Geld & Recht alle pijlers

Maar wat eten jullie dan?

31-07-2011 21:01 109 berichten
Dit topic is ontstaan naar aanleiding van de diverse boodschappentopics die hier de laatste tijd voorbij gekomen zijn, bijvoorbeeld deze: Hoeveel besteden aan boodschappen?. Hierin valt het me op dat de meeste mensen (veel) minder uitgeven aan boodschappen dan mijn vriend en ik. Wij geven ongeveer 100 Euro per week uit (voor 2 volwassenen dus).

Ik denk dat vooral gemak ons veel kost (voorgeschilde aardappels, voorgesneden groente, dat soort dingen). Verder wil ik ruime hoeveelheden groente en fruit, dat is nu eenmaal niet goedkoop.

Ik eet geen vlees, vriend wel, voor hem kan ik wel regelmatig goedkoop vlees inslaan, maar vegetarische burgers of vis (dat eet ik wel) is maar af en toe (bijna nooit) in de aanbieding.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de (week)menu's van mensen die veel minder dan wij uitgeven. Is dat dan dagelijks gekookte aardappels (zelf geschild natuurlijk) met groente (die je zelf moet snijden en die in de aanbieding is) en vlees (ook uit de aanbieding)? Hoe moet ik me dat dan voorstellen, dat een heel gezin rondkomt van zo'n 50 Euro per week, wat eet je dan?

Misschien ben ik gewoon wel slecht af omdat ik niet van gekookte aardappels houd en ook niet van vlees?

Voorbeelden van dingen die hier vaak op tafel komen:

- Nasi of bami met roerbakgroenten en ei.

- Pasta met tomatensaus en roerbakgroenten en kaas.

- Gebakken aardappels met gekookte groenten en vlees voor vriend en vegetarische burger voor mij.

- Maaltijdsalade, bijvoorbeeld met tonijn.

- Omelet met groente en kaas en brood.

- Diverse recepten van Allerhande of Weight Watchers.

- Op zaterdag: patat met snacks of pizza of andere junkfood.

Wat eten jullie zoal?
Alle reacties Link kopieren
quote:roosje4 schreef op 26 oktober 2011 @ 17:48:

Zeester, een lekker weekmenu, maar ik kan echt niet leven op een tomatensoep en salade als avondeten.

Soep is bij mij een tussendoortje, zelfs met brood.

dit is echt een rijk gevulde soep aan 2 kommen met 2 broodjes zit ik bomvol.

die salade eet ik alleen als hubs niet thuis is. die vind dat ook te weinig
igenlijk doen we al jaren de boodschappen voor gezin van 4 (kinderen nu 7-4) binnend e 100euro per week, de periode met luiers e.d. was net aan nu iets ruimer.

meestel is het rond de 60 tot 80 euro per week en af en toe makro-bas of andere zaken voorraad inslan verjaardagen e.d.

Bij de boodschappen zit dan ook toilet spullen e.d.

we eten afwisselend door de weeks (2 dane makkelijk i.v.m. werken van bijde kids KDV thuis komen nog nog enigsinds opt ijd eten

maandag:aardappelen vlees groenten

dinsdag: macaronie/spaghettie/rostie

woensdag: aardappelen vlees groenten

donderdag:macaronie/spaghettie/rostie

vrijdag: aardappelen vlees groenten

zaterdag/zondag meestal: patat/zelf gemaakt krentenbrood gewoon aaard vlees groenten

zoiets ziet ons week manu eruit

groenten meestal wat e rin de aanbieding is of groenten fruit op de markt gehaald scheeld ook aaridg wat.
Ik eet heel veel pasta en dat is echt heel erg goedkoop (als je de goedkope variant neemt). Bovendien gebruik ik nooit voorverpakte groenten of pakjes. Scheelt ook heel veel.

Ik gebruik heel erg weinig (vaat-)wasmiddel (volg het halveringsprincipe en je merkt dat je heel erg weinig nodig hebt) en koop nooit frisdrank. Dat scheelt ook een slok op een borrel volgens mij.

toetjes eet ik ook nooit.

Verder ziet mijn menu er ongeveer het zelde uit als de TO, maar echt geen 100 euro per week kwijt.
Niet alles gelezen, tijdens mn zwangerschap waren de boodschappen echt goedkoper; vanwege het niet kopen van lekkere flessen wijn. Dat scheelde echt een hoop per week.

Dat werd aan alle andere kanten dan wel weer gecompenseerd ;)
Wij geven ongeveer 70 euro per week uit voor met zijn tweetjes. Wat we eten is dan ongeveer dit :

1x Pasta

1x Rijst met kip

1x Aardappeltjes, potje groente, veel

1x Ovenschotel

1x Friet van de friettent

1x Brood of nog een soort ovenschotel ofzo

En ja, dit zijn maar 6 dagen haha! Mijn man eet altijd 1 avond alleen, dus dan eet hij pizza of kant-en-klaar pannenkoeken of tosti ofzo. Ik eet dan op mijn werk.

Moet wel zeggen dat ik vaak een kilo gehakt en een kilo kip neem bv. Dat deel ik dan in 3 a 4 porties dus dat scheelt heel veel. Verder eet ik alleen krieltjes ofzo, geen aardappels die ik zelf moet schillen. Wel drink ik altijd coca cola en gaat er elke week nog wel iets van chips mee. Qua broodbeleg is het vaak iets van vlees, maar dan maar 1 ding. Ik eet veel zoet. Groentje en fruit haal ik hier verderop bij de boer, dat scheelt echt heel veel!! Had laatst 2 bakken aarbeien en 6 appels en was 4 euro kwijt :P En de smaak is zoveel beter dan uit de supermarkt. Ik doe overigens boodschappen bij Jumbo en dat merk ik echt wel in vergelijking met de AH.
Hoeveel ik per week uitgeef is eigenlijk altijd wisselend. Ligt er natuurlijk ook aan hoevaak ik alleen eet en hoevaak vriend hier mee-eet. Dat laatste niet alleen omdat ik dan voor 2 pers moet koken maar omdat vriend eigenlijk altijd vlees wil hebben en we snel wat uitgebreider koken dan wanneer ik alleen ben.

Als ik alleen ben eet ik maar iets van 2-3 per week vlees, en nu eet ik veel stampotten. Dat vind ik echt heerlijk en het is gemakkelijk. Gewoon een grote zak aardappelen (2,5 kg bij de lidl of) en dan een zak andere groente erbij (snij ik meestal niet zelf). En dan bijv door de andijvie zongedroogde tomaatjes, bij de hutspot een gebakken ei (of 2!), door de zuurkool appeltjes.

Dat kost echt haast niets in mijn ogen!

Verder probeer ik veel zonder zakjes te maken en dat scheelt ook. En minder vlees ergens doorheen (hou mijn vriend dan een beetje voor de gek haha) en meer groente (courgette, champignons, paprika, aubergines enz enz snij ik dan meestal wel weer zelf!).

Momenteel ben ik aan de lijn en eet daarom haast geen toetjes (zowiezo geen toetjes mens) en elke dag toch wel 2 stuks fruit (ook meestal van de lidl). Als je producten van het seizoen eet hoeft dat ook allemaal echt niet duur te zijn!

Streven is rond de 40 euro per week maar de ene keer zit ik daarver onder (door vooraad spullen ed) en andere keren zit ik daarredelijk boven (wat uitgebreider, etentjes, een keer iets speciaals enz).
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Wij geven hier meestal rond de 50-70 euro uit per week voor 2 personen. Afgelopen week aten we dan dit;

za: zelfgemaakte boerenkool met rookworst, spekjes, zilveruitjes en augurken.

zo: bij schoonouders, maaltijdsoep

ma: ik uit eten

di: maaltijdsalade van de ah

wo: uit eten samen

do: goulash

vrij: steak met lentekrieltjes en rucolasalade

Niet echt een representatieve week, we gaan niet zo vaak uit eten
Stamppot maak ik ook regelmatig, maar dan neem ik wel van die zakjes geschilde aardappels mee. Dat is precies genoeg voor 2 personen. Toetjes eet ik nooit, ook geen vla ofzo. Wel zit er ook schoonmaakmiddelen en shampoo/badschuim bij in. Maar ik kom ook regelmatig in duitsland en neem die producten vaak daar mee, scheelt een heel stuk! Zeker ook op wasmiddel.
Toen we nog met z'n 2en waren, kon het niet op. Vaak uit eten, lekker makkelijk kant en klaar.

Nu met 3 kinderen, waarvan er 2 megaporties verorberen, ben ik echt aan het uitzoeken wat ik koop.

Dus 1x per week bij de Aldi voor de grote bubs. We kopen geen merk fris etc. meer. Verder bijvoorbeeld weinig uit pakjes. Erg arbeidsintensief, maar véél lekkerder en gezonder. In al die pakjes zit megaveel zout, kleur en smaakstof!

Aardappeltjes bak ik in de oven. Aardappels biologisch met schil, hoef je dusniet te schillen. Heerlijk met zeezout en rozemarijn.

in de winter vaak stamppotten. In de zomer lekkere salades.

En voor de rest bijv.

pannenkoeken, niet pannekoekmix, maar gewoon van bloem gemaakt, lekkerder en veel goedkoper.

Rijst, niet meer heel dure basmatie, gewoon kilo surinaamse.

Spaghetti, volkoren, vult beter en is net zo duur.

Tomatensaus, van echte tomaten of van een pakje tomatenfritto, met van alles erbij, ligt aan recept.

Sausjes maak ik allemaal zelf, zoals knoflooksaus. Geen geschrapte worteltjes, maar ik schrap zelf, boontjes dop ik zelf, dus ja, ben iets meer tijd kwijt in de keuken.

Zoals gezegd, veel arbeidsintensiever, maar koken vind ik nu weer leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven