar de AH en ALDI.

Gerechten die ik maak:

- Rijst met kip en prut ( zo'n pot zoetzure saus of zoiets )

- Macaroni/spagetti met gehakt en rode saus en voorgesneden groentes erin

- aardappels met groenten ( bloemkool, boontjes, sla ) en stukje vlees ( snitzel, gordon bleu, karbonade etc )

- babi, nasi, met kipfilet en ei

Verder eten we vaak als lunch afbakbroodjes met divers beleg ( vooral veel kaas, kipfilet, eiersalade, kruidenkaas etc etc. Of natuurlijk gewone boterhammen om mee te nemen naar het werk.

Veel zuivel Yogurt, kwark Vla als ontbijt.

Iedere week voor minimaal 10 euro aan fruit van de markt.

Vroeger ook nog eens voor een vermogen aan chips, borrelnootjes, chocolade en snoep maar dit sinds 4 weken niet meer gezien de lijn pogingen. Ik merk dit al wel in mijn portemonee. Ongezonde dingen zijn ook best duur. Zeker van een merk.
Ik vind gezonde dingen (verse groente, fruit, vis) juist best duur. Patat en chips enzo vind ik juist best goedkoop.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 07 augustus 2011 @ 21:23:

[...]

Hiltje, het is me al vaker opgevallen in dit soort topics, maar ik vind echt dat je ontzettend lekkere en voedzame maaltijden op tafel zet met een beperkt budget en ik zou nog wel eens wat meer een voorbeeld aan je kunnen nemen.

Je bent een held op dit gebied!

Nou ja....wat leuk en lief dat je dat zegt

Ik vind koken gewoon heel leuk en sinds mijn eigen budget drastisch omlaag is gegaan richt ik me dus op budget-koken. Vind ik ook gewoon heel leuk en een sport.

Dinsdag krijg ik overigens 6 vrienden te eten. Vroeger kocht ik me dan arm aan hollandse garnalen en verse vis en lamskoteletjes van de scharreljuwelier.

Nu ga ik soto ajam maken. Dat zijn allemaal goedkope ingredienten maar omdat het veel werk is en ambachtelijk en je de hele tafel vol kunt zetten met allemaal kleine schaaltjes met ingredienten waar je aan tafel de soep over heen schenkt (hardgekookte eieren, boontjes, taugeh, rijst, preiringetjes, tahoe, verse selderij, citroenpartjes, kroepoek, emping, gefruite uitjes, seroendeng, allerlei sambal en ketjap), is het toch heel feestelijk en echt iets om mee uit te pakken, vind ik.

En ik maak de beroemde chocolade pavlova van Nigella Lawson met rood fruit dat betaalbaar is (dus ipv frambozen waarsch aardbeien en blauwe bessen). Is vooral ei en suiker en een beetje chocolade (euroshopper 50 cent) en dan het fruit.

Ook heel niet duur. En zeer impressive.
quote:Mieshka schreef op 07 augustus 2011 @ 22:22:

Ik vind gezonde dingen (verse groente, fruit, vis) juist best duur. Patat en chips enzo vind ik juist best goedkoop.

Scheelt heel erg waar en wanneer en wat je koopt.

Ananassen kunnen bij de AH zo 2,79 zijn. In het seizoen zijn ze makkelijk voor een euro te krijgen.

Nectarines waren vorige week 79 cent voor een kilo. Die waren keihard maar inmiddels liggen ze rijp op mijn fruitschaal en ze zijn echt heerlijk.

Kersen en aardbeien en frambozen zijn altijd aan de prijs, maar ander fruit kun je vaak voor 1,- per kilo krijgen.

Avocado's, meer dan 1 euro per stuk bij de dure supermarkt. Soms 2 of zelfs 3 voor 1,- op de markt. Moet je ze wel dezelfde dag eten. Evengoed heerlijk!

Patat en chips en snaai is duur omdat je het niet nodig hebt en 'extra' is. Heeft geen zin om te vergelijken met groenten en fruit...want dat is basis.
Elke week folders spitten en als vlees of andere dingen die je kunt invriezen in de aanbieding zijn dan gewoon bijv. 3kg gehakt/kipfilet/worst e.d kopen, zelf portioneren en in de diepvries.

Geld hetzelfde voor kliekjes bami nasi spaghetti en macaroni en soep, die gaan hier de diepvries in. Goedkoop en spaart ook zeeeen van tijd.(ben zelf altijd pas om 18.45 thuis van werk en heb geen zin om te koken)

Ook kijk ik aan de hand van aanbiedingen wat het weekmenu wordt. Een weekmenu scheelt ook, je hoeft niet zo vaak naar de winkel.

Ook koop ik veel bij Aldi, maar daar werk ik dus daar gaat geen extra tijd inzitten. Voordeel is wel dat ik precies weet wat alles kost en dus de aanbiedingen goed kan vergelijken. Soms is een A-merk in de aanbieding goedkoper, maar meestal niet.

Ook ben ik niet zo van het voorgesneden (ook duur) en ik woon op het platteland, dus kan je hier in het seizoen goedkoop groente en fruit kopen bij de boer. Eveneens een mud aardappels, die gaan uitgespreid op kranten hoppa in de kelder.

Ik moet er wel bij zeggen dat wij met zijn vieren zijn, waarvan 1 nog in de luiers. Er gaat bij ons bijv. 14 broden in de week doorheen, dus die koop ik niet meer bij de bakker a lá 2 eurie per brood.

Ook heb ik twee vriezers, een kist in de schuur en vier laden onder de koelkast.

Eigen merk kopen kan ook al veel schelen, en er zijn zoveel dingen waar je dat niet aan merkt, bijv. thee, ranja, suiker, pasta,rijst,tampons e.d.

Ook een dagje brood eten (hier op zaterdag) en brood meenemen naar je werk ipv in de kantine eten scheelt ook bakken. Op zaterdag doe ik dan wel een blikje vis of ragout bij het brood.

Maar al met al blijft het wel moeilijk hoor aan het eind van mijn geld hou ik tóch iedere keer weer een stuk maand over. Vaak id dat een week of anderhalve week. Dan ben ik blij met mijn vriezer en kelder met potjes en blikjes.

Ook kun je om de week pannenkoeken eten en ook eens koolvisfilet bij de piepers met doperwten.
Wifra:

14 (veertien!) broden per week met een gezin van 4 (en die in de luiers zal niet zoveel brood eten)??????

Ik eet in mijn eentje net iets meer dan 1 brood per week (4 sneetjes per dag).
quote:hiltje schreef op 07 augustus 2011 @ 23:35:

Wifra:

14 (veertien!) broden per week met een gezin van 4 (en die in de luiers zal niet zoveel brood eten)??????

Ik eet in mijn eentje net iets meer dan 1 brood per week (4 sneetjes per dag).De jongste van drie eet per dag wel zes of zeven boterhammen. Dan heeft hij ook nog een broer van 7 en het lijkt wel of die kinderen geen maag hebben, maar dat al dat eten gelijk naar de lintworm gaat. Manlief en ik doen (en ik deed) fysiek zwaar werk, dus dan eet je op je werk ook al gauw acht boterhammen (ik eet er ook in de pauze ipv koekjes of snoep) ja dan kom je al gauw aan 14. Ook eten wij op zaterdag altijd brood met iets van vis of ragout(blik)
Wow.....ik blijf het veel vinden.....14 broden, voor een gezin van 4.

Maar wel gezond. Beter dan koek en snoep.
Wij zijn gemiddeld 35 - 40 euro kwijt per week. Uitgezonderd toiletartikelen, die koop ik altijd op voorraad.

Wij halen vaak op zaterdag de boodschappen dus vanaf zaterdag ons weekmenu:

Zaterdag: Eten vaak bij familie/vrienden

Zondag: Tikka Masala (met rijst, ei, chin.roerbakgroente, kip, etc)

Maandag: Lasagne (met ruime portie groente)

Dinsdag: Restjes van zondag en maandag, we zijn beide laat thuis. Indien we niet genoeg overhouden eten we maaltijdsoep.

Woensdag: Schnitzel, aardappelen, jus, bladspinazie

Donderdag: Hamburger, aardappelen, jus, witlof met ham-kaas

Vrijdag: Spaghetti Bolognese (vers, dus zonder pakje oid)
Wij geven per week gemiddeld 75,- euro uit aan de boodschappen, alles inclusief dus ook toiletartikelen enz, voor een gezin van 4. 2 volwassenen een dochter van 6 en een zoon van bijna 4. Man en kinderen zijn grote eters

Ik maak vrijwel alles zelf, weinig tot geen pakjes/zakjes/voorgesneden groenten enz. Enige uitzondering zijn de aardappels, die koop ik altijd voorgeschild.

Weekmenu van deze week:

- Zaterdag: Maaltijdsoep met meergranenbrood en verschillende smeersels

- Zondag: Pasta met champignons en zalm en een roomsaus.

- Maandag: Gekookte aardappels met gehaktballetjes en spinazie

Dinsdag: Nasi met saté en een gebakken eitje.

Woensdag: Gebakken aardappels met sperzieboontjes en een scholletje.

Donderdag: Taco's met gehakt en allerlei groenten als vulling.

Vrijdag: Brood met gebakken eieren.

Wij eten relatief vaak brood (1 of 2x per week standaard), niet zozeer omdat het goedkoop is (voor de avondmaaltijd neem of maak ik altijd luxe brood en dat is dan al niet meer goedkoop), maar omdat ik zoon daar erg blij mee maak en hij door een heftige voedselallergie een moeilijke eter is. Het is dus fijn als hij soms met plezier en smaak eet, dat geeft hem ook meer vertrouwen bij ander voedsel.

We drinken weinig frisdrank (hooguit 2 flessen in de week), veel thee, water en aanmaaklimonade. Af en toe vruchtensap, maar meestal alleen als ik het zelf pers, uit een pak zijn ze hier niet gek op en ik kan ze geen ongelijk geven . Alcohol gebruiken we ook amper en roken doen we niet, dat scheelt ook erg veel geld.
quote:superstar_2 schreef op 01 augustus 2011 @ 09:54:

Bij mij zit het denk ik ook vooral in de wasmiddelen (Ariëlen, Robijn) vaatwastabletten (dreft) en frisdrank.

Maar goed wasmiddel en vaatwastabletten koop ik natuurlijk niet iedere week.

De markt is hier ook niet echt goedkoper,vaak is de groente nog duurder dan dat het bij de supermarkt in de aanbieding is.Arielpoeder haal ik 10 kg voor 15 euries bij de turkse winkel en 1x in de 2 weken is de robijn 1,5 lvoor 3 euries in de aanbieding bij afwisselend kruidvat en trekpleister. Ariel heb ik 4 mnd geleden gehaald en heb hier nog dik 1/3 pak van staan. (Ik was op het moment wel 6 wassen per week weg ivm hond die veel kwijlt/hondedeken/doekjes en kleding die na 2 uur onder de kwijl zit)Vloeibaar voor zwart haal ik bij de aldi, superspul en al mijn kleding nog zwart en niet grijzig.
wij zijn met zijn 2en rond de 70 a 80 euro kwijt. veel producten zijn biologisch ..vlees eten we alleen maar biologisch of we eten vegetarisch.

bij ons zit het vooral in het fruit. ik eet elke dag een gele en een groene kiwi. 2 manderijen en een peer,. hubs elke dag 2 bananen, 2 manderijnen een appel en een peer

. verder wokken wel veel en daar gaat dan 3 paprika;s doos champions 1 courgette en tauge doorheen., soms nog een blik ananas. dan nog bio rijst of macaronie en tofu of een ander vleesvervager, en elke keer denk ik daar kunnen we 2 keer van eten maar het is altijd in 1 keer op

ongeveer 3 avonden in de week maak ik een shake van karnemelk. met een mango , sinasappel en diepvriesfruit

hubs drinkt 4 pakken bio drinkjoghert in de week en ik heb 5 bio biogarde.

aan lekkers geef ik bijna niets uit, 1 zak chips en 2 japanse nootjes en meestal 2 appelflappen

wcpapier. keukenpapier thee. diepvriesfruit kopen we een keer in de tig maanden in Duitsland
jeetje wat een typfouten zeg
mijn menu

zondag veel groenten gewokt met macaronie en tofu

maandag veel groenten gewokt met bio gehakt en rijst

dinsdag aard rodekool en vis

woensdag tomatengroentensoep daar gaat al een kilo tomaten een zak van 750 gram bio soepgroenten en tauge door heen

en bio gehakt

donderdag rauwkostsalade van groente, fettakaas,. tonijn en ei

vrijdag de soep van woensdag

zaterdag hutspot met biorookworst

zondag geen idee

denk dat als ik de bio vervang door gewoon dat dat wel goedkoper is.
Mijn menu: Ik geef samen met mijn huisgenoot ongeveer 60 euro per week uit aan boodschappen.

Op maandag en dinsdag eet ik altijd vers bij mijn ouders.

Woensdag: Spaghetti, Lasagna of Macaroni met biologisch gehakt, kaas en groente.

Donderdag: Brocolli of bloemkool met een groentesausje, aardappelen, biologisch tartaartje, biefstukje of hamburger

Vrijdag: Gebakken aardappeltjes uit de oven, vis uit de oven (vers of van iglo) en erwtjes

Zaterdag: Verse soep met een groentepakket, biologisch gehakt, vers brood van de bakker, en divers broodbeleg

Zondag: Makkelijk, pizza, patat uit de oven, patat halen, Turkse durum etc.

Verder lunchen wij beide op het werk en geef ik van die 60 euro, 7 euro uit aan mijn katten, koop kattenvoer altijd in de reclame.
Wij geven dus ongeveer 120 euro per week uit aan boodschappen. Daarin zit ook drank (frisdrank, wijn), en dingen zoals shampoo en schoonmaakproducten.

Eigenlijk letten we niet zo op de prijs van eten. We kopen ook veel fruit en groenten, niet zo heel erg veel vlees.

Hier ons weekmenu:

Zaterdag: op bezoek

Zondag: preitaart

Maandag: kip met champignons en aardappelen

Dinsdag: huisgemaakte falafel met groenten en pittabroodje

woensdag: stoofschoteltje van rundsvlees, met aardappelen

donderdag: nog niet gepland, iets met pasta?

vrijdag: waarschijnlijk uit eten

Wat betreft lunch, neem ik meestal wel iets van thuis mee. Mijn vriend koopt vaak een broodje.
quote:sprokkelientje schreef op 01 augustus 2011 @ 14:38:

Ik probeer zo min mogelijk te bezuinigen op eten, dat wil zeggen, als ik ergens echt trek in heb laat ik het niet liggen omdat ik het te duur vind. Nu het mosselseizoen weer is begonnen eet ik dit ook een paar keer en dan koop ik goede mosselen bij de visboer of een goed merk bij AH. Dat geldt ook voor sushi, soms heb ik daar wel eens een onbedwingbare trek in.

Verder hebben wij ook altijd merk frisdrank, lekkere melk, goede koffie en lipton thee in van die pyramide zakjes.

Goede bespaartip: ga zelf naar zee en haal de mosselen gewoon vers uit zee. Doet mijn man ook altijd. Zo eten wij altijd gratis mosselen. Het kost even tijd, het 'plukken' van de mosselen en het schoonmaken, maar dan heb je ook wat.

Maar goed, dan moet je wel bij zee wonen... hihihihi
quote:hiltje schreef op 08 augustus 2011 @ 00:13:

Wow.....ik blijf het veel vinden.....14 broden, voor een gezin van 4.

Maar wel gezond. Beter dan koek en snoep.Woww dat is zeker super veel. Ik koop 2 broden. Daar eten wij (2 personen) 5 werkdagen van. Op zondag vaak broodjes uit de oven en op zaterdag eten we vaak ander brood, wit bijvoorbeeld. Dus 2 broden per 5 dagen. 14 broden is echt veel zeg. Een kind van 3 dat 7 boterhammen eet, dat is ook wel veel. Ik eet er zelf maar 4 per dag
Wij geven gem. zo'n 35 euro per week uit aan boodschappen, maar ik denk dat, dat ook wel voor een deel komt doordat we weinig thuis zijn. Maar goed je vroeg om een weekmenu.. het menu van deze week is:

- Nasi met saté (ik gebruik daarvoor dan kipfilet, rijst, en van die zakje met nasi/bamimix van de Aldi en een zakje met wokgroente).

- Soep met daarbij salade bestaande uit slamix, augurk, zilveruitjes en ei.

- Wereldgerecht van Knorr.

- Aardappelen met brocoli en zigeunerschnitzel.

- Spaghetti

- Aardappelschijfjes met groente en vlees (nog geen idee welke groente en wat voor vlees)

- Pannekoeken.

Dit weekmenu is natuurlijk niet iedere week hetzelfde. Meestal maken we voordat we boodschappen gaan doen even een menu en kijken dan wat daarvoor nodig is. Dat kopen we dan zodat we in ieder geval voor 7 gerechten eten in huis hebben.
vanavond eet ik macaaroni (met groenten, tomatensaus, gehakt en kaas)

morgenavond hutspot (peen en uit) met verse rookworst

vrijdagavond ben ik er niet , eten mijn kinderen iets uit de vriezer..

ik plan ook zo ongeveer een week vooruit.. ik eet van alles .. vlees, vis, pasta, rijst, aardappelen en diverse variaties hierop.. Dus risotto, bami, nasi, heeeel soms pannenkoeken (bjeg).. zelfgemaakte pizza, friet... nou noem maar op..
Zeester, een lekker weekmenu, maar ik kan echt niet leven op een tomatensoep en salade als avondeten.

Soep is bij mij een tussendoortje, zelfs met brood.
100 euro man,ik,2 kinderen van 6&3

Ma spaghetti met groente,bolognaise saus,sla,stokbrood

di krieltjes,gehaktballen,boontjes

wo tagliatelle met kip inroomsaus,salade,stokbrood

do puree,spinazie,vis(sticks voor de kinderen,zalm voor ons)

vr drumsticks,aardappelkroketten,erwten

za&zo patat/pizza/chinees,vaak zelf gemaakt bv frietjes met vlees voor ons, en knaks voor de kinderen.

of zelf pizza beleggen met ah pizza-kit.
Oke 35-40 euro per week

maandag: pasta met spekjes, roomkaas, champignons en spinazie

dinsdag: ovenpasta, dubbel portie gemaakt: hamblokjes, paprika, champignons, courgette, crèmefreche, tomatensaus

woensdag: tacos met courgette. mais, gehakt en salade

donderdag: wortel met geb aardappelen (zelf schillen en snijden) en hamburgers

vrijdag: chicken tonight met kipfilet en paprika

zaterdag: kliek ovenpasta

zondag: aardappelen gebakken, bloemkool en een saucijsje

toetjes eten we weinig, een a twee pakken vla per week oid

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven